Bilsteinit vai Konit 75:en?
Valvoja: Moderators
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Bilsteinit vai Konit 75:en?
Asiasta on aikain saatossa ollut täällä paljonkin juttua, mutta kertokaahan vielä onko jollakulla kokemusta sekä Bilsteinin B6- ja Konin keltaisista iskareista seiskavitosen alla. Kumpi ompi parempi? Tai onko joku vielä parempi (RSR-systeemit voi unohtaa vähän liian kallliina ja harrastehenkisinä, vaikka muuten varmaan olisivat parhaat)? Saksan ebayssä näyttää molempia merkkejä saavan 350-400 e/kierros.
Tavoitteena on siis auto, jossa ajo-ominaisuuksien eteen olen valmis uhraamaan suuren osan mukavuudesta, mutta jolla silti ajellaan enimmäkseen tiellä, tosin vain kesällä ja pääsääntöisesti asfaltilla. Autoon on taakse tulossa Eibachin jouset ja joitakin polyuretaanipuslia olen tilannut. Näitä olisi sitten talven aikana tarkoitus vaihdella.
Tavoitteena on siis auto, jossa ajo-ominaisuuksien eteen olen valmis uhraamaan suuren osan mukavuudesta, mutta jolla silti ajellaan enimmäkseen tiellä, tosin vain kesällä ja pääsääntöisesti asfaltilla. Autoon on taakse tulossa Eibachin jouset ja joitakin polyuretaanipuslia olen tilannut. Näitä olisi sitten talven aikana tarkoitus vaihdella.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Orkkisjouset ja keltaiset Konit takana ovat about se ja sama fiilikseltään. Ehkä vähän jämäkämmät, jos siltä tuntuu. Eibacheilla en ole ajanut keltaisilla kuin täysi tallinmuuttokuorma päällä. Pakoputki oli sillä setapilla liian lähellä maata, tosin koko auto oli rautaa täynnä. Ensi viikonloppuna siirrän romun 100 km matkan hieman kevyemmällä kuormalla, jolloin voin yrittää fiilistellä, mikäli laite edes toimii.
Jostain syystä hienot siniset uretaanipuslat, jotka asensin dedionin keskelle, kolisevat. Unohdin varmaan jonkun holkin...
TESTIRAPORTTI
Nyt on sitten ajettu 120 km maantietä keltaisilla Koneilla, punaisilla Eibacheilla ja sinisillä polyuretaanipuslilla. Siis takana. Etupäätä on ehkä madallettu vähän, siellä on jotkut mustat Konit. Takapään Konit on säädetty kovemmaksi kuin ne tehtaan asetuksissa olivat. Painolastina oli 40 litraa gasoa ja 100 kiloa romua. Renkaina ohjekirjan mukaisen 14":n kumit.
Kovuus: ei ole. Niska ei kipeydy maantieajossa, kuten esim. vanhassa 2-kopan Golfissani, joka pompotti madallusalustalla reilusti. Mitään karmeita iskuja tai jytinää ei tule läpi. Voi olla, että eron orkkispalikoihin huomaisi, jos tämän jälkeen ajaisi niillä. Kaupunkiajo ei ollut mitenkään mahdotonta, mukulakivet eivät haitanneet. Ihan se ja sama.
Arvaukset: Kun yli satasen vauhdissa nykäisi rattia, tuli jäykkyys esille paljon jyrkempänä asenteena niiausta vastaan. Muutaman sentin "mukavuusalueen" loputtua jouset/iskarit eivät enää antaneet löysiä - tuntui, että mahdollisesti ratilla kompensoitava voima lähti terävämmin likkeelle. Väittäisin, että kovimmilla jousilla perä lähtee alta vieläkin nopeammin ja aikaisemmin. Ratapäivillä selviää. Tosin moottoriöljyt olivat valkoista puuroa, joten vasta viiden vuoden päästä.
Yllättävää: Jouduin tarkistamaan vuoden vanhat rekaanpaineet silmämääräisesti ennen liikkeellelähtöä, huoltsikan painemittari ei toiminut. Ajelin aluksi 3 kilon paineilla. Niillä liikkeistä tuli todella kantikkaita. 500 km sitten säädetty ohjaus keveni keskialueelta epämääräiseksi ja edellä mainitussa 120 km/h repäisytestissä alkoi pelottamaan. Oikeilla paineilla ohjaus oli ok, eikä palautus kanttauksesta ollut niin jyrkkä. En tiedä, voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että jos alla on jäykemmät matalaprofiilirenkaat, voi meno olla "jyrkempää".
Disclaimer: V6-malli ei mielestäni ole edes näillä asetuksilla yhtä hyvä kuin 1,6-malli. Se ei vaan ole 50/50, vaan V6. Pakoputki osuu hidastetöyssyihin, mutta ehkä se meikäläisen autossa roikkuu tavallistakin matalemmalla.
Jostain syystä hienot siniset uretaanipuslat, jotka asensin dedionin keskelle, kolisevat. Unohdin varmaan jonkun holkin...
TESTIRAPORTTI
Nyt on sitten ajettu 120 km maantietä keltaisilla Koneilla, punaisilla Eibacheilla ja sinisillä polyuretaanipuslilla. Siis takana. Etupäätä on ehkä madallettu vähän, siellä on jotkut mustat Konit. Takapään Konit on säädetty kovemmaksi kuin ne tehtaan asetuksissa olivat. Painolastina oli 40 litraa gasoa ja 100 kiloa romua. Renkaina ohjekirjan mukaisen 14":n kumit.
Kovuus: ei ole. Niska ei kipeydy maantieajossa, kuten esim. vanhassa 2-kopan Golfissani, joka pompotti madallusalustalla reilusti. Mitään karmeita iskuja tai jytinää ei tule läpi. Voi olla, että eron orkkispalikoihin huomaisi, jos tämän jälkeen ajaisi niillä. Kaupunkiajo ei ollut mitenkään mahdotonta, mukulakivet eivät haitanneet. Ihan se ja sama.
Arvaukset: Kun yli satasen vauhdissa nykäisi rattia, tuli jäykkyys esille paljon jyrkempänä asenteena niiausta vastaan. Muutaman sentin "mukavuusalueen" loputtua jouset/iskarit eivät enää antaneet löysiä - tuntui, että mahdollisesti ratilla kompensoitava voima lähti terävämmin likkeelle. Väittäisin, että kovimmilla jousilla perä lähtee alta vieläkin nopeammin ja aikaisemmin. Ratapäivillä selviää. Tosin moottoriöljyt olivat valkoista puuroa, joten vasta viiden vuoden päästä.
Yllättävää: Jouduin tarkistamaan vuoden vanhat rekaanpaineet silmämääräisesti ennen liikkeellelähtöä, huoltsikan painemittari ei toiminut. Ajelin aluksi 3 kilon paineilla. Niillä liikkeistä tuli todella kantikkaita. 500 km sitten säädetty ohjaus keveni keskialueelta epämääräiseksi ja edellä mainitussa 120 km/h repäisytestissä alkoi pelottamaan. Oikeilla paineilla ohjaus oli ok, eikä palautus kanttauksesta ollut niin jyrkkä. En tiedä, voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että jos alla on jäykemmät matalaprofiilirenkaat, voi meno olla "jyrkempää".
Disclaimer: V6-malli ei mielestäni ole edes näillä asetuksilla yhtä hyvä kuin 1,6-malli. Se ei vaan ole 50/50, vaan V6. Pakoputki osuu hidastetöyssyihin, mutta ehkä se meikäläisen autossa roikkuu tavallistakin matalemmalla.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Olipas nuo Bilsteinit edulliset, luulin niiden maksavan mansikoita ja jne..
http://www.summitracing.com/parts/BSN-B46-1175/
http://www.summitracing.com/parts/BSN-B46-1176/
http://www.summitracing.com/parts/BSN-B46-1175/
http://www.summitracing.com/parts/BSN-B46-1176/
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Noissa Satakuusnelosen linkeissä tulee vastaan Bilstein B46-iskarit, ei taida olla ihan sama kuin B6?
Kiitos Seiska5emmalle trikolorialustan testiraportista
. Lienee omaa käyttöäni ajatellen kohtuullisen yhdentekevää kummat laittaisi. Sikäli kun kierrosaikojen parannuksesta on kyse niin iskarien hienosäätö on tässä vaiheessa harjoituksia aika vähäinen tekijä.
Taidan kuitenkin laittaa tällä hetkellä B6:set etusijalle, mutta jos konit tosiaan löytyy jostain (mistä?) 60 e/kpl, kuppi kallistuu kyllä aika vahvasti sinne.
Alfisti.netissä Bilsteinit ovat 99 e ja Konit 86 e. Saksan Ebaystä tosiaan löytyy pari kymppiä halvemmalla mutta sen verran melkein voi maksaa ekstraa siitä tiedosta että ainakin alfisti.netissä homma toimii.
Kiitos Seiska5emmalle trikolorialustan testiraportista

Taidan kuitenkin laittaa tällä hetkellä B6:set etusijalle, mutta jos konit tosiaan löytyy jostain (mistä?) 60 e/kpl, kuppi kallistuu kyllä aika vahvasti sinne.
Alfisti.netissä Bilsteinit ovat 99 e ja Konit 86 e. Saksan Ebaystä tosiaan löytyy pari kymppiä halvemmalla mutta sen verran melkein voi maksaa ekstraa siitä tiedosta että ainakin alfisti.netissä homma toimii.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos tiedosta. Olen minäkin joskus ko. puljun nettisivuilla käynyt, mutta ei sitten omiin puusilmiini ollut aiemmin tuo tieto osunut. Tuoltahan löytyi oikeastaan yhtä ja toista tarpeellista...Caijo-Romeo kirjoitti:classicalfaparts.com siä konin keltaset 66,50e kpl.punasia koneja oli viä n.puoli vuotta sitten muistaakeni n.50e hintaan kpl mutta enää niitä ei ole ainakaan netin listassa. bilsteinejä saa kans tuolta,mutta ovat koneja halvimmillaan pari kymppiä kalliimmat.
JaniW kirjoitti:Noissa Satakuusnelosen linkeissä tulee vastaan Bilstein B46-iskarit, ei taida olla ihan sama kuin B6?
B46-alkuiset Bilsteinit ovat B6 sarjaa. Mun etuiskarien tarroissa lukee B46-1175-H0. Nämä ovat vakioalustalle sopivat.
Sitten on vielä olemassa B46-1175RS, jotka ovat lyhyemmät ja sopivat paremmin madalletulle alustalle. Saattavat myös olla "jäykemmät", en tiedä...
75 TS -88