156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Eli oma 2000vm 2.0TS on alkanu hieman kasvavalla nopeudella tiputtelemaan öljyä, ja nyt kun tutkiskelin niin paikansin maahantippumis kohdan etuakselin kohdalle, moottorista hieman kuskiin päin (eli hieman enemmän auton vasemmalla puolella).
Voisiko kyseessä mahdollisesti olla vaihdelaatikko joka siellä tiputtelee..?

**********
*Päivitystä*
**********
E: NOIN oli asiat aikaa sitten.
Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? :lol: Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Viimeksi muokannut Lurppa, 04 Marras 2009, 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^voi olla myös ohjaustehostimen öljyjä. Parhaassa tapauksessa tehostimen letku vain vuotaa, jolloin selviää pikkurahalla (eurolla kuten minun tapauksessani). Pahemmassa tapauksessa ohjausvaihde voi olla särki. Onko tehostimen säiliö vajunut?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Kannattaa myös muistaa että öljy voi valua ties mihin vuotokohteesta,eli kannattaa katsoa tarkasti päältä ja alta mistä vuotaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oisko 156sen tyypillinen vuotokohde. Eli kampiakselin takatiiviste. Öljyä ruiskii silloin vaihteiston ja moottorin välistä.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Juu yrittelin taskulampun kanssa kurkkia mutta en löytänyt yläpuolelta mitään kohtaa mistä voisi valutella. Pohjassa(siis sisäpuolen) näkyi mielestäni pieni öljyläikkä, tosin sekin oli niin hankalassa paikassa katsoa päältä päin ettei tuota varmaksi pystynyt sanomaan oliko se jotain vanhaa mutaa vai tuoreempaa öljyä..

En ole itseasiassa tuota tehostimen säiliötä tajunnut katsellakaan. Huomenna vois vähän tarkemmin katsoa kun ei ole aamulla edes kiire mihinkään.. :)

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Jalamari kirjoitti:Oisko 156sen tyypillinen vuotokohde. Eli kampiakselin takatiiviste. Öljyä ruiskii silloin vaihteiston ja moottorin välistä.
Komppaan, yhdessä TSssä ja kadessa JTSssä on mulla ollut isoilla kilometreillä tämä ongelma.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:Oisko 156sen tyypillinen vuotokohde. Eli kampiakselin takatiiviste. Öljyä ruiskii silloin vaihteiston ja moottorin välistä.
Komppaan, yhdessä TSssä ja kadessa JTSssä on mulla ollut isoilla kilometreillä tämä ongelma.
Millanen homma on vaihtaa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^vaihteiston irroitus ja kytkimen irroitus. Nosturilla tehtynä ~6-8tuntia, ilman nosturia ikuisuus.

Lurppa:
Ensiksi voisi yrittää selvittää että mitä öljyä se on. Moottoriöljy=mustaa, vaihteistoöljy=kirkasta, voimakkaan pahanhajuista. Ohjaustehostinöljy=punaista.

Suosittelisin seuraavaa: Pohjalevy irti, kunnollinen moottorinpesu yltä ja alta. Auto nosturille ja etsimään vuotopaikkaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Ja, että vaihteiston saa irti niin vielä apurungon irroitus.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^ Onnistuu juuri ja juuri ilman apurungon irroitustakin, mutta koneen joutuu irroittamaan kumityynyistään ja kääntämään melkoisesti että loota sopii tulemaan. Otin loodan irti ja laitoin takaisin nosturin alla yksistään, ja täytyy sanoa ettei juuri paskamaisempaa punnerrusoperaatiota juuri tule mieleen..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu tosiaan ei tarvitse apurunkoa irroittaa, mutta ahdasta kyllä on.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jaa-a. Varmaan taas asentajissa vika kun ei millään saatu tulemaan. Ainakaan selessä. Tosin meillä oli kyllä ropottihässäkkäkin kiinni. :roll:

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Täältä tulee yksi uusi mahdollinen moottoriöljyn vuotokohta, jota ei ihan ensimmäisenä tule ajatelleeksi...

Alfalla oli ikää vajaa seitsemän vuotta kun vein sen 80 000 km:n huoltoon. Melko pian sen jälkeen huomasin, että öljyä tippuu parkkiruutuun. Propun kierteet rikottu öljynvaihdon yhteydessä? Ei, vaan öljypohjan pulteista yksi oli löysällä. Pultti kiinni, ja vika ei ole toistunut. Tästä on sentään aikaa jo joitakin vuosia.

Huoltoa ei tehty Deltassa, joten kyse oli ilmeisesti pelkästä sattumasta.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

**********
*Päivitystä*
**********

Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? :lol: Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Vai lieneeköhän tuo kannen tiiviste joka vuotaa?
Liitteet
DSC06666.JPG
Sieltä!
(298.96 KiB) Tiedosto ladattu 5155 kertaa
DSC06665.JPG
Sieltä!
(289.11 KiB) Tiedosto ladattu 5155 kertaa

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tuohan näyttää kampiakselin etupään tiivisteen vuodolta, mutta voi olla myös nokka-akselin tiivisteen vuodolta. Kummassakin tapauksessa ei lienee kohtuuttoman vaikea eikä kallis korjaus. Ottaa jakopään kopan yläosa irti jolloin näkee heti onko vuoto nokka-akselin tiivisteissä. Jos ei niin vuoto on sitten kampiakselin etupään tiivisteessä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Vuotaa venttiilikopan välistä tai nokka-akselin stefasta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ja jos on öljyä päässyt jakohihnalle niin se on sitten remmin vaihto tiedossa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gardenia
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 22:05
Car(s): ex-156 V6
Ducati Hypermotard 796
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gardenia »

Ja jakohihnan vaihdon yhteydessä kuulemma kannattaa uusia aina nuo tiivisteetkin niin selviää vähemmällä stressillä.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja jos on öljyä päässyt jakohihnalle niin se on sitten remmin vaihto tiedossa.
Tuo kannattaa katsoa, ettei käy kuin kaverin pösölle: vuoto nokka-akselin päästä voiteli hihnan niin hyvin että jako pompsahti ja venttiilit solmussa.

Mulla oli about samanlainen vuoto 156 1.8TS:ssä, hihna aivan öljyssä ja siihen liittyi myös ajoituksenmuuntimen diesel-efekti. Tehtiin sitten jakohihnaremppa ennen aikojaan.

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Mulla on tällä hetkellä sama tilanne, paitsi että sulla vuoto näyttää olevan runsaampaa. Omassani ilmestyy pari tippaa aina ajon jälkeen tonne kopan alareunaan, mutta maahan asti ei vielä ole pudotellut. Täytyy varmaan perehtyä asiaan heti kun kerkee ettei käy huonosti.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Lurppa kirjoitti: Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? :lol: Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Kyllä sen muovikannen pois voi ottaa ja katsoa.
Ei kyllä kannata sit sohia millään sinne.
Et saa muuta kuis muovikannen tai kierteet rikki,
kunhan et sorki millään sinne
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Noh, viimeisestä torxista jäi kiinni - tuosta joka on aivan hihnan vieressä. Jostain syystä sen kolo on muita huomattavasti syvempi ettei työkalu numero yksi ylettynyt sinne. No kun yritettiin vähän pidemmällä niin se olikin liian pitkä, ettei se mahtunut oikein tuonne.

Soiteltiin toiseen liikkeeseen kuin missä viimeksi huollatettiin niin nämä ihmettelivät suuresti että miten ei vaihdettu venttiilikopan tiivisteitä kun kerta kannentiivistekin vaihdettiin. Ja lupailivat ettei ole kallis homma. Sinne kaiketi tuo nyt viedään, kunhan ei lähde hihna loikkimaan ennen sitä.. :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Se ruuvi mikä siellä on ei ole torx kannalla, toki sinne sopii torxi, kuin myöskin 5millinen kuusiokolo. Kuusiokoloja löytyy monen mittaisia joten sillä sen varmaan auki saisi.

Vuotomahdollisuuksia tuossa on tosiaan venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste tai nokka-akselin etummaisen laakerikannen tiivistys.
Todennäköisimpänä venttiilikopan tiiviste.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Epezi kirjoitti:Se ruuvi mikä siellä on ei ole torx kannalla, toki sinne sopii torxi, kuin myöskin 5millinen kuusiokolo. Kuusiokoloja löytyy monen mittaisia joten sillä sen varmaan auki saisi.
Juu huomasinkin että sopii kuusiokolokin siihen, mutta ei valitettavasti auttanut se tieto. :) Juuri väärän mittaiset työkalut oli. Tai voisihan tuota tänään vielä katsoa, yksi työkalusarja jäi kokeilematta..

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re:

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Epezi kirjoitti:Vuotomahdollisuuksia tuossa on tosiaan venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste tai nokka-akselin etummaisen laakerikannen tiivistys.
Todennäköisimpänä venttiilikopan tiiviste.
Ja voi prkl, anteeksi. Konerempan jälkeen vuotaa öljyä juuri niin kuin Lurpan kuvissa yllä, kaikki tiivisteet uusittu. Katselin tuota laakerikantta vähän epäilevästi kun kasasin konetta, mutta en laittanut mitään väliin, kun ei siellä ollut ennenkään. No nyt vaikuttaa siltä että ei se voi mistään muualtakaan vuotaa, venttiilikopan tiivisteen nurkatkit laittelin tiivistemassalla niissä etupukin ylityksen nurkissa.

Saakohan tuota etu tuplapukkia käytettyä pois paikaltaan purkamatta jakopäätä? Laittais jotain ohutta tiivisteainetta väliin.
Lähinnä tulee mieleen, kun en ulkoa muista, että saako pukin pultteja auki, ja mitä nokkien stefat tykkää siitä kun niitä ei laitetakaan akselin suuntaisesti paikalleen, vaan puristetaan väliin?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja katiska »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Saakohan tuota etu tuplapukkia käytettyä pois paikaltaan purkamatta jakopäätä? Laittais jotain ohutta tiivisteainetta väliin.
Lähinnä tulee mieleen, kun en ulkoa muista, että saako pukin pultteja auki, ja mitä nokkien stefat tykkää siitä kun niitä ei laitetakaan akselin suuntaisesti paikalleen, vaan puristetaan väliin?
TS:ssä saa pois paikoiltaan ja takaisin purkamatta jakopäätä. Muista irroittaa se yksi nokka-akselin asentoanturin kiinnikkeen pultti (saa auki pakonokan hihnapyörän läpi).
Hyvin ovat tiivisteet pitäneet vaikka noinkin niitä on joskus asennettu..
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jaha se olikin sitten imunokka-akselin uusi tiiviste joka falskaa. Ilkeästi harhauttaa kun on eteenpäin kallistettu motti ja öljy kulkee taaemmalta nokka-akselilta kannen ja lohkon välistä pykälää pitkin koneen etupuolelle.

Pitänee kai viedä korjaamolle jos ne osais asentaa noita stefoja toisin kuin tämä mämmikäsi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä sinnee laakeripukkiin tiivistelakka silti kuuluu.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo ens kerralla sitten... aika vähän tuo on vuotanyt ja selvästi vuotaa stefasta, sen minkä vuotaa.
Mutta lähinnä pointti tässä oli että jos muutkin ihmettelee vuotoa koneen etupuolelta, niin se voi olla tuo taaemman nokankin stefa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jaa laitoinpa sitten kuitenkin tiivistelakan kun käytin tuon eilen auki. Ei ollut paha rasti, alkaa näköjään TS:n jakopään purkaminen, tiivisteiden vaihto ja kasaaminen menemään töiden jäkeen iltapuhteina :lol:

Pikkasen kyllä huolestuttaa pitääkö tuo imunokan stefa vieläkään. Voisiko olla että vanhemmiten ajoituksenmuunnin kuluu myös niin että se alkaa vipattamaan, eikä stefa enää jaksa pidellä öljyä. Käytin muuntimen auki moottorirempan yhteydessä ja laitoin korjaussarjan, mutta saattaapi olla että menee vaihtoon koko muunnin, vaikka korjaussarja kyllä poisti raksutuksen.

Tai sitten vaan kansi ja nokka on niin kulunut että jakohihna vetää akselin aavistuksen pois keskeltä, siltä se vähän silmällä näytti :(
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin