Lambda anturin liittimen "ohitus" 2.0JTS
Valvoja: Moderators
- TonySoprano
- Viestit: 27
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
- Paikkakunta: Oulu
Lambda anturin liittimen "ohitus" 2.0JTS
Tästä ollut voorumilla juttua muistaakseni ennenkin, en vain löytänyt ketjua nyt..
Eli ko vika kuulemma yleinen alfoissa, eikä omani ikävä kyllä ole poikkeus!
Viime kesänä käytin Deltassa saman vian takia. Ajoteitsikka herjaa koko ajan "Motor control failurea". Tiedän että vika on lambda-anturin liittimissä, koska alfadiagilla testattu ja siis deltan huollossa kesällä. Deltassa sanoivat, että jos vika uusiutuu, niin täytyy tehdä liittimiin ohitus jolla vian saa poistettua. Onko kukaan foorumilainen tehnyt hommaa itse? Tai olisko tiedossa muita vaihtoehtoja täällä Oulussa, kuin Deltahuolto, joka ei ole edullinen..
Auto pitäis kohtpuolin katsastaa, ja vika pitäisi saada pois päiväjärjestyksestä (ja vikamuistista)! Siis APUVA?
Eli ko vika kuulemma yleinen alfoissa, eikä omani ikävä kyllä ole poikkeus!
Viime kesänä käytin Deltassa saman vian takia. Ajoteitsikka herjaa koko ajan "Motor control failurea". Tiedän että vika on lambda-anturin liittimissä, koska alfadiagilla testattu ja siis deltan huollossa kesällä. Deltassa sanoivat, että jos vika uusiutuu, niin täytyy tehdä liittimiin ohitus jolla vian saa poistettua. Onko kukaan foorumilainen tehnyt hommaa itse? Tai olisko tiedossa muita vaihtoehtoja täällä Oulussa, kuin Deltahuolto, joka ei ole edullinen..
Auto pitäis kohtpuolin katsastaa, ja vika pitäisi saada pois päiväjärjestyksestä (ja vikamuistista)! Siis APUVA?
F***ing internet...!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kaipa tuon liittimen pystyy ohittamaan ihan samalla tavalla kuin airbagin liittimenkin.
Omasta JTS:stä oli yksi ennen kattia oleva lambda vääntynyt solmuun kolarissa. Vaihdoin tilalle GT:n lambdan jonka liitin on erilainen. Pistin johdon poikki ja liitin tarvittavat osat yhteen tinarenkaan sisältävällä kutistemuoviliittimellä. Hyvin pelittää.
Kyseessä siis tosiaan se lambda jossa on 5 johtoa eli myös tuo korvaus happianturin johdin. Joku joskus kirjoitti että johdossa menisi happea anturille, mutta näin asia ei todellakaan ole vaan anturi sijaitsee liittimessä, josta se signaali lähtee sähköisenä anturille.
Käyttännössä siis tarvii tinata hyppylangat vain neljälle johtimelle, jos kyseessä on katin etupuolen lambda. Takalambdoissa ei ole kuin neljäjohdinta
Omasta JTS:stä oli yksi ennen kattia oleva lambda vääntynyt solmuun kolarissa. Vaihdoin tilalle GT:n lambdan jonka liitin on erilainen. Pistin johdon poikki ja liitin tarvittavat osat yhteen tinarenkaan sisältävällä kutistemuoviliittimellä. Hyvin pelittää.
Kyseessä siis tosiaan se lambda jossa on 5 johtoa eli myös tuo korvaus happianturin johdin. Joku joskus kirjoitti että johdossa menisi happea anturille, mutta näin asia ei todellakaan ole vaan anturi sijaitsee liittimessä, josta se signaali lähtee sähköisenä anturille.
Käyttännössä siis tarvii tinata hyppylangat vain neljälle johtimelle, jos kyseessä on katin etupuolen lambda. Takalambdoissa ei ole kuin neljäjohdinta
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Jatketaan tähän kun tässä on keskusteltu sekä etu- että takalambdoista.
Mitenkäs tuo takimmainen lambda vaikuttaa auton toimintaan? Jostain luin että ennen katalysaattoria olevat lambdat ohjaavat ja taaimmainen mittaa.... ja kaipa se trimmiin vaikuttaa?
Eli vaikuttaako taaimmaisen lambdan rikkoutuminen open loop moodissa mitenkään tai aiheuttaako tehon häviötä täyskaasulla ajaessa?
Tarkennetaan vielä kysymystä: meneekö auto ontumismoodiin jos takimmainen lambda on rikki mutta etummaiset toimivat.
Nythän on kyseessä 147 1.6 TS 120 hv, jossa nuo kolme lambdaa. Vaihtaisin kyllä anturin, jos vain jostain sellaisen tänään saisin kohtuullisella hinnalla.
Mitenkäs tuo takimmainen lambda vaikuttaa auton toimintaan? Jostain luin että ennen katalysaattoria olevat lambdat ohjaavat ja taaimmainen mittaa.... ja kaipa se trimmiin vaikuttaa?
Eli vaikuttaako taaimmaisen lambdan rikkoutuminen open loop moodissa mitenkään tai aiheuttaako tehon häviötä täyskaasulla ajaessa?
Tarkennetaan vielä kysymystä: meneekö auto ontumismoodiin jos takimmainen lambda on rikki mutta etummaiset toimivat.
Nythän on kyseessä 147 1.6 TS 120 hv, jossa nuo kolme lambdaa. Vaihtaisin kyllä anturin, jos vain jostain sellaisen tänään saisin kohtuullisella hinnalla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
eikös se takimmainen lambda totea katin toimintaa. eli tarkkailee että etummainen lambda säätää oikein ja että katti putsaa pakokaasuja tarpeeks ja tarvittaessa sitten hieno säätää seosta. siitä en tiedä meneekö ontumis mode päälle jos taka lambda on viallinen. enkä usko että täyskaasulla tehot tippuu koska käsittääkseni tällöin ecu ei välitä lambdan arvoista vaan rikastaa seosta määrättyyn arvoon.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Takalambda vaikuttaa vain Motor Control-merkkivaloon ja vika-koodia pukkaa, jos siinä tai sen ohjauksessa (ECU) on vikaa. (= ei mee katsastuksesta läpi, mutta auto pelaa normaalisti muuten). Takalambdan (on toimiessaan) tarkoitus on sytyttää merkkivalo, jos pakokaasut ei puhdistu syystä tai toisesta. Pelkkä tarkkailulambda siis, joka ei osallistu säätöön.
Nimim. ex-ECU-vikainen
Nimim. ex-ECU-vikainen
MP
Mitkä neljä johdinta lambdan puolelta (värit) kytketään mihin johtimiin toiselle puolella? Jos vaikka itse kolvaisin ohituksen, kun kyllästyttää putsailla liitintä yhtenään.Maunu kirjoitti:Käyttännössä siis tarvii tinata hyppylangat vain neljälle johtimelle, jos kyseessä on katin etupuolen lambda. Takalambdoissa ei ole kuin neljäjohdinta
156 JTS SW '04