Posahtanut sytytystulppa 155:ssa
Valvoja: Moderators
Posahtanut sytytystulppa 155:ssa
Piti tuossa noin tunti sitten lähteä töihin autolla mutta en päässyt montaa sataa metriä ennen kuin moottorista alkoi kuulumaan todella ihmeellistä ja kovaa ääntä. Noh, kurvasin sit tietenkin takaisin parkkipaikalle ja avasin konepellin ja totesin että kolmos- tai nelossylinteristä vaikutti tulevan paineet pihalle. Avasin sen suojakannen ja tulos on tässä:
Lisää kuvia löytyy täältä: http://notafront.org/~jacko/tulpat/
Ruuvimeisselillä tökin hieman tuota vasemmanpuoleista sytytystulppaa ja sen kanta liikkuikin ihan vapaasti vaikka itse tulppa oli kyllä kunnolla kiinni. Toisessa tulpanreiässähän (kuten kuvista näkyy) on aika reilusti öljyä, mutta tässä vasemmanpuoleisessa ei ollenkaan... Kyllä siinäkin sitä öljyä on ollut mutta nyt se onkin sitten ruiskittuna ympäri konetilaa . Täytyy näköjään hankkia myös uusi tulpanhattu tai saisikohan tuommoisia pelkkiä kumeja yksittäiskappaleina jostain?
Kilometrejä tulpilla on takana yhtä paljon kuin itse autollakin (todennäköisesti, itse en ainakaan niitä ole vaihtanut) eli 178tkm. Eikös se vaihtoväli ollut juuri jotain 170tkm? Näin siinä sitten käy kun ei tee huoltoja ajallaan mutta kyllä kuitenkin nyt hieman potuttaa...
Lisää kuvia löytyy täältä: http://notafront.org/~jacko/tulpat/
Ruuvimeisselillä tökin hieman tuota vasemmanpuoleista sytytystulppaa ja sen kanta liikkuikin ihan vapaasti vaikka itse tulppa oli kyllä kunnolla kiinni. Toisessa tulpanreiässähän (kuten kuvista näkyy) on aika reilusti öljyä, mutta tässä vasemmanpuoleisessa ei ollenkaan... Kyllä siinäkin sitä öljyä on ollut mutta nyt se onkin sitten ruiskittuna ympäri konetilaa . Täytyy näköjään hankkia myös uusi tulpanhattu tai saisikohan tuommoisia pelkkiä kumeja yksittäiskappaleina jostain?
Kilometrejä tulpilla on takana yhtä paljon kuin itse autollakin (todennäköisesti, itse en ainakaan niitä ole vaihtanut) eli 178tkm. Eikös se vaihtoväli ollut juuri jotain 170tkm? Näin siinä sitten käy kun ei tee huoltoja ajallaan mutta kyllä kuitenkin nyt hieman potuttaa...
NGK:n tulpathan tämmöiseen peliin kannattaa laittaa?Rolle kirjoitti:Muistelisin vaihtoväliksi 100tkm, ei ole ihan mahdoton investointi
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1686.html
Tuossa ainakin väitetään että menee kaikkiin 16V koneisiin, kai siinä sitten on ne 4 pientä ja 4 isoa tulppaa vaikka ei erikseen mainita.
Muttamutta taidan tässä samalla ottaa ja tiedustella kaikilta forumin käyttäjiltä (Turun seudulla) jos kellään sattuisi olemaan 1-2kpl kunnossa olevia ylimääräisiä käytettyjä tulppia? Niitä pieniä siis. Tarkoitus on kyllä uusia kaikki tulpat mutta auto pitäisi saada taas liikkeelle mahdollisimman nopeasti jotta voin ajaa sen Tampereelle seisontaan talveksi, ja seisontaan ei tarvita tuliteriä sytytystulppia .
Pari kyssäriä olisi vielä:
Ensinnäkin, minulla on se Alfan alkuperäinen työkalu (16mm) sytytystulppien vaihtoon mutta mietin vielä että kannattaisikohan hankkia paremmat työkalut tuohon hommaan? Kun eihän tuohon Alfan omaan tekeleeseen saa edes räikkää/momenttiavainta kiinni ja ei muutenkaan vaikuta kovinkaan hyvältä. Ja ovatko molempien tulppien (pienen ja suuren) kannat se 16mm? Varmaan Motonetistä voisi löytyä sopiva avain...
Tässä vielä kuva siitä avaimesta sekä haljenneesta kumista ja pistokkeesta: http://notafront.org/~jacko/tulpat/02102009.jpg
Saako tuon oranssinruskean pistokkeen irti tuosta piuhasta vai täytyykö koko setti uusia piuhoineen päivineen??
Ensinnäkin, minulla on se Alfan alkuperäinen työkalu (16mm) sytytystulppien vaihtoon mutta mietin vielä että kannattaisikohan hankkia paremmat työkalut tuohon hommaan? Kun eihän tuohon Alfan omaan tekeleeseen saa edes räikkää/momenttiavainta kiinni ja ei muutenkaan vaikuta kovinkaan hyvältä. Ja ovatko molempien tulppien (pienen ja suuren) kannat se 16mm? Varmaan Motonetistä voisi löytyä sopiva avain...
Tässä vielä kuva siitä avaimesta sekä haljenneesta kumista ja pistokkeesta: http://notafront.org/~jacko/tulpat/02102009.jpg
Saako tuon oranssinruskean pistokkeen irti tuosta piuhasta vai täytyykö koko setti uusia piuhoineen päivineen??
Pitäisi varmaan itsellekin laittaa "talviaikana tapahtuu" -listalle tulppien vaihto Twin Sparkiin. Kilometrit eivät vielä ole täynnä, mutta vuosia kertyy... Onko tuo AlfistiNetin pakettihinta OK?
Kai niitä tulppa-avaimia tarvitaan kahta kokoa ja K:n rintaäänellä todettuna työkalujen sopivuudessa/laadussa ei kannata tinkiä. Ei se minusta ole mikään tekijämiehen merkki, että vaihtaa tulpat Lethermanilla
Kai niitä tulppa-avaimia tarvitaan kahta kokoa ja K:n rintaäänellä todettuna työkalujen sopivuudessa/laadussa ei kannata tinkiä. Ei se minusta ole mikään tekijämiehen merkki, että vaihtaa tulpat Lethermanilla
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Heikalta saa tulpat muutaman euron halvemmalla kuin tuo Alfisti.netin paketti (toimituskulujen kohdalla saattaa tulla vielä joku euro lisää säästöä).
En muista mitkä tulpat omassa 155 16V:ssä oli, mutta ainakin 147 ja 156 sparkkeihin käy kaikkiin samat tulpat (BKR6EKPA & PMR7A) paitsi ei 1.6 105 hv versioon, näin sen muistan joskus selvittäneeni. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta.
En muista mitkä tulpat omassa 155 16V:ssä oli, mutta ainakin 147 ja 156 sparkkeihin käy kaikkiin samat tulpat (BKR6EKPA & PMR7A) paitsi ei 1.6 105 hv versioon, näin sen muistan joskus selvittäneeni. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala