159:n moottorilämmitin?
Valvoja: Moderators
159:n moottorilämmitin?
Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: 159:n moottorilämmitin?
Vesi/letkulämmitintä ei 159 rivikoneisiin ole edes saatavilla ainakaan Defalta ja koko öljy / vesilämmitin-juttu on ihan tulkintakysymys, eli ihan miltä kantilta asiaa haluaa katsoa.JustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Jos haluaa omaa parastaan, niin sitten vesilämmitin tuntuu mukavimmalta, koska vesi on jo esilämmitetty ja kabiinin tulee samantien siitä esilämmitetystä vedestä otettua lämpöä.
Jos haluaa moottorin parasta, niin ymmärtää, että kun ne öljyt on lämpimät, niin onhan se aika paljon parempi moottorille, kuin että ne öljyt olisi kylmät ja vain vedet lämpimät.
Webastot ovat vähän reilu 1000 euroa kalliimpia, kuin sähkölämmittimet mutta eipä enää ole siitä kiinni, ettei ole laittanut piuhaa kiinni. Tosin vasta kaukosäätimellä - n. 500 e vielä lisää - saa kaiken hyödyn irti.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 159:n moottorilämmitin?
Kun itse asennutin omaan 2,4 dieseliin tuota lämmitintä niin meinasivat ettei vesilämmitteistä kannata asentaa, aiheuttaa kuulemma ajotietokoneen sekoilua tai vastaavaa? Itsellä nyt tuo öljypohjanlämmitin, ihan jees ratkaisu sekin vaikkei sisätilat salamana lämpiäkäänJustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.

Re: 159:n moottorilämmitin?
Itselläni on se öljypohjanlämmitin ja se on kyllä melkein yhtä tyhjän kanssa. Kovilla pakkasilla moottori starttaa ja käy yhtä kankeasti ja lämpiää yhtä hitaasti, oli auto ollut johdon päässä tai ei. Ainoastaan sähkömittarin pyörimisvauhdista voi päätellä, että lämmitin toimii.JustXL kirjoitti:Talvi tulee ja yllättää taas....eli 2,4 jtdm:ssä ei ole tällä hetkellä mitään moottorinlämmitintä. Mitä suosittelisitte?
Onko öljypohjan säteilylämmittimestä mitään kokemusta versus letkunlämmitin...vai saakohan noita dieseliin lainkaan.
Webasto/Eberi-lämppärit taitavat mennä yli oman budjetin.
Toki voi olla, että öljyn lämmittäminen on autolle tarpeellisempaa kuin veden, mutta en nyt ihan varmalla äänellä lähtisi sellaistakaan väittämään. Tokihan myös moottorin mekaaniset osat on suunnitetu toimimaan jossain muussa lämpötilassa kuin -20:ssä. Laakerit, männät, männänrenkaat... löytävät toleranssinsa lämmettyään. Mitä nopeammin se tapahtuu, sen parempi.
Öljytkin toimivat lämpiminä notkeammin kuin kylminä, mutta kyllä joku 5w40 on melko nöyrää tavaraa kovimmillakin pakkasilla.
OK- kiitos vastauksista.
Eli jos johdon päässä, niin öljypohjan säteilylämmitin ja siihen kun vielä kaveriksi sisätilan haaroitusjohto+lämppäri+asennukset = x €
Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?
Taitaa jo tuo x olla lähempänä tuhatta kuin viittä sataa ... pitäisiköhän vaan alkaa toivoa ennätyslämpimälle syyskuulle jatkoa loka-, marras-, joulu, tammi- ,helmi- ja maaliskuun muodossa.
Eli jos johdon päässä, niin öljypohjan säteilylämmitin ja siihen kun vielä kaveriksi sisätilan haaroitusjohto+lämppäri+asennukset = x €
Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?
Taitaa jo tuo x olla lähempänä tuhatta kuin viittä sataa ... pitäisiköhän vaan alkaa toivoa ennätyslämpimälle syyskuulle jatkoa loka-, marras-, joulu, tammi- ,helmi- ja maaliskuun muodossa.

...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oma viiskilowattinen Eberi paremmalla kaukolla maksoi pyöreän tonnin ja asennukseen meni ehkä puolitoista työpäivää, itse tehden ja kymmenellä peukalolla. Varmaan 1500€:llä voisi saada teetettyä jo asennuksenkin.JustXL kirjoitti:Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?
- Epäkelpokeräilijä -
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Mulla hyllyssä uusi Defan säteilylämmitin, voin myydä aseveli hintaan...JustXL kirjoitti:OK- kiitos vastauksista.
Eli jos johdon päässä, niin öljypohjan säteilylämmitin ja siihen kun vielä kaveriksi sisätilan haaroitusjohto+lämppäri+asennukset = x €
Webasto/Eberi-mallinen lämmitin kaukosäätimellä tuottaa siis kaavan x+1500 € ....?
Taitaa jo tuo x olla lähempänä tuhatta kuin viittä sataa ... pitäisiköhän vaan alkaa toivoa ennätyslämpimälle syyskuulle jatkoa loka-, marras-, joulu, tammi- ,helmi- ja maaliskuun muodossa.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Asteikolla 1 - 5, oliko asennus vaikea tai hankala? Tuliko selkeät ohjeet? Mikä syletti eniten? Onnistuiskohan viikonloppuhommana junttiharrastajalta, siis tällaiselta joka justiinsa saa traktorin poikki, ja joskus tuurilla kasaankin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Oma viiskilowattinen Eberi paremmalla kaukolla maksoi pyöreän tonnin ja asennukseen meni ehkä puolitoista työpäivää, itse tehden ja kymmenellä peukalolla.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hankaluus, noh... 3? Tai sanotaan työläs kakkonen.
Ainakin tuossa 406:ssa johon rompe asennettiin oli yksi hankalimmista hommista saada polttoaineen imuputki vietyä tankkiin. Tankkivaruste kun on kiinni isolla muovisella "mutterilla" jonka irrottaminen vaati sitkeähköä naputtelua vasaralla ja tuurnalla. Lisäksi johtosarjojen virittelyssä oli jonkin verran töitä, ja automaatti-ilmastoinnin johtojen saksiminen vaati hiukka kylmäpäisyyttä. Mutta toimiva siitä tuli.
406:een oli kaverin kautta käytettävissä mallikohtainen asennusohje jonka avulla homma meni kohtuullisen kivuttomasti. Eipä tuossa silti mitään normaalin maalaisjärjen ylittävää ole vaikka yleisohjeen varassakin rakentaisi, tosin lämppärin sähkökuvat kannattaa hankkia etukäteen ettei koekäytön jälkeen ala haista kalliille. Mulla saattaa olla varmuuden vuoksi hankittu 156:n asennusohjekin vielä jemmassa, voin kaivella jos joku tarvitsee.
Kyllä varmasti asennus onnistuu trakvaattorimekaanikolta viikonlopussa, ja jos homma näyttää menevän pitkäksi niin ainahan sitä voi pilkkoa tekemällä ensin mekaanisen asennuksen ja jatkaa sähköjä myöhemmin. Noin minäkin tein.
Ja tekisinkö uudelleen? Kyllä, ja teenkin, koska olen persaukinen ja pannukin tuli nostettua autosta talteen ennen vaihtoa. Eikä yöpakkasen panema nahkajakkara varsinaisesti hyväile hanuria.
Ainakin tuossa 406:ssa johon rompe asennettiin oli yksi hankalimmista hommista saada polttoaineen imuputki vietyä tankkiin. Tankkivaruste kun on kiinni isolla muovisella "mutterilla" jonka irrottaminen vaati sitkeähköä naputtelua vasaralla ja tuurnalla. Lisäksi johtosarjojen virittelyssä oli jonkin verran töitä, ja automaatti-ilmastoinnin johtojen saksiminen vaati hiukka kylmäpäisyyttä. Mutta toimiva siitä tuli.
406:een oli kaverin kautta käytettävissä mallikohtainen asennusohje jonka avulla homma meni kohtuullisen kivuttomasti. Eipä tuossa silti mitään normaalin maalaisjärjen ylittävää ole vaikka yleisohjeen varassakin rakentaisi, tosin lämppärin sähkökuvat kannattaa hankkia etukäteen ettei koekäytön jälkeen ala haista kalliille. Mulla saattaa olla varmuuden vuoksi hankittu 156:n asennusohjekin vielä jemmassa, voin kaivella jos joku tarvitsee.
Kyllä varmasti asennus onnistuu trakvaattorimekaanikolta viikonlopussa, ja jos homma näyttää menevän pitkäksi niin ainahan sitä voi pilkkoa tekemällä ensin mekaanisen asennuksen ja jatkaa sähköjä myöhemmin. Noin minäkin tein.
Ja tekisinkö uudelleen? Kyllä, ja teenkin, koska olen persaukinen ja pannukin tuli nostettua autosta talteen ennen vaihtoa. Eikä yöpakkasen panema nahkajakkara varsinaisesti hyväile hanuria.
- Epäkelpokeräilijä -