Jäykkä vaihdekeppi ja kytkin AR 156 2.5 2003 160tkm
Valvoja: Moderators
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jäykkä vaihdekeppi ja kytkin AR 156 2.5 2003 160tkm
Mahdollisessa seuraavassa ostoksessani on seuraavanlainen vika, vaihdekeppi on erittäin jäykkä, ei palaudu mistään suunnasta ja vaihteet joutuu ohjata paikoilleen esim kakkosesta kolmoseen ym. Autolla ajettu 160tkm, auto on 6 vaihteinen manuaali. Onko tuollaisessa yksilössä mikä vikana ja kuinka korjata tämä ja kuinka kalliiksi tulee, kannattaako ostaa tuolla vialla?
(en löytänyt aiheesta haulla mitään, joten ohjatkaa eteenpäin, jos tästä aiheesta on jo keskustelua, kiitos)
(en löytänyt aiheesta haulla mitään, joten ohjatkaa eteenpäin, jos tästä aiheesta on jo keskustelua, kiitos)
Viimeksi muokannut Backstroker, 03 Loka 2009, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mullon semmonen muistikuva, että se vaijerihässäkkä maksais jotain 200-300 kieppeillä ja niitä ei saa erikseen, vaan 2 vaijeria nivelineen. Toinen pää (2 vaijeria) tulee vaihdekepin juureen (vaihto vaatii pakoputken irrotuksen) ja toinen pää on akun vierellä vaihdelaatikon päällä. Eiköhän se vika ole siinä melkosella varmuudella.
Mulloli vähä samaa vikaa ostaessa omaa (palautusjousi kuitenkin tuntui kepissä), mutta voitelin vaijeria vaseliinisprayllä ja crc:llä sieltä akun vierestä ja notkistui. Kyselin hintoja vaijerille, mutta en ny muista mistä - oiskohan ollu joku webbikauppa Saksassa, josta tuo hinta jäi mieleen.
Mulloli vähä samaa vikaa ostaessa omaa (palautusjousi kuitenkin tuntui kepissä), mutta voitelin vaijeria vaseliinisprayllä ja crc:llä sieltä akun vierestä ja notkistui. Kyselin hintoja vaijerille, mutta en ny muista mistä - oiskohan ollu joku webbikauppa Saksassa, josta tuo hinta jäi mieleen.
MP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
okei, niin se myyjä sanoikin että voitelu vähäsen auttaa, mutta pidemmän päälle ajatellen luulis niiden osien kuluvan ja haluis vian korjaantuvan täydellisesti yhdellä kertaa... sitten epätavallisen jäykkä kytkin mielestäni, voiko se vaikuttaa ja tai liittyä asiaan jollakin tavalla?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Erillinen juttu se kytkin, mutta onko siihen tehty kytkinremontti? 150 tkm:mennesä yleensä hajoaa v6ssa. Lopun lähestyessä kytkin jäykistyy. Tosin on se reilusti jäykempi kuin 4-pyttysissä 156sissa joka tapauksessa. Mulloli omaan tehty Muukkosella kytkinremppa suunnillen 140 tkm:n kohalla ennen mun omistustani. Laskussa luki 2000 Euroa (ei halvimmat osat sisään, mutta kuites aika kalliin kuulonen).
MP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
en kyllä tiedä kytkinrempasta, täytyy kysyä, epäilen kylläkin... joo, tiedän 4-pyttyisen kytkimestä, itse ajoin vuoden 1.8 156 lla ja oli ihan eri luokkaa tuo jäykkyys kuin tuo koeajelemani..
paska homma..
paska homma..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
paljonkos sitten on varauduttava että lompakko ohenisi kytkinremppaa varten?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
eli monen tunnin työ se on?
+ / - 1h
+ / - 1h
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Moi. Omassa 156:ssa oli koko minun omistusajan jäykkä kytkin, mutta kesti kuitenkin. Hajosi vasta kun alkoi osia lennellä irti. Vaihteet myös oli jäykät sivusuunnassa. Eli vaijerivialta kuullostaa. Kytkinremppa Kouvolassa maksoi 1000. Tingi ainakin sen verran hinnasta pois koska kytkin hajoaa kumminkin pian tuossa yksikössä. Se ei tarvi kuin kerran kunnon lähdön paikaltaan niin voi jo levitä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
joopa.. tuskinpa myyjä tonnin hintaa alentaa plus sen verran mitä se vaijeri hässäkkä maksaa, voihan sitä yrittää, siinä tapauksessa täytyy etsiä joku paremman kuntoinen yksilö, ei tässä mikään hätä auton ostolla ole=) ihastuin kylläkin uudemmanmalliseen sisustukseen, täytyy etsiä vastaavaa jatkossa=))))
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Sautiolla oli samanlainen ongelma JTD:nsä kanssa. Siinä oli laatikon päällä olevan siirtovivuston nylon-puslat turvonneet ja vaihdekeppi oli sivusuunnassa jumissa. Pikkuisen hiekkapaperilla puslien reikiä isommaksi ja kunnon voiteluainetta, niin johan rupesi toimimaan
"No smoke => no power => no hope"
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kaivoin kuitin ja mulla maksoi Korjalassa autoehjäämö Masterilla kytkimen ja lukon laitto 570€. Siihen ei sisälly luonnollisestikaan osat. Eli kytkin töineen asettunee tonnin tuntumaan.
Kyllä sun täytyy jostain uusi Alfa alle saada että pääset pizzalle Onnea metsästykseen
Kyllä sun täytyy jostain uusi Alfa alle saada että pääset pizzalle Onnea metsästykseen
Ayrton Senna da Silva forever
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tottahan se on, pizzalle uudella alfalla on päästävä=) paljonko sinulla maksoi osat "Wile"?
"..Masterilla kytkimen ja lukon laitto..." mikä lukko?
"..Masterilla kytkimen ja lukon laitto..." mikä lukko?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Se 392e:n pulju oli Carpojat Järvenpäässä. Tosin tuntihinnan ovat nostaneet tasan kuuteenkymppiin nykyään. Kokemuksia ja jotain hintoja täälläPune kirjoitti:Mulla on kytkinremppa nyt edessä. Missä sai homman tehtyä sillä 392€ työosuudella.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
aivan niin.. paljonkohan silläkin on hintaa ja sen vaihdolla?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Samma här. Erityisesti 5 oli suorastaan hankala saada päälle, keppi todella kankea. Auto siis toi mun Coupe ja kilsojakin varmaan sattumalta samat 160tkm. Vivusto ainakin näyttää samalta, saattaa olla jopa identtinen...Keltsi kirjoitti:Sautiolla oli samanlainen ongelma JTD:nsä kanssa. Siinä oli laatikon päällä olevan siirtovivuston nylon-puslat turvonneet ja vaihdekeppi oli sivusuunnassa jumissa. Pikkuisen hiekkapaperilla puslien reikiä isommaksi ja kunnon voiteluainetta, niin johan rupesi toimimaan
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:43
Sillä tavalla vaikuttaa, että keppi voi olla väärässä kohdassa kun yrittää laittaa vaihdetta päälle.
Minulla on tämä aiheen aloituksessa mainittu, myytävänä oleva Alfa.
Oireileeko lopussa oleva kytkin muuten kuin jäykkyytenä? Olen ajanut autolla n. puoli vuotta, enkä tietäisi kytkimessä olevan vikaa jos en olisi siitä täältä lukenut. Kytkin ei luista eikä täristä.
Toisaalta auton historiasta selvisi tänään, että edellinen omistaja oli tilannut jo kytkinkorjauksen jonka jostain syystä perui myöhemmin.
Minulla on tämä aiheen aloituksessa mainittu, myytävänä oleva Alfa.
Oireileeko lopussa oleva kytkin muuten kuin jäykkyytenä? Olen ajanut autolla n. puoli vuotta, enkä tietäisi kytkimessä olevan vikaa jos en olisi siitä täältä lukenut. Kytkin ei luista eikä täristä.
Toisaalta auton historiasta selvisi tänään, että edellinen omistaja oli tilannut jo kytkinkorjauksen jonka jostain syystä perui myöhemmin.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Jep, sillon ku oire ei ole vielä kovin paha se ei keskitä kunnolla. Siitä sitten kun vielä pahenee ei keskitä enää kun kuskin käsivoimilla, vaihteet ei mene päälle kun "oikeeta reikää" ei meinaa löytyä, ei sitten millään. Toki vaijeritkin voi ahistaa (mitä omassani eka kuvittelin), mutta nylon puslien turpoominen on melkeinpä tyyppivika. Tuntevat ongelman myös merkkihuollossa josta vinkkiä kysyinkin...
Joo eivät tykänneet moottoripesusta, vaan turposivat liian ahtaiksi Ahistivat kyllä alunperinkin hieman, eli keppi liikkui ennen pesuakin tahmenaoloisesti sivusuuntiin, mutta pesun jälkeen keppi ei liikkunut ollenkaan sivusuuntiin, vaan käytettävissä oli vaihteet 3 ja 4Keltsi kirjoitti:Sautiolla oli samanlainen ongelma JTD:nsä kanssa. Siinä oli laatikon päällä olevan siirtovivuston nylon-puslat turvonneet ja vaihdekeppi oli sivusuunnassa jumissa. Pikkuisen hiekkapaperilla puslien reikiä isommaksi ja kunnon voiteluainetta, niin johan rupesi toimimaan
Itse asiassa en hionut niitä nylonpuslia, vaan lämmitin ne kuumailmapuhaltimella, jolloin kuivuivat lämmetessään, ja palautuivat oikeaan kokoon. Putsasin siirtimen, ja kasasin sen uusien vaseliinien kera, suihkutin vaijereihin sisään CRC 5-56:ttä, ja suojasin vaijereiden päät (eli kumisuojien sisään ja päälle vaseliinia) kanssa vaseliinilla, ja hienosäädin sen siirtimen niin että keskittää hyvin ja kaikki vaihteet menee hyvin päälle. Toistaiseksi ainakin onnistuneen oloinen ja helppo "korjaus" tai oikeammin huolto
Omassani vaijereiden liike oli ihan ongelmatonta. Kannattaa tehdä siis sama tsekkaus, ei vaadi kuin akkutelineen poiston niin pääsee sinne käsiksi
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tuli sitten hankittua kyseinen yksilö ja huomenna olis tarkoitus irroittaa akku ja katsoa mitä siel alla on ja yrittää tehdä jotakin järkevää
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ota lisäksi se akkukotelokin pois sieltä akun alta, ja tietty ne releet siitä akkkukotelon etupuolelta (ainakin jtd:ssä on sellaiset siinä tiellä).Backstroker kirjoitti:tuli sitten hankittua kyseinen yksilö ja huomenna olis tarkoitus irroittaa akku ja katsoa mitä siel alla on ja yrittää tehdä jotakin järkevää
Sitten painat vaijerien muovimuhvit irti siirtäjästä, ja sitten tietty tsekkaat että vaijerit liikkuvat ok, josseivät liiku, niin voitelua, jne. Sitten siirtimen purkailua, tai irrotusta, voitelua, jne.
Tsekkaa huolella että se toisen vaijerin käyttämä nylonholkitettu akseli, joka muuttaa siirtimen liikkeen edes-takas -liikkeestä ylös-alas -liikkeeksi, liikkuu kunnolla ja ilman mitään isompaa kitkaa niillä nylonholkeillaan. Jos ahistaa, niin se akseli irti, ja nylonholkit irti, ja kuumailmapuhaltimella lämpökäsittelyä niille nylonholkeille, ja takas nippuun vaseliinin kera
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
kiitos kaikille neuvoista, tänään tosiaan yritetään pärjätä teidän neuvoilla
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tuli sitten käytyä viron reissulla ja auto käyttäytyi ongelmitta. Motor control system failure sammui kun ajelin tallinnan kuoppaisilla teillä Onko muuten normaalia: kun ajaa 140 km matkan 140km/h ja sitten tulee helsingin kesksutaan ja ajaa 3 km ruuhkissa niin auon moottori täristää epätavallisen kovaa ja lämpötilat nousevat90-100 ???
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
No vaikea sanoa mitään noista täristyksista näin etänä. Itellä vaan tuli mieleen, että onko siitä sun autosta pesty moottoritila viimeaikoina(ennen myyntiä esmes)? Jos johonkin tulpankoloon jää vettä niin se voi aiheuttaa täristystä, ja myös moottorin merkkivalo voi syttyä ja samoten ne vaihdevaijeritkin/mekanismi voi pesun vuoksi jumiutua pikkasen.
MP
Lämpöjen nousu vois viitata jumiutuneeseen termariin, yleensä ne kyllä taitaa väsähtää niin päin että lämmöt on liian alhaiset. Syylärin ei luulisi vielä tuon ikäisessä olevan ihan noin huonossa kunnossa, olisko se vesipumppu sitten?
Moottorin vikavalo ei ilmeisesti tällä kertaa syttynyt kun "tärinätauti" iski? Jospa se ei tosiaan käynyt kaikilla pytyillä, joku tulppa huonona tai tosiaan vettä tulpankolossa? Silloin ei ainakaan mulla ole kertaakaan vikavalo syttynyt, ei se taida olla niin viisas että ymmärtäisi jos se lyö kipinän väärässä paikassa veden takia?
Moottorin vikavalo ei ilmeisesti tällä kertaa syttynyt kun "tärinätauti" iski? Jospa se ei tosiaan käynyt kaikilla pytyillä, joku tulppa huonona tai tosiaan vettä tulpankolossa? Silloin ei ainakaan mulla ole kertaakaan vikavalo syttynyt, ei se taida olla niin viisas että ymmärtäisi jos se lyö kipinän väärässä paikassa veden takia?
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
pareisssa liikennevaloissa seisoin ja auto tärisi, sitten meni vähäksi aikaa ohi ja taas tärähteli. Moottoritila ei todellakaan näytä pestyltä eikä tietäkseni ole pesty viime aikoina. Tyhjäkäyntikierrokset täristäessä olivat normaalit.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
^ GTV tekee joskus samaa, että välillä käy kuin kello, mutta sitten ottaa pienen käyntihäiriön ja sitten käy taas aivan normaalisti. Mitä kyselin korjaamolta, niin ei ole kuulemma ainoa V6 joka käy välillä vähän epätasaisesti. Tulpat oli ainakin minulla sen näköiset että pitää alkaa vaihtamaan kunhan saa auton takaisin lainasta.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
äsken istahdin autoon ja annoin lämmetä, ajoin rauhallisesti 1 km ja pysähdyin ja annoin auton käydä, kävi epätasaisesti ja arvatkaa mitä, Motor Control System Failure Go To Dealer ilmestyi näytölle jälleen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
MP , onks sul lukuvehkeet? sulla on samavuotinen auto nii sanos mikä piuha mun pitää hommata ja ohjelma, jotta voin käydä keskustelua auton kans?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mullon ihan normi OBD2-lukulaite, jolla voi nollata vikakoodit myös tämä
Oli vaan helvempi ku sen ostin. Käsitin, ettei Alfadiag toimisi noissa uudemmissa OBD2 Alfoissa, niinku tuo Boselifti on. Joku korjatkoon, jos olen väärässä. Kyseessä siis ihan yleismallin OBD2-lukija.
Huonona puolena tuossa on ettei se anna reaaliaikaista tietoa esim. antureilta vaan pelkät vikakoodit.
Jos ei halua erillistä lukulaitetta niin esim. tuon piuhan pitäis sopia linkki - niin kai mikä vain OBD2-piuha periaateessa. Softaksi sitte joku (Unidiag?).
Oli vaan helvempi ku sen ostin. Käsitin, ettei Alfadiag toimisi noissa uudemmissa OBD2 Alfoissa, niinku tuo Boselifti on. Joku korjatkoon, jos olen väärässä. Kyseessä siis ihan yleismallin OBD2-lukija.
Huonona puolena tuossa on ettei se anna reaaliaikaista tietoa esim. antureilta vaan pelkät vikakoodit.
Jos ei halua erillistä lukulaitetta niin esim. tuon piuhan pitäis sopia linkki - niin kai mikä vain OBD2-piuha periaateessa. Softaksi sitte joku (Unidiag?).
Viimeksi muokannut MP, 12 Loka 2009, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
eli tämän http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=875 kun hommaa niin mitään muuta piuhaa eikä ohjelmaa tarvitse???
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
No mullon just se ja sillä voi lukea vikakoodit ja nollata ne ja samalla sammuu Motor Control-merkkivalo.
Sillä ei voi kuitenkaan esim. kattoa reaaliaikasena vaikkapa lambda-anturin lukemia moottorin käydessä. Kalliimmissa laitteissa on monesti tuo ominaisuus ja samoten monissa PC-softissa. Vikakoodit tietty näkyy niistäkin.
Sillä ei voi kuitenkaan esim. kattoa reaaliaikasena vaikkapa lambda-anturin lukemia moottorin käydessä. Kalliimmissa laitteissa on monesti tuo ominaisuus ja samoten monissa PC-softissa. Vikakoodit tietty näkyy niistäkin.
MP
- crashline
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Maalis 2007, 22:23
- Car(s): On sillä kiva ajaa kun se toimii.
156 Sportswagon 2.5L V6 vm.2004
keppi
Mun keppi o o ajon alussa suht löysä(ei silti keskitä) auto kun on lämmennyt niin keppikin on jäykistynyt...
Aika perseestä, oisko Hyvinkäällä pajaa joka pystyis korjaa tuon ongelman?
Aika perseestä, oisko Hyvinkäällä pajaa joka pystyis korjaa tuon ongelman?
VAG autot ovat mauttomia siksi ajan Alffalla ja maistan palasen maukasta autoilun kovinta helmeä.
Re: Jäykkä vaihdekeppi ja kytkin AR 156 2.5 2003 160tkm
Itselläni on 156 2.5 v6. Kesästä asti on vaihdekepin sivuttaissiirto ollut jäykkä. Vaikea löytää kolmonen, menee helposti vitoselle. Täältä saatujen ohjeiden mukaan aloin asiaa korjaamaan (kiitos hyvistä ohjeista)
Eli otin akun irti, akkukotelon myös. Akun alla olevan muovin alla on myös yksi ruuvi.
Sitten vaihteiston päältä siirtomekanismin päältä kumisuoja irti, oli jo valmiiksi rikki niin helppo juttu.
Sen jälkeen 17mm:n mutteri näkyvältä puolen irti. Vääntöjousi pois, vaihdekeppi kun on keskellä ei ole edes jännityksessä (vaihdekepin keskitysjousi).
Itse tein siten että otin vaihteiston päältä liittimen, oisko peruutusvalolle irti ja johto syrjään. Teräväkärkisellä toholla lämmitin siirtomulikan (siis sen osan jonka mutterin poistin ja jonka sisällä muoviholkki on) kuumaksi (niin kuumaksi ettei kättä kestä) samalla varoen etten polta ympärillä olevia johtoja. Tämän jälkeen suihkuttelin crc 5-56:sta holkin sisään, jousi paikalleen ja mutteri myös. n. 100 kertaa heiluttelin vaihdekeppiä sivuttain pakkilukon ollessa ylhäällä.
Tässä vaiheessa on hyvä käyttää myös vaijereiden päiden suojat irti ja öljyillä vaijereita.
Kumisuojan jäämistö takaisin siirtäjän päälle, akkuteline paikalleen ja paketti kasaan.
Ja yllätys, vaihteet ei koskaan ole toiminut noin hereästi!!
Auto kannattaa käynnistää akun irrotuksen jälkeen muutaman kerran, eka käynnistyksen jälkeen ei välttämättä vastaa kaasuun.
Eli otin akun irti, akkukotelon myös. Akun alla olevan muovin alla on myös yksi ruuvi.
Sitten vaihteiston päältä siirtomekanismin päältä kumisuoja irti, oli jo valmiiksi rikki niin helppo juttu.
Sen jälkeen 17mm:n mutteri näkyvältä puolen irti. Vääntöjousi pois, vaihdekeppi kun on keskellä ei ole edes jännityksessä (vaihdekepin keskitysjousi).
Itse tein siten että otin vaihteiston päältä liittimen, oisko peruutusvalolle irti ja johto syrjään. Teräväkärkisellä toholla lämmitin siirtomulikan (siis sen osan jonka mutterin poistin ja jonka sisällä muoviholkki on) kuumaksi (niin kuumaksi ettei kättä kestä) samalla varoen etten polta ympärillä olevia johtoja. Tämän jälkeen suihkuttelin crc 5-56:sta holkin sisään, jousi paikalleen ja mutteri myös. n. 100 kertaa heiluttelin vaihdekeppiä sivuttain pakkilukon ollessa ylhäällä.
Tässä vaiheessa on hyvä käyttää myös vaijereiden päiden suojat irti ja öljyillä vaijereita.
Kumisuojan jäämistö takaisin siirtäjän päälle, akkuteline paikalleen ja paketti kasaan.
Ja yllätys, vaihteet ei koskaan ole toiminut noin hereästi!!
Auto kannattaa käynnistää akun irrotuksen jälkeen muutaman kerran, eka käynnistyksen jälkeen ei välttämättä vastaa kaasuun.
Re: Jäykkä vaihdekeppi ja kytkin AR 156 2.5 2003 160tkm
Itselläni kytkin hajosi siten ettei enää irrottanut kunnolla. Väliaikaisena korjauksena laitoin työsylinterin ja kytkinhaarukan välissä olevaan tankoon jatkoa, jolla viritelmällä ajelin pari viikkoa ongelmitta.