156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?
Valvoja: Moderators
156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?
Tuli hankittua vajaata kuukausi sitten ensimmäinen Alfani. Kokemuksia ja kysymyksiä on jo liuta mielessä, mutta nyt on hieman akuutimpi kysymys.
Myyjä teetätti jakopäähihnan vaihdon ennen kauppoja "monitoimiliikkeessä". Rullia ei vaihdettu huollon yhteydessä, koska edellisestä hihnan+rullien vaihdosta oli vain 14tkm, eikä kuulemma niitä rullia aika niinkään patinoi.
Nyt rupesi kuulumaan napsutusta sen jakopääkotelomuovin alta, huollosta n. 1500-2000km. Napse kiihtyy ja voimistuu kun painaa kasua, mutta häviä kun kierroksia tuleen jonkun verran, arviolta +2500rpm. Käytin kuunneluttamassa Deltassa ja sanoivat, ettei kannata ajella ja pitäisi aukaista ja mielellään vaihtaa kaikki hilut.
Soitin Helsinkiläiseen liikkeeseen, jossa tekivät rempan niin oli melko varma, että "jakopään suojapelti hankaa kampiakselin hihnapyörään tai moniurahihnaan", koska oli joutunut hieman asennuksessakin vääntelemään peltiä.
Nyt pitäisi löytää Lappeenrannan läheisyydestä jokin liike, joka pystyisi tarkistamaan onko kyseessä tämä vika. Jos tämä on vika, niin paikallinen liike voi korjata ja hesan liike maksaa. Jos "oikeasti" jotain hämminkinä jakopäässä, niin käyvät hinaamassa auton Helsinkiin ja laittavat itse siellä.
Onko kellään neuvoa, minne autoa kannattaisi tarjota? Paikalliset Ad-korjaamot kieltäytyvät järestään sekaantumasta Alfoihin ja Deltan hintoja hesan liike ei suostu maksamaan. Kovin etäälle en uskaltaisi autoa ajaa..
Myyjä teetätti jakopäähihnan vaihdon ennen kauppoja "monitoimiliikkeessä". Rullia ei vaihdettu huollon yhteydessä, koska edellisestä hihnan+rullien vaihdosta oli vain 14tkm, eikä kuulemma niitä rullia aika niinkään patinoi.
Nyt rupesi kuulumaan napsutusta sen jakopääkotelomuovin alta, huollosta n. 1500-2000km. Napse kiihtyy ja voimistuu kun painaa kasua, mutta häviä kun kierroksia tuleen jonkun verran, arviolta +2500rpm. Käytin kuunneluttamassa Deltassa ja sanoivat, ettei kannata ajella ja pitäisi aukaista ja mielellään vaihtaa kaikki hilut.
Soitin Helsinkiläiseen liikkeeseen, jossa tekivät rempan niin oli melko varma, että "jakopään suojapelti hankaa kampiakselin hihnapyörään tai moniurahihnaan", koska oli joutunut hieman asennuksessakin vääntelemään peltiä.
Nyt pitäisi löytää Lappeenrannan läheisyydestä jokin liike, joka pystyisi tarkistamaan onko kyseessä tämä vika. Jos tämä on vika, niin paikallinen liike voi korjata ja hesan liike maksaa. Jos "oikeasti" jotain hämminkinä jakopäässä, niin käyvät hinaamassa auton Helsinkiin ja laittavat itse siellä.
Onko kellään neuvoa, minne autoa kannattaisi tarjota? Paikalliset Ad-korjaamot kieltäytyvät järestään sekaantumasta Alfoihin ja Deltan hintoja hesan liike ei suostu maksamaan. Kovin etäälle en uskaltaisi autoa ajaa..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?
Hihna, kiristin ja ohjainrullat pitää aina vaihtaa kaikki kerralla, jos näin ei tehdä on se silkkaa tyhmyyttähomeri kirjoitti:Rullia ei vaihdettu huollon yhteydessä, koska edellisestä hihnan+rullien vaihdosta oli vain 14tkm, eikä kuulemma niitä rullia aika niinkään patinoi.
V6:sen jakopäässä ei ole mitään suojapeltiä jota taivutella, nyt heittävät liikkeessä ihan legendaa. Jakopää on suojattu suojamuoveilla, saattaahan nekin toki hangata, mutta ei siitä naputusta kuuluisi. Muovia on myöskin turha taivutella, se katkeaa."jakopään suojapelti hankaa kampiakselin hihnapyörään tai moniurahihnaan", koska oli joutunut hieman asennuksessakin vääntelemään peltiä.
Mikä tahansa korjaamo pystyy avaamaan jakopään suojamuovit, tämän jälkeen voi hetken käyttää konetta ja yrittää kuulostella äänen lähdettä.
Missään nimessä älä ala itse mitään maksamaan, vika kuuluu korjaamon vastuulle.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Mulla rupes aikoinaan kuulumaan myös naputusta n. 20t km ajetusta kiristimestä. Naputus oli aika vaimea eikä kuulunut sisälle mutta esim. ovi auki käynnistäessä herkkäkorvainen sen kuuli. Kuului vain kylmänä konetta käynnistäessä ja naputti n. minutin eli kun paikat lämpeni naputus loppui.
Enpä tuota kauaa kuunnellut, kiristimen ja hihnan vaihdolla naputus hävisi.
Enpä tuota kauaa kuunnellut, kiristimen ja hihnan vaihdolla naputus hävisi.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tulis mieleen, että jakopäärempassa on kiristin väärin säädetty. Mullakin kerran loppu kiristimen kiristysvara ennen vaihtoaikaa. Naputti par kolme minuuttia kylmänä. Kyllä jakopää-äänien vuoksi kannattaa asia kunnolla tutkia. Muutoin seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Vanhemman auton kohdalla jakopään aiheuttama vaurio saattaa tehdä korjauksen jopa taloudellisesti kannattamattomaksi.