alfa 159
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
^ Sama täällä.
Menihän tuo katsastuksesta ilman mainintoja läpi pakoputken osalta.
Eli se on vaan ruosteisen ja vanhan näköinen. Eiköhän nuo
sen vähintään viisi vuotta kuitenkin kestä.
Muutenhan tuo ei sitten ekalla kerralla katsastuksesta läpi sitten
mennytkään. Siitä enemmän tuolla avautumisketjussa.
Noh kunnossa taas ja leimaa seuraavat kaks vuotta
Menihän tuo katsastuksesta ilman mainintoja läpi pakoputken osalta.
Eli se on vaan ruosteisen ja vanhan näköinen. Eiköhän nuo
sen vähintään viisi vuotta kuitenkin kestä.
Muutenhan tuo ei sitten ekalla kerralla katsastuksesta läpi sitten
mennytkään. Siitä enemmän tuolla avautumisketjussa.
Noh kunnossa taas ja leimaa seuraavat kaks vuotta
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Toi 5 vuoden takuu kun vaan vaatii Deltassa huollattamista, tehtaan takuuhan on 3 vuotta.HopeinenQ kirjoitti:Kiitoksia muuten tästä! Oman kotteron määräaikaishhuolto olis nyt kohta käsillä ja Deltaan en sitä vie.einari kirjoitti:Malminkartanon autohuollosta kannattaisi varmaan kysäistä. Tietääkseni heillä on kokemusta alfojen huolloista.
http://www.mkah.fi/
Danke!
- Alfaholic -
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Mä en oikein tiedä tuosta Deltan myöntämästä viiden vuoden "takuusta".
Siellähän erikseen mainitaan näin: "Kaikille Alfa Romeo -malleille myönnetään kolmen (3) vuoden tai 150 000 km sekä moottorille ja voimansiirrolle peräti viiden (5) vuoden tai 150 000 km takuu."
Ok, toi kolme vuotta on ihan selvä, kun on tehtaan myöntämä takuu. Mutta tuo kaksi lisävuotta on vähän niin ja näin. Jos mulla menee neljä vuotta vanhasta Alfasta esim. mittaristo särki, niin takuu ei sitä kata? Ja mitä tuohon moottorin piiriin sitten kuuluu? Jos neljä vuotta vanhasta autosta menee EGR-venttiili rikki, niin aivan satavarmasti tulee tappelu, että kuka sen maksaa.
Ja kun kyseessä on Delta-auto, niin en sitten luota tähän takuuseen yhtään.
Siellähän erikseen mainitaan näin: "Kaikille Alfa Romeo -malleille myönnetään kolmen (3) vuoden tai 150 000 km sekä moottorille ja voimansiirrolle peräti viiden (5) vuoden tai 150 000 km takuu."
Ok, toi kolme vuotta on ihan selvä, kun on tehtaan myöntämä takuu. Mutta tuo kaksi lisävuotta on vähän niin ja näin. Jos mulla menee neljä vuotta vanhasta Alfasta esim. mittaristo särki, niin takuu ei sitä kata? Ja mitä tuohon moottorin piiriin sitten kuuluu? Jos neljä vuotta vanhasta autosta menee EGR-venttiili rikki, niin aivan satavarmasti tulee tappelu, että kuka sen maksaa.
Ja kun kyseessä on Delta-auto, niin en sitten luota tähän takuuseen yhtään.
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
Mulla on 08/2006 rekisteröity 159 SW, jolle tehdastakuu oli 2 vuotta, ja loput Deltan lisätakuuta, joka mitätöityi, kun auto kävi välillä autoliikkeen omistuksessa. Mikä tietysti luki selvällä suomen kielellä takuupapereissa, jos sitä vaan vaivautui lukemaan.
Myöhemmin ovat kait laajentaneet takuuta, mutta niissäkin nuo lisävuodet taitavat olla kaikki Deltan omaa takuuta, jossa varmaan on nuo "delta-ehdot", eli käytettävä heidän huoltoaan.
EU:ssahan tehdastakuu ei edellytä mitään "merkkikorjaamolla käyntiä", määräaikaisia huoltoja kyllä, mutta päteviä paikkoja on muuallakin kuin Deltan ketjussa.
Myöhemmin ovat kait laajentaneet takuuta, mutta niissäkin nuo lisävuodet taitavat olla kaikki Deltan omaa takuuta, jossa varmaan on nuo "delta-ehdot", eli käytettävä heidän huoltoaan.
EU:ssahan tehdastakuu ei edellytä mitään "merkkikorjaamolla käyntiä", määräaikaisia huoltoja kyllä, mutta päteviä paikkoja on muuallakin kuin Deltan ketjussa.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Aika päheetä noi uudet perusvanteet noissa tbi-koneellisissa 159:seissä.
http://www.mobileblog.us/wp-content/upl ... 159TBi.jpg
Toivottavasti noita tulee pian Suomeen koeajettavaksi. Tuo 200 kaakkinen bensis on varsin mielenkiintoinen vimpain...
http://www.mobileblog.us/wp-content/upl ... 159TBi.jpg
Toivottavasti noita tulee pian Suomeen koeajettavaksi. Tuo 200 kaakkinen bensis on varsin mielenkiintoinen vimpain...
-Matti-
Takuuehdot tosiaan menee niin että tehdastakuu ei edellytä deltan huoltoja, mutta deltan itse myöntämä jatkotakuu edellyttää.Belva kirjoitti:Tähän eri. Mielestäni voi huollattaa missä lystää ja tuo 5v "takuu" säilyy.Jappe kirjoitti:
Toi 5 vuoden takuu kun vaan vaatii Deltassa huollattamista, tehtaan takuuhan on 3 vuotta.
Eli jos haluaa pitää pitkän takuun, niin huolot deltaan. EU lakeihin näissä maahantuojan palvelulaajennuksissa ei voi vedota.
Tosin takuut saattavat mitätöityä, jos deltalta happi loppuu. Enpä tiedä vaikka yritysaneerauksessakin nuo jatkotakuut leikattaisiin pois.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Köö, Kävin koeajamassa Oulun Deltassa tuon 159:sin tuolla v6:sella kun vein Mariaan ekaan vuosihuoltoon...
Homma ei alkanut oikeen hyvin, vaikka palvelu olikin varsin mainion olosta. Ekaa kertaa näin deltassa, siitä pisteet. Elikkäs autossa oli akku tyhjä ja tankki myös ihan kuiva. Nämä asiat järjestyivät kuitenkin pienen värkkäyksen jälkeen ja pääsin ajolle.
Pre-faceliftistä itestään tuli hieman ontto meisinki. Muutamat osat olivat jotenkin muovisemman olosia kuin tuossa uudemmassa ja eritoten ratti tuntui hieman rimpulammalta ja muoviselta.
Ite ajo. Ekaksi mun on pakko myöntää, että mä odotin tuolta konseptilta ihan liikaa. Mutta totuus pudotti ihan helevetisti. Ohjaustuntuma oli jotenkin etäinen ja auto tuntu todella raskaalta jopa kiisseliin verrattuna. Kyllähän auto liikku kun mittaria tuijotti ja pito oli ihan hillitön.
Mutta kaikki draama puuttu. Ihan pintakaasulla kutosen bassomurina nosti hiuskarvat pystyyn, mutta moottori ei muuten kuulostanut yhtään kivalta ja meno oli ihan liian eleetöntä. Oli tarkoitus käydä about 30 min lenkki, mutta tulin jo reilun 10 min jälkeen veke.
Tuo 2.2 bensa kuulosti paljon paremmalta lähellä punarajaa ja tuntui paljon keveämmältä ja nopeammalta jaloistaan. Tokihan toi v6 on oikeasti nopeampi, mutta sen suurempi massa ja neliveto tekee menosta liian sivistynyttä ja tasapainoista. Olisin kaivannut varsinkin suuremmille kiekoille kunnon draamaa.
Meiti on tässä salassa hieman välillä harkinnut tulevaisuuden autohankintoja ja tuo kone on ollut listan käressä. Nyt on hieman hämmentynyt olo että WTF.
+ Yllättävän hiljainen kutos koneen ääntelyä lukuunottamatta.
+ Istuu kuin tatti paskassa tiessä
(+ deltan palvelu)
- Hävettää sanua, mutta tuntui hieman volvomaiselta tuo suorittaminen
- 250kg liikaa painoa
- Soundtrack, missä sinä olet
- Syö ihan liikaa suhteessa menohaluihin.
OFFTOPIC:
Sain huollon sijaisautoksi Kia Carensiksen. Auto maksaa uutena 25k ja yleinen habitus, ajoasento, vaihteiston toiminta, ajotuntuma ja laatuvaikutelma ovat kaverin 80l kadetin tasoa. Kuka ihme ostaa moisen hökötyksen kun halvemmalla saa esmes Touranin ja REILUSTI halvemmalla Fiat Croman. Ja kun auto on vielä syntisen ruma. Ainoa hyvä asia vehkeessä tuntui olevan näkyvyys ulos.
En ole aikoihin ajanut yhtä kuppaisella vimpaimella. Täytyy vaan ihmetellä kuka hitto moisen ostaa?!?
Homma ei alkanut oikeen hyvin, vaikka palvelu olikin varsin mainion olosta. Ekaa kertaa näin deltassa, siitä pisteet. Elikkäs autossa oli akku tyhjä ja tankki myös ihan kuiva. Nämä asiat järjestyivät kuitenkin pienen värkkäyksen jälkeen ja pääsin ajolle.
Pre-faceliftistä itestään tuli hieman ontto meisinki. Muutamat osat olivat jotenkin muovisemman olosia kuin tuossa uudemmassa ja eritoten ratti tuntui hieman rimpulammalta ja muoviselta.
Ite ajo. Ekaksi mun on pakko myöntää, että mä odotin tuolta konseptilta ihan liikaa. Mutta totuus pudotti ihan helevetisti. Ohjaustuntuma oli jotenkin etäinen ja auto tuntu todella raskaalta jopa kiisseliin verrattuna. Kyllähän auto liikku kun mittaria tuijotti ja pito oli ihan hillitön.
Mutta kaikki draama puuttu. Ihan pintakaasulla kutosen bassomurina nosti hiuskarvat pystyyn, mutta moottori ei muuten kuulostanut yhtään kivalta ja meno oli ihan liian eleetöntä. Oli tarkoitus käydä about 30 min lenkki, mutta tulin jo reilun 10 min jälkeen veke.
Tuo 2.2 bensa kuulosti paljon paremmalta lähellä punarajaa ja tuntui paljon keveämmältä ja nopeammalta jaloistaan. Tokihan toi v6 on oikeasti nopeampi, mutta sen suurempi massa ja neliveto tekee menosta liian sivistynyttä ja tasapainoista. Olisin kaivannut varsinkin suuremmille kiekoille kunnon draamaa.
Meiti on tässä salassa hieman välillä harkinnut tulevaisuuden autohankintoja ja tuo kone on ollut listan käressä. Nyt on hieman hämmentynyt olo että WTF.
+ Yllättävän hiljainen kutos koneen ääntelyä lukuunottamatta.
+ Istuu kuin tatti paskassa tiessä
(+ deltan palvelu)
- Hävettää sanua, mutta tuntui hieman volvomaiselta tuo suorittaminen
- 250kg liikaa painoa
- Soundtrack, missä sinä olet
- Syö ihan liikaa suhteessa menohaluihin.
OFFTOPIC:
Sain huollon sijaisautoksi Kia Carensiksen. Auto maksaa uutena 25k ja yleinen habitus, ajoasento, vaihteiston toiminta, ajotuntuma ja laatuvaikutelma ovat kaverin 80l kadetin tasoa. Kuka ihme ostaa moisen hökötyksen kun halvemmalla saa esmes Touranin ja REILUSTI halvemmalla Fiat Croman. Ja kun auto on vielä syntisen ruma. Ainoa hyvä asia vehkeessä tuntui olevan näkyvyys ulos.
En ole aikoihin ajanut yhtä kuppaisella vimpaimella. Täytyy vaan ihmetellä kuka hitto moisen ostaa?!?
-Matti-
Automaatit ovat 200hv vanhat ja uudet. Uudempi manuaali 210 hv.Farina kirjoitti:^^ Takaluukun Alfa-merkkiä painamalla aukeaa luukku. Vanhemmissa (200hv) ei aukea. Viisaammat korjatkoon, jos mutu-tietoni oli väärää.
Uudemmassa MY 2008 takaluukun logoon lisätty mikrokytkin millä voi myös avata luukun.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Voi olla, että keskustelua on jo toisaalla, mutta: Mistä olette hommanneet jälkiasenteisia kuralätkiä 159:n? Deltasta? Minkä on kustantanut?
Itse ajattelin eteen lätkät asennuttaa. Sorateillä en ajele lainkaan, mutta kun tuntuu että tuoreilla asvalttiteilläkin aina kilisee kyljet (muissa lätkättömissä autoissa ei samaa ongelmaa ole ollut). Suurin osa varmaan kuitenkin kolisee lokasuojissa, mutta kuitenkin. Vituttaa ihan suunnattoman paljon saatana.
Vielä on kuitenkin helmat ihan steriilit, pari pienehköä kiveniskemää löytyy..
Itse ajattelin eteen lätkät asennuttaa. Sorateillä en ajele lainkaan, mutta kun tuntuu että tuoreilla asvalttiteilläkin aina kilisee kyljet (muissa lätkättömissä autoissa ei samaa ongelmaa ole ollut). Suurin osa varmaan kuitenkin kolisee lokasuojissa, mutta kuitenkin. Vituttaa ihan suunnattoman paljon saatana.
Vielä on kuitenkin helmat ihan steriilit, pari pienehköä kiveniskemää löytyy..
Jeps, 159 kuralätkät keskustelua
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
No, mutu-tieto oli sit vain mutu-tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Komppaan, ei aukea ja varmasti on 210 hp.rim kirjoitti:
Q4:ni on varmasti 210 hp eikä takaluukku aukea merkkiä painamalla.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
210-heppainen ei ole välttämättä kevennetty versio, mulla on ns. väliversio eli tehokkaammaalla koneella mutta ilman kevennyksiä.Farina kirjoitti:
No, mutu-tieto oli sit vain mutu-tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
rim kirjoitti:
210-heppainen ei ole välttämättä kevennetty versio, mulla on ns. väliversio eli tehokkaammaalla koneella mutta ilman kevennyksiä.
Eikös toi kevennetyt ollu nimenomaa noi 09-vuosimalliset jotka on käytännössä tehty 08-kevään tehtaiden re-toolauksen jäljeen? Eli oletettavasti toi luukku aukeaa vaan 09-vuosimallisissa.
-Matti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...
Ensimmäinen viesti foorumille, terve vaan kaikille!
Hankin tuossa pari viikkoa sitten 159 -06 2,4 JTDm Sportwagonin. On tosi käteensopiva auto, paitsi moitin muiden foorumilaisten ohella ohutta alavääntöä. 2000 kierroksen turbopotku oli miehekkään oloinen, mutta toisaalta rasittava. Pitkähköt välitykset ja herkkä kaasupoljin aiheuttivat taajama-ajossa aika "kulmikasta" menemistä. Auto on 200 hv keppivaihteilla.
Onneksi paikkakunnalla tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.
Autoon ei siis vaihdettu mitään teholastua, lisätty mitään huijauspurkkia, vaihdettu suuttimia eikä turboa, ainoastaan muokattiin alkuperäisiä parametreja. Siisti käsiälikaamaton homma. Alkuperäisen ohjelman luku kesti kauan, lähes tunnin mutta muokattu ohjelma meni parissa minuutissa muistiin.
Minuun voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä tai arvMIUKUpp.nic.fi jos haluat kaverin yhteystiedot.
Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Modet voi myös lohkaista tästä oman ketjun, jos koette aiheelliseksi.
Hankin tuossa pari viikkoa sitten 159 -06 2,4 JTDm Sportwagonin. On tosi käteensopiva auto, paitsi moitin muiden foorumilaisten ohella ohutta alavääntöä. 2000 kierroksen turbopotku oli miehekkään oloinen, mutta toisaalta rasittava. Pitkähköt välitykset ja herkkä kaasupoljin aiheuttivat taajama-ajossa aika "kulmikasta" menemistä. Auto on 200 hv keppivaihteilla.
Onneksi paikkakunnalla tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.
Autoon ei siis vaihdettu mitään teholastua, lisätty mitään huijauspurkkia, vaihdettu suuttimia eikä turboa, ainoastaan muokattiin alkuperäisiä parametreja. Siisti käsiälikaamaton homma. Alkuperäisen ohjelman luku kesti kauan, lähes tunnin mutta muokattu ohjelma meni parissa minuutissa muistiin.
Minuun voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä tai arvMIUKUpp.nic.fi jos haluat kaverin yhteystiedot.
Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Modet voi myös lohkaista tästä oman ketjun, jos koette aiheelliseksi.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Juu, kävin vanteita ja kesärenkaita kyselemässä. Luulin, että nyt on oikea aika ostaa kesäpyörät, mutta kyllä noi kauppiaat osaa; "ehei nyt kenelläkään enää varastossa ole, ainakaan tuollaista kummallista kokoa!"aannttii kirjoitti:Taisin arv:n bongatakin tänään Kauhavan shelliltä, n. kello 1? Olin tankkaamassa justiin v-poweria v6:een...
Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...
Terve, vaan terve. Kerro ihmeessä niitä kokemuksiasi jatkossa. Erityisesti tuo kulutuspuoli kiinnostaa. Tässähän voisi välttyä vaikka auton vaihdolta yhdellä Pohomammaan reisulla.arv kirjoitti:Ensimmäinen viesti foorumille, terve vaan kaikille!
...tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.
Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Modet voi myös lohkaista tästä oman ketjun, jos koette aiheelliseksi.
Vähän on nimittäin ruvennut polttelemaan joko 210 hv tai sitten tuo uusi 2,0 JTDm. Viimeksi mainittu ei varmaankaan ole paljoa 200 hv:tä hitaampi. 170 hv versus 200 ja 360 NM vs. 400, mutta ensin mainittu jo 1750 kierroksella eli 250 kiekkaa alempana. Kun lisäksi uudet 159:t ovat omaani verrattuna 40 kg kevyempiä ja 2,0 luultavasti vielä hiukan kevyempi, ei käytännön suorituskyvyssä luulisi olevan enää kuin marginaalinen ero. Ja kaupan päälle 1,4 litraa pienempi keskikulutus - ainakin mikäli uskomme Wikipediaa - ja miksi emme uskoisi. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159
Ainakin huhtikuussa 08 valmistuneessa 159 2,4 JTDm Q-tronicissa aukeaa takaluukku merkkiä painamalla, mutta ikkunat eivät sulkeudu kaukosäätimestä (jäävät siis auki, jos toimintoa käyttää). Autossa on myös se Q2 ja lienee kevennettykin.Farina kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Mun oma on grafiitinharmaa, mikä lie italianmurteella? Seinäjoella sillöin tällöin ajelen kyllä.ragazza kirjoitti:Tunnustaako arv tai antin kaveri omistavansa hopean 159 sedanin taikka mustan 159 farmarin? Tällaiset ovat lähiaikoina tulleet vastaan täällä Seinäjoella, missä harvemmin yhtäkään 159:ä näkee (tietenkin oman lisäksi )
Tämä kaveri kyllä tekee juuri sellaisen softan kun asiakas tahtoo... Ensimmäinen Alfa, mutta on tehnyt paljon muihin merkkeihin. Tässä oli kuulemma kummallisimman näköinen ahtimen ohjaussiivistön ohjainkartta ikinä. 210 heppaisessakin oli "normaalimpi" ja sitä vinkkinä käyttäen teki tämän v1:n.Jönsson kirjoitti:Erityisesti tuo kulutuspuoli kiinnostaa.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Mun 159 on vuosimallia -07, se oli jo ostettaessa tiedossa. Rekisteröinti on tehty tarkoituksella vuoden alusta 2008. Tästä johtuen mun kärryssä ei ole Q2, kevennyksiä, eikä siis takaluukun merkilläkään tehdä temppuja. DA:lla oli ilmeisesti 2007 lopussa jonkimoinen varasto 159:sejä seisomassa satamassa. Kun etsiskelin tätä kärryä, niin katsotuista neljästä-viidestä vm 2008 autosta oli vain yksi oikeasti vm 2008 (manuaali 210hv), muut edellisvuoden mallia. Päädyin kuitenkin tähän automaattiin sopivamman hinnoittelun ja letkeämmän ajettavuuden vuoksi.AUFA kirjoitti:Ainakin huhtikuussa 08 valmistuneessa 159 2,4 JTDm Q-tronicissa aukeaa takaluukku merkkiä painamalla, mutta ikkunat eivät sulkeudu kaukosäätimestä (jäävät siis auki, jos toimintoa käyttää). Autossa on myös se Q2 ja lienee kevennettykin.
On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.
Esimerkiksi omani on valmistettu 2007, vaikka on laitettu kilpien väliin vasta 6/2008. Valmistusvuosi oli ihan tyyppikilvessä. Ei tarvinnut suuremmin selvitellä. Toki tiesin asian laidan jo ostaessa.AUFA kirjoitti:On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.Farina kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
Heipä kaikille!
En nyt tiedä kuuluuko aivan tähän threadiin, mutta kysympä nyt silti. Olen nyt jonkun aikaa omistanut tollasen 156 jts sedanin, ja jonku verran kiehtois vaihto 159:iin (koneesta ei vielä mielipidettä). Koeajoa ei vielä oo tullu koettua, jonkun verran foorumia selailtu ja testejä luettu. Niin olisikohan jollakulla halua ytimekkäästi kertoa vähän näiden kahden kaunottaren eroista? Eniten ajo-ominaisuuksista kiinnostais tietää, ja huolloista, 156:een on hihnanvaihtoa lukuunottamatta kaikki tehty itse( 159 bensassa taiski olla ketju?) mutta kaikki muukin tieto on tervetullutta
En nyt tiedä kuuluuko aivan tähän threadiin, mutta kysympä nyt silti. Olen nyt jonkun aikaa omistanut tollasen 156 jts sedanin, ja jonku verran kiehtois vaihto 159:iin (koneesta ei vielä mielipidettä). Koeajoa ei vielä oo tullu koettua, jonkun verran foorumia selailtu ja testejä luettu. Niin olisikohan jollakulla halua ytimekkäästi kertoa vähän näiden kahden kaunottaren eroista? Eniten ajo-ominaisuuksista kiinnostais tietää, ja huolloista, 156:een on hihnanvaihtoa lukuunottamatta kaikki tehty itse( 159 bensassa taiski olla ketju?) mutta kaikki muukin tieto on tervetullutta
Koneissa on huomattava ero: 2.2jts vetää kun turbodiiseli 2000 alkaen ja voimaa on muutenkin tarjolla koko ajan. Wanha patahan on enemmän kierroskone, tuntuu että GTVssä on jotain vikaa kun siihen 159n jälkeen hyppää, mutta meneehän sekin kun vaan kierrättää
Ominaisuuksista sanoisin että 159 on pehmeämpi, mutta kääntyy kyllä tiukasti mutkaan kuten alfan pitääkin.
159ssä ei ole mitään sivuääniä. eka alfa mulla, jossa niitä ei tarvitse metsästää silikonipurkin kanssa.
Voin todellakin suositella, mulla ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa tän yli kolmen vuoden aikana.
Ominaisuuksista sanoisin että 159 on pehmeämpi, mutta kääntyy kyllä tiukasti mutkaan kuten alfan pitääkin.
159ssä ei ole mitään sivuääniä. eka alfa mulla, jossa niitä ei tarvitse metsästää silikonipurkin kanssa.
Voin todellakin suositella, mulla ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa tän yli kolmen vuoden aikana.
- Alfaholic -
Tässä minun tunnelmiani:beta kirjoitti:Heipä kaikille!
En nyt tiedä kuuluuko aivan tähän threadiin, mutta kysynpä nyt silti. Olen nyt jonkun aikaa omistanut tollasen 156 jts sedanin, ja jonkun verran kiehtoisi vaihto 159:iin (koneesta ei vielä mielipidettä). Koeajoa ei vielä oo tullu koettua, jonkun verran foorumia selailtu ja testejä luettu. Niin olisikohan jollakulla halua ytimekkäästi kertoa vähän näiden kahden kaunottaren eroista? Eniten ajo-ominaisuuksista kiinnostaisi tietää, ja huolloista, 156:een on hihnanvaihtoa lukuun ottamatta kaikki tehty itse( 159 bensassa taiski olla ketju?) mutta kaikki muukin tieto on tervetullutta
Kyllähän ne aika erilaiset autot ovat ajaa ja omistaa, vaikka tyylin puolesta paljon samaa onkin. 156 on ajettavampi, käteensopivampi ja urheilullisempi, mutta myös aika tavalla heppoisemman tuntuinen. 159 on kovempi, jäykempi, jämäkämpi, on sitten kysymys alustasta, istuimista, vaihteensiirrosta, kytkinpolkimesta... se on sellainen saksalaistyylisen jämäkkä ja ainakin iso dieseli on jopa joiltain osin ruotsalaistyyppisen raskas (sekä todellinen massa, että tuntuma). Vaihteensiirto tuo mieleen raskaudessaan, hitaudessaan ja täsmällisyydessään muinaisen Volvo 240:n, kun taas 156:ssa on paitsi rasvattua sujuvuutta, myös aimo annos peri-italialaista vaihteenarvontakepin tuntua.
156:ssa on enemmän luonnetta ja persoonaa, 159:ssä laadun tuntua. 156 tuntuu mukavammalta mutkateillä ja on se tunnokkaampi myös talvikelissä. 159 on enemmän pitkän matkan taittaja. Kummankaan jousitus ei ole äärimmäisen mukava, vaan pikemminkin jämäkkä ja tien mahdolliset poikittaissaumat kuluvat ja tuntuvat.
Ehkä yllättäen 159 on meluisampi. Eristysmateriaaleissa on ehkä säästetty ja jäykemmät rakenteet välittävät melun paremmin. Ruostesuojaamot osaavat kuitenkin korjata tämän epäkohdan.
Moottoreiden vertaamiseen en oikeastaan lähde, koska 156:ni olivat bensakoneita ja tämä 159 on diesel.
Aika samanlaiset tunteet Japen ja Jönssönin kanssa. Mun vertailukohteet 2 147:aa 1.6 ja 2.0 ja 156 V6 automaatti.
Ajo-ominaisuuksista pidin eniten 147:sta, siis ohjauksen tarkkuus jne.
Kulkupuolen ykkönen 156 V6 ja 147 2.0 ja 159 tiukasti perässä.
Mielestäni 159:n alusta on kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä normaaliin liikkumiseen, ratoja en ole autoillani kolunnut ja muutenkin ajoni on normaalia reipasta liikkumista.
2.2 on huoleton auto, onhan siinä jotain korjattavaa ollut liki 60TKM aikana, mutta niinpä niissä kaikissa muittenkin merkkien autoissa. Ja takuuseen on kaikki korjattu. Varsin vähävikaisia nämä meidän Alfat ovat olleet, 156:ssa moottorinohjaus ja ilmeisesti sen sähköt kiukutteli. 159:ssä ei ole mokomaa vikaa ollut, no ikääkin ja kilometrejä on puolet vähemmän.
Istuimet on hyvät, eli reisitukea riittää ja istuimen ajoasentoineen saa säädettyä varmasti mieleisekseen. Tämä on puute monessa muussa merkissä joiden normaalit jakkarat on syvältä. Vanhoissa Alfoissa vain 2-ovisen 147:n penkki oli yhtä hyvä, neliovisten jakkarat ovat samaa luokkaa muiden automerkkien lypsyjakkaroiden kanssa.
185 heppaa liikuttaa ihan mukavasti ja myös vääntävästi. Tapana on skippailla muutamia vaihteita tarpeettomina.
Ohitukset hoituu jopa liiankin liukkaasti välillä.
Liikennevalokisalähtöihin ei enää ihan paras laite, mutta riittää, että on ensimmäisenä viivalla ja se herättää merkillistä vilkuilua ja yritystä naapureissa.
Lähivalot on huonot ja auto on ahtaan oloinen, mutta niinhän nuo kaikki muutkin Alfat 166:sta lukuunottamatta. No minä nyt satun muutenkin pitämään pienemmistä autoista.
Kolmen vuoden kokemuksella 159:stä suosittelen ja bensakoneella, niin jää noi kaikki dieselien harmit kokematta ja voi ajella tyyttyväisiä kilometrejä.
Keskikulutus on sekalaisessa 9 - 10 litraa ja maantiellä reippaalla vauhdilla 8 - 9 litraa.
156 V6 vastaavat automaatilla oli mullla seka 12.5 ja maantie 10.
Ajo-ominaisuuksista pidin eniten 147:sta, siis ohjauksen tarkkuus jne.
Kulkupuolen ykkönen 156 V6 ja 147 2.0 ja 159 tiukasti perässä.
Mielestäni 159:n alusta on kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä normaaliin liikkumiseen, ratoja en ole autoillani kolunnut ja muutenkin ajoni on normaalia reipasta liikkumista.
2.2 on huoleton auto, onhan siinä jotain korjattavaa ollut liki 60TKM aikana, mutta niinpä niissä kaikissa muittenkin merkkien autoissa. Ja takuuseen on kaikki korjattu. Varsin vähävikaisia nämä meidän Alfat ovat olleet, 156:ssa moottorinohjaus ja ilmeisesti sen sähköt kiukutteli. 159:ssä ei ole mokomaa vikaa ollut, no ikääkin ja kilometrejä on puolet vähemmän.
Istuimet on hyvät, eli reisitukea riittää ja istuimen ajoasentoineen saa säädettyä varmasti mieleisekseen. Tämä on puute monessa muussa merkissä joiden normaalit jakkarat on syvältä. Vanhoissa Alfoissa vain 2-ovisen 147:n penkki oli yhtä hyvä, neliovisten jakkarat ovat samaa luokkaa muiden automerkkien lypsyjakkaroiden kanssa.
185 heppaa liikuttaa ihan mukavasti ja myös vääntävästi. Tapana on skippailla muutamia vaihteita tarpeettomina.
Ohitukset hoituu jopa liiankin liukkaasti välillä.
Liikennevalokisalähtöihin ei enää ihan paras laite, mutta riittää, että on ensimmäisenä viivalla ja se herättää merkillistä vilkuilua ja yritystä naapureissa.
Lähivalot on huonot ja auto on ahtaan oloinen, mutta niinhän nuo kaikki muutkin Alfat 166:sta lukuunottamatta. No minä nyt satun muutenkin pitämään pienemmistä autoista.
Kolmen vuoden kokemuksella 159:stä suosittelen ja bensakoneella, niin jää noi kaikki dieselien harmit kokematta ja voi ajella tyyttyväisiä kilometrejä.
Keskikulutus on sekalaisessa 9 - 10 litraa ja maantiellä reippaalla vauhdilla 8 - 9 litraa.
156 V6 vastaavat automaatilla oli mullla seka 12.5 ja maantie 10.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Onkos kukaan löytänyt vielä netistä kauppapaikkaa alumiiniselle keskikonsolipinnalle? Vois olla kiva vaihtoehto...tmv kirjoitti:... Ensimmäinen häiritsevä asia liittyy oikeastaan sisustukseen: kuinka hemmetissä tuohon kojetaulun keskikonsoliin on mittarien ympärille heitetty jotain harmaan muovin oloista matskua? Nopealla googlauksella mistään ei ole silmiin osunut jälkimarkkinoilta saatavaa päivitysosaa tuohon. Voiskohan jostain saada fiksuun hintaan teetettyä vastaavan osan esim. harjatusta alumiinista tms?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...
No nyt on yksi pidempi reissu takana; 950 km ja 64 l, motaria vajaa puolet matkasta ja talvirajoitukset. Trippihässäkkä näytti 6,9 l/100km ja laskukone 6,7 l/100km. Onko normaalikulutus? kommentoikaa kokeneemmat.arv kirjoitti:paikkakunnalla tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.
Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Autohan oli 2,4 JTDm manuaalilaatikolla...
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...
Kyllä se matka-ajossa tuollaiseen menee, automaatti ei juuri alle seiskan suostu kulkemaan. Muistelisin kerran päässeeni jonnekin 6,9 paikkeille, vain sen kerran. Talvella n. 10 kilometrin asiointimatkalla, kun moottori ei ehdi juuri lämpiämään kunnolla, näyttää auton oma mittari suunnilleen 9,5 kulutuksia. Pidemmällä matkalla lukema taas "siistiytyy" kahdeksan paikkeille.arv kirjoitti:Trippihässäkkä näytti 6,9 l/100km ja laskukone 6,7 l/100km. Onko normaalikulutus? kommentoikaa kokeneemmat.
Autohan oli 2,4 JTDm manuaalilaatikolla...
Pari viikkoa sitten jumiutui taas EGR. Toisin kuin olin antanut itseni ymmärtää, se olikin vain puhdistettu, ei vaihdettu. Olin päässyt käsitykseen, että ongelma olisi ohi, mutta ilmeisesti kyse oli sitten vain siitä, että oli tiedossa jokin korjaus, mutta ei tähän hätään.
No nyt sitten tuli se hätä, jossa puututtiin syihinkin eikä vainseurauksiin. Konalan pikahuollossa vaihdettiin koko EGR-härpäke. Lisäksi tämän sähköohjatun venttiilin ja sen reiän, jota sillä ruokitaan, väliin laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää. Tämä kuulemma suojaa EGR-venttiiliä nokeentumiselta.
Käytännössä siis EGR tukittiin osittain. Kysyin, että kun kyse on tietokoneohjatusta laitteesta, eikö sen olisi voinut ohjelmoida uusiksi. "Kyllä kai, mutta tämä on helpompaa". Entä voisiko tuon tukkia kokonaan? "Kyllä kai, mutta savutus voisi lisääntyä ja katsastusmies tykätä kyttyrää".
Nyt on siis ilmeisesti niin, että lkun EGR kierrättää pakokaasut uudelleen palotilaan (mikä ei varmaankaan ole palotapahtumalle eduksi), tämä laippa päästää sitä aiempaa vähemmän ja ohjaa suuremman osan pakoputken kautta maailmaa tuhoamaan, mutta ei niin suurta osaa, että normit ylittyisivät. Nähtävästi joku teknikko tai mekaanikko on löytänyt ratkaisun insinöörin (anteeksi - diplomi-insinöörin) aikaansaamaan ongelmaan ja vieläpä halvalla. Toimenpide kesti puheineen puoli tuntia ja meni tietenkin takuuseen.
Vaan entäpä sitten?
Auton käyntiääni muuttui hiukan. Sen kuuli heti, kun starttasin. En osaa kuvailla, mihin suuntaan ääni muuttui, mutta se muuttui. Vaan mikä parasta, ensimmäisestä kytkimennostosta huomasi, että kadoksissa ollut alakierrosvääntö oli löytynyt!
Ystävät, toverit: Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä väkevästi jo 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi mahtimoottoriksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.
Korkeammilla kierrosluvuilla tämä on toki jaksanut hyvin ennenkin liikkua. Loogista olisi päätellä, että ylärekisteriinkin on tullut aavistus lisää potkua, mutta sitä ei huomaa. Alarekisterin osalta kyse on kuitenkin aivan eri autosta. Yhdellä pellinpalalla on näin saatu aikaan se, mitä Milano9n ja Torinon insinöörit (anteeksi - diplomi-insinöörit) ovat tavoitelleet uudenlaisilla ahtimilla ja polttoaineenjakelujärjelmelmillä tehdessään tästä peruskoneesta sen 210 hv -version.
Ja sokerina pohjalla: vaikka parantunut veto on suorastaan houkutellut painamaan kaasua, on ajotietokoneen mukaan keskikulutuksestakin lähtenyt desilitra satasella.
Suosittelen lämpimästi.
No nyt sitten tuli se hätä, jossa puututtiin syihinkin eikä vainseurauksiin. Konalan pikahuollossa vaihdettiin koko EGR-härpäke. Lisäksi tämän sähköohjatun venttiilin ja sen reiän, jota sillä ruokitaan, väliin laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää. Tämä kuulemma suojaa EGR-venttiiliä nokeentumiselta.
Käytännössä siis EGR tukittiin osittain. Kysyin, että kun kyse on tietokoneohjatusta laitteesta, eikö sen olisi voinut ohjelmoida uusiksi. "Kyllä kai, mutta tämä on helpompaa". Entä voisiko tuon tukkia kokonaan? "Kyllä kai, mutta savutus voisi lisääntyä ja katsastusmies tykätä kyttyrää".
Nyt on siis ilmeisesti niin, että lkun EGR kierrättää pakokaasut uudelleen palotilaan (mikä ei varmaankaan ole palotapahtumalle eduksi), tämä laippa päästää sitä aiempaa vähemmän ja ohjaa suuremman osan pakoputken kautta maailmaa tuhoamaan, mutta ei niin suurta osaa, että normit ylittyisivät. Nähtävästi joku teknikko tai mekaanikko on löytänyt ratkaisun insinöörin (anteeksi - diplomi-insinöörin) aikaansaamaan ongelmaan ja vieläpä halvalla. Toimenpide kesti puheineen puoli tuntia ja meni tietenkin takuuseen.
Vaan entäpä sitten?
Auton käyntiääni muuttui hiukan. Sen kuuli heti, kun starttasin. En osaa kuvailla, mihin suuntaan ääni muuttui, mutta se muuttui. Vaan mikä parasta, ensimmäisestä kytkimennostosta huomasi, että kadoksissa ollut alakierrosvääntö oli löytynyt!
Ystävät, toverit: Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä väkevästi jo 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi mahtimoottoriksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.
Korkeammilla kierrosluvuilla tämä on toki jaksanut hyvin ennenkin liikkua. Loogista olisi päätellä, että ylärekisteriinkin on tullut aavistus lisää potkua, mutta sitä ei huomaa. Alarekisterin osalta kyse on kuitenkin aivan eri autosta. Yhdellä pellinpalalla on näin saatu aikaan se, mitä Milano9n ja Torinon insinöörit (anteeksi - diplomi-insinöörit) ovat tavoitelleet uudenlaisilla ahtimilla ja polttoaineenjakelujärjelmelmillä tehdessään tästä peruskoneesta sen 210 hv -version.
Ja sokerina pohjalla: vaikka parantunut veto on suorastaan houkutellut painamaan kaasua, on ajotietokoneen mukaan keskikulutuksestakin lähtenyt desilitra satasella.
Suosittelen lämpimästi.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Todennäköisesti vain moottori ei enää ole niin puhdas, kuin se alkuperäisasussaan on ollut, saattaapa ylittää normitkin...ei toki katsastuksessa mitattavissa määrin. Siksi se on tehtaalla sellaiseksi lussuksi tehty.
Käsittääkseni Toyotan D4D-koneissa tehtiin huollon toimesta jotain samankaltaista, kun niilläkin oli näitä EGR-ongelmia jossain vaiheessa varsin runsaastikin.
Käsittääkseni Toyotan D4D-koneissa tehtiin huollon toimesta jotain samankaltaista, kun niilläkin oli näitä EGR-ongelmia jossain vaiheessa varsin runsaastikin.
Voisitko toistaa... jotenkin toisin sanoin ...en oikein tavoittanut ajatusta.mutt kirjoitti:Todennäköisesti vain moottori ei enää ole niin puhdas, kuin se alkuperäisasussaan on ollut, saattaapa ylittää normitkin...ei toki katsastuksessa mitattavissa määrin. Siksi se on tehtaalla sellaiseksi lussuksi tehty.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ehkei ihan kuitenkaan.Jönsson kirjoitti:Yhdellä pellinpalalla on näin saatu aikaan se, mitä Milanon ja Torinon insinöörit (anteeksi - diplomi-insinöörit) ovat tavoitelleet uudenlaisilla ahtimilla ja polttoaineenjakelujärjelmelmillä tehdessään tästä peruskoneesta sen 210 hv -version.
EGR-venttiilin tarkoitus on kierrättää pieni osa pakokaasuista takaisin palotilaan koneen käydessä lämpimänä osakuormalla. Tempun ajatuksena on pudottaa palamislämpötilaa ja sen ansiosta syntyvien typen oksidien määrää - niillä kun on ilkeä ominaisuus muodostaa ilmakehän veteen sekoittuessaan typpihappoa.
Pakokaasujen takaisinkierrätyksen tulppaaminen peltilätkällä on lopputulokseltaan sama kuin jos koko takaisinkierrätystä ei olisi koneeseen rakennettu alun alkaenkaan. Vaikka insinööri ei tunnetusti olekaan älykkyydeltään ihan majavan veroinen (majavahan sentään ymmärtää mennä suojaan sateelta) olisi Milanossakin luultavasti ymmärretty säästää valmistuskustannuksia ja - jos asialle nyt siellä päin ajatuksia uhrataan, niin - tehdä moottorista toimintavarmempi jättämällä ylimääräinen takerteleva venttiili pois.
Moottoreita ei kuitenkaan voida rakentaa miettimättä typpioksidipäästöjä, sillä sellaiset padat eivät menisi Euro X -standardien mukaisista päästötesteistä läpi eikä niille saisi euroalueella tyyppihyväksyntää. Meikäläisen vuosikatsastuksen päästötesti taas on asia erikseen eikä dieseleiden osalta ilmeisesti mittaa kuin putkesta tulevien valoa läpäisemättömien hiukkasten osuutta kaasuista. Suikkalakki ei siis käytännössä pysty toteamaan tulpattua takaisinkierrätystä ja sitä, etteivät moottorin tuotokset enää vastaa tyyppihyväksynnän käryjä.
Itsekin menin edellisestä autosta tulppaamaan takertelevan EGR:n ja kyllä, alin vääntö parani ja auto myös meni pakokaasutestistä heittämällä läpi. Ennen tulppausta ei enää mennyt. Ainoat poppakonstista huomaavani haittavaikutukset olivat happosateiden edesauttamisesta syntyneet omantunnontuskat.
Nythän huolto ei varsinaisesti tulpannut Alfan EGR:ää vaan rajoitti takaisinkierrätyksen virtausta aikaisempaa pienemmäksi. Herää pieni epäilys vieläkö kone mahtaa täyttää alkuperäiset päästöluokitukset - sitähän käyttäjä tuskin saa koskaan tietää...
- Epäkelpokeräilijä -
Kiitos hyvästä vastauksesta, Rasvis. Toki pidinkin sanomatta selvänä, että jonkinlaiset päästöt lisääntyvät, mutta käyttöominaisuuksien osalta on pellinpalalla päästy ilmeisesti samaan, mihin pitkäaikaisella insinöörityöllä ja kalliiden osien vaihtamisella. Siitä huolimattahan voi olla, että normitkin vielä täyttyvät, mene ja tiedä. Hauska kuulla, että sinulla on sanoja kokemuksia EGR:n toiminnan rajoittamisen vaikutuksesta vääntöön. Hetkittäin olenkin luullut tulleeni hulluksi.
Itse en aio potea huonoa omaatuntoa, sillä polttoainetta kuluu nyt vähemmän ja se osaltaan pienentää päästöjä, joita pienentäisi vielä enemmän se, että ajaisi Micralla ja sitäkin enemmän se, että ei ajaisi. Sitä paitsi typpilaskeuma on kauttaaltaan pienentynyt niin voimakkaasti 30 vuodessa, että se näkyy jo peltojen ravinnetaseissakin.
Tuotapas (tuotakaan, suom. huom.) en tiennytkään, että tuo EGR liittyy erityisesti lämpimällä typen oksidien hillitsemiseen. Siitäköhän johtuu se, että kuulemma EGR karstoittuu kuulemma erityisesti kesällä (Konalan Alfa-huolto).
Itse en aio potea huonoa omaatuntoa, sillä polttoainetta kuluu nyt vähemmän ja se osaltaan pienentää päästöjä, joita pienentäisi vielä enemmän se, että ajaisi Micralla ja sitäkin enemmän se, että ei ajaisi. Sitä paitsi typpilaskeuma on kauttaaltaan pienentynyt niin voimakkaasti 30 vuodessa, että se näkyy jo peltojen ravinnetaseissakin.
Tuotapas (tuotakaan, suom. huom.) en tiennytkään, että tuo EGR liittyy erityisesti lämpimällä typen oksidien hillitsemiseen. Siitäköhän johtuu se, että kuulemma EGR karstoittuu kuulemma erityisesti kesällä (Konalan Alfa-huolto).
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitos kiitos. Ja laitetaan vielä, vaikkakin nyt jälkijunassa, vastuuvapauslauseke: Edelle tuherrettu on sivuunkirjoittaneen maallikkopähkäilijän oma näkemys asiasta ja voi sisältää virheitä ynnä typeryyksiä. Eli pohojalaasittain "äläkää ottako mun puhehia toresta".
Alimman väännön parantuminen voisi ehkä johtua siitä, että kun palolämpötilat nousevat, pakokaasut ovat kuumempia ja ahdin herää nopeammin? Mene tiedä. Kumminkin Pösön HDI:ssa EGR:n tulppaamisen vaikutus oli sen verran selvä että en menisi laittamaan kaikkea plasebon piikkiin.
Tarkoitin muuten että EGR-venttiili avataan osakuormalla moottorin ollessa lämmin, ei ympäristön ollessa lämmin. Kylmällä koneella se palaminen ei varmaan muutenkaan tapahdu liian kuumana, ja luulisi tuon jäähdyttelyn olevan talvella konttorin lämmittämisen kannaltakin aika epämiellyttävä toiminto.
Alimman väännön parantuminen voisi ehkä johtua siitä, että kun palolämpötilat nousevat, pakokaasut ovat kuumempia ja ahdin herää nopeammin? Mene tiedä. Kumminkin Pösön HDI:ssa EGR:n tulppaamisen vaikutus oli sen verran selvä että en menisi laittamaan kaikkea plasebon piikkiin.
Tarkoitin muuten että EGR-venttiili avataan osakuormalla moottorin ollessa lämmin, ei ympäristön ollessa lämmin. Kylmällä koneella se palaminen ei varmaan muutenkaan tapahdu liian kuumana, ja luulisi tuon jäähdyttelyn olevan talvella konttorin lämmittämisen kannaltakin aika epämiellyttävä toiminto.
- Epäkelpokeräilijä -