159:n moottorilämmitin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

159:n moottorilämmitin?

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: 159:n moottorilämmitin?

Viesti Kirjoittaja Garrett »

JustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Vesi/letkulämmitintä ei 159 rivikoneisiin ole edes saatavilla ainakaan Defalta ja koko öljy / vesilämmitin-juttu on ihan tulkintakysymys, eli ihan miltä kantilta asiaa haluaa katsoa.

Jos haluaa omaa parastaan, niin sitten vesilämmitin tuntuu mukavimmalta, koska vesi on jo esilämmitetty ja kabiinin tulee samantien siitä esilämmitetystä vedestä otettua lämpöä.

Jos haluaa moottorin parasta, niin ymmärtää, että kun ne öljyt on lämpimät, niin onhan se aika paljon parempi moottorille, kuin että ne öljyt olisi kylmät ja vain vedet lämpimät.

Webastot ovat vähän reilu 1000 euroa kalliimpia, kuin sähkölämmittimet mutta eipä enää ole siitä kiinni, ettei ole laittanut piuhaa kiinni. Tosin vasta kaukosäätimellä - n. 500 e vielä lisää - saa kaiken hyödyn irti.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159:n moottorilämmitin?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

JustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Kun itse asennutin omaan 2,4 dieseliin tuota lämmitintä niin meinasivat ettei vesilämmitteistä kannata asentaa, aiheuttaa kuulemma ajotietokoneen sekoilua tai vastaavaa? Itsellä nyt tuo öljypohjanlämmitin, ihan jees ratkaisu sekin vaikkei sisätilat salamana lämpiäkään :)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 159:n moottorilämmitin?

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

JustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Itselläni on se öljypohjanlämmitin ja se on kyllä melkein yhtä tyhjän kanssa. Kovilla pakkasilla moottori starttaa ja käy yhtä kankeasti ja lämpiää yhtä hitaasti, oli auto ollut johdon päässä tai ei. Ainoastaan sähkömittarin pyörimisvauhdista voi päätellä, että lämmitin toimii.

Toki voi olla, että öljyn lämmittäminen on autolle tarpeellisempaa kuin veden, mutta en nyt ihan varmalla äänellä lähtisi sellaistakaan väittämään. Tokihan myös moottorin mekaaniset osat on suunnitetu toimimaan jossain muussa lämpötilassa kuin -20:ssä. Laakerit, männät, männänrenkaat... löytävät toleranssinsa lämmettyään. Mitä nopeammin se tapahtuu, sen parempi.

Öljytkin toimivat lämpiminä notkeammin kuin kylminä, mutta kyllä joku 5w40 on melko nöyrää tavaraa kovimmillakin pakkasilla.

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

OK- kiitos vastauksista.
Eli jos johdon päässä, niin öljypohjan säteilylämmitin ja siihen kun vielä kaveriksi sisätilan haaroitusjohto+lämppäri+asennukset = x €
Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?

Taitaa jo tuo x olla lähempänä tuhatta kuin viittä sataa ... pitäisiköhän vaan alkaa toivoa ennätyslämpimälle syyskuulle jatkoa loka-, marras-, joulu, tammi- ,helmi- ja maaliskuun muodossa. :lol:
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

Defalla on kyllä myynnissä ns.säteily mallin lämmitintä n.100€
Mutta onko tuosta nyt niin hyötyä, kun on vaan 300W...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JustXL kirjoitti:Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?
Oma viiskilowattinen Eberi paremmalla kaukolla maksoi pyöreän tonnin ja asennukseen meni ehkä puolitoista työpäivää, itse tehden ja kymmenellä peukalolla. Varmaan 1500€:llä voisi saada teetettyä jo asennuksenkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

JustXL kirjoitti:OK- kiitos vastauksista.
Eli jos johdon päässä, niin öljypohjan säteilylämmitin ja siihen kun vielä kaveriksi sisätilan haaroitusjohto+lämppäri+asennukset = x €
Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?

Taitaa jo tuo x olla lähempänä tuhatta kuin viittä sataa ... pitäisiköhän vaan alkaa toivoa ennätyslämpimälle syyskuulle jatkoa loka-, marras-, joulu, tammi- ,helmi- ja maaliskuun muodossa. :lol:
Mulla hyllyssä uusi Defan säteilylämmitin, voin myydä aseveli hintaan...

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Oma viiskilowattinen Eberi paremmalla kaukolla maksoi pyöreän tonnin ja asennukseen meni ehkä puolitoista työpäivää, itse tehden ja kymmenellä peukalolla.
Asteikolla 1 - 5, oliko asennus vaikea tai hankala? Tuliko selkeät ohjeet? Mikä syletti eniten? Onnistuiskohan viikonloppuhommana junttiharrastajalta, siis tällaiselta joka justiinsa saa traktorin poikki, ja joskus tuurilla kasaankin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hankaluus, noh... 3? Tai sanotaan työläs kakkonen.

Ainakin tuossa 406:ssa johon rompe asennettiin oli yksi hankalimmista hommista saada polttoaineen imuputki vietyä tankkiin. Tankkivaruste kun on kiinni isolla muovisella "mutterilla" jonka irrottaminen vaati sitkeähköä naputtelua vasaralla ja tuurnalla. Lisäksi johtosarjojen virittelyssä oli jonkin verran töitä, ja automaatti-ilmastoinnin johtojen saksiminen vaati hiukka kylmäpäisyyttä. Mutta toimiva siitä tuli.

406:een oli kaverin kautta käytettävissä mallikohtainen asennusohje jonka avulla homma meni kohtuullisen kivuttomasti. Eipä tuossa silti mitään normaalin maalaisjärjen ylittävää ole vaikka yleisohjeen varassakin rakentaisi, tosin lämppärin sähkökuvat kannattaa hankkia etukäteen ettei koekäytön jälkeen ala haista kalliille. Mulla saattaa olla varmuuden vuoksi hankittu 156:n asennusohjekin vielä jemmassa, voin kaivella jos joku tarvitsee.

Kyllä varmasti asennus onnistuu trakvaattorimekaanikolta viikonlopussa, ja jos homma näyttää menevän pitkäksi niin ainahan sitä voi pilkkoa tekemällä ensin mekaanisen asennuksen ja jatkaa sähköjä myöhemmin. Noin minäkin tein.

Ja tekisinkö uudelleen? Kyllä, ja teenkin, koska olen persaukinen ja pannukin tuli nostettua autosta talteen ennen vaihtoa. Eikä yöpakkasen panema nahkajakkara varsinaisesti hyväile hanuria.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Missä pääkaupunkiseudulla kannattaisi asennuttaa 159:iin Eber/Webasto? Ei tuo säteilylämmitin oikein riitä näillä pakkasilla.

Vastaa Viestiin