Selespeed kyssäreitä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Ja palataan aiheeseen:

Onkos se ihan normaalia, että kun koneen sammuttaa, ja virrat katkaisee, niin selen pumppu jää pitämään mekkalaa pitkäksikin aikaa, tyyliin 10-20 sekuntia? Sellaista normaalia pumppuääntä, ja seassa jotain ihme rutinaa?!?!? Mahtaako siellä olla vaan asennuksen jäljiltä ilmaa systeemissä, vai mistä on kyse? Pumppuhan siis asennettiin pari päivää sitten paikallisessa Deltassa.

Aiheesta edelliseen, eli vanhaan pumppuun. Kyllähän se kaiketi oireili sittenkin, kun vaan olisi oireet tunnistanut. Käynnistäessä autoa se nosti paineita 5-10 sekkaa ennen kuin antoi startata, kun taas uudella pumpulla riittää kun hyppää rattiin ja lyö koneen tulille. Uusi laite pitää huomattavasti pirteämpää siritystä verrattuna vanhan pumpun väsyneeseen ääneen.

Mutta jos joku osaisi kertoa, onko tuo pumpun ääntely sammuttamisen jälkeen ihan normaalia, vai onko tässä vaan kyse ihan normaalista Deltailusta = päin mäntyä viritelty.

ps. pointsit kuitenkin Lappeen Deltan palvelulle.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei mulla ainakaan ole ikina jäänyt pumppu käyntiin kun virrat katkaisee.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

alfista kirjoitti:On aina mietityttänyt, että onko GTA Sele 5 vai 6 vaihteinen???
Vastaan alfistalle tänne, enkä tuonne autoni myyntiketjuun, ettei moderaattorit suutu :D Niin, tosiaan 6 lovinenhan tuo GTA on Selenäkin. Samat suoritusarvot lupaillaan kuin manuaalillekkin. Epäilykseni mukaan myös V6:t, jotka manuaalisena ovat 6 lovisia, ovat sitä myös Selenäkin ?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Saako pikkulohko V6:sta selenä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Varmana mutuna heittäisin, että ei saa. 6-lovinen manuaali tahi QSystem.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Katos. Luulin että olisi, mutta Mobile kumosi farssin. Voisi silti kuvitella että joku rajattu sarja on tuotakin tekniikkaa tehty. Sehän ei eroa 3.2 selestä oikeen mitenkään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Menee se uusi pumppu vaihtoon takuuna, oli pikkuisen liian reipas: tekee painetta parhaimmillaan 85 baria (pitäisi olla siinä 50 barin kieppeillä) ja imee virtaa niin että sulakkeet paukkuu...ja taas odotellaan. Ainakaan ei maksa tällä kertaa mitään ja edelleenkin pitää kiittää Lappeen Deltan huoltopuolen palvelua.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

^^ Mun mielestä JTS selekin olis pitäny olla 6-vaihteinen. Motarinopeuksissa älyttömän korkeat kierrokset = korkea kulutus.
Vai onko näin myös manuaali JTS:ssä?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, hyvin sais olla kuuslovinen, kyllä se niin kovin parkuu jo satasen vauhdissa. :silent:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

OT: Jos olisi kuusilovinen, olisi välitykset varmaan vastaavat kuin 166 manuaalissa. Kutonen vastaa viisivaihteisen vitosta, mutta välit on vaan tiheämmät...

Olipa hankalasti sanottu :)

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alfa Milanolle, älä nyt liikaa Lappeenrannan Delta-poikia kehu, alkavat vielä veloitaa sulta heidän normaalihintaisia tunteja! Muuten, se pumppuhan on ainakin loisto kunnossa, jos se nostaa paineen noin ylös. Ei siellä mitään paineen säädintä edes ole, paineen tunnistin haistelee paineen ja ohjainlaite kytkee pumpun pois, yksinkertaista. Olisiko ohjainlaite tai rele syyllinen, veikkaisin relettä, taisit muuten aiemmin kirjoittaa että se pumppu jää huutamaan sammuttamisen jälkeen? Tämän arvailun mukaan olisivat tehnee virhediagnoosin.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Katsotaan, miten tilanne etenee... ainakin tämä säätö menee pumpun takuun piikkiin. Toivottavasti homma oikenee sillä. Tai muuten menee taas niitä ylihintaisia tunteja. :(

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

BB kirjoitti:^^ Mun mielestä JTS selekin olis pitäny olla 6-vaihteinen. Motarinopeuksissa älyttömän korkeat kierrokset = korkea kulutus.
Vai onko näin myös manuaali JTS:ssä?
Ei tuo 5-lovinen manuaali mun mielestä mitenkään erityisen tiheä ole. Kyllä se varmaan tuolla koneella jaksaisi pitemmälläkin välityksellä, ja bensaa säästyisi. Nyt taitaa olla n. 3200 120km/h mittarinopeudella. Ei tunnu että mitenkään huutaisi. Hyvä vaan että on vääntöalueella niin ei tunnu niin laiskalta viitosellakaan.

Edit: niin ku edellinen auto oli 1.6l Laguna, jossa oli aika tiheä välitys että se edes liikkuisi, ja kakkosautona on -92 vm. 1.3l Fiesta. Niin noihin kun vertaa, vanhempia ei muista.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

TS Selessä on jo satasessa ton verran kierroksia. Jos en nyt ihan väärin muista. :lol:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Nyt taitaa olla n. 3200 120km/h mittarinopeudella.
Aika sama kuin tuossa V6 manuaalissa kutosvaihteella. Sehän ei mikään ylivaihde olekaan tosin, mutta silti.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Kattava Selespeed "korjausopas", kieli tosin haastellisesti saksa.

http://bellmanns.net/sele/useraccount/SelespeedDoku.pdf

Varaosanumeroita valokuvineen mm. selen työsylintereihin, joita ei Eper Alfan puolella tunne!

Kannattaa varmaankin tallettaa omalle kovalevylle..

Nikon
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Loka 2006, 17:16

Viesti Kirjoittaja Nikon »

Alfa Milano kirjoitti:Kiitos avusta, sulakehan siellä vain oli mennyt. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa taustalla.

Löytyi muuten tämmöinen linkki, en tiedä onko ollut täällä aiemmin esillä:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... index.html

Kaikenlaista teknisempää Sele-settiä tuolla.

Mistä tämä kyseinen sulake mahtaa löytyä??

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Tekijä kirjoitti:Kattava Selespeed "korjausopas", kieli tosin haastellisesti saksa.

http://bellmanns.net/sele/useraccount/SelespeedDoku.pdf

Varaosanumeroita valokuvineen mm. selen työsylintereihin, joita ei Eper Alfan puolella tunne!

Kannattaa varmaankin tallettaa omalle kovalevylle..
Sattuko kukaan ottamaan tota pdf:ää itelleen? Näkyy poistuneen enkä oo ite huomannu. :/

Jos joku viittis laittaa mailiin: johannes . ramo ät gmail . com

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Nikon kirjoitti:
Alfa Milano kirjoitti:Kiitos avusta, sulakehan siellä vain oli mennyt. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa taustalla.

Löytyi muuten tämmöinen linkki, en tiedä onko ollut täällä aiemmin esillä:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... index.html

Kaikenlaista teknisempää Sele-settiä tuolla.

Mistä tämä kyseinen sulake mahtaa löytyä??
Omassa kiesissä se on konehuoneessa olevassa sulakeboksissa akun päällä. Se lienee kuitenkin jonkin sortin jälkiasennus/modifikaatio, koska sieltä lähtee vahvarin piuhoja yms. eikä näytä ihan originaalilta. Kai se kuitenkin jossain siellä on.

Niin, ja ei se vika sitten kuitenkaan ollut siinä sulakkeessa, vaan hydrauliikkapumpussa joka jumitti ja poltti sulakkeen. Ratkaisu oli uusi pumppu Deltassa, ja taas oli niin halpaa että ihan itketti.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kytkin tuli syyslomalla vaihdettua tuohon Seleen ja johan vaihtaa pykälät pehmeästi ja siististi. Lämpimänä... Mutta kylmänä on edelleen havaittavissa tuota kytkimen pientä luistamista vaihdettaessa. Ensimmäisen muutaman kilometrin jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Onko tuo nyt sitten ominaisuus vai toimiiko joillain tuo kylmänäkin kuten pitää?

Kytkin säädettiin Alfadiagilla tuohon 28mm arvoon. Tosin on voinut nyttemmin hieman säätyä kun rojut on hakeneet ensiajojen jälkeen paikkansa. joten tuo pitää vielä tarkistaa.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Jalamari kirjoitti: Mutta kylmänä on edelleen havaittavissa tuota kytkimen pientä luistamista vaihdettaessa. Ensimmäisen muutaman kilometrin jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Onko tuo nyt sitten ominaisuus vai toimiiko joillain tuo kylmänäkin kuten pitää?
Näillä keleillä on ihan normaalia että kylmänä vähän luistattaa enemmän - ominaisuus.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Selespeed ei vaan tahdo jättää mua rauhaan. Aiemmin vaivannut kuumana nykimisenkin syy löytyi Alfaowneria luettuani. Actuatorista tai mikä nyt onkaan löytyy sähkösolenoidi, joka ilmeisesti jumittaa ja aiheuttaa tämän. Sen vaihdolla vika poistui.

Aiemmin satunnaisesti olivat myös hukassa parittomat vaihteet. Anturivika, joka poistui anturia vaihtamalla.

Nyt on kuitenkin parilliset vaihteet olleet satunnaisesti hukassa, tai lähinnä kakkonen. Pakkikin välillä. Tänään tulin porukoille vaihtamaan kesäläskejä alle ja nyt en saakaan sitten parillisia vaihteita enää ollenkaan pesään, enkä pakkia. Tai no meni pakki kerran päälle, puolen tunnin yrittämisen jälkeen.

Selespeed-öljyjä on tarpeeksi ja paineet ovat hyvät. Vikakoodeista löytyi P1760, Brake switch, jonka muistaisin liittyvän noihin parittomiin vaihteisiin.

Voisiko vika aiheutua kenties jostain releestä (löytyy mistä ?), tai sulakkeesta ? Vai joudunko purkamaan puoli autoa ja roplaan taas noiden antureiden kanssa.

Nopeaa apua kaivattaisiin ! :)

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse itselleni jatkaen: sain vian poistumaan, thank god ! :) Hermojen totaalisesti mentyä nappasin imuputken pois, tarkoituksenani päästä käsiksi vaihteenhaisteluantureihin. Ensin kuitenkin hiukan heiluttelin releitä ja sitä akun läheisyydessä sijaitsevaa moninapaliitintä. Mitään seleen liittyviä releitä siitä nipusta tuskin löytyy, joten vika oli tuossa liittimessä (joo, kehoitetaanhan se tuolla paul denyerinkin sivuilla ensimmäisenä tarkastamaan :oops:). Autoon sähköt päälle ja hups, sieltähän ne taas löytyivät kaikki vaihteet. Ei kun kunnon puhdistaminen liittimille ja eristysteippien uusinta. Komeasti pelasi ainakin 40 kilometrin ajan.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ikäänkuin elämän meno ei tällä hetkellä jo muutenkin vit**taisi tarpeeksi, niin rupesi pakki ja kakkonen taas viime torstaina yks kaks hukkumaan. Nopea käännös porukoille takaisin ja probleema korjattu varttissa. Onneksi ei mitään sen isompaa taaskaan kuin tuo moninapaliitin.

.. vaan kun sitä ei viitsisi kuukauden välein avata ja puhdistaa, niin olisiko ihmisillä ehdotuksia sen suojaamiseen ? Itsellä kävi mielessä sellainen "muovipussiputki", jonka vetäisi liittimen yli ja nippusiteillä päistä kiinni. Vaan kun liitin on sen verran lähellä lämpöistä konetta, ettei siihen ihan mitä tahansa materiaalia voi käyttää, niin mikähän siihen mahtaisi soveltua ? Ainakin vetämäni sähköteippi oli jo alkanut keriä kasalle. Liittimen piikkejä voisi varmaan myös ihan aavistukseen taivuttaa, jotta liitoksesta tulisi napakampi.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Vedä siihen sellaista kurkkuputkea tai mitä se musta nylonputki nut on nimeltään. Tai/ja sitten kutistesukkaa. Varmaan se piikkien varovainen kiristys toimii myös.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

hmm, minkähänlaista putkea tarkoitat ja joustaako se. Mistä sitä voisi saada ? Toi liitin on kuitenkin joku 5x2 cm kooltaan.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Se liittimen piikkien kevyt ja varovainen taivuttaminen voisi minusta olla hyvä idea! Tai vielä parempi jos voi vähän kiristää niitä "naaras-päitä"?
Nuo liittimethän näissä tuppaavat väsymään sieltä-täältä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kaveri joka on hommissa erän saksalaisen merkin merkki huollossa kertoili, että pinnien kiristäminen toimii varmimmin, kun vääntää urospinniä hieman potkurille. Tämä vaikuttaisi minustakin hyvältä konstilta, mutta toimii vain jos tuo pinni on litteän mallinen...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Keltsi kirjoitti:vääntää urospinniä hieman potkurille.
Mitään ideoita, miten tuon toteuttaisi ? Nuo pinnit eivät muistaakseni kuitenkaan olleet kovin leveitä. Homma pitäisi tässä joku päivä tehdä ja ajattelin tosiaan hiukan noita pinnejä kääntää ja vetää koko liittimen päälle joku suoja. Ideoita suojaksi siihen, itse kun ei todellakaan meinaa keksiä mitään fiksua ? Ja mistä noita putkia voisi saada ?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Sitä kurkkuputkea saa varmaan ainakin Etolasta/Etrasta Kaukajärveltä. Se on siis sellaista mustaa haitaria. Käytetään ihan yleisesti esim. linja-autoissa ja varmaan henkilöautoissakin.

Minkälaiset ne pinnit on? 75:ssa oli moninapaliittimissä sellaiset pyöreät, joista urps oli keskeltä halki. Riitti kun aina avauksen yhteydessä hiukan levitti niitä puolikkaita ennen kun laittaa takaisin kiinni. Samoin jotain tarkoitukseen sopivaa suoja-ainetta kannattaa aittaa estämään hapettumista.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

onko normaalia että selespeedin pumppu saattaa pumppaa välillä semmoisia sarjoja about sekunnin välein. Ja tänään kun avasin konepellin ja virrat oli päällä kun tarkistin selenspeedin öljyt, niin jostain releestä? kuului kovaa surinaa ja vinkumista sieltä selen laitteistoista päin.. Liittyyköhän seleen..

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

virrat päällä kone sammuksissa pumppu surahtelee todella lyhyitä käyntejä noin 5sek välein ainakin itsellä....kysymykseesi en osaa vastata muuta kuin ettei kuulosta normaalilta....kokeile samaa uudestaan jos ei enää kuulu ääniä niin edellisellä kerralla kuunasento oli Alfalle todennäköisesti vain epäedullinen :mrgreen:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

_L_T_V_ kirjoitti:virrat päällä kone sammuksissa pumppu surahtelee todella lyhyitä käyntejä noin 5sek välein ainakin itsellä....kysymykseesi en osaa vastata muuta kuin ettei kuulosta normaalilta....kokeile samaa uudestaan jos ei enää kuulu ääniä niin edellisellä kerralla kuunasento oli Alfalle todennäköisesti vain epäedullinen :mrgreen:
täytyypi tutkailla asiaa mutta kyllä se yleensä 5 sekunnin välein suhahtelee mutta sitten tulee tuollaisia kohtauksia.. ja eilen sain auton sammumaan CITY asenolla kun piti vähän hätäisemmin jarruttaa, jota se ei saisi varmaankaan tehdä . :)

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

kyllä kai sen pitää kestää ihan normaalia liikennekäyttöä....kaupungissa varsinkin saattaa tulla äkkijarrutustilanteita....kytkin ei vain ehtinyt aueta kun runttasit jarrua

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

-Tomi- kirjoitti:Mitään ideoita, miten tuon toteuttaisi ? Nuo pinnit eivät muistaakseni kuitenkaan olleet kovin leveitä.
Jos pinni on edes hieman lattamainen, niin kapeakärkisillä pihdeillä pinnistä kiinni ja pieni kiertoliike. Kannattaa olla tarkkana, ettei kierrä liikaa. Pienikin potkurimaisuus auttaa aikaansaamaan paremman kontaktin.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Homma piti ottaa työn alle vasta ensi viikolla. Eilen olin kuitenkin lähdössä porukoille ja aina ennen kuin lähden liikkeelle olen kokeillut pelaako pakki ja kakkonen. Ja kikkeliskokkelis nehän olivat taas yön aikana hävinneet. Kaupungin läpi ilman kakkosta ajaminen ei kuitenkaan miellyttänyt, joten konepelti vaan auki. Sain käden juuri ja juuri mahtumaan imuputken alta, hiukan heilutin liitintä ja vaihteet löytyivät. Pelasi komeasti porukoille asti, mutta siellä puolen tunnin lepäilyn jälkeen, ei enää löytynytkään. Siispä liitin auki ja väänsin pinnejä hiukan potkurille. Nyt luulisi toimivan. Heh, kosketushäiriö ei tosiaankaan voi olla kovin paha, jos jo pieni ravistelu auttaa asiaan :)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mielenkiinnosta eksyn tälle sivulle, alfa seleä en koskaan edes ole nähnyt, mutta työkseni olen johtosarja valmistaja. Mielestäni uros pinniä pitäisi painaa hiukan kasaan, en tiedä onko ko. paikassa kuinka vaikeaa.
Toimiihan se propellikin. (Liitos pinta on aika pieni)
Niin ja oli mulla kysymyskin, millä/kuinka näkee selen öljyn pinnan,
Fiatecuscan?
Alfadiag?
Molemmilla?
Tikkua kai ei ole?

T:ei jaksais enää vaihtaa
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Säiliössä on ihan perinteinen mittatikku.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

pakki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja koska »

Päätti sitten tuo 147 sele kadottaa pakin tiistaina aamutuimaan... auto jäi päiväksi seisoskelemaan pihaan ja avopuoliso päräytti bussilla töihin. Illemmalla vilkaisin öljyn määrän ja siellä oli havaittavissa pientä vajausta. Lisäsin öljyä säiliöön ja nappasin akun irti (jos vaikka nollaisi itsensä ja korjaantuisi tällä) ja tovin kuluttua kokeilin uudelleen heikoin tuloksin. Tämän jälkeen vuorossa oli sen kuuluisan moninapaliittimen herkistely. Pihalla lumisateessa ei oikein intoa riittänyt kunnon ropaamiseen, joten homma jäi crc:n ruiskutteluun. Velikin tuli töistä autoa ihmettelemään ja yritettiin sitä työntääkin, että saataisiin pois pihasta. Muut vaihteet kun tuntuivat toimivan ihan normaalisti. Lopuksi pakki saatiin kuin saatiinkin päälle pari kertaa ja auto saatin pihasta pois. Ajeltiin auto talliin mukavan piip, piip -kuoron säestämänä. Vaihteet 1-5 kuitenkin toimivat aivan normaalisti.

Tallin pihaan päästyämme katosivat vaihteet hetkeksi kokonaan, mutta palasivat sentään pienellä uudelleenkäynnistelyllä ja pitämällä tikkua sen 10 sek. johonkin suuntaan (mikälie nollaustoimenpide). Tallilla otettiin imuputki irti ja tarkastettiin moninapaliitin. Pinnejä tuli hieman kierrettyä ja paikat putsattu/rasvattua kontaktin varmistamiseksi. Moninapaliittimen vieressä olevaa relettäkin tuli tutkailtua ja ihmeteltyä. Releen sisällä näytti olevan vastus, jonka arvo oli jotain 73 ohm. Värikoodien mukaan (netistä katsottuna) olisi pitänyt olla enemmänkin. Olisiko tässä vika? No ei ollut... auton sisältä löytyy samanlainen rele ja arvot tasan samat. Eli värikoodien lukijassa oli ainoa vika. Kännykän ruutu kun on niin pirun pieni, eikä noita värikoodien lukemisia enää muista kouluajoilta... Tässä vaiheessa tuli vielä tarkastettua öljyn määrä säiliöstä... sitähän on aivan liikaa?!? En ollut sitten turhaan huomioinut, että auto ei ehkä ollut ihan vaaka-asennossa öljyjä tarkastaessa. Hyvä puoli on, että järjestelmä ei siis hukkaakaan öljyä! Noh, ylimääriset imettiin pois ja homma jatkuu.

Pakki ei edelleenkään toimi... prkl! Seuraavaksi iteroitiin kohteeksi vaihdekepin tsekkaus (niitä kepin ympärillä olevia kuusiokoloja muuten ei tarvitse irrottaa saadakseen kepin ympärillä olevan ison mustan muovin irti konsolista). Hetki meni keppiä ihmetellessä ja jotain pientä likaa ja vaseliinia näytti kepin ympärillä olevan. Kepin boksi näyttää olevan mukavasti niitattu kiinni eli sitä on hippasen hankala purkaa... eikä sitä boksiakaan oikein tuntunut saavan sieltä irti. Kolme pulttia kyllä löytyy kumisuojuksen alta, mutta niistäkin yksi on suoraan muoviboksin alla. Kepin liikuttelu aiheuttaa naksauksen vaihdettaessa ylöspäin, alaspäin ja pakille... hmmm... entäs vapaalle? naksausta ei kuulu vaikka kuinka heiluttelee... Pieni "hold and release" kepille muutaman kerran eli työntää kepin plussa- tai miinussuuntaan ja päästää kepistä irti. Tämä taisi herkistää vapaan mikrokytkintä ja pienen pieni naksaus kuului vapaankin kohdalta. Ja eikun kokeilemaan! Sehän toimii! Epäuskoisena vielä muutama kokeilu, mutta tulos on sama: kyllä se toimii! Eli ei muuta kuin kepin välistä puhdistusta boksin sisään ja pakkasenkin kestävää sprayöljyä perään. Vapaan mikrokytkin toimii kuin toimiikin moitteettomasti ja vielä ilman voimankäyttöä. Paketti kasaan ja kokeilemaan. Kaikki toimii moitteetta ja piipityksiäkään ei enää kuulu!

Eli lopputulemana: vapaan mikrokytkin jumitti ja aiheutti sen, että pakkia ei voinut kytkeä, kun järjestelmä ei saanut vapaata rekisteröityä ennen sitä. Tulipahan tutustuttua järjestelmän saloihin, tarkastettua releet ja sulakkeet sekä paranneltua moninapaliittimen kytkentää. Niin ja tulipahan kaasuläppäkin putsattua, kun oli niin sopivasti hollilla... Olisihan tämän homman toki voinut tuosta vaihdekepistäkin aloittaa...

Nyt kaikki vaihteet toimivat moitteetta eli loppu hyvin kaikki hyvin ja iso kiitos veljelle taas avusta! :-D

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Hyvä homma, että tuli kuntoon. tämä olikin uus sele vika foorumilla. Eikös tuo hydrauliöljy pidä tarkastaa lämpimillä öljyillä/auton käydesssä. :?

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

öljyt

Viesti Kirjoittaja koska »

Kyllähän ne öljyt pitäisi lämpimänä tarkistaa, tai 20 asteisena tais olla ohjeistus. Ohjeen mukaan ainakin virrat päällä pitäis riittää eli ei tartte olla käynnissä.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Voikos tuota seleä kurittaa niin, että N-asennolla painaa kaasua 4000 kiekkaan ja sit iskee ykköstä silmään? Manuaalillaha se on no probs, mutta ottaakos tuo sele siitä damagea?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

zzs kirjoitti:Voikos tuota seleä kurittaa niin, että N-asennolla painaa kaasua 4000 kiekkaan ja sit iskee ykköstä silmään? Manuaalillaha se on no probs, mutta ottaakos tuo sele siitä damagea?

Mielestäni ainakin kun olen unohtanut pistää 1 sisään ja painanut kaasua, niin on joutunut odottamaan että kierrokset laskevat miltein normaaliin ennen kuin vaihde menee sisään..

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Jep, taitaa siis olla niin, että sele kiihtyy hiukkasen manuaalia hitaammin 0-100 km/h. Mulla n. 10 s. Pari sekuntia vajaaksi luvatusta... :(

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

En ole kokeillut mutta, tuli vain tässä just eikä melkein mieleen sellainen tyhmä idea, jos jarrua pitää pohjassa ja antaa kaasua.. no eihän se hyvää tykkää! :-D

Mutta joo olen kyllä huomannut saman ja ihmetellyt tuota 8.6s lupausta.. eihän tuo mikään uunista vedetty ole tosin, mutta on se silti hauska ajaa ei siitä yli pääse vaikka voissa paistais :-D

Ja tälläisen myös huomannut käytännössä että jos tarvitsee vaikkapa kesken sunnuntai ajelun alkaa kiihdyttämään täyttä häkää, niin vie aikaa vaihtaa 5 - > esim. 2 vaihteelle. Tai sitten painaa city-moodin päälle ja sitten kick-downilla toivoo parasta

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Itse asiassa tarkoitin juuri tuota, että pitäisi jarrua pohjalla ja kaasua riittävästi ja sit päästäis jarrun, niin lähteekö vai hajoaako? Onko siis joku kokeillu, ku ei tuollaista välttämättä heti käyttöautolle uskalla mennä tekemään... :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

zzs kirjoitti:Itse asiassa tarkoitin juuri tuota, että pitäisi jarrua pohjalla ja kaasua riittävästi ja sit päästäis jarrun, niin lähteekö vai hajoaako? Onko siis joku kokeillu, ku ei tuollaista välttämättä heti käyttöautolle uskalla mennä tekemään... :)
No piru.. varastin ideasi, johon olin koittanut jo vastata, mutta olihan jo ilta hieman pitkällä :-D

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Kokeiltu on Ei anna kierrosten nousta. Tuikkii kytkintä auki, kiinni. Tiedä sitten mitä tekee, jos ottaa jarruvalo kytkimen pois pelistä.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Heh, onpahan viksu vekotin!

MKA
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Touko 2009, 17:08
Car(s): 156jts selefarkku -05, käyttis-primera p10

Viesti Kirjoittaja MKA »

Selen öljyt oli niin vähissä ettei tikkukaan kastunut, vaikuttaako tämä siihen ettei auto käynnisty ja vaihteisto ei toimi? Pumppu piti myös epänormaalia ääntä. Eikä tästä ole kauaa ja oli öljyt ylärajassa, mistähän hukkaa?

Auto on vaimokkeella käytössä ja kuulemma eilen toimi vaihteisto normaalisti...

Vastaa Viestiin