Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Omassa Lanciassa saa todella heittää arpaa onko ILMI vai lamda pihalla kun oireita ja sattumia tutkii. Mulla on joskus jäänyt ruiskuvalo palamaan mutta sammunut ja ilmanputsari vuoti vähän eli paskaa on jossain määrin päässyt sisään. Toisaalta auto käyttäytyy aivan normaalisti paitsi <4700rpm. Lamdan plussat nylpättyä irti ei tule valomerkkiä eikä käyntihäiriöitä. Lamda arvo on 1.09. Tarkoittaako tämä itsessään että lamda on risa vai voiko ILMI aiheuttaa tämän?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

jees, no kait se sit käyttää sitä varaohjelmaaaannttii kirjoitti:Juu, tiedän että mulla on lambda paskana täl hetkel(tsekattu vikakoodit), mutta toimii ja käy normaalisti, kun nappas lambdan johdon irti.
Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä"..
Meinaan vaan, kun kokeilin kovaa kiihdytystä niin nykäisi selvästi 2500/3500 (ei muista tarkkaan) kohtiilla ja veto muuttui hitaammaksi.
Kokeilin tossa parikin vetoa niin toisella vedolla kyllä tuntui toimivan normaalisti...
Onkohan ilmikin sökönä? kyllä kierroksia ottaa ihan mukavasti jne...
Mutta tuohon olisi hyvä saada vastaus -> Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä"..

Välillä kyllä kun vähän nostaa kierroksiakin voi haista semmoselta palaneelta...
Täältä löytyy orggis Bosch-lambdat alkaen 35 £ + postikulut :
http://www.lambdasensor.com/main/alfa.htm
http://www.lambdasensor.com/main/alfa.htm
Hep
Itellä autossa havaittavissa tehottomuutta ja nykimistä kiihdytettäessä, tyhjäkäynti heijaa välillä, auto sammuu joskus kun painaa kytkimen pohjaan vauhdissa (esim. valoihin tullessa) ja viimeaikoina ei ole joka kerta lähtenyt ekalla yrityksellä käyntiin kylmänä (moottori sammuu samantien).
Kulutuksessa en mielestäni ole huomannut suurta muutosta.
Päästöarvot oli katsastuksessa juuri ok.
Näitä ketjuja lukiessa en pysty rajaamaan syytä mihinkään tiettyyn vikaan niin pitäiskö vaan viedä testerin päähän alfonso?
Mistä pk-seudulla löytyis edullinen?
Vai ilmi vaan kylmästi vaihtoon vai mitä ehdotuksia ois?
Kulutuksessa en mielestäni ole huomannut suurta muutosta.
Päästöarvot oli katsastuksessa juuri ok.
Näitä ketjuja lukiessa en pysty rajaamaan syytä mihinkään tiettyyn vikaan niin pitäiskö vaan viedä testerin päähän alfonso?
Mistä pk-seudulla löytyis edullinen?
Vai ilmi vaan kylmästi vaihtoon vai mitä ehdotuksia ois?
Hep
Vikakoodien lukemisella varmaan saa varmuuden tähänkin asiaan? Jos vika vaikka olisi tyhjäkäyntimoottorissa. Tuntuu että pahenee vaan. Lähtee kylmänä käyntiin ekalla starttauksella 1/3 kerroista. Ja sammahtelee valoissa.
Missäköhän koodit pystyisi edullisimmin luettamaan pk-seudulla?
Ja auto on siis -00
Suoritin ecun ja kaasuläpän resetoinnitkin mutta ei tähän asiaan auttanut.
Missäköhän koodit pystyisi edullisimmin luettamaan pk-seudulla?
Ja auto on siis -00
Suoritin ecun ja kaasuläpän resetoinnitkin mutta ei tähän asiaan auttanut.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Hep
Vikakoodien lukemisella tuo luultavasti varmistuu. Kaikki paitsi käynnistymis ongelmat täsmäävät omiin ILMI kokemuksiin. Aloin juuri risteyksiin stumppailemaan autoa ja ihmettelin enkö osaa enää kytkintä käyttääOiva kirjoitti:Itellä autossa havaittavissa tehottomuutta ja nykimistä kiihdytettäessä, tyhjäkäynti heijaa välillä, auto sammuu joskus kun painaa kytkimen pohjaan vauhdissa (esim. valoihin tullessa) ja viimeaikoina ei ole joka kerta lähtenyt ekalla yrityksellä käyntiin kylmänä (moottori sammuu samantien).

Tyhjäkäyntimoottori on suht helppo irroittaa ja putsata perus crc:llä ja rätillä ja laittaa paikoilleen. Se voi tehdä tuota tyhjäkäynnin heijausta ainakin. Vai olitko sen jo tehnytkin.
Ayrton Senna da Silva forever
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Yksi vikapaikka huonoon käytiin voi olla se, että nokka-akselien muovinen suojakopan tiivisteen välistä pääsee öljyä tulpan koloihin? Sen takia oli hiukan huono käynti, mutta kokonaan se ei parantunut puhdistuksesta huolimatta, mutta parani kuitenkiin selkeästi.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Vanhalla ilmillä auto nyki aina, kun kaasun vapautti, veto ehkä hieman kateissa. Nyt uuden ilmin kanssa tuo nykiminen kaasu vapauttaessa loppui, mutta nyt onkin uusi ongelma. kiihdyttäessä veto on epätasaista, eli tuntuu että kone ei vedä parhaimmillaan vaan kiihdytys ontuu. Muutaman kerran myös tehnyt ilmin vaihdon jälkeen niin että kun auto on ajon jälkeen seissyt noin tunnin ja lämmöt laskenut uudelleen käynnistyksen jälkeen käynyt vajaata 500 kierroksen tyhjäkäyntiä. korjaantuu, kun pitää kierroksia vähän aikaa korkeammalla. Voiko uusi ilmi nyt vain olla niin huono,että ei toimi kuten kuuluu, vai onko tämä nyt sitten seuraava vika joka ei vain edellisellä ilmillä näkynyt. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia ongelmia.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Joo, ei ollut Muukkosella hintaa GTA:n alkuperäisellä ilmillä kuin vaivaiset 429€ ovh
Kokeilitko testerillä, että ilmoittiko alfadiag ilmin rikkinäiseksi, vai epäilitkö vaan ? Ja näyttääkö se välttämättä sitä edes rikkinäiseksi, jos se pelaa "puoliksi" ? Sen verran hintava tuo, että taidan sen kuitenkin viedä ihan huoltoon kokeiltavaksi. Sulla Jalamari tuo nykiminen kuitenkin poistui ilmin vaihdolla ?

- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Tuolla alfadiagilla pystyy katsomaan minkälaisia arvoja ilmi milläkin kierroksilla antaa. Ja uusi antoi miltei tuplasti suurempia kaikilla. Sen perusteella Tuo vaihdettiin kun alkoi moottorinvikavaloa sytyttelemään. Mutta huonoks se menee ennen kuin valoa tarjoaa. Tosiaan kannattaa katsoa tuon ilmin kupeesta se numero ja sillä googletella. Varmasti lähtee hinnasta satasia pois. Tessuun makso 30£ tuo tarvike. Mutta suosittelen Aitoa bosch osaa kun ainakin tällä tarvikkeella kiihdyttäessä tuntuu tuota pientä aaltoilua. Noihin saa noita pelkkiä elementtejäkin.
E:Ja nykiminen tosissaan loppui kokonaan. enää ei ole ongelmana muutakuin kytkimen luistaminen kun seisoo tyhjäkäynnillä pidempään. kusee öljyä kytkimen päälle.
E:Ja nykiminen tosissaan loppui kokonaan. enää ei ole ongelmana muutakuin kytkimen luistaminen kun seisoo tyhjäkäynnillä pidempään. kusee öljyä kytkimen päälle.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Vedinpä ilmin pihalle putkestaan. Ilmeisesti alkuperäinen osa päiväyksestä päätellen, mikäli nekin ovat Boschin valmistamia ? Tuotekoodi oli mallia epäselvä; F 00C 2G2 063 292 08 3A. Moisella ei löydy Boschin on-line hausta mitään, ja alkuperäisnumeroksikin palvelu ilmoittaa ihan erilaisen; 46808221. Kun taas varaosanumero on 0 281 002 533. Minkähän auton ilmi siellä nyt sitten oikeasti on paikallaan ? 

Hei, en löytänyt oikein samaa ongelmaa mikä ilmenee minulla joten laitan tähän jatkoksi.
Kuvaus: lämmin sää (>+20) niin Alfa lähtee käyntiin ongelmitta ja toimii normaalisti.
Jos on pikkaisen kylmempi (<+10) niin lähtee käyntiin ongelmitta mutta ei ota kierroksia helposti ja voi nykiä pienillä kierroksilla, pysyy kyllä käynnissä OK. Matka-ajossa moottorin lämpötila nousee just 70:iin
Jos on niin kylmä (esim. +-0) että laittaa kiinni lämpötolppaan niin käynnistyy laiskasti (startti pyörii ja auto käynnistyy OK) mutta kierrokset lähtee liikkeelle silleen hiljakseen (laitan videon vaikka jos ei tule selvää kuvaa), pysyy kyllä käynnissä OK. Matka-ajossa moottorin lämpötila jää alle 70:n.
Kaikissa tapauksissa toimii normaalisti kun kone lämpiää. Tuntuu että juo enemmän bensaa kuin ennen, en kyllä ole ihan varma. Ulkolämpötila anturi näyttää oikein.
Joten missä mahtaa olla vika (ilmi, termostaatti jne...)?
Kuvaus: lämmin sää (>+20) niin Alfa lähtee käyntiin ongelmitta ja toimii normaalisti.
Jos on pikkaisen kylmempi (<+10) niin lähtee käyntiin ongelmitta mutta ei ota kierroksia helposti ja voi nykiä pienillä kierroksilla, pysyy kyllä käynnissä OK. Matka-ajossa moottorin lämpötila nousee just 70:iin
Jos on niin kylmä (esim. +-0) että laittaa kiinni lämpötolppaan niin käynnistyy laiskasti (startti pyörii ja auto käynnistyy OK) mutta kierrokset lähtee liikkeelle silleen hiljakseen (laitan videon vaikka jos ei tule selvää kuvaa), pysyy kyllä käynnissä OK. Matka-ajossa moottorin lämpötila jää alle 70:n.
Kaikissa tapauksissa toimii normaalisti kun kone lämpiää. Tuntuu että juo enemmän bensaa kuin ennen, en kyllä ole ihan varma. Ulkolämpötila anturi näyttää oikein.
Joten missä mahtaa olla vika (ilmi, termostaatti jne...)?
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Vaikuttais siltä että termari on kaput, mitä tulee noihin lämpöihin..
Mikä aiheuttaa nykimisen...lambda on yksi hyvä/mahdollinen syyllinen.
Jos käynnistää auton suoraan tolpparuokinnan jälkeen, auto
lähtee mainitsemallasi tavalla "alakautta" käyntiin...jos maltat
odottaa lämmityksen jälkeen vaikkapa 5 minuttia niin starttaa
normaalisti. Viisaammat kertovat miksi.
Vaikuttais siltä että termari on kaput, mitä tulee noihin lämpöihin..
Mikä aiheuttaa nykimisen...lambda on yksi hyvä/mahdollinen syyllinen.
Jos käynnistää auton suoraan tolpparuokinnan jälkeen, auto
lähtee mainitsemallasi tavalla "alakautta" käyntiin...jos maltat
odottaa lämmityksen jälkeen vaikkapa 5 minuttia niin starttaa
normaalisti. Viisaammat kertovat miksi.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Hei,
voiko noi lambdat jotenkin testata, kyselin varaosa hintoja sain seuraavan vastauksen, mistä mä tiedän mikä se noista on
"Autosi on ns. Euro 3 malli ja siinä on 4kpl eri lambda anturia.....joten kysymys kuuluu, mikä näistä olisi kyseessä? 2kpl ennen kattia (pakosarjassa) ja 2kpl takakattien jälkeen."
voiko noi lambdat jotenkin testata, kyselin varaosa hintoja sain seuraavan vastauksen, mistä mä tiedän mikä se noista on

"Autosi on ns. Euro 3 malli ja siinä on 4kpl eri lambda anturia.....joten kysymys kuuluu, mikä näistä olisi kyseessä? 2kpl ennen kattia (pakosarjassa) ja 2kpl takakattien jälkeen."
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
No vikakoodin lukijalla voi lukea vikakoodit ja lähtä liikkeelle esim. siitä. Joka lambdalle on oma koodinsa (no itse asiassa useampikin). Ne 2 takimmaista voi sulkea tosin käyntihäiriöistä pois, kun sytyttävät vain merkkivalon, jos pakokaasunpuhdistus ei toimi jostain syystä eli eivät osallistu seoksen säätöön millään tavalla.
Kalliimmilla testereillä ja diagnostiikkasoftilla voi lukea noiden antureiden lukemia myös auton käydessä ja näkee samalla onko lulemat järkeviä. Jos vikakoodeja ei ole niin todennäköisesti ne lukemat on järkeviä.
Vikakoodin luvusta siis lähtisin liikkeelle (tappelin viime talvena ECU/Lambda ongelmien kans jonku verta tän V6sen kaa).
Villi veikkaus viasta: ilmi
Kalliimmilla testereillä ja diagnostiikkasoftilla voi lukea noiden antureiden lukemia myös auton käydessä ja näkee samalla onko lulemat järkeviä. Jos vikakoodeja ei ole niin todennäköisesti ne lukemat on järkeviä.
Vikakoodin luvusta siis lähtisin liikkeelle (tappelin viime talvena ECU/Lambda ongelmien kans jonku verta tän V6sen kaa).
Villi veikkaus viasta: ilmi
MP