käyntihäiriö 166TS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

käyntihäiriö 166TS

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Tyhjäkäynti seilaa välillä paikaillaan seistessä 700-1200 rpm. Useimmiten kuitenkin tasaista 800 rpm käyntiä. Harmillisempi asia on hienoinen nykiminen pintakaasulla, ei tee sitäkään aina. Vauhdista pysähtyminen (kytkin painetaan pohjaan) tuottaa koneen melkein sammumisen ->n. 400rpm josta nousee 1200 rpm ja sitten tasaantuu pikkuhiljaa...joskus kone sammuukin esim valoihin tullessa.

Ilmi on vaihdettu, alkuperäinen Bosch
Ilmanputsari on vaihdettu
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu pariin otteeseen
Kaasuläppä on kalibroitu (2min virrat päällä, virrat pois (ja avain) 5 sek ja ajoon.) En kyllä kuullut mitään tikitystä läppärungosta....
Mielestäni haitariputkessa ei ole vuotoja

Kylmänä auto toimii hyvin, vika päällä ainoastaan lämpimänä.
Moottori toimii hyvin koko kierrosalueella ja kuormitustilanteissa.
Pakokaasutestissä HC nousi kierroksilla n. 80ppm, tyhjäkäynnillä alhaisempi.

Mitä suosittelette tehtävän seuraavaksi?

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Yksi juttu tulee koettuna mieleen, ei samasta Alfa-versiosta, mutta kuitenkin.
Kannattaa tutkia että lämpötiloja mittaavat anturit toimivat oikein.
Nekin saattavat tehdä juuri vastaavia temppuja.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vikakoodien luku alfadiagilla tai jossain korjaamolla.
Olisiko mahdollisesti lambdassa tai lämpöanturissa vikaa? Lämpöanturi on siinä termarin vieressä, mittaa resistanssi, jos näyttää ääretöntä on rikki.
Kun pelkkä teho ei riitä!

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntihäiriö 166TS

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

klöverbladet kirjoitti:Tyhjäkäynti seilaa välillä paikaillaan seistessä 700-1200 rpm. Useimmiten kuitenkin tasaista 800 rpm käyntiä. Harmillisempi asia on hienoinen nykiminen pintakaasulla, ei tee sitäkään aina. Vauhdista pysähtyminen (kytkin painetaan pohjaan) tuottaa koneen melkein sammumisen ->n. 400rpm josta nousee 1200 rpm ja sitten tasaantuu pikkuhiljaa...joskus kone sammuukin esim valoihin tullessa.

Ilmi on vaihdettu, alkuperäinen Bosch
Ilmanputsari on vaihdettu
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu pariin otteeseen
Kaasuläppä on kalibroitu (2min virrat päällä, virrat pois (ja avain) 5 sek ja ajoon.) En kyllä kuullut mitään tikitystä läppärungosta....
Mielestäni haitariputkessa ei ole vuotoja

Kylmänä auto toimii hyvin, vika päällä ainoastaan lämpimänä.
Moottori toimii hyvin koko kierrosalueella ja kuormitustilanteissa.
Pakokaasutestissä HC nousi kierroksilla n. 80ppm, tyhjäkäynnillä alhaisempi.

Mitä suosittelette tehtävän seuraavaksi?
Mulla on vastaavan tyyppinen ongelma.
Aina kun tulee valoihin ja lykkää kytkimen pohjaan niin meinaa sammua - kierrokset laskee johonkin 800 kunnes hyppää 1400 ja laskee taas 800 tekee tuon muutaman kerran ennenkuin tasaantuu normaaliksi.
Mikähän lienee...

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Vikakoodeja ei löytynyt. Lämpötila-anturi vaikuttaa toimivan OK, mittasin sen.
Vaihdan tulpat varmuuden vuoksi seuraavaksi...
Itse epäilen Throttle Position Sensoria, onko se samaa yksikköä tyhjäkäyntimoottorin kanssa? Siinä ilmanputsarin suunnalta katsottuna oikealla puolella kaasuläppärunkoa? Voiko sitä puhdistaa?
Ruiskun merkkivalo ei pala ajossa

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Mulla väheni tuo tyhjäkäynnin heijaaminen huomattavasti ECU:n resetoinnin jälkeen. Sitä ennen teki juurikin kylmänä tuota 800 - 1400 huojuntaa, mutta nykyään vain satunnaisesti mikäli on todella kylmä niin saatta kerran kaksi heilahtaa...

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

ECU on resetoitu ohjeiden mukaan (kotinkonstein, ei testerillä). Tästä ei ollut apua, valtettavasti

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

tyhjäkäyntimoottori?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Onkos tuossa vain yksi vai useampia lämpötila-antureita?
Tulppien vaihto on hyvä idea (vettä/öljyä koloissa?)

Pikkanen vuoto ilmin ja imusarjan välissä vois ehkä tehdä sen että kylmänä toimii paremmin koska kone saa silloin muutenkin rikkaampaa seosta?

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Kuinka tuollainen vuoto paikallistetaan helpoimmin?
Starttispraylla?
Eniten kiinnostaa tuon kaasuläpän asennontunnistimen kunto. Onko se "avattavaa ja puhdistettavaa" mallia?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Taitaa melkein kaikissa 2.0 TS:ssä tyhjäkäynti heilua varsinkin liikkeessä kytkimen ollessa pohjassa. Omassakin autossa on heilunut jo neljä vuotta ja mitään ratkaisua en ole keksinyt.

En usko että vika on tyhjäkäyntisäätimessä koska olen kerran ottanut omastani pois ja vaihtanut brava 1.2:ssa olevan säätimen (on siis aivan sama osa) joka bravassa toimii täydellisesti ja parin käynnistyksen jälkeen myös sillä säätimellä tyhjäkäynti heilui.

Englannissahan ne ovat katkaisseet mittarin takaa abs:n nopeuspiuhan joka menee tyhjäkäyntisäätimelle ja sitä kautta heiluminen on loppunut. Auton liikkuessa tyhjäkäynnin pitäisi olla hieman korkeampi ja jostain syystä ei pysty sitä pitämään ja heiluu edestakaisin eli mahdollisesti abs:n nopeustiedossa on jotain pätkintää tms.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Itse kokeilisin tollasta ruiskun puhdistus ainetta.
Ei paljoa menetä, jos ei auta, mut säästää v.....tusti
jos auttaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Tuo tyhjäkäynnin heiluminen on ikävä asia, mutta sillä ei ole tällä hetkellä niin väliä. Pääasia kun saisi nykimisen pois. Oli tarkoitus vaihtaa tulpat illalla, kun sain tulpat esiin, niin 16mm:n tulppa-avain olikin lähtenyt omille teilleen. Tunnin etsimisen jälkeen luovutin...harmitti niin pirusti...no huomenna uusi yritys. Kahdessa tulpanreijässä on öljyä 2-3mm.

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Tulpat vaihdettu, ei tuonut toivottua parannusta asiaan. Nykii edelleen, myös kaasupoljinta höllätessä tuntuu selkeä nykäys, ei tosin aina.

Tulee mieleen variaattorin solenoidin toiminta. Voiko sen kytkeä pois irroittamalla liittimen, vai voiko siitä seurata jotain ikävää?

Solenoidille näyttää tulevan jännite yli 2000rpm, kara näyttää liikkuvan hyvin. Toinen kytkentäpinni näytti hieman vauroituneelta (lautasosa näyttää puuttuvan), joten tekisi mieli testata muuttuuko käytös johdonmukaisemmaksi, jos koko laite kytketään pois...

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Solenoidi toimii toisin päin, toiseen pinniin tulee jatkuva nousujännite ja toinen maadoitetaan ecussa sen 2000 rpm jälkeen. Tarkasta sen toiminta siten, että kytke vain nousujännite liittimestä apujohdolla solenoidiin, jolloin käynti pitää olla tasaista ja senjälkeen joutokäynnillä kytke solenoidin toinen napa maahan. Käynnin pitää tällöin muuttua hyvin huonoksi, jopa sammua kun ajoitus on imunokassa aikaisella. Jos mitään muutosta ei tapahdu, on solenoidi risa. Joutokäynnin säätömoottori voi aiheuttaa samantyyppisen käyntihäiriön, jos auto on euro2? Onko vikamuisti katsottu milloin, perusasioista on joskus vaikea lähteä vianhaussa!?

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

Vikamuisti on luettu viikko sitten, ei vikoja. Auto on vm. 99, onko tuo nyt sitten euro 1??

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Auto on Euro2, Euro3 toi mukanaan mm. motorisoidun kaasuläpän.
Läpän asennontunnistaja ei välttämättä tee vikailmoitusta, jos muutokset on normaalilla "toiminta-alueella" mutta aiheuttaa käyntihäiriöitä, tyypillisesti kylmänä.

klöverbladet
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja klöverbladet »

OK! Kaasuläppärungon olen puhdistanut, joten se on OK. Voiko tuota asennontunnistinta avata ja puhdistaa, vai pitääkö vaihtaa? Läpän kalibroinnin olen tehnyt muutamaan otteeseen ja kerran ECU resetin. Onko testerillä tehtävä uudelleenkalibrointi "täydellisempi" kuin tuo virrat päällä 2 min, pois 5 sek, ajoon-metodi?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Bosch-ohjainlaitteiden resetointi on riippuvainen sen euro-tasosta. On hyvä aloittaa aina akun irroittamisella hetkeksi, sitten akku kiinni, 90 sek virta päälle (ei saa koskea kaasupolkimeen tai kytkimeen) ja sen jälkeen 90 sek virta pois. Tämän jälkeen auto käyntiin ja ajoon.
Testerillä tehdään sama, mutta vaan hiukan nopeammin!
Säätömoottori löytyy, jos tulet siihen tulokseen että tarviit sen :)

Vastaa Viestiin