166 vilkun palautuksen korjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

166 vilkun palautuksen korjaus

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Minunkin 166:ni on vaivannut tuo hyvin yleinen tyyppivika. Eli vilkun palautus ei ole toiminut. Ajattelin, että pystyyhän tuon varmasti korjaamaan.

Vilkkupaketin vaihto vaatii ratin irroittamisen ja ei se ihan helppoa ollut, mutta jälkikäteen löytyikin ok ohjeet täältä foorumilta.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11356 - paitsi ohjeista poiketen minulla ainakin ratin takaruuveina ovat 4 mm kuusiokoloruuvit, eikä Torxit. (Ja olivat muuten julmetun lujaa kiinni - avaimesta tuli korkkiruuvi)

Vilkun palautusvika johtuu siitä, että vilkun muovi"kynnet" (ekassa kuvassa keltaisella ympyröity) kuluvat ajan myötä. Noiden kynsien tehtävä on tarrata kiinni ratin mukana pyörivään keskiosaan (kuvissa valkoinen) ja pakottaa vilkku takaisin. Voima on melkoinen, mikä tuonne kynnen päähän kohdistuu.

Korjaus olisi siis kasvattaa kynttä, jotta keskiö tarraisi siihen paremmin kiinni. Materiaalin kasvattamiseen on varmasti useita aineita, mutta aikaisemmista kokemuksista tiedän, että epoksi on yleensä vähän liian hitaasti kuivuvaa, sekä vähän liian pehmeätä. Voi se onnistua silläkin, jos onnistuu tehdä kunnon muotit. Itsellä oli ainetta nimeltä Q-bond ja se tuntui olevan just sellaista tavaraa, mikä varmaan toimisi.

http://yhst-13811118617756.stores.yahoo ... sives.html

Valkoinen keskiosa pitää saada pois tieltä, jotta kynsiin saisi enemmän työskentelyvaraa. Keskiosa on kiinni kappaleen toiselta puolelta neljällä hakasella ja niitä pitää painaa kaikkia yhtäaikaa. Nopeiten käteen tarttui 21mm hylsy, jolla painamalla sen sai irti ilman vääntelyä muutamassa sekunnissa.

Ensimmäinen homma on puhdistaa vanhat kynnet kunnolla, varsinkin kun ovat yleensä kevyessä vaseliinikuorrutuksessa. Rätti ja jarrukliineri olivat minun aseeni.

Sitten tipautin kynnen päälle tipan Q-bond pikaliimaa, jonka jälkeen varistin päälle Q-bond jauhetta ja sen kyllästin taas pikaliimalla. Minuutin odotus ja puukolla veistin pahimpia rosoja pois. Tein itse ensin toisesta kynnestä liian agressiivisen, eli liian pitkän. Se repeytyi irti koekäytössä, eli ei kannata liioitella muodossa. Ihan yksi milli riittää ratin akselia kohti. Toisella kerralla jo onnistuin toisenkin muotoilussa ja nyt vilkun palautus on toiminut jo pari viikkoa.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä - muista myös uusi vaseliini.
Liitteet
viiksi-ennen.jpg
Ennen modifikaatiota. Muokattavat kynnet ovat ympyröity keltaisella.
(63.38 KiB) Tiedosto ladattu 1280 kertaa
viiksi-jalkeen.jpg
Modifikaation jälkeen. Ylempi kynsi onnistui loistavasti kerralla. Alempi on kuvassa liian pitkä ja sisäänpäin kääntynyt - se repesi irti koekäytössä.
(83.29 KiB) Tiedosto ladattu 1280 kertaa
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 166 vilkun palautuksen korjaus

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Sellaistakin vinkkiä olen kuullut, että tuon kynnen mutoilun muodostaman "koukun" muotoa terävämmäksi/ottavammaksi viilalla viilaamalla homma tulisi kuntoon. Mietitkö itse tuollaista vaihtoehtoa?

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: 166 vilkun palautuksen korjaus

Viesti Kirjoittaja Garrett »

onefromnorth kirjoitti: Sellaistakin vinkkiä olen kuullut, että tuon kynnen mutoilun muodostaman "koukun" muotoa terävämmäksi/ottavammaksi viilalla viilaamalla homma tulisi kuntoon. Mietitkö itse tuollaista vaihtoehtoa?
En. Periaatteessa voisi toimia, mutta voisi se kynsi silti vielä "väistää" sen keskiön hahlot. Nyt ei mahdu väistämään, vaan palautuu varmasti.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Vastaa Viestiin