Alfoihin ihastunut kysyy neuvoa
Valvoja: Moderators
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Alfoihin ihastunut kysyy neuvoa
Terve kaikille!
Olen pitkään katsellut ja ihastellut Alfojen ulkonäköä (etenkin Mito ja 159) ja mielessä on pyörinyt mahdollinen investointi Alfaan. Opiskeljian budjetilla ei mitään uutta Alfa 159 osteta ja MiTo:kin menee sille rajalle, joten myös käytetyn ostaminen on käynyt mielessä. Mutta itse siihen kysymykseen:
Olen kuullut kauhutarinoita ja huhuja Alfan kestävyydestä, sähköongelmista ym. Omat mekaanikon taitoni ovat erittäin rajalliset ja mihinkään kalliisiin korjauksiin ei ole varaa. Siksi aprikoin että "uskaltaako" Alfaa ja etenkään käytettyä Alfaa hankkia? Kun ei ole vaikituisa tuloja, nämä asiat askarruttavat. Eli kuinka suuret ylläpito-kustannukset ovat ja kuinka paljon omia mekaanikon taitoja tarvitaan?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Olen pitkään katsellut ja ihastellut Alfojen ulkonäköä (etenkin Mito ja 159) ja mielessä on pyörinyt mahdollinen investointi Alfaan. Opiskeljian budjetilla ei mitään uutta Alfa 159 osteta ja MiTo:kin menee sille rajalle, joten myös käytetyn ostaminen on käynyt mielessä. Mutta itse siihen kysymykseen:
Olen kuullut kauhutarinoita ja huhuja Alfan kestävyydestä, sähköongelmista ym. Omat mekaanikon taitoni ovat erittäin rajalliset ja mihinkään kalliisiin korjauksiin ei ole varaa. Siksi aprikoin että "uskaltaako" Alfaa ja etenkään käytettyä Alfaa hankkia? Kun ei ole vaikituisa tuloja, nämä asiat askarruttavat. Eli kuinka suuret ylläpito-kustannukset ovat ja kuinka paljon omia mekaanikon taitoja tarvitaan?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Älä koskaan, koskaan sijoita käytettyyn autoon viimeisiä siemenperunoita.
Mutta jos päätät leikkiin Alfan kanssa ryhtyä, niin et välttämättä pety.
Varma pettymys seuraa autosta joka ei miellytä edes ostettaessa. Miksi sellaiseen pitäisi edes sijoittaa rahaa? Mieti ensin onko auto sinulle vain kulkuväline vai elämäntapa...
Nämä viisaudet tarjosi Salice Salentino Nero Riserva...
Mutta jos päätät leikkiin Alfan kanssa ryhtyä, niin et välttämättä pety.
Varma pettymys seuraa autosta joka ei miellytä edes ostettaessa. Miksi sellaiseen pitäisi edes sijoittaa rahaa? Mieti ensin onko auto sinulle vain kulkuväline vai elämäntapa...
Nämä viisaudet tarjosi Salice Salentino Nero Riserva...
Senza cuore saremmo solo macchine
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Kiitos vastauksista. Kyllä se auto on meikäläiselle enemmän kuin pelkkä kulkuväline. Oikeastaan osa persoonallisuutta joka viestii kuljettakasta. Alfassa viehättää se yksilöllisyys ja tyylikkyys. Mitään kaupunkimaasturi / audi-machomies statusta ei tässä haeta vaan tyylikästä autoa
Eniten kiinnostaa juuri 159 ja Mito, joista jälkimmäinen lienee se realistinen vaihtoehto. Mitoja ei taida paljoa Suomessa vielä olla? Eli tuskin on paljoa kokemuksia Miton ominaisuukista ja ylläpidosta...?
Eniten kiinnostaa juuri 159 ja Mito, joista jälkimmäinen lienee se realistinen vaihtoehto. Mitoja ei taida paljoa Suomessa vielä olla? Eli tuskin on paljoa kokemuksia Miton ominaisuukista ja ylläpidosta...?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Mitoja on kyllä tilattu, ostettu, aneltu, mutta ensimmäistäkään ei taida vielä olla asiakkaalla ajossa. Kokemuksia on lähinnä koeajoautojen ominaisuuksista, koska on vielä sen verran tuore tapaus.
Tuossa Mitosta ensihätään.
Käytettyjä 159:a saa jo alle 20 000 eurolla. Autoliikkeestä ostettuna on ihan hyvä ja turvallinen ostos. Käytettyjä Mitoja saa odottaa vielä jonkun vuotta, ellei sitten halua laivata esim. Saksasta.
Autoinahan nuo on hieman erilaisia. Kannattaa miettiä siltäkin kantilta. Tässä vielä 159:n koeajoista.
Tuossa Mitosta ensihätään.
Käytettyjä 159:a saa jo alle 20 000 eurolla. Autoliikkeestä ostettuna on ihan hyvä ja turvallinen ostos. Käytettyjä Mitoja saa odottaa vielä jonkun vuotta, ellei sitten halua laivata esim. Saksasta.
Autoinahan nuo on hieman erilaisia. Kannattaa miettiä siltäkin kantilta. Tässä vielä 159:n koeajoista.
Senza cuore saremmo solo macchine
Noista sähköhäiriöistä.
Ne kuuluu enemmän osastoon Esson baari. Varotusvalot vilkkuu vielä 156:ssa, mutta eipä juuri ajoa estä ja niistä pääsee irti foorumin ohjeilla usemmiten.
159 ei enää paljon herjaile ja on mielestäni muutenkin laatupeli.
Mitoa et tosiaan Suomesta halvalla ja käytettynä löydä ainakaan vuoteen kahteen.
159 ja Mito ovat tosiaan ihan eri kastin autoja. Käyttötarkoitus ratkaisee, mutta tapauksessasi lienee 159 tällä hetkellä ainoa vaihtoehto Alfasta, jollet lähde auton ostoon ulkomaille.
Ne kuuluu enemmän osastoon Esson baari. Varotusvalot vilkkuu vielä 156:ssa, mutta eipä juuri ajoa estä ja niistä pääsee irti foorumin ohjeilla usemmiten.
159 ei enää paljon herjaile ja on mielestäni muutenkin laatupeli.
Mitoa et tosiaan Suomesta halvalla ja käytettynä löydä ainakaan vuoteen kahteen.
159 ja Mito ovat tosiaan ihan eri kastin autoja. Käyttötarkoitus ratkaisee, mutta tapauksessasi lienee 159 tällä hetkellä ainoa vaihtoehto Alfasta, jollet lähde auton ostoon ulkomaille.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kun ostetaan opiskelija budjetilla, on aikalailla sama minkälaisen auton ostaa, pikkuvikoja on lähes 100 varmasti. vähän kannataa kaupan jälkeen jättää rahaa taskunpohjalle
Ostin auton helmikuussa itse, sillon 81tkm ajettu '03 156 jts, nyt melkein 85tkm mittarissa.
Takajarrupalat ja 80tkm huolto tehty, eli ne pakolliset. Mitään varaosia en vielä ole joutunnut ostamaan, vaikka pari kertaa onkin vilkuattannut merkkivaloa. Mitossa ja 159:ssä tuskin vilkkuu häiriövalot niin useasti.
Eli siisti vähän ajettu peli, minkä huollot on ajantasalla pitäis olla aika pommin varma, ei kannata ostaa jos vähänkin epäilyttää ja jotkut autokaupathan hoitaa korjaukset ilmaiseksi jos huomaat vikaa osti tilanteessa...
Ostin auton helmikuussa itse, sillon 81tkm ajettu '03 156 jts, nyt melkein 85tkm mittarissa.
Takajarrupalat ja 80tkm huolto tehty, eli ne pakolliset. Mitään varaosia en vielä ole joutunnut ostamaan, vaikka pari kertaa onkin vilkuattannut merkkivaloa. Mitossa ja 159:ssä tuskin vilkkuu häiriövalot niin useasti.
Eli siisti vähän ajettu peli, minkä huollot on ajantasalla pitäis olla aika pommin varma, ei kannata ostaa jos vähänkin epäilyttää ja jotkut autokaupathan hoitaa korjaukset ilmaiseksi jos huomaat vikaa osti tilanteessa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
156 ja 147 ovat varmaan opiskelijabudjetilla ihan hyviä vaihtoehtoja, jos ei halua vanhempaa tuotantoa. Itse ainakin pidän molempia tuoreina... jopa pre-facelift 156 on tuoreen näköinen jos on hyvin pidetty.
159:n mitosta puhumattakaan jättäisin pois laskuista jos budjetti on tiukka. Ei kannata ostaa sitä halvinta 159 joka vastaan tulee. Siinä saattaa niitä ongelmia olla (omistaja yrittää vaan päästä autosta eroon tms).
159:n mitosta puhumattakaan jättäisin pois laskuista jos budjetti on tiukka. Ei kannata ostaa sitä halvinta 159 joka vastaan tulee. Siinä saattaa niitä ongelmia olla (omistaja yrittää vaan päästä autosta eroon tms).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
no ei ne häiriövalot vilku 156sessakaan (ei yhtään kertaa kahdella 156sella 10 vuoden aikana), airbagin valossa (liitin penkin alla löysällä) näyttää olleen jollain ongelmia ja jts lambda jutut , ei muuta, en usko että 159siin verrattuna mitään radikaalia muutosta on voinut tulla, kun 156 on jo hyvä
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Mitäpä niistä varoitusvaloista vaikka vilkkuvatkin jos missään ei mitään hämminkiä ole. Eivät häiritse elämääni Kaksi kertaa viime talvena syttyi aiheetta moottorin vikavalo käynnistyksen yhteydessä, mutta sammui heti kun käynnisti uudestaan. Kun ei kerran jäänyt palamaan, niin en tehnyt asialle sen kummempia.
Vastaavasti yhden kerran palaneen polttimon varoitusvalo jättänyt syttymättä.
Opiskelijabudjetilla tässä itsekin ollaan liikkeellä, selventääkseni tuota aiempaa kommenttia eikä täs viä talouskatastrofiin ole joutunut.
Vastaavasti yhden kerran palaneen polttimon varoitusvalo jättänyt syttymättä.
Opiskelijabudjetilla tässä itsekin ollaan liikkeellä, selventääkseni tuota aiempaa kommenttia eikä täs viä talouskatastrofiin ole joutunut.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
^Luulen kans et ajatteleevat että kait sen nyt kuski huomaa ilman varoitusvaloa. Valoisan aikaan näin ei toki välttämättä ole.
Omassa ei ole koskaan vilkkunut mitkään varoitusvalot aiheetta. Ja aiheestakin vain palaneiden polttimoiden varoitusvalo. ABS-valo sen jälkeen kun korjaamon setä sen rikkoi. Huono anturi kun ei kestä vasaran iskuja
Autoa, tai muutakin käytetty konetta ostaessa varaa reilu siivu syrjään ensimmäisiä huoltoja varten. Käytetyssä (ja miksei uudessakin) pitää aina olla varautunut muutamaan ylläriin. Ei sitten henkeä ahdista kun auto seisoo eikä ole vara korjauttaa.
Ja ehkä se tärkein vihje: Pidä pää kylmänä oikeaa yksilöä etsiessä! Varmistu ensin vaikka asiantuntevan kuntotarkastajan avulla että et tule "huijatuksi" Itse maksoin aikoinaan mielelläni muutaman kympin siitä ilosta ennen kuin laitoin nimen paperiin.
Omassa ei ole koskaan vilkkunut mitkään varoitusvalot aiheetta. Ja aiheestakin vain palaneiden polttimoiden varoitusvalo. ABS-valo sen jälkeen kun korjaamon setä sen rikkoi. Huono anturi kun ei kestä vasaran iskuja
Autoa, tai muutakin käytetty konetta ostaessa varaa reilu siivu syrjään ensimmäisiä huoltoja varten. Käytetyssä (ja miksei uudessakin) pitää aina olla varautunut muutamaan ylläriin. Ei sitten henkeä ahdista kun auto seisoo eikä ole vara korjauttaa.
Ja ehkä se tärkein vihje: Pidä pää kylmänä oikeaa yksilöä etsiessä! Varmistu ensin vaikka asiantuntevan kuntotarkastajan avulla että et tule "huijatuksi" Itse maksoin aikoinaan mielelläni muutaman kympin siitä ilosta ennen kuin laitoin nimen paperiin.
Ayrton Senna da Silva forever
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Kiitos taas kaikille vastauksista!
Kun tossa aiemmin mainittiin ulkomailta hankkiminen, niin katselin mobile.de sivustoa ja siellä näkyy olevan suht vähänkin (alle 100 000) ajettuja 159:jä alle ja pikkasen päälle kymppitonnin... ja niitä on monta, eli tuskin kaikki ovat sellaisia mistä omistaja haluaa eroon. Mikä "juju" tässä oikein on, onko Saksassa muka noin paljon edullisempia autoja? Suomessa käytetyt 159:t ovat ihan toisissa hinnoissa.
Kun tossa aiemmin mainittiin ulkomailta hankkiminen, niin katselin mobile.de sivustoa ja siellä näkyy olevan suht vähänkin (alle 100 000) ajettuja 159:jä alle ja pikkasen päälle kymppitonnin... ja niitä on monta, eli tuskin kaikki ovat sellaisia mistä omistaja haluaa eroon. Mikä "juju" tässä oikein on, onko Saksassa muka noin paljon edullisempia autoja? Suomessa käytetyt 159:t ovat ihan toisissa hinnoissa.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Ei kannata myöskään sulkea Ruotsia pois vaihtoehdoista jos ulkomailta alkaa etsimään. Tukholmaan on lyhyt ja edullista matkustaa laivalla. Hintataso edullisempi mitä Suomessa ja talvivarusteita paremmin mitä Saksassa. Itsellä kylläkin puuttui öljypohjanlämmitin, kun auto tuli Göteborgista, joten Etelä-Ruotsissa talvivarustus saattaa olla heikompaa mitä pohjoisempana.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Öljypohjanlämmitin? Joku GTA / V6 juttu? Letku- tai lohkolämppärin korvike vai lisäke?Raimo Miettinen kirjoitti:...Hintataso edullisempi mitä Suomessa ja talvivarusteita paremmin mitä Saksassa. Itsellä kylläkin puuttui öljypohjanlämmitin, kun auto tuli Göteborgista, joten Etelä-Ruotsissa talvivarustus saattaa olla heikompaa mitä pohjoisempana.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mullon V6ssa letkulämmitin. Aika monessa uudessa autossa on kuitenki jostain syystä tuo öljypohjanlämmitin (no ainaki Sitikassa, Volkkarissa ja kai muissakin). Oon kuullu huhuja, että se ei aiheuta virheilmoituksia/käynnistysvaikeuksia kuten saattaa käydä jos esim. letkulämmitin on käytössä ja 2lta lämpöanturilta tulee ristiriitaista tietoa.
MP
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Defan säteilylämmitin joka lämmittää öljyt eikä veden. Ymmärsin, että tuo olisi se ainoa vaihtoehto V6-koneisiin? Ainakaan Defalla ei ole muuta tarjota. Tiedä sitten onko parempi peruslohkolämppäriin. Sisätilanlämmitintä en viitsinyt ostaa, kun täällä on ollut ongelmia hälyttimen kanssa ja haaroitus johtoineen myös tolkuttoman kallis.JiiTeeÄssä kirjoitti:Öljypohjanlämmitin? Joku GTA / V6 juttu? Letku- tai lohkolämppärin korvike vai lisäke?Raimo Miettinen kirjoitti:...Hintataso edullisempi mitä Suomessa ja talvivarusteita paremmin mitä Saksassa. Itsellä kylläkin puuttui öljypohjanlämmitin, kun auto tuli Göteborgista, joten Etelä-Ruotsissa talvivarustus saattaa olla heikompaa mitä pohjoisempana.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Joo minulla on siis myös se letkunlämmitin, siksi ihmettelin tuota Raimon kommenttia. Mieluummin kyllä lämmittäisin öljyjä, kuin 30cm matkalta sitä letkua. Tai no kai se konettakin lämmittää jollain tapaa, mutta periaatteessahan öljyjen lämmitys on oikeampi tapa, ainakin koneen kannalta kylmäkäynnistyksissä. Jos on tehokas ja toimii. Mitäs jos kytkisi letkulämppärin rinnalle vielä tuollaisen, hmm... (raks raks).
Anteeksi OT, jatkakaa...
Anteeksi OT, jatkakaa...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Ei kannata hankkia. Kerroit syyt jo ensiviestissä...
Opiskelija. Ei vakituisia tuloja. Ei huoltotaitoja.
Nuo kohdat jo kertovat aika paljon. En itse opiskelijana laman kourissa pelleilisi tuolla lailla.
Mitäpä kun ilmastoinnin kenno ja hammastanko hajoavat? Löytyykö heti työtä millä maksaa osat? Vai onko opintotuet nykyään tähtitieteelliset?
Jos päätät hankkia 159'n tai MiTo'n ja kk-erät räjähtävät käsiin, lupaan ostaa sen pois 2k €'lla, käteisellä.
Opiskelija. Ei vakituisia tuloja. Ei huoltotaitoja.
Nuo kohdat jo kertovat aika paljon. En itse opiskelijana laman kourissa pelleilisi tuolla lailla.
Mitäpä kun ilmastoinnin kenno ja hammastanko hajoavat? Löytyykö heti työtä millä maksaa osat? Vai onko opintotuet nykyään tähtitieteelliset?
Jos päätät hankkia 159'n tai MiTo'n ja kk-erät räjähtävät käsiin, lupaan ostaa sen pois 2k €'lla, käteisellä.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
No siis ilman lainaa onnistuisin hankkimaan n. 10 000 e maksavan 159 Saksasta, myymällä tämän hetkisen auton ja maksamalla 3000-4000 e väliä, MUTTA mitään tuhansia maksavia vara-osia ei olisi en jälkeen varaa kustantaa. Ainoastaa normaali ylläpito: katsastukset, vakuutukset, bensat. Mutta juuri ne yllättävät kulut ja talouden yleinen epävarmuus (lue työllistyminen) tässä arveluttavat. Kuten totesin, jossain vaiheessa se Alfa on ostettava, mutta ei vielä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
^Juuri tätä itsekin hain. Vaikka polte on kova (Alfan kohdalla hyvinkin ymmärrettävää) niin odota rauhassa muutama hetki. Opiskele, valmistu, vakityö= Ja sitten Alfaa kehiin
Siihen saakka tyydyt työpöydän taustakuvaan, unelmointiin ja säästöpossuun. Nykyautojen osat ja työt on niin kalliita että ei tarvita kummallista vikaa kun budjettisi kusee.
OT/ Kokemuksia öljypohjan lämmittimistä? Ärsyttää tuo letkulämppäri joka saa Alfan pakkas aamuina yskimään kuin venäläisen 30v mahorkkaa polttaneen alkoholistin /OT
Siihen saakka tyydyt työpöydän taustakuvaan, unelmointiin ja säästöpossuun. Nykyautojen osat ja työt on niin kalliita että ei tarvita kummallista vikaa kun budjettisi kusee.
OT/ Kokemuksia öljypohjan lämmittimistä? Ärsyttää tuo letkulämppäri joka saa Alfan pakkas aamuina yskimään kuin venäläisen 30v mahorkkaa polttaneen alkoholistin /OT
Ayrton Senna da Silva forever
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
- Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Kerroit, että kalliisiin korjauksiin ei ole varaa. Tuohon mainitsemaasi normaaliin ylläpitoon kannattaa kuitenkin huomioida ja laskea päälle myös auton määräaikaishuollot, etenkin kun mekaanikon taitoja ei ole. Nehän maksavat satoja euroja. Ne eivät saisi olla "yllättävä kulu".Formula-Masa kirjoitti:Ainoastaa normaali ylläpito: katsastukset, vakuutukset, bensat. Mutta juuri ne yllättävät kulut ja talouden yleinen epävarmuus (lue työllistyminen) tässä arveluttavat.
Itsekin pohdin tuota budjettipuolta autoa hankkiessani aika tarkkaan ennen kuin lähdin leikkiin mukaan. Yritin arvioida etukäteen mahdollisia tulevia kuluja, mutta enemmän on silti mennyt kuin suunnitteli. Reilun vuoden 156:n omistaneena on pitänyt teettää pienempää (~500e) ja vähän isompaa (~1300) huoltoa, uusia talvi- ja kesärenkaat, yms.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58