En nyt viitsinyt käydä irroittamassa rengasta jotta saisin kuvan, mutta aamulla asetellessani uusia renkaita huomasin tämän pikku tapin joka esti sen ettei vanne sopinut oikein paikalleen(tappi otti kiinni vanteen pulttien välissä olevan kolon sisempänä olevaan seinään).
Onko tuo mitenkään tärkeä kapine? Jos tuon ruuvaa irti niin vanne sopii täydellisesti paikalleen. Näyttäisi joltain tasapainotusnamiskalta mutta eihän siinä olisi mitään järkeä. Vai onko? Tai toisaalta joltain ihme pidikkeellä jonka avulla renkaan saa paremmin paikoilleen.. Mutta vaikea saada kun se ottaa vanteeseen kiinni! Tuo lähti ihan ruuvaamalla irti.
Tässä siis netistä löytämääni kuvaan paintilla tehty esitys. Tuo pikkukuva jossa tappi näkyy on ihan omaottamani kesärenkaiden päällä.
ei se tappi ole ollenkaan turha joa jarrulevyt ei ole ikivanhat ja osat muutenkin kunnossa. Renkaanvaihdossa ilman tappia jarrulevy pääsee pyörimään napaan nähden (siis jos ei ole ruosteella lukittu) ja sen jälkeen onkin aika hankalaa saada pyöränpultteja osumaan jenkareikään kun se voi olla eri kohdassa kuin jarrulevyn reikä. Lisäksi Jarrulevy tulisi pitaa tiukasti navassa myös pyörän ollessa irti ettei navan ja levyn väliin pääse paskaa/ruostetta, mikä taas aiheuttaa levyn vinoutta ja jarrujen tärinää.
veskuk kirjoitti:ei se tappi ole ollenkaan turha joa jarrulevyt ei ole ikivanhat ja osat muutenkin kunnossa. Renkaanvaihdossa ilman tappia jarrulevy pääsee pyörimään napaan nähden (siis jos ei ole ruosteella lukittu) ja sen jälkeen onkin aika hankalaa saada pyöränpultteja osumaan jenkareikään kun se voi olla eri kohdassa kuin jarrulevyn reikä. Lisäksi Jarrulevy tulisi pitaa tiukasti navassa myös pyörän ollessa irti ettei navan ja levyn väliin pääse paskaa/ruostetta, mikä taas aiheuttaa levyn vinoutta ja jarrujen tärinää.
Just viime viikonloppuna jouduin kikkailemaan paria jarrulevyä kohdalleen noiden tappien puuttumisen vuoksi renkaita vaihtaessa. Tapit puuttuu siksi kun talvivanteissa ei ole vastaavia reikiä tapeille. Levyt vaihdoin keväällä ja ne pyörii aika helposti vielä paikallaan. Montecarlossa on samanlaiset tapit.
Jos vanteissa on tappien kohdalla edes jonkinlaiset kolot niin tapit voi korvata tavallisilla matalakantaisilla pulteilla. Ei sitten ainakaan mene scheissea levyn ja navan väliin.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos vanteissa on tappien kohdalla edes jonkinlaiset kolot niin tapit voi korvata tavallisilla matalakantaisilla pulteilla. Ei sitten ainakaan mene scheissea levyn ja navan väliin.
Tuo on kyllä ihan hyvä neuvo..
En tosin enää lähde irroittelemaan renkaita.
allekirjoittaneen 164 superissa oli alkuperäisessä ja käyttämättömässä työkalusarjassa punaiseksi maalattu ja pultinreikään pyöriteltävä n 10 cm pitkä tappi eli ns kohdistustyökalu, ja kuten arvata saattaa niin apuja on ollut..
ei ole kyllä vastaavaa tullut muiden kotteroiden mukana vastaan..
^Kolmessa viimeisessä (155, 156, 147) on ollut kyseinen kapine mukana. Ihan käypänen työkalu, olen käyttänyt.
Ja alkuperäisten Alfa-aluvanteiden kanssa on saanut tuo jarrulevyn kiinitystappikin olla paikallaan. Tarvikevanteissa lienee sitten sellaisia joihin tuo ei sovi. Peltivanteellahan tuo tosiaan hoitaa kohdistuksenkin.
Juu, pitää varmaan ensi keväänä laittaa jotain tilalle, vaikka tuo nyt kesärenkaisiin sopiikin.
Tänään kävin sitten vianorilla tasapainottamassa vanteet kun olivat alunperin laittaneet väärin. (Takuuseen meni). Eikä ilmeisesti ollut ongelmia saada renkaita takaisin paikoilleen.