156 hankittu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

156 hankittu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Päiviä vaan kaikille, nyt on tuotu Saksasta -01 156 SW 2.4JTD, joka on ensimmäinen Alfani :D
Pari peruskyssäriä, jotta ei tarvitsisi kysellä typeriä kaiken aikaa, eli mistäs saisi suomen- tai enkunkielisen käyttöoppaan tuollaiseen, Deltastako?
Kyllä tuota saksankielistäkin manuaalia osaa tavata lyhyellä saksalla, mutta hiukan hitaanpuoleisesti.
Autossa on jokin vanhahtavan oloinen radio/gsm -soitin, jossa on c-nauhuri ( 8) ) mutta ei cd-boksia takakontissa, mahtaakohan siellä olla vedettynä valmiiksi ohjainpiuha boksille, ja millainen boksi siihen kävisi?
Mankku tuntuu pelaavan muuten ihan ok, mutta loudness-toiminto ei mielestäni tee mitään, eli vaikka laitan sen tasoon 6, ja kytken sen asentoon ON, ei äänentoistossa tapahdu mitään muutosta. Laitteen resetointi ei auttanut mitään.

Niin ja mistäs tuon takakontin kansi kuuluisi avata, siis kun nykäisee sen avausvaijeria, niin kuuluisiko niiden kaasunestejousien nostaa kantta sen verran, että sen saisi helposti auki, nyt aukeaa vain sen verran, että just ja just saa sormenpäillä kiinni siitä luukun alareunasta? Kahvaa, tai muuta uloketta kun tuossa ei näyttäisi olevan, ehkä stailisyistä johtuen 8)
Viimeksi muokannut Sautio, 13 Syys 2009, 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 hankittu

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Sautio kirjoitti:, nyt aukeaa vain sen verran, että just ja just saa sormenpäillä kiinni siitä luukun alareunasta? Kahvaa, tai muuta uloketta kun tuossa ei näyttäisi olevan, ehkä stailisyistä johtuen 8)
Mulla on ollut kolmessa autossa tehtaan jäljiltä lukittuna ne luukun alareunassa olevat mustat tatit. Tatin päästä kun pyöräyttää niin jousi vapautuu ja tatin pää tulee n. 30 mm ulos. Tattien on tarkoitus ponnistaa luukkua hiukan auki kun lukitus avataan.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 hankittu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Mulla on ollut kolmessa autossa tehtaan jäljiltä lukittuna ne luukun alareunassa olevat mustat tatit. Tatin päästä kun pyöräyttää niin jousi vapautuu ja tatin pää tulee n. 30 mm ulos. Tattien on tarkoitus ponnistaa luukkua hiukan auki kun lukitus avataan.
Kiitokset, täytyypä tutkia onko omassanikin lukittuna ne tatit.

Tärkein kysymys jäi tietenkin esittämättä, eli löytyykö Alfaan sähköisessä muodossa olevia korjaamokäsikirjoja, ja varaosakatalogia, vai onko jokin Haynesin perusopas ainoa vaihtoehto?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllä noita netistä löytää..

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

jeQQ kirjoitti:Kyllä noita netistä löytää..
Ok..

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

ei tämä ihan korjaamokäsikirja ole mutta on tuolla kaikkia jänniä räjäytyskuvia ensihätään :-D

http://www.spangerum.com:7080/navi?COUN ... INDOW_ID=1

Edit: joku voisi näköjään opettaa mulle tuon linkin siistimisen

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

156 hankittu

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Hei Sautio!
Minkä verran autollasi ajettu? Itsellä vastaava peli sedanina.
Sulla saattaa olla vastaava soitin kuin omassani kts. albumini.
Keskikonsolin alta ja takapenkin alta vedetty piuha vaihtajalle joka kiinnitettynä vasempaan takakontin reunaan. Johto on siis jälkiasennus.
Itsellä Alpinen vaihtaja toimii moitteetta soittimen kanssa. Kait siihen sopii mikä tahansa käypä levynpyörittäjä.
Ilometrejä teille!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 hankittu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Pomigliano kirjoitti:Hei Sautio!
Minkä verran autollasi ajettu? Itsellä vastaava peli sedanina.
Sulla saattaa olla vastaava soitin kuin omassani kts. albumini.
Keskikonsolin alta ja takapenkin alta vedetty piuha vaihtajalle joka kiinnitettynä vasempaan takakontin reunaan. Johto on siis jälkiasennus.
Itsellä Alpinen vaihtaja toimii moitteetta soittimen kanssa. Kait siihen sopii mikä tahansa käypä levynpyörittäjä.
Ilometrejä teille!
Moro, ja kiitos vaan.... autolla ajettu nyt noin 209tkm.
Soitin on erinäköinen kuin autossasi, nyt ei ole kuvaa siitä, mutta soitin näkyy hieman sivustapäin tuolla albumini kuvassa jonka otsikko on "sisustaa".

Se on tuollainen mikälie Alfa Radiophone, jossa on tuo Securitycard/GSM -korttihässäkkä... "korttikelkka" näkyy kuvan mankassa oranssina, sininen on luurinäppäin.
Muuten ihan asiallisen oloinen soitin (radio suht herkkä, löytää hyvin kanavat, jne) noinkin taivaan vanhaksi matolaatikoksi, kunhan saisi sen loudness-säädön pelaamaan.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onkos 156:ssa edessä mitään nostopaikkaa josta koko keulan saisi keralla ylös? Peräpään saa nostettua vetokoukun alta, eli se ei ole probleemi.

http://www.alfa156.net/ -sivustolla näytti olevan asiallinen ohje etu-umpion irrottamiseksi, eikö niitä umpion alaruuveja tosiaan pääse irrrottamaan sieltä sisäloksun etuosan kautta, vaan pitää tiputtaa koko puskuria alaspäin?

Kuskin puoleisen umpion ulkoreuna on jotenkin irti, ts umpion reuna menee lian syvälle siihen loksuun nähden, ihan kuin sieltä olisi jokin muovikiinnike rikki tms.
Ja ehkä 1-2 ensimmäistä puskurin, ja etuloksun välistä kiinnikettä on irti/rikki, ja niiden välissä on keulan kohdalla jokin 5mm:n rako, onko nuo kiinnikkeet jotkin läpiruuvit, ja niiden vastinosa muovia?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jos ei ole pohjamuovia niin ne mutterit saa kyllä löysättyä, mutta valot ei mahdu tulemaan pois irroittamatta puskuria.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Jalamari kirjoitti:Jos ei ole pohjamuovia niin ne mutterit saa kyllä löysättyä, mutta valot ei mahdu tulemaan pois irroittamatta puskuria.
Voikos ne pohjamuovit muuten jättää pois, ainakin toistaiseksi, tarkoitus olisi pestä konehuone kunon liuottimilla ja painepesurilla, ja tehdä autoon totaalisen täydellinen huolto:
kaikki liemet (eli äkkiseltään tulee mieleen moottoriöljyt, lootan öljyt, jäähdytinnesteet, jarrunesteet, ja tehostimen nesteet), kaikki suodattimet, moniurahihna rullineen, ja uusi jakopään sarja, uudet hehkut, jnejne, pestä alusta, ja tehdä ruosteenestokäsittely, jolloin nuo muovit ovat kaiken aikaa tiellä (koska eihän sitä yhdessä eikä kahdessa illassa kaikkea ehdi tekemään), vai tukeeko ne pohjamuovit jotain muita muovirakennelmia, sisäloksuja tms?

Äkkiseltään konehuoneessa ei näyttänyt olevan mitään erityisen kosteusarkoja kohteita, sulake/relerasiaa lukuunottamatta, mahtanee voida pestä ihan ongelmitta?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä sillä voi ilmankin ajella. Suurimmasta osasta 156sia nuo muovit puuttuukin. :lol:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sautio kirjoitti:Voikos ne pohjamuovit muuten jättää pois, ainakin toistaiseksi, tarkoitus olisi pestä konehuone kunon liuottimilla ja painepesurilla, ja tehdä autoon totaalisen täydellinen huolto:
...
Äkkiseltään konehuoneessa ei näyttänyt olevan mitään erityisen kosteusarkoja kohteita, sulake/relerasiaa lukuunottamatta, mahtanee voida pestä ihan ongelmitta?
Varottavia paikkoja koneen pesussa on ainakin:
- Tulpanreiät, joihin pääsevä vesi pilaa sytytyksen ja hapettaa tulpat
- K A I K K I liittimet, varsinkin koneen ohjauksen /tietokoneiden sadat piuhat, vaikka Boshin liittimiä ovatkin.

Itse en enään pese kuin liuottimilla ja pyyhkimällä

EDIT: Deltalla on muuten huolloissa ja takuukorjauksissa tapana repiä teippejä ja eristeitä auki ja jättää piuhat suojatta, jolloin peseminen on silkkaa tuhoa

nimim. kokemusta on

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

alfista kirjoitti:
Varottavia paikkoja koneen pesussa on ainakin:
- Tulpanreiät, joihin pääsevä vesi pilaa sytytyksen ja hapettaa tulpat
- K A I K K I liittimet, varsinkin koneen ohjauksen /tietokoneiden sadat piuhat, vaikka Boshin liittimiä ovatkin.

Itse en enään pese kuin liuottimilla ja pyyhkimällä

nimim. kokemusta on
Siis koskeeko tämä varoituksesi myös dieselkonetta (oma siis 2.4), siis onko hehkutulpilla jokin syvennys johon vesi voi päästä?

Mutta konehuone on niin JÄRJETTÖMÄN likainen, että pakko se on pestä, avaan jokaisen konehuoneen sähköliittimen, jne, ja suihkutan niihin CRC.:tä, tms... ketuttaa huoltaa noin sikakuntoista tekniikkapakettia :(

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko kukaan muuten joutunut vielä hitsailemaan 156:tta, ja jos on niin mistäpäin?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sautio kirjoitti: Siis koskeeko tämä varoituksesi myös dieselkonetta (oma siis 2.4), siis onko hehkutulpilla jokin syvennys johon vesi voi päästä?

Mutta konehuone on niin JÄRJETTÖMÄN likainen, että pakko se on pestä, avaan jokaisen konehuoneen sähköliittimen, jne, ja suihkutan niihin CRC.:tä, tms... ketuttaa huoltaa noin sikakuntoista tekniikkapakettia :(
Nyt alla 1,9 Jtdm, jonka pesin kerran. mm. koneen vasemmalla puolella olleet isot liittimet olikin delta kuorinut eristeistä ja kastelu aiheutti sekoilua. Sittemmin olen antanut pölyttyä vaikka harmittaakin.

Sopivalla liuotin / kuivapesulla / räteilla voisi onnistua. Tai sitten vain annat mennä painepesurilla omistajan otteella. :silent:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mitä kautta olette vetäneet lohkolämmittimen sisäpistokkeen kabiiniin, eli missäpäin siellä rintapellissä on läpivientipaikkoja?
Edestäpäin katsottuna vasemmalla, pakosarjasta vasemmallepäin näytti lohkossa olevan tyhjä pakkasproppu, siinä mahtanee muillakin olla asennettuna lohkiksen vastus 2.4-koneissa?

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Sautio kirjoitti:Mitä kautta olette vetäneet lohkolämmittimen sisäpistokkeen kabiiniin, eli missäpäin siellä rintapellissä on läpivientipaikkoja?
Edestäpäin katsottuna vasemmalla, pakosarjasta vasemmallepäin näytti lohkossa olevan tyhjä pakkasproppu, siinä mahtanee muillakin olla asennettuna lohkiksen vastus 2.4-koneissa?
Apukuskin jalkatilasta on perinteisesti löytynyt läpivientikumitulppa, mistä pääsee rintapellin läpi.

Lämmitysvastus tulee siihen vieressä olevan vesiletkun väliin siten, että vastus menee lohkon sisään. Katso Defan ohjeita netistä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

JTD kirjoitti: Apukuskin jalkatilasta on perinteisesti löytynyt läpivientikumitulppa, mistä pääsee rintapellin läpi.

Lämmitysvastus tulee siihen vieressä olevan vesiletkun väliin siten, että vastus menee lohkon sisään. Katso Defan ohjeita netistä.
Ok, kiitoksia. Kuinka olette muuten vaihtaneet jakohihnan tuollaiseen 5-pyttyiseen pikikirnuun, kun koneen ja sivuaisan välissä on jotain ruhtinaalliset 1 tuuma väliä, oletteko irrottaneet koneen kiinnityksiä, ja pakottaneet moottoria hiukan kuskinpuolelle tms?
Vai vaaditaanko gynekologin kädet tuohon hommaan? :D

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen irroittanut sen apparinpuolen etukannakkeen pultin ja laskenut konetta hieman tunkin varassa alaspäin. Ikävin homma taitaa olla apulaitehihnan ylemmän kiristinrullan pultin irroittaminen.
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Keltsi kirjoitti:Itse olen irroittanut sen apparinpuolen etukannakkeen pultin ja laskenut konetta hieman tunkin varassa alaspäin. Ikävin homma taitaa olla apulaitehihnan ylemmän kiristinrullan pultin irroittaminen.
Ok, eli se isompi yläpyörä... onko sekin 13mm:n kannalla oleva 8mm:n pultti? Näköyhteyttähän sinne ei ole laisinkaan. Pitää varmaankin hitsaamalla modifioida sopivanoloinen lenkkiavain sinne paikkaan, ei ole noin matalaa räikkä/hylsy-yhdistelmääkään käytössä.

Mitäs ne kampiakselin hihnapyörän 6kpl torx-pultteja oikein on, eikös jakohihnan vaihdossa riitä vain että irrottaa sen kampiakselin hihnapyörän keskipultin, ja vetää hihnapyörän ulos (siis eli kait hihnapyörä kuitenkin lienee kiilakiinnityksellä?)?

Niin ja kuuluuko jakohihnan ylä/sivureunan näkyä sieltä ylämoottorituen vierestä, jakopään muovikoteloiden välistä, vai puuttuukohan omasta kopastani jokin palanen sieltä??

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Sautio kirjoitti:Ok, eli se isompi yläpyörä... onko sekin 13mm:n kannalla oleva 8mm:n pultti? Näköyhteyttähän sinne ei ole laisinkaan. Pitää varmaankin hitsaamalla modifioida sopivanoloinen lenkkiavain sinne paikkaan, ei ole noin matalaa räikkä/hylsy-yhdistelmääkään käytössä.
Muistelisin tämän olevan 13mm kuusiokannalla. 13mm räikkälenkki on erinomainen työkalu tässä :wink:

EDIT: Saattoi kyllä olla joku 5 tai 6mm kuusiokolokin, ei pysty muistamaan :oops:
Sautio kirjoitti:Mitäs ne kampiakselin hihnapyörän 6kpl torx-pultteja oikein on, eikös jakohihnan vaihdossa riitä vain että irrottaa sen kampiakselin hihnapyörän keskipultin, ja vetää hihnapyörän ulos (siis eli kait hihnapyörä kuitenkin lienee kiilakiinnityksellä?)?
Nämä "torxit" ovat todellisuudessa Ribe-kantaisia pulteja. Aukeavat toki torx-avaimella, mutta se ei istu täydellisesti. Itse olen irroittanut aina sen apulaitehihnapyörän ja jättänyt tuon ison mutterin avaamatta. Akselissa on kyllä kiila, vai olikos se kiila sittenkin siinä hihnapyörässä... No, aivan sama, kyllä ne paikkansa löytää :)
Sautio kirjoitti:Niin ja kuuluuko jakohihnan ylä/sivureunan näkyä sieltä ylämoottorituen vierestä, jakopään muovikoteloiden välistä, vai puuttuukohan omasta kopastani jokin palanen sieltä??
Mielestäni omassa JTD:ssä ei näy jakohihnaa mistään välistä.
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

kiitokset Keltsille neuvoista! :)

Mistä löytyisi sähkökaaviot tuollaiseen -01 156 SW 2.4JTD:hen?
Lähinnä koetan poistaa edellisen omistajan ranetuksia konehuoneen sähköistä. Omassani on mm. napattu rosvoliittimellä virta ja maa vasemmanpuoleiselta sumuvalolta oikeanpuoleiselle, jne muuta järjetöntä.

Löytyi jo umpeenteipattu toisen sumuvalon johtokin (oli hyvin piilotettu), pitäisi vaan nähdä mihin sen johdot menevät, jotta pääsisi mittaamaan onko jotain häikkää siellä johtosarjassa, vai miksi on moinen viritys tehty.

Ei kukaan muistaisi missä sijaitsee korin ja moottorin/lootan välinen maadoitus? Korin maadoituspisteet on paikallistettu ja puhdistettu jo (ja olivat aikas huonossa kunnossa, ihme että sähköt toimivat ihan kunnolla ilman mitään vikavaloja tms).

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Sori jatkuva kyseleminen :oops:
Mutta pari ylimääräistä liitintä pitäisi selvittää konehuoneesta:
Siellä tööttien/pissapojan luona on ylimääräinen 2-napainen liitin ylimääräisenä, se on samanmallinen kuin mikä menee pissapojan moottorille, ja siihen menee vihreä ja musta johto, mikähän se mahtaa olla?

Ja toinen ylimääräinen on umpeenteipattu johto, joka lähtee suunnilleen samasta paikasta mistä sumareiden valot, siis sieltä paksusta johtonivaskasta, siihen menee valkoinen ja musta johto, ja liitin on samanlainen mikä mene sumuvaloille, sillekään ei löydy paikkaa.

Voisiko nuo molemmat liittimet liittyä jollain tavoin ajovalojen pesureihin (joita ei autossani ole)?
Nyt siis sumuvaloille menee sininen/musta johto, jotka on haaroitettu suht alkupäästään niin, että molemmille etusumareille menee sininen/musta johto, kuuluuko tuon kytkennän muka olla noin, vai onko jokin ranetus, ja toiselle sumarille kuuluisi mennäkin sininen/musta johto, ja toiselle valkoinen/musta?

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mitä tarkoittaa siinä akun päällä olevassa sulakekotelossa merkintä heat 70A, onko se hehkutusta varten vai mihin muualle noin isoa sulaketta voitaisin tarvita?
Mistä noita 4mm:n pulttikiinnityksellä olevia isoja sulakkeita löytää, ihan tavallisesta tarvikeliikkeestäkö?
Hitto kun olis sähkökaaviot, niin näkisi mihin virta lähtee siltä heat-sulakkeelta paksua punavalkoista johtoa pitkin
:(

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Sautio kirjoitti:Mutta konehuone on niin JÄRJETTÖMÄN likainen, että pakko se on pestä, avaan jokaisen konehuoneen sähköliittimen, jne, ja suihkutan niihin CRC.:tä, tms... ketuttaa huoltaa noin sikakuntoista tekniikkapakettia :(
Varoituksen sana: kaikki liittimet eivät tuota CRC käsittelyä kestä. mm. lambdan liittimien kautta kulkee myös vertailuhappitieto, joka menee CRC:n avulla perseelleen. Korjaukseksi auttaa vain lambdan vaihto!
Cheer up, the worst is yet to come.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tekijä kirjoitti:
Varoituksen sana: kaikki liittimet eivät tuota CRC käsittelyä kestä. mm. lambdan liittimien kautta kulkee myös vertailuhappitieto, joka menee CRC:n avulla perseelleen. Korjaukseksi auttaa vain lambdan vaihto!
Kiitos vaan varoituksesta, mutta tuo lambdan liittimen sähkönjohtavuus nyt on pieni murhe, niitä lambdojahan löytyy kyllä mistä vaan, ja ainakin itse olen saanut vanhojakin lambdoja toimimaan ihan vain hopeatinalla juottamalla katkenneiden johtojen tilalle uusia..

Alfassa EI ole sähkövikoja vaan Alfa on itsessään yksi iso sähkövika :D

Oikeesti en halua provoilla tms, mutta kyllä aika lailla maisteissa on pitänyt olla sen joka nuo 156:n sähköt on suunnitellut, naurettavan ohuita johtoja vedetty epäloogisesti sinne tänne, ja sitten niitä on koetettu "suojata" halkaistuilla suojaputkilla, ja päälle on kiedottu hieman huonolaatuista kangasteippiä, huhhui :shock: Lopputuloksena on, tietty kuten tiedännettekin siellä täällä roikkuvia kangasteipinpaloja, ja johtojen kuoria puhkihinkkaavia suojaputkenpätkiä, jne muuta kivaa.

Siis oikeesti ei minkäänlaista järkeä ole noiden sähköjen suunnittelijalla ollut, totaalisen edesvastuutonta touhua, ihmekään jos noihin tulee jotain "Milano by Night" -ilmiöitä :D

Olen kolme iltaa koettanut selvittää edellisten turaajien sähkävirityksiä, ja nyt alkais jotain järkee jo niihin löytymään (tähän mennessä mennyt 8 rullaa itsevulkanoituvaa teippiä, erinäinen määrä tinaa ja kutistesukkia, jne).

http://www.freewebs.com/sautio/P1030769.JPG

Siis tuossa palaneen reiän kohdalla kuuluisi olla toinen pää Heat 70A -sulakkeesta.
Tuollainen näky pomppasi vastaan kun koetin irrtottaa nuo isot sulakkeet kantojen puhdistusta varten, ja eihän tuo ollut kiinni ollenkaan missään, vaan oli lämmittänyt jo reiän koteloonsa, ja johtokin oli jo lämmennyt lyhennyskuntoon.

Siis onko noissa lämmityslaitteen kennolla myös vastus, eli syöttääkö tuo sinne "valerintapeltiin" sulkeltava johto virtaa kabiinin lisälämmönlähteeksi tarkoitetulle vastukselle, vaiko koneen hehkuille?

En osaa sanoa oliko sulake ehjä vai rikki, se meni luultavasti rikki kun lähdin irrottamaan tuota sen 6mm:n kinnityspulttia, joka ei ollutkaan kiinni alapäästään tuon lämpeämisen vuoksi, kun sain sulakkeen irti, niin se meni palasiksi (siis sen muovikuret halkesivat,ja itse sulakeosa tuli ulos kahtena osana, ei näyttänyt mitenkään palaneelta kuitenkaan).

Kammottavan isoja sulakkeita laitettu noin huonosti suunniteltujen/toteutettujen sähköjen perään, 80A, 70A, 60A, jne

:shock:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tekijä kirjoitti:
Sautio kirjoitti:Mutta konehuone on niin JÄRJETTÖMÄN likainen, että pakko se on pestä, avaan jokaisen konehuoneen sähköliittimen, jne, ja suihkutan niihin CRC.:tä, tms... ketuttaa huoltaa noin sikakuntoista tekniikkapakettia :(
Varoituksen sana: kaikki liittimet eivät tuota CRC käsittelyä kestä. mm. lambdan liittimien kautta kulkee myös vertailuhappitieto, joka menee CRC:n avulla perseelleen. Korjaukseksi auttaa vain lambdan vaihto!
Mikäs lambdan liittimen erottaa muista liittimistä? Siellä mitään vertailuhappitietoa kulje, tuo operaatio tapahtuu itse anturissa eikä mitään tuollasta siirry liittimen kautta... Jos anturin upotat crc:hen niin voi jotain tapahtua mutta epäilen sitäkin, eiköhän tuo kuumassa pakokaasussa opi olemaan...

edit: Ei sillä että JTD:ssä lambda-anturia edes olisi...
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 12 Syys 2009, 20:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sautio kirjoitti:aika lailla maisteissa on pitänyt olla sen joka nuo 156:n sähköt on suunnitellut
Njaa... Omassa, silloin seitsemänvuotiaassa 156:ssa oli pitoaikana tasan yksi sähkövika: Toinen takaparkki kärähti. Tosin se pitoaika ei ollut kovin pitkä.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo eipä noissa mitään erikoista ole 10 vuoden aikana 1 hajonnut lambda anturi, siinä kaikki sähköviat.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juu, eikä miun 11 vuotta vanhassa vessassa ole ollut juuri muuta sähkövikaa kuin noita ajovalo- ja parkkipolttimoita on palanut. Ja tuossa Gay Tee:ssä 10 tkm:n aikana olen vaihtanut 2 parkkipolttimoa ja yhden H7:n, siinä kaikki Alfojeni sähköviat.

Edit: lambda-anturi 156:een on myös vaihdettu kerran, lasketaanko se sitten sähköviaksi vai ei..

Onkohan Sautiolla joku maanantai-kipale..? :roll:
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 13 Syys 2009, 12:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei ole minunkaan nykyisissä Alfoissa ollut ainuttakaan sähkövikaa. Palaneita polttimoita en laske vikoihin. Toisella työnnetty omaan laskuun kohta neljä vuotta ja toisellakin vajaa kolme.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Mikäs lambdan liittimen erottaa muista liittimistä? Siellä mitään vertailuhappitietoa kulje, tuo operaatio tapahtuu itse anturissa eikä mitään tuollasta siirry liittimen kautta... Jos anturin upotat crc:hen niin voi jotain tapahtua mutta epäilen sitäkin, eiköhän tuo kuumassa pakokaasussa opi olemaan...

edit: Ei sillä että JTD:ssä lambda-anturia edes olisi...
Itse kanssa aloin miettimään samaa, eli auton alla könytessäni ei ole lambda-anturia tullut vastaan, en tunne näitä yhteispaineruiskutteisia disuleita ollenkaan (hmm, olikohan -96 2.5TDI-Ducatossani sama systeemi, taisi ollakin?)... no ainakin bensakoneisissa on katkenneen lambdan johdon/johdot saanut juotettua takasin ongelmitta, ja värkki on vielä pelannutkin sen jälkeen, ja moottorivikaherja poistui.

Tiedä sitten onko mitään lambdoja noissa tupajumikäyttöisissä maamoottoreissa, vai tuleeko ne vasta jonkin hiukkassuodattimien ohessa uudemmissa koneissa?

Siis varmasti nuo 156:n sähköt voivatkin toimia ihan ok, ja jostain ihmeen syystä omassakin ne toimivat, ainakin sen 1500km:n ajon ajan mitä sillä ehdin ajaa ennen "telakalle" nostoa, ainoastaan jarruvaloherja iski päälle, ja se poistui kun vaihdoin vasemmanpuoleisen jarruvalopolttimon.

Mutta edelleenkään mitään provoilematta niin kummaksun kuinka huolettomasti nuo sähköt on vedetty, niissä ei ole kunnollista vedenpitävää suojausta/tukea, vaan pääsevät vettymään ja keräämään kaiken kosteuden liittimiin/releisiin, jne.
Relekotelo siinä akun vieressä ei tod ole edes roiskevesitiivis, vaan releet olivat kannoistaan hapettuneet, lisäksi monet liittimistä on asennettu niinpäin että kaikki vesi pääsee niihin yläpuolelta, eikä pääse vuotamaan pois sieltä, vaan hapettaa kontaktipinnat, johdonpäät, jne muuta nerokasta.
No toivottavasti sähköt toimivat jatkossakin, etenkin nyt "huollon" jälkeen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Monologian jatkaakseni, onkohan tuossa autossani jokin Webaston tyylinen lisälämmitin (tai sähkölämmitin tms)?
Rintapellin luona on tuollainen möltti
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975981
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975982

Jossa on kolme sytytystulppaa (tai ainakin näyttävät joltain sellaisilta), ja josta lähtee vesiletku lämppärin kennolle, ja toinen letku lähtee kohti imusarjan/termarikotelon alla/päässä sijaitsevaa mitälie lämmönvaihdinta tms, ja siinä lähtevässä letkussa on keskellä jokin lämpötila-anturi tms:
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975983
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975985
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975986

Lisäksi tuolta pakosarjalta lähtee tuollainen eristetty metalliputki, joka päätynee tuonne imusarjalle:
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975984
http://www.freewebs.com/sautio/apps/pho ... d=51975987

Eikös tuo systeemi liity EGR:ään, etenkin tuo imusarjassa oleva mikälie isokokoinen venttiili, ja tuolta pakosarjasta lähtevä pakoputkikin?
Vai onko tuossa jokin integroitu EGR/lisälämmitin, tms outoa (hitsi kun en tajua noista lämmityssysteemeistä höykäsen pöläystä :D).

Edit: vaikuttaisi siltä, että nuo "sytytystulpat" on tuon alumiinimötikän (boilerin) vastuksia, ja että tuossa omassani kerätään EGR:n tuottama hukkalämpö talteen sen EGR:n "pakoputken" ympärillä olevalta lämmönvaihtimelta, ja sen "boilerin", ja EGR:n toimintaa ohjataan jossain hanskalokeron luona olevalla ohjainyksiköllä.

No hyvä että on jonkinmoinen lisälämmitin sentään :)

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ne lasinpesurin säiliön luona olevat liittimet, tai ainankin toinen, on lampunpesureiden pumpun liitin. Omassa JTD:ssäkin liitin on, vaikka pesurit puuttuu.

Sulla onkin tuo 140 hv JTD... Tuossa on jo alipaineella ohjattu VNT-ahdin ja erillainen EGR-venttiili. Tuossa koneessa taitaa syttyä vikavalo, jos tuon EGR:n menee tukkimaan. Vanhemmassa jää vaan vikakoodi, mutta valo ei syty :)

Rintapellissä oleva mötikkä on sähkötoiminen lisälämmitin joka on ollut käsittäkseni lisävaruste. Saattaa tosin kuulua vakiona johonkin pohjoismaiden vientimalleihin... Näitä tällaisia lämmittimiä löytyy diesel Opeleista ja klonkswagen-konsernin tuotteista.

Sumarin piuhat tulevat vasemman umpion kohdalta alas vasemmalle sumarille ja se on haaroitettu siitä oikealla sumarille. Tämä yhdysjohto on kiinnitetty puskurin sisäpuolelle.

Koneen/laatikon maadotuspiste on laatikon edessä, siinä ilmanputsarin takana. Yksi laatikon pulteista on hieman pidempi. Johto menee akun alapuolelle koriin.
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Keltsi kirjoitti:Ne lasinpesurin säiliön luona olevat liittimet, tai ainankin toinen, on lampunpesureiden pumpun liitin. Omassa JTD:ssäkin liitin on, vaikka pesurit puuttuu.

Sulla onkin tuo 140 hv JTD... Tuossa on jo alipaineella ohjattu VNT-ahdin ja erillainen EGR-venttiili. Tuossa koneessa taitaa syttyä vikavalo, jos tuon EGR:n menee tukkimaan. Vanhemmassa jää vaan vikakoodi, mutta valo ei syty :)

Rintapellissä oleva mötikkä on sähkötoiminen lisälämmitin joka on ollut käsittäkseni lisävaruste. Saattaa tosin kuulua vakiona johonkin pohjoismaiden vientimalleihin... Näitä tällaisia lämmittimiä löytyy diesel Opeleista ja klonkswagen-konsernin tuotteista.

Sumarin piuhat tulevat vasemman umpion kohdalta alas vasemmalle sumarille ja se on haaroitettu siitä oikealla sumarille. Tämä yhdysjohto on kiinnitetty puskurin sisäpuolelle.

Koneen/laatikon maadotuspiste on laatikon edessä, siinä ilmanputsarin takana. Yksi laatikon pulteista on hieman pidempi. Johto menee akun alapuolelle koriin.
Kiitos paljon keltsi :D

Imusarja pitänee purkaa jossain vaiheessa, ja koettaa tiskata puhtaaksi, saa EGR olla paikallaan, kun sen hukkalämpöä näemmä koetetaan hyödyntää tuosa systeemissä. Ja muutenkin EGR-systeemi on ollut toiminnassa jo 209tkm:n ajan, niin eiköhän imusarjan, egr-venan, jne, komponenttien puhdistuksella mahtane toimia jatkossakin.

Mitä puutikulla sain ropellettua imusarjaa sieltä ilmaläpän jälkeen, niin ei se tuntunut ihan umpeenkarstoittuneelta, toki tikun päähän tarttui sellaista mustaa pikeä, muttei varsinaisia karstamöykkyjä.

Ihmettelinkin miksei autossa tuntunut mitään tutunoloista turboviivettä, vaan mokoma väänsi loistavasti ihan alhaalta saakka, tuo muuttuvageometrinen ahdin selittänee asian, luulin että ero 136/140-versioiden välillä olisi ollut vain softassa.

Vielä pitäisi saada selville mikä on siellä kuskinpuolen etuaisan luona majaileva ylimääräinen liitin (jonka pituus siitä etuaisan päästä mitattuna ehkä noin 30cm), jossa on kaksi johtoa (musta ja valkoinen), ja jonka liitin on samanlainen kuin sumareilla,.
Sen kun saa vielä selville niin voisi alkaa niputtamaan keulan osia takaisin paikoilleen, ja kokeilla toimiiko sähköt korjattuina enää ollenkaan, vai onko Alfa-sähkö jotenkin erilaista kuin muiden autojen sähkö :D

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Niin tuosta ERG:n hyvyydestä löytyy mielipiteitä puolesta ja vastaan... Itse tulppasin järjästelmän heti auton hommattuani. Jonkin verran oli imusarja nokinen sisältä, mutta se jäi putsaamatta, kun imusarja ei mahdu pois paikoiltaan Commonrail-pumpun ollessa kiinni. En viitsinyt juuri vaihdettua jakoremmiä ruveta irroittelemaan... Kohta pitää remmi vaihtaa jälleen, niin silloin on vuorossa imusarjan putsaus.

Samalla johdin huohotuksen ulkoilmaan(hyi hyi, laitonta), eipähän sekään sitten sotke ahtoputkia/imusarjaa.

136 ja 140hv versioiden väliset erot on lähinnä nuo yllämainitut. 140->150 hv on hoidettu ilmeisesti pelkällä softalla.

Kyllä VNT-ahtimillakin viivettä esiintyy, ainankin omassani koneen käytös on enemmän vanhanliiton meininkiä kuin nyky dieseleitä missä voima loppuu ennen 3000rpm :wink: Siis tuossa 136hv versiossa on VNT25-ahdin jossa siipiä ohjataan perinteisesti ylipaineella.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Mitenkä tuosta 156:sta saa takapuskurin irti? Ei viitti hajottaa. Yritin sitä sumplia ja tutkia, muttei se oiken edeistynyt. Kaikki mutterit ja ruuvit on irti. Eli siis siitä yläosasta on kiinni etten saa sitä irti. Onko takakontin sisäpuolella jotain kiinnityssysteemejä? :roll:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

alfista kirjoitti:[
Varottavia paikkoja koneen pesussa on ainakin:
- Tulpanreiät, joihin pääsevä vesi pilaa sytytyksen ja hapettaa tulpat
- K A I K K I liittimet, varsinkin koneen ohjauksen /tietokoneiden sadat piuhat, vaikka Boshin liittimiä ovatkin.

Itse en enään pese kuin liuottimilla ja pyyhkimällä

EDIT: Deltalla on muuten huolloissa ja takuukorjauksissa tapana repiä teippejä ja eristeitä auki ja jättää piuhat suojatta, jolloin peseminen on silkkaa tuhoa

nimim. kokemusta on
Tähän täytyy todeta että omassani lähes kaikki konetilan sähköliittimet oli karmeassa kunnossa jo ennen pesua, ja samoin myös ne sähköjohtojen suojausteippaukset, eli kaikki olivat irti.

Mutta kun pesin konetilan joskus about kuukausi sitten, enkä ole autoa sen jälkeen käyttänyt, niin Pineline Tehopesu (sumutinpullosta suihkutettuna) + painepesuri eivät tehneet hyvää ainakaan vaihteensiirrolle, vaan se toisen vaijerin liikkeen ylös-alas -liikkeeksi muuttavan akselin muovihelat näyttivät olevan nailonia, eli jumiutuivat ihan täysin kiinni akseliin, kun konetila oli painepesty, eikä autoa oltu käytetty sen jälkeen :D

Kaveri lupasi sorvata uudet helat teflonista, mutta pikakorjauksena tuntuisi toimivan ihan ok sekin, että lämmitin orkkisheloja kuumailmapuhaltimella noin 5min, ja sitten asensin ne paikoilleen vaseliinin kera, jäähdyttyäänkään eivät alkaneet ahdistamaan akselilla (kun taasen ennen lämmittämistä eivät menneet akselille hitollakaan)

Outoon paikkaan on osattu laittaa tuollaisia nailontuotteita? :D

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Zeitung kirjoitti:Mitenkä tuosta 156:sta saa takapuskurin irti? Ei viitti hajottaa. Yritin sitä sumplia ja tutkia, muttei se oiken edeistynyt. Kaikki mutterit ja ruuvit on irti. Eli siis siitä yläosasta on kiinni etten saa sitä irti. Onko takakontin sisäpuolella jotain kiinnityssysteemejä? :roll:
Verhouksia on raotettava, että saa torxit molemmilta sivuilta pois.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Kiitoksia vastauksesta!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko kukaan vaihtanut 156:n konepellin salpaan uutta muovisuojaa? Siis siihen konepeltiin kiinnitettyyn (ilmeisesti hitsattu) pyöreäprofiiliseen about 6-7mm "neliäksi" taitettun teräsputken päälle?
Jos se terästanko-salpa (tms) on tosiaan hitsaamalla kiinni konepellissä, niin sitten taitaisi ainoa kelvollinen vaihtoehto koettaa löytää jostain kulutusta kestävää muoviputkea, jonka halkaisisi, ja "muovihitsaisi" sen rautatangon ympärille?

Omastani oli se muovikuori kulunut ihan riekaleiksi, jäljellä oli kaksi pientä palaa, jotka poistin, ja ilman sitä muoviputkea lukkolaite tuntuisi rämisevän kun konepeltiä painaa, ja muutenkin pellin sulkiessa sieltä kuuluu ilkeänoloinen rämähdys, eli kyllä sillä taitaa olla ihan tarpeellinen tehtävä siellä?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Eikö tuohon salpaan menisi joku sähkäreiden kutistesukka?

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

alfista kirjoitti:Eikö tuohon salpaan menisi joku sähkäreiden kutistesukka?
Siis se rauta näytti ulevan hitsattu (kait) molemmista päistään kiinni konepeltiin, niin ei saa pujotettua mitään putkea siihen. Sen muovin seinämävahvuus oli jotain luokkaa 2mm, ja kutistesukkahan on sellaista tosi ohutta, ja heiveröistä, enkä ole ainakaan itse saanut halkaistua kutistesukkaa kutistumaan oikein johdon ympärille :)

Jokin kulutusta kestävä, halkaistava, ja sulattamalla "hitsattava" muoviputki siihen kait täytyy jostain keksiä.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Myydäänkö 156:n etusumuvaloihin erikseen laseja, vai pitääkö uusia koko sumuvalo samalla?
Vasemmanpuoleisen sumuvalon lasi on halki aikas pahasti, ei kannata enää epoksiliimaillakaan.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Laseja ei saa erikseen, mutta uusi lyhty maksaa Motonetissa nelisenkymppiä.

EDIT: 38.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Pepperoni kirjoitti:Laseja ei saa erikseen, mutta uusi lyhty maksaa Motonetissa nelisenkymppiä.

EDIT: 38.
Tattis nopeasta vastauksesta :D
Mahtaakohan olla samanlainen kuin alkuperäinen, ja E-merkinnällä varustettu, kun ainakin valoumpioiden referenssiluvun pitää olla molemmilla puolilla sama?
Mietin vaan kun auto pitäisi viedä piakkoin rekisteröintikatsastukseen, niin kuitenkin kohdalle sattuu jokin virka-into-pii -katsari joka osaa tutkia auton liiankin hyvin?
Tietty voisihan nuo sumarit teipata umpeen katsastuksen ajaksi, ja vaikka poistaa niiden sulake. Mutta se sumari pitää kuitenkin uusia, kun uittaa vettä sisäänsä.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hmm, pitänee tarkistaa nuo E-tiedot. Itse siis laitoin tuollaisen rikkoituneen tilalle (niinkuin melko moni muukin tällä foorumilla) ja ainakin kelpasi normikatsastuksessa. Linssi on muistaakseni päällepäin hieman eri näköinen, mutta valaisee paljalla silmällä katsoessa ihan samalla tavalla kuin toinenkin (joka on alkuperäinen). Mutta ymmärrän kysymyksesi, koetan muistaa kurkata.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Katsoin, on E-merkinnät, toisessa E3, toisessa E13. Onko niin että numero viittaa vain hyväksymismaahan, jolloin tuo E on tuossa olennaista ja sitä myöten homma kunnossa?

Tuo E13 on ilmeisesti se Motonetin kauppaama lyhty.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kiitokset, taidan ostaa molemmat sumuvalot, niin eivät ainakaan keksi narista asiasta :)

Onko kenelläkään kokemusta Goodyearin jakopään hihnasta? Kyselin paikallisesta tarvikeliikkeestä jakopääsarjaa 2.4JTD:hen, ja saisivat tilattua SKF:n kasaaman paketin, eli ohjainruulla, ja kiristin merkkiä SKF, ja hihna Goodyear, vesipumpun valmistajaa en huomannut kysäistä :oops:
Hinta olisi 200e, onko se paljon vai vähän? :D
Luulisi että noinkin hyvämaineinen valmistaja osaisi tehdä kestäviä hihnoja?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Vastaa Viestiin