159:n meluista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aarghska
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

159:n meluista

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

2,4 JTD 159:ssä pari häiritsevää meluhaittaa.

Ensinnäkin rengasmelu, josta keskustelua jo aiemminkin ollut, on kieltämättä häiritsevä. Onko kukaan koettanut millään konstein hiljentää sedan mallia ja millaisia kokemuksia? Kovin montaa painavaa bitumimattoa en tahtoisi jo valmiiksi panssarivaunun painoluokassa olevaan autooni laittaa.

Toinen on vähän erikoisempi: Kytkettäessä ilmastointilaite päälle kuulostaa niinkuin jokin suora kanava konehuoneeseen aukeaisi. Nostettaessa kierroksia tyhjäkäynniltä tämä kanava yleensä sulkeutuu, mutta aukeaa taas kierrosten laskiessa. Ääni on tosiaan juuri sellainen kun kuuntelisi pitkän putken päästä moottorin käyntiä. Muilla samoja kokemuksia?
Autossani on 3 suuntainen ilmastointi.(jos sillä nyt mitään merkitystä on)
Viimeksi muokannut Aarghska, 22 Loka 2009, 16:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tuohon rengasmeluun varmaan auttaa renkaiden vaihto. Noi ensiasennus Pirellit tuntuvat olevan aika meluisia, mutta sitten koeajoautoissa olevat briggestonet tuntuvat olevan huomattavasti hiljasempi. Esmes mulla on nokian nastarenkaat noita pirellejä hiljasemmat!
-Matti-

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Aarghska kirjoitti:Ensinnäkin rengasmelu, josta keskustelua jo aiemminkin ollut, on kieltämättä häiritsevä. Onko kukaan koettanut millään konstein hiljentää sedan mallia ja millaisia kokemuksia? Kovin montaa painavaa bitumimattoa en tahtoisi jo valmiiksi panssarivaunun painoluokassa olevaan autooni laittaa.
Renkailla voi kikkailla aluksi... Onko kukaan katsonut mitä pyöräkoteloissa on sisälokarin alla? Mikäli siellä ei ole, kuin sisälokari ja pelti, voi sitä alkaa vaimentamaan laittamalla sisälokarin pälle ensin ohutta bitumimattoa ja tämän päälle jotain vettä imemätöntä paksumpaa mattoa. Kuitenkin niin, että vesi pääsee vielä poiskin pellin ja lokarin välistä... Peltiosille sitten paksulti alustamassaa. Painoa nuo ei vielä montaa kiloa lisää.

Mikäli tämä ei riitä, niin seuraava tarkastuskohde onkin ovien eristykset..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kyllä ne on valitettavasti nää Suomen tiet se meluhaitta. Vetivät uutta asfalttia tohon Ylöjärvelle harjun yli menevälle tielle ja kylläpä on auto hiljainen. ( Sama ns. uudella Kurun tiellä, jossa on kunnon tasainen pinta.)

Nastarenkaat ja tää isokivinen asfalttiseos on ne meluhaitat, jotka pitäis lailla kieltää.

Ja renkaista on paljon kiinni. Kuluneet kesäkumit ovat hiton äänekkäitä, kun taas pehmeät kitkat lähes äänettömät.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Nastarenkaat ja tää isokivinen asfalttiseos on ne meluhaitat, jotka pitäis lailla kieltää.
Aivan samaa mieltä. Tai ainakin nastarenkaille voisi laittaa nastaveron (kuten esim. Norjassa ), jolla voisi korjata niiden aiheuttamia melu- , terveys- ja ympäristöhaittoja.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: 159:n meluista

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Aarghska kirjoitti:Toinen on vähän erikoisempi: Kytkettäessä ilmastointilaite päälle kuulostaa niinkuin jokin suora kanava konehuoneeseen aukeaisi.
Onkohan ilmastoinnin aineet tarkistettu? Ilmastointi päällä kierroksien mukaan muuttuva uliseva ääni voi johtua kylmäaineiden vähyydestä. Ääni kuuluu selvimmin pienillä kierroksilla.
Aarghska kirjoitti:Tai ainakin nastarenkaille voisi laittaa nastaveron...
Käryääkö täällä lumiharja? :wink:

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Laku kirjoitti:Kyllä ne on valitettavasti nää Suomen tiet se meluhaitta. Vetivät uutta asfalttia tohon Ylöjärvelle harjun yli menevälle tielle ja kylläpä on auto hiljainen. ( Sama ns. uudella Kurun tiellä, jossa on kunnon tasainen pinta.)

Nastarenkaat ja tää isokivinen asfalttiseos on ne meluhaitat, jotka pitäis lailla kieltää.

Ja renkaista on paljon kiinni. Kuluneet kesäkumit ovat hiton äänekkäitä, kun taas pehmeät kitkat lähes äänettömät.
Olen havainnut tuon saman ilmiön ajaessani uudella asfalttipinnoitteella. Auto kulkee kuin sukkasillaan heräten taas huonommalla pinnoitteella pitämään epämääräistä kuminaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tai ainakin nastarenkaille voisi laittaa nastaveron
Hyvä, lissää veroja liikenteelle :-D ja kaikkeen muuhunkin.... ja tuplasti vielä nykyisiinkin!! Paitsi tietysti niihin asioihin mitä minä käytän, niissä on aivan liian kovat verot, ne pitäs poistaa :twisted:

Sorry alkuperäiselle kirjoittajalle, ei liity aiheeseen mitenkään :oops:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Veroja lisää autoilijoille, niin saadaan 159 äänieristys kuntoon.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

159n melu tulee tosiaan ainoastaan rengasäänistä, hyvä niin.
Kaikissa muissa alfoissani on sirinää ja natinaa etsitty ja suihkuteltu silikonia kaikkiin väleihin yms.
Tässä on laadun tuntua 8)
- Alfaholic -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ruostesuojauksen yhteydessä teetin ylimääräisen meluntorjuntasuojauksen. So. lisää paksua ainetta sopiviin paikkoihin ja bitumia pyöränkoteloihin. Ero on korvinkuultava, joskaan ei tehnyt tästä (sw:stä) vieläkään luokkansa hiljaisinta. Myös Michelinit tuntuvat olevan hiljaisemmat ja muutenkin mukavammat kuin Continentalin Sportcontact 2:t.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Sopiiko udella missä teetit ja mitä maksoi? Tuo käyttölintta kun kärsii myös rengasmölystä enkä toisaalta ole täysin luottavainen korealaisten ymmärrykseen ruosteentorjunnasta.
- Epäkelpokeräilijä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ Sopiiko udella missä teetit ja mitä maksoi? Tuo käyttölintta kun kärsii myös rengasmölystä enkä toisaalta ole täysin luottavainen korealaisten ymmärrykseen ruosteentorjunnasta.
Sopiihan se. Utele pois vain.


Mäntsälän Ruosteenesto, Linnatie 6, MÄNTSÄLÄ. Lienee aputoiminimi. Firman virallinen nimi lienee Halme... jotakin. Perheyritys, kolme toimipaikkaa; Espoon Olari, Tuusula ja Mäntsälä. Itse teetin Mäntsälässä. Firmalla on hyvät nettisivut ja hintalaskureineen. Toki lopullinen hinta on aina jossain määrin neuvottelukysymys enkä tarkalleen muista, mitä lystistä itse maksoin. Aika paljon varmaan, mutta silti jäi hyvin myönteinen kuva firmasta. Sieltä sai sijaisautonkin ja ainakin vanha patu tuntui olevan Alfa-miehiä tai ainakin näytteli hyvin. Sijaisauto oli 350 000 ajettu Micra. Hyvässä kunnossa, joten eivätköhän ne suojaa kiinalaisetkin ajopelit.

http://www.ruosteenesto.eu

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Minulla on 156:een tehty vuonna 2005 ruostesuojaus ja samalla "noise stopping" käsittely.

http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm

En tiedä miten paljon tuosta sitten on iloa... Huomasin, että 156:ssa on hyvät eristeet pyöräkoteloisssa. Ovatkohan nuo alkuperäiset vai laitettu jälkikäteen tuon käsittelyn yhteydessä? Eli onko muut huomanneet 156:n sisälokareiden toisella puolella bitumimaton + jonkin paksumman eristeen?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jönsson kirjoitti:Mäntsälän Ruosteenesto, Linnatie 6, MÄNTSÄLÄ.
Kiitosta!

Tuusulan paja veloittaisi Epilaattorin Finikor lisäturvakäsittelystä + äänieristyksestä 770€, täyskäsittelystä + äänieristyksestä 890€. Ensimmäisessä tervataan pohja ja jälkimmäisessä myös luukut noin vyötärölinjaan asti. Äänieristyksen osuus on parisataa euroa pelkän ruostesuojauksen päälle ja varmaan toimii myös toisinpäin eli ruostesuojaus parisataa äänieristyksen päälle.

Onhan se vähän arvokasta. Pitäisi tietää kestääkö hermo pitää pulkkaa montaa vuotta, parin vuoden pitojaksolle tulee kalliinpuoleinen äänieristys. Ruostumisen nyt ei vielä tuossa vaiheessa pitäisi olla mikään ongelma.
- Epäkelpokeräilijä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Mäntsälän Ruosteenesto, Linnatie 6, MÄNTSÄLÄ.
Kiitosta!

Tuusulan paja veloittaisi Epilaattorin Finikor lisäturvakäsittelystä + äänieristyksestä 770€, täyskäsittelystä + äänieristyksestä 890€. Ensimmäisessä tervataan pohja ja jälkimmäisessä myös luukut noin vyötärölinjaan asti. Äänieristyksen osuus on parisataa euroa pelkän ruostesuojauksen päälle ja varmaan toimii myös toisinpäin eli ruostesuojaus parisataa äänieristyksen päälle.

Onhan se vähän arvokasta. Pitäisi tietää kestääkö hermo pitää pulkkaa montaa vuotta, parin vuoden pitojaksolle tulee kalliinpuoleinen äänieristys. Ruostumisen nyt ei vielä tuossa vaiheessa pitäisi olla mikään ongelma.
Juu, nämä ovat vähän sellaisia asennoitumiskysymyksiä. Itse olisin ruostesuojannut auton ilman äänieristystarvettakin, vaikka ajatuksena onkin ollut, että en tätä pidä kuin pari vuotta. Näin tosin ajattelin edellisenkin Alfan kanssa ja se asui meillä lopulta melkein 6 vuotta. Kun ei koskaan tiedä. Ja ainahan voi uskotella itselleen, että se ruosteenesto/äänieristys-käsittely näkyy sitten myöhemmin jälleenmyyntiarvossa. Kertahan se olisi ensimmäinenkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tottahan tuo. Tosin uudenkarhean 159:n suojauttaminen ei ehkä mielikuvatasolla puraise yhtä pahasti kuin vanhan koreanvossikan tervaaminen - käsittelyn hinta alkaa kumminkin lähennellä kymmentä prosenttia tölkin markkina-arvosta. Vielä kun allekirjoittanut tunnistaa vajonneensa autoasioissa kroonikkoasteelle eli autonpidon viisivuotissuunnitelmasta tulee äkkiä vessapaperia kun seuraava "se oikea" osuu kohdalle.

Onko käsitelty 159 rengasmelultaan suunnilleen 156:n luokkaa vai tuliko ehkä jopa parempi?
- Epäkelpokeräilijä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tottahan tuo. Tosin uudenkarhean 159:n suojauttaminen ei ehkä mielikuvatasolla puraise yhtä pahasti kuin vanhan koreanvossikan tervaaminen - käsittelyn hinta alkaa kumminkin lähennellä kymmentä prosenttia tölkin markkina-arvosta. Vielä kun allekirjoittanut tunnistaa vajonneensa autoasioissa kroonikkoasteelle eli autonpidon viisivuotissuunnitelmasta tulee äkkiä vessapaperia kun seuraava "se oikea" osuu kohdalle.

Onko käsitelty 159 rengasmelultaan suunnilleen 156:n luokkaa vai tuliko ehkä jopa parempi?
Olipas taas hauskoja kielikuvia...

Alunperin sanoisin, että 159 oli 156:sta meluisampi. Käsittelyn jälkeen se hiljeni, mutta joko se on hiljaisempi kuin 156... en pysty sanomaan.

Sen verran jätettiin tekemättä, että käsittelyyn periaatteessa kuuluvat varapyörän kotelon bitumimatot jäivät laittamatta. Jotenkin kuvittelin, ettei niistä olisi siellä mainittavaa hyötyä, vain turhaa painoa. Mutta voihan olla, että olisi hiljentynyt lisää.

Viisi- tai kaksivuotissuunnitelmista puheen ollen: houkuttelisi tuo 2,0 JTD. Huipputehossa ja -väännössä ei enää kauhean paljoa eroa 2,4-200:aan, suurimman väännön kierrosluku alempana, yli 50 kg kevyempi ja toista litraa taloudellisempi. Ei ole vain Aro tainnut vielä saada hintalappuja autoihin.

Vastaa Viestiin