
Haaroitus sisäläppärille 156:ssa
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Haaroitus sisäläppärille 156:ssa
Alfa 156 v6:ssa on defan letkulämmitin. Kuitenkaan siihen ei ole laitettu jakajaa ja sisäläppärin pistorasiaa. Motonetistahan tuon johdon saisi. Onko vinkkejä mitä reittiä johto kannattaa vetää letkulämmittimestä kabiinin puolelle? Onko jossain valmis läpimeno? Korjaus! Kyseessä siis sisälämppäri. Ei läppäri. 

- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
- MilleMiglia
- Viestit: 65
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kiitti vinkistä. Itsälläni olisi myös sisähaaroituksen laittaminen edessä. Lämmitin on Defa. Ajattelin tuoda johdon sisälle kuskin puolelta. Siellä on kuulemma kulmassa läpivienti. Tietääkö joku tästä lisää?tuota haarapalaa ei sitten voi laittaa suoraan tuohon vastukseen ei sovi haaroitettu johto lähtemään siitä,kokeilin juuri eilen Embarassed laitoin ylimääräisellä välijohdolla haaroituksen vähän kauemmaksi niin onnistui
tarkennuksena vielä.eli letkulämmittimeen tuo haarapala ei sovi,tavalliseen lohkolämmittimeen kyllä.jos reikää ei ole sopivassa paikkaa niin ns,putkiterällä vaan reikä ja sen verran reilunkokoinen että saa myös läpivientikumin siihen ja tiivistää kunnolla unohtamatta esim kotelonsuojaainetta ettei lähde ruostuminen etenemään 

- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
- Georgios Terziakis
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
- Paikkakunta: Imatra
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Omaan pre-faceliftiini se laitettiin ihan vastaavaan paikkaan. Pieni reikä piuhalle ritilään ja pistoke ruuvilla kiinni kolon yläosaan. Sieltä se ei "pistä silmään" ja on kuitenkin kohtalaisen hyvin käsillä. Suosittelen.Alfissimo kirjoitti:Saisko sen pistokkeen mitenkään järjevästi tuonne sumuvalon ulkoreunalla olevaan "ilmanottoaukkoon"?Ei olis niin pahasti näkyvillä...

- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
- Paikkakunta: Espoo
Asensin juuri sisätilalämmittimen haaroittimen (156, -98 ), ja olihan siinä hieman hommaa. Tässä miten itse tein, ehkä helpottaa muita.
Paras paikka viedä kaapeli läpi on pelkääjän puolella tuulilasin nurkassa, raitisilmasuotimen vieressä. Siellä on valmis läpivienti. Tuulilasin päällä oleva muovi pois, niin paikka tulee esiin: läpiviennin peittää n. 50mm pyöreä kumiläpyskä, joka on vahvistettu metallilevyllä. Siitä ei siis noin vain mennä läpi, vaan se kannattaa irrottaa:
Itse irrotin ensin hanskalokeron, jolloin läpiviennin toinen puoli tuli näkyviin. Sitten survaisin konetilan puolelta läpiviennin keskeltä ohuen ruuvarin läpi (metallivahvisteessa on keskellä pieni reikä), jolloin jalkatilaan tipahti toisella puolella ollut pyöreä massalevyn pala. Sen jälkeen lievää väkivaltaa käyttäen irrotin kumiläpyskän, joka jälkeenpäin ajateltuna ehkä parhaiten lähtisi lyömällä jalkatilan puolelta sopivaa tylppää kapulaa käyttäen. No, irti mikä irti.
Kun kumiläpyskä oli vihdoin irti, porasin siihen reiän ja sain kaapelin läpi. sitten naputtelin kumiläpyskän takaisin paikoilleen. Läpivienti on kaapeleiden kannalta fiksussa paikassa, koska kaapelin saa menemään nätisti sekä jalka- että konetilassa. Laitoin sikaflexiä varmuudeksi tiivisteeksi ja vein konetilassa haaroituskaapelin konepellin tiivistekumin alta toisen siinä jo olleen johdon kanssa samasta raosta. Meni nätisti sekin vähän soveltaen. Loput olikin perusnäpertelyä.
Sellainen huomautus vielä, että ostin Motonetistä Defan haaroitussarjan, jonka piti sopia juuri kyseiseen autoon - no liian lyhythän se oli, ainakin omassa tapauksessa, jossa on letkulämmitin. Sehän on juuri toisella puolella autoa kuin läpivienti. Täytyy siis vielä hakea 1m jatkojohto (josta Defa osaa kyllä rahastaa), jotta voi aamulla tohottaa 2,1kW-lämppärillä pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Mutta kyllä sitten kelpaa!
Paras paikka viedä kaapeli läpi on pelkääjän puolella tuulilasin nurkassa, raitisilmasuotimen vieressä. Siellä on valmis läpivienti. Tuulilasin päällä oleva muovi pois, niin paikka tulee esiin: läpiviennin peittää n. 50mm pyöreä kumiläpyskä, joka on vahvistettu metallilevyllä. Siitä ei siis noin vain mennä läpi, vaan se kannattaa irrottaa:
Itse irrotin ensin hanskalokeron, jolloin läpiviennin toinen puoli tuli näkyviin. Sitten survaisin konetilan puolelta läpiviennin keskeltä ohuen ruuvarin läpi (metallivahvisteessa on keskellä pieni reikä), jolloin jalkatilaan tipahti toisella puolella ollut pyöreä massalevyn pala. Sen jälkeen lievää väkivaltaa käyttäen irrotin kumiläpyskän, joka jälkeenpäin ajateltuna ehkä parhaiten lähtisi lyömällä jalkatilan puolelta sopivaa tylppää kapulaa käyttäen. No, irti mikä irti.
Kun kumiläpyskä oli vihdoin irti, porasin siihen reiän ja sain kaapelin läpi. sitten naputtelin kumiläpyskän takaisin paikoilleen. Läpivienti on kaapeleiden kannalta fiksussa paikassa, koska kaapelin saa menemään nätisti sekä jalka- että konetilassa. Laitoin sikaflexiä varmuudeksi tiivisteeksi ja vein konetilassa haaroituskaapelin konepellin tiivistekumin alta toisen siinä jo olleen johdon kanssa samasta raosta. Meni nätisti sekin vähän soveltaen. Loput olikin perusnäpertelyä.
Sellainen huomautus vielä, että ostin Motonetistä Defan haaroitussarjan, jonka piti sopia juuri kyseiseen autoon - no liian lyhythän se oli, ainakin omassa tapauksessa, jossa on letkulämmitin. Sehän on juuri toisella puolella autoa kuin läpivienti. Täytyy siis vielä hakea 1m jatkojohto (josta Defa osaa kyllä rahastaa), jotta voi aamulla tohottaa 2,1kW-lämppärillä pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Mutta kyllä sitten kelpaa!
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Haaroitus sisäläppärille 156:ssa
Jatkoksi ylläolevaan jälkipolville kirjattakoon että ainakin JTS:sä on tuon 50mm läpiviennin vieressä (edestä katsoen vasemmalla) toinen pienempi, johon Defan johtosarja läpivientikumeineen istuu suoraan joten säätöä ja porailua on vähemmän. Ensimmäistä kertaa kun oli asialla niin ehdottomasti helpotti että näki sen läpiviennin sisäpuolelta myös, mutta luultavasti onnistuisi ilman hanskalokeron purkamistakin.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.