alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

^ Sen ainakin muistan, että vakaajatanko on nykyisin ontto entisen umpiversion sijasta.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Missäs kunnossa dieselin omistajilla on pakoputket, meinaan kun on tuo "kuuma" hiukkasputsaus?

Mulla pakarit on todella ruskettuneet ja vanhan näköisiä.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

^ Sama täällä.

Menihän tuo katsastuksesta ilman mainintoja läpi pakoputken osalta.
Eli se on vaan ruosteisen ja vanhan näköinen. Eiköhän nuo
sen vähintään viisi vuotta kuitenkin kestä.

Muutenhan tuo ei sitten ekalla kerralla katsastuksesta läpi sitten
mennytkään. Siitä enemmän tuolla avautumisketjussa.

Noh kunnossa taas ja leimaa seuraavat kaks vuotta :-D
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

HopeinenQ kirjoitti:
einari kirjoitti:Malminkartanon autohuollosta kannattaisi varmaan kysäistä. Tietääkseni heillä on kokemusta alfojen huolloista.

http://www.mkah.fi/
Kiitoksia muuten tästä! Oman kotteron määräaikaishhuolto olis nyt kohta käsillä ja Deltaan en sitä vie.

Danke!
Toi 5 vuoden takuu kun vaan vaatii Deltassa huollattamista, tehtaan takuuhan on 3 vuotta.
- Alfaholic -

Belva
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 17:41
Car(s): GTV 1.8 itselle ja Q5 perheelle, Exinä: 159 SW 1750 Tbi TI, Mito QV, 159 2.4 jtdm, 156 2.0 JTS, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Belva »

Jappe kirjoitti:
Toi 5 vuoden takuu kun vaan vaatii Deltassa huollattamista, tehtaan takuuhan on 3 vuotta.
Tähän eri. Mielestäni voi huollattaa missä lystää ja tuo 5v "takuu" säilyy.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Mä en oikein tiedä tuosta Deltan myöntämästä viiden vuoden "takuusta".

Siellähän erikseen mainitaan näin: "Kaikille Alfa Romeo -malleille myönnetään kolmen (3) vuoden tai 150 000 km sekä moottorille ja voimansiirrolle peräti viiden (5) vuoden tai 150 000 km takuu."

Ok, toi kolme vuotta on ihan selvä, kun on tehtaan myöntämä takuu. Mutta tuo kaksi lisävuotta on vähän niin ja näin. Jos mulla menee neljä vuotta vanhasta Alfasta esim. mittaristo särki, niin takuu ei sitä kata? Ja mitä tuohon moottorin piiriin sitten kuuluu? Jos neljä vuotta vanhasta autosta menee EGR-venttiili rikki, niin aivan satavarmasti tulee tappelu, että kuka sen maksaa.

Ja kun kyseessä on Delta-auto, niin en sitten luota tähän takuuseen yhtään.

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Mulla on 08/2006 rekisteröity 159 SW, jolle tehdastakuu oli 2 vuotta, ja loput Deltan lisätakuuta, joka mitätöityi, kun auto kävi välillä autoliikkeen omistuksessa. Mikä tietysti luki selvällä suomen kielellä takuupapereissa, jos sitä vaan vaivautui lukemaan.

Myöhemmin ovat kait laajentaneet takuuta, mutta niissäkin nuo lisävuodet taitavat olla kaikki Deltan omaa takuuta, jossa varmaan on nuo "delta-ehdot", eli käytettävä heidän huoltoaan.

EU:ssahan tehdastakuu ei edellytä mitään "merkkikorjaamolla käyntiä", määräaikaisia huoltoja kyllä, mutta päteviä paikkoja on muuallakin kuin Deltan ketjussa.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Aika päheetä noi uudet perusvanteet noissa tbi-koneellisissa 159:seissä.

http://www.mobileblog.us/wp-content/upl ... 159TBi.jpg

Toivottavasti noita tulee pian Suomeen koeajettavaksi. Tuo 200 kaakkinen bensis on varsin mielenkiintoinen vimpain...
-Matti-

perttis
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Kesä 2007, 23:01

Viesti Kirjoittaja perttis »

Belva kirjoitti:
Jappe kirjoitti:
Toi 5 vuoden takuu kun vaan vaatii Deltassa huollattamista, tehtaan takuuhan on 3 vuotta.
Tähän eri. Mielestäni voi huollattaa missä lystää ja tuo 5v "takuu" säilyy.
Takuuehdot tosiaan menee niin että tehdastakuu ei edellytä deltan huoltoja, mutta deltan itse myöntämä jatkotakuu edellyttää.

Eli jos haluaa pitää pitkän takuun, niin huolot deltaan. EU lakeihin näissä maahantuojan palvelulaajennuksissa ei voi vedota.

Tosin takuut saattavat mitätöityä, jos deltalta happi loppuu. Enpä tiedä vaikka yritysaneerauksessakin nuo jatkotakuut leikattaisiin pois.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Köö, Kävin koeajamassa Oulun Deltassa tuon 159:sin tuolla v6:sella kun vein Mariaan ekaan vuosihuoltoon...

Homma ei alkanut oikeen hyvin, vaikka palvelu olikin varsin mainion olosta. Ekaa kertaa näin deltassa, siitä pisteet. Elikkäs autossa oli akku tyhjä ja tankki myös ihan kuiva. Nämä asiat järjestyivät kuitenkin pienen värkkäyksen jälkeen ja pääsin ajolle.

Pre-faceliftistä itestään tuli hieman ontto meisinki. Muutamat osat olivat jotenkin muovisemman olosia kuin tuossa uudemmassa ja eritoten ratti tuntui hieman rimpulammalta ja muoviselta.

Ite ajo. Ekaksi mun on pakko myöntää, että mä odotin tuolta konseptilta ihan liikaa. Mutta totuus pudotti ihan helevetisti. Ohjaustuntuma oli jotenkin etäinen ja auto tuntu todella raskaalta jopa kiisseliin verrattuna. Kyllähän auto liikku kun mittaria tuijotti ja pito oli ihan hillitön.

Mutta kaikki draama puuttu. Ihan pintakaasulla kutosen bassomurina nosti hiuskarvat pystyyn, mutta moottori ei muuten kuulostanut yhtään kivalta ja meno oli ihan liian eleetöntä. Oli tarkoitus käydä about 30 min lenkki, mutta tulin jo reilun 10 min jälkeen veke.

Tuo 2.2 bensa kuulosti paljon paremmalta lähellä punarajaa ja tuntui paljon keveämmältä ja nopeammalta jaloistaan. Tokihan toi v6 on oikeasti nopeampi, mutta sen suurempi massa ja neliveto tekee menosta liian sivistynyttä ja tasapainoista. Olisin kaivannut varsinkin suuremmille kiekoille kunnon draamaa.

Meiti on tässä salassa hieman välillä harkinnut tulevaisuuden autohankintoja ja tuo kone on ollut listan käressä. Nyt on hieman hämmentynyt olo että WTF.

+ Yllättävän hiljainen kutos koneen ääntelyä lukuunottamatta.
+ Istuu kuin tatti paskassa tiessä
(+ deltan palvelu)

- Hävettää sanua, mutta tuntui hieman volvomaiselta tuo suorittaminen
- 250kg liikaa painoa
- Soundtrack, missä sinä olet
- Syö ihan liikaa suhteessa menohaluihin.


OFFTOPIC:

Sain huollon sijaisautoksi Kia Carensiksen. Auto maksaa uutena 25k ja yleinen habitus, ajoasento, vaihteiston toiminta, ajotuntuma ja laatuvaikutelma ovat kaverin 80l kadetin tasoa. Kuka ihme ostaa moisen hökötyksen kun halvemmalla saa esmes Touranin ja REILUSTI halvemmalla Fiat Croman. Ja kun auto on vielä syntisen ruma. Ainoa hyvä asia vehkeessä tuntui olevan näkyvyys ulos.

En ole aikoihin ajanut yhtä kuppaisella vimpaimella. Täytyy vaan ihmetellä kuka hitto moisen ostaa?!?
-Matti-

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Mistäköhän sen selvimmin tunnistaa, siis katsomalla, onko 200 vai 210 hp?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Rekisteriotteesta?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^^ Takaluukun Alfa-merkkiä painamalla aukeaa luukku. Vanhemmissa (200hv) ei aukea. Viisaammat korjatkoon, jos mutu-tietoni oli väärää.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Farina kirjoitti:^^ Takaluukun Alfa-merkkiä painamalla aukeaa luukku. Vanhemmissa (200hv) ei aukea. Viisaammat korjatkoon, jos mutu-tietoni oli väärää.
Automaatit ovat 200hv vanhat ja uudet. Uudempi manuaali 210 hv.
Uudemmassa MY 2008 takaluukun logoon lisätty mikrokytkin millä voi myös avata luukun.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Farina kirjoitti:^^ Takaluukun Alfa-merkkiä painamalla aukeaa luukku. Vanhemmissa (200hv) ei aukea. Viisaammat korjatkoon, jos mutu-tietoni oli väärää.
Q4:ni on varmasti 210 hp eikä takaluukku aukea merkkiä painamalla.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Voi olla, että keskustelua on jo toisaalla, mutta: Mistä olette hommanneet jälkiasenteisia kuralätkiä 159:n? Deltasta? Minkä on kustantanut?

Itse ajattelin eteen lätkät asennuttaa. Sorateillä en ajele lainkaan, mutta kun tuntuu että tuoreilla asvalttiteilläkin aina kilisee kyljet (muissa lätkättömissä autoissa ei samaa ongelmaa ole ollut). Suurin osa varmaan kuitenkin kolisee lokasuojissa, mutta kuitenkin. Vituttaa ihan suunnattoman paljon saatana.
Vielä on kuitenkin helmat ihan steriilit, pari pienehköä kiveniskemää löytyy..

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Jeps, 159 kuralätkät keskustelua
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Kiitos.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

rim kirjoitti:
Q4:ni on varmasti 210 hp eikä takaluukku aukea merkkiä painamalla.
Komppaan, ei aukea ja varmasti on 210 hp.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
rim kirjoitti:
Q4:ni on varmasti 210 hp eikä takaluukku aukea merkkiä painamalla.
Komppaan, ei aukea ja varmasti on 210 hp.
Koskisikohan tuo takaluukun aukeaminen merkkiä tökkäämällä vain sedania?

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Farkku ja aukee merkistä. Oliskohan tuo vaan farkut ja toi vm -09 facelift? Toi mun on 09 vuosimallia.
-Matti-

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

-07 2.4 JTDM SW 200 hp eikä aukea merkistä.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Aukeaa merkistä ja farkku on...

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
rim kirjoitti:
Q4:ni on varmasti 210 hp eikä takaluukku aukea merkkiä painamalla.
Komppaan, ei aukea ja varmasti on 210 hp.
No, mutu-tieto oli sit vain mutu-tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Hepa kirjoitti:^Rekisteriotteesta?
Yep, sieltä löytyy 154 kW, mutta ajattelin että esim konehuoneesta jne.
löytyy pikku eroja, ilman että tarvii osiksi purkaa.

Ei aukea minunkaan auton takaluukku merkkiä painamalla.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Farina kirjoitti:
No, mutu-tieto oli sit vain mutu-tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
210-heppainen ei ole välttämättä kevennetty versio, mulla on ns. väliversio eli tehokkaammaalla koneella mutta ilman kevennyksiä.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

rim kirjoitti:
210-heppainen ei ole välttämättä kevennetty versio, mulla on ns. väliversio eli tehokkaammaalla koneella mutta ilman kevennyksiä.

Eikös toi kevennetyt ollu nimenomaa noi 09-vuosimalliset jotka on käytännössä tehty 08-kevään tehtaiden re-toolauksen jäljeen? Eli oletettavasti toi luukku aukeaa vaan 09-vuosimallisissa.
-Matti-

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Kyselin sähköpostilla Deltan takuista. 159 on ja 5-vuotta täystakuuta luvattiin, josta reilut 3-vuotta jäljellä.

Ei ole viikkoihin kuulunut mitään. Eikö ne Deltassa luvanneet parantaa tapansa.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...

Viesti Kirjoittaja arv »

Ensimmäinen viesti foorumille, terve vaan kaikille!

Hankin tuossa pari viikkoa sitten 159 -06 2,4 JTDm Sportwagonin. On tosi käteensopiva auto, paitsi moitin muiden foorumilaisten ohella ohutta alavääntöä. 2000 kierroksen turbopotku oli miehekkään oloinen, mutta toisaalta rasittava. Pitkähköt välitykset ja herkkä kaasupoljin aiheuttivat taajama-ajossa aika "kulmikasta" menemistä. Auto on 200 hv keppivaihteilla.

Onneksi paikkakunnalla tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.

Autoon ei siis vaihdettu mitään teholastua, lisätty mitään huijauspurkkia, vaihdettu suuttimia eikä turboa, ainoastaan muokattiin alkuperäisiä parametreja. Siisti käsiälikaamaton homma. Alkuperäisen ohjelman luku kesti kauan, lähes tunnin mutta muokattu ohjelma meni parissa minuutissa muistiin.

Minuun voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä tai arvMIUKUpp.nic.fi jos haluat kaverin yhteystiedot.
Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Modet voi myös lohkaista tästä oman ketjun, jos koette aiheelliseksi.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Taisin arv:n bongatakin tänään Kauhavan shelliltä, n. kello 1? Olin tankkaamassa justiin v-poweria v6:een.. Pitääpi sanoa kaverille, kun justiin osti kanssa 159:n, että ottaa suhun yhteyttä.

Hieman offtopicciakin..

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

aannttii kirjoitti:Taisin arv:n bongatakin tänään Kauhavan shelliltä, n. kello 1? Olin tankkaamassa justiin v-poweria v6:een...
Juu, kävin vanteita ja kesärenkaita kyselemässä. Luulin, että nyt on oikea aika ostaa kesäpyörät, mutta kyllä noi kauppiaat osaa; "ehei nyt kenelläkään enää varastossa ole, ainakaan tuollaista kummallista kokoa!"
:)

Avatar
ragazza
Viestit: 296
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Tunnustaako arv tai antin kaveri omistavansa hopean 159 sedanin taikka mustan 159 farmarin? Tällaiset ovat lähiaikoina tulleet vastaan täällä Seinäjoella, missä harvemmin yhtäkään 159:ä näkee (tietenkin oman lisäksi ;))

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

arv kirjoitti:Ensimmäinen viesti foorumille, terve vaan kaikille!
...tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.

Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
Modet voi myös lohkaista tästä oman ketjun, jos koette aiheelliseksi.
Terve, vaan terve. Kerro ihmeessä niitä kokemuksiasi jatkossa. Erityisesti tuo kulutuspuoli kiinnostaa. Tässähän voisi välttyä vaikka auton vaihdolta yhdellä Pohomammaan reisulla.

Vähän on nimittäin ruvennut polttelemaan joko 210 hv tai sitten tuo uusi 2,0 JTDm. Viimeksi mainittu ei varmaankaan ole paljoa 200 hv:tä hitaampi. 170 hv versus 200 ja 360 NM vs. 400, mutta ensin mainittu jo 1750 kierroksella eli 250 kiekkaa alempana. Kun lisäksi uudet 159:t ovat omaani verrattuna 40 kg kevyempiä ja 2,0 luultavasti vielä hiukan kevyempi, ei käytännön suorituskyvyssä luulisi olevan enää kuin marginaalinen ero. Ja kaupan päälle 1,4 litraa pienempi keskikulutus - ainakin mikäli uskomme Wikipediaa - ja miksi emme uskoisi. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Farina kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
Ainakin huhtikuussa 08 valmistuneessa 159 2,4 JTDm Q-tronicissa aukeaa takaluukku merkkiä painamalla, mutta ikkunat eivät sulkeudu kaukosäätimestä (jäävät siis auki, jos toimintoa käyttää). Autossa on myös se Q2 ja lienee kevennettykin.
On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

ragazza kirjoitti:Tunnustaako arv tai antin kaveri omistavansa hopean 159 sedanin taikka mustan 159 farmarin? Tällaiset ovat lähiaikoina tulleet vastaan täällä Seinäjoella, missä harvemmin yhtäkään 159:ä näkee (tietenkin oman lisäksi ;))
Mun oma on grafiitinharmaa, mikä lie italianmurteella? Seinäjoella sillöin tällöin ajelen kyllä.
Jönsson kirjoitti:Erityisesti tuo kulutuspuoli kiinnostaa.
Tämä kaveri kyllä tekee juuri sellaisen softan kun asiakas tahtoo... Ensimmäinen Alfa, mutta on tehnyt paljon muihin merkkeihin. Tässä oli kuulemma kummallisimman näköinen ahtimen ohjaussiivistön ohjainkartta ikinä. 210 heppaisessakin oli "normaalimpi" ja sitä vinkkinä käyttäen teki tämän v1:n.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

AUFA kirjoitti:Ainakin huhtikuussa 08 valmistuneessa 159 2,4 JTDm Q-tronicissa aukeaa takaluukku merkkiä painamalla, mutta ikkunat eivät sulkeudu kaukosäätimestä (jäävät siis auki, jos toimintoa käyttää). Autossa on myös se Q2 ja lienee kevennettykin.
On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.
Mun 159 on vuosimallia -07, se oli jo ostettaessa tiedossa. Rekisteröinti on tehty tarkoituksella vuoden alusta 2008. Tästä johtuen mun kärryssä ei ole Q2, kevennyksiä, eikä siis takaluukun merkilläkään tehdä temppuja. DA:lla oli ilmeisesti 2007 lopussa jonkimoinen varasto 159:sejä seisomassa satamassa. Kun etsiskelin tätä kärryä, niin katsotuista neljästä-viidestä vm 2008 autosta oli vain yksi oikeasti vm 2008 (manuaali 210hv), muut edellisvuoden mallia. Päädyin kuitenkin tähän automaattiin sopivamman hinnoittelun ja letkeämmän ajettavuuden vuoksi.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

AUFA kirjoitti:
Farina kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että samalla kertaa kevennysten ja moottoripäivitysten mukana tuli tämä takaluukun avausmahdollisuus - väärä tieto. Ja lisäyksenä, että omassa 159:ssä ei luukku merkistä aukea.
On tainnut Delta myydä 07-malleja vielä pitkään 08-luvulla. Kannattaisi ehkä selvitellä tehtaan mallinumeroja. Näytti olevan eroja myös käyttöoppaissa, auton mukana tulleessa suomenkielisessä ja myöhemmin pyytämässäni englanninkielisessä versiossa, joka vastasi oman autoni ominaisuuksia paremmin. Eroja oli mm. ajotietokoneen logiikassa jne.
Esimerkiksi omani on valmistettu 2007, vaikka on laitettu kilpien väliin vasta 6/2008. Valmistusvuosi oli ihan tyyppikilvessä. Ei tarvinnut suuremmin selvitellä. Toki tiesin asian laidan jo ostaessa.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Heipä kaikille!

En nyt tiedä kuuluuko aivan tähän threadiin, mutta kysympä nyt silti. Olen nyt jonkun aikaa omistanut tollasen 156 jts sedanin, ja jonku verran kiehtois vaihto 159:iin (koneesta ei vielä mielipidettä). Koeajoa ei vielä oo tullu koettua, jonkun verran foorumia selailtu ja testejä luettu. Niin olisikohan jollakulla halua ytimekkäästi kertoa vähän näiden kahden kaunottaren eroista? Eniten ajo-ominaisuuksista kiinnostais tietää, ja huolloista, 156:een on hihnanvaihtoa lukuunottamatta kaikki tehty itse( 159 bensassa taiski olla ketju?) mutta kaikki muukin tieto on tervetullutta :-D

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Koneissa on huomattava ero: 2.2jts vetää kun turbodiiseli 2000 alkaen ja voimaa on muutenkin tarjolla koko ajan. Wanha patahan on enemmän kierroskone, tuntuu että GTVssä on jotain vikaa kun siihen 159n jälkeen hyppää, mutta meneehän sekin kun vaan kierrättää :wink:
Ominaisuuksista sanoisin että 159 on pehmeämpi, mutta kääntyy kyllä tiukasti mutkaan kuten alfan pitääkin.
159ssä ei ole mitään sivuääniä. eka alfa mulla, jossa niitä ei tarvitse metsästää silikonipurkin kanssa.
Voin todellakin suositella, mulla ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa tän yli kolmen vuoden aikana.
- Alfaholic -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

beta kirjoitti:Heipä kaikille!
En nyt tiedä kuuluuko aivan tähän threadiin, mutta kysynpä nyt silti. Olen nyt jonkun aikaa omistanut tollasen 156 jts sedanin, ja jonkun verran kiehtoisi vaihto 159:iin (koneesta ei vielä mielipidettä). Koeajoa ei vielä oo tullu koettua, jonkun verran foorumia selailtu ja testejä luettu. Niin olisikohan jollakulla halua ytimekkäästi kertoa vähän näiden kahden kaunottaren eroista? Eniten ajo-ominaisuuksista kiinnostaisi tietää, ja huolloista, 156:een on hihnanvaihtoa lukuun ottamatta kaikki tehty itse( 159 bensassa taiski olla ketju?) mutta kaikki muukin tieto on tervetullutta :-D
Tässä minun tunnelmiani:

Kyllähän ne aika erilaiset autot ovat ajaa ja omistaa, vaikka tyylin puolesta paljon samaa onkin. 156 on ajettavampi, käteensopivampi ja urheilullisempi, mutta myös aika tavalla heppoisemman tuntuinen. 159 on kovempi, jäykempi, jämäkämpi, on sitten kysymys alustasta, istuimista, vaihteensiirrosta, kytkinpolkimesta... se on sellainen saksalaistyylisen jämäkkä ja ainakin iso dieseli on jopa joiltain osin ruotsalaistyyppisen raskas (sekä todellinen massa, että tuntuma). Vaihteensiirto tuo mieleen raskaudessaan, hitaudessaan ja täsmällisyydessään muinaisen Volvo 240:n, kun taas 156:ssa on paitsi rasvattua sujuvuutta, myös aimo annos peri-italialaista vaihteenarvontakepin tuntua.

156:ssa on enemmän luonnetta ja persoonaa, 159:ssä laadun tuntua. 156 tuntuu mukavammalta mutkateillä ja on se tunnokkaampi myös talvikelissä. 159 on enemmän pitkän matkan taittaja. Kummankaan jousitus ei ole äärimmäisen mukava, vaan pikemminkin jämäkkä ja tien mahdolliset poikittaissaumat kuluvat ja tuntuvat.

Ehkä yllättäen 159 on meluisampi. Eristysmateriaaleissa on ehkä säästetty ja jäykemmät rakenteet välittävät melun paremmin. Ruostesuojaamot osaavat kuitenkin korjata tämän epäkohdan.

Moottoreiden vertaamiseen en oikeastaan lähde, koska 156:ni olivat bensakoneita ja tämä 159 on diesel.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Aika samanlaiset tunteet Japen ja Jönssönin kanssa. Mun vertailukohteet 2 147:aa 1.6 ja 2.0 ja 156 V6 automaatti.

Ajo-ominaisuuksista pidin eniten 147:sta, siis ohjauksen tarkkuus jne.
Kulkupuolen ykkönen 156 V6 ja 147 2.0 ja 159 tiukasti perässä.

Mielestäni 159:n alusta on kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä normaaliin liikkumiseen, ratoja en ole autoillani kolunnut ja muutenkin ajoni on normaalia reipasta liikkumista.

2.2 on huoleton auto, onhan siinä jotain korjattavaa ollut liki 60TKM aikana, mutta niinpä niissä kaikissa muittenkin merkkien autoissa. Ja takuuseen on kaikki korjattu. Varsin vähävikaisia nämä meidän Alfat ovat olleet, 156:ssa moottorinohjaus ja ilmeisesti sen sähköt kiukutteli. 159:ssä ei ole mokomaa vikaa ollut, no ikääkin ja kilometrejä on puolet vähemmän.

Istuimet on hyvät, eli reisitukea riittää ja istuimen ajoasentoineen saa säädettyä varmasti mieleisekseen. Tämä on puute monessa muussa merkissä joiden normaalit jakkarat on syvältä. Vanhoissa Alfoissa vain 2-ovisen 147:n penkki oli yhtä hyvä, neliovisten jakkarat ovat samaa luokkaa muiden automerkkien lypsyjakkaroiden kanssa.

185 heppaa liikuttaa ihan mukavasti ja myös vääntävästi. Tapana on skippailla muutamia vaihteita tarpeettomina.
Ohitukset hoituu jopa liiankin liukkaasti välillä.

Liikennevalokisalähtöihin ei enää ihan paras laite, mutta riittää, että on ensimmäisenä viivalla ja se herättää merkillistä vilkuilua ja yritystä naapureissa.

Lähivalot on huonot ja auto on ahtaan oloinen, mutta niinhän nuo kaikki muutkin Alfat 166:sta lukuunottamatta. No minä nyt satun muutenkin pitämään pienemmistä autoista.

Kolmen vuoden kokemuksella 159:stä suosittelen ja bensakoneella, niin jää noi kaikki dieselien harmit kokematta ja voi ajella tyyttyväisiä kilometrejä.

Keskikulutus on sekalaisessa 9 - 10 litraa ja maantiellä reippaalla vauhdilla 8 - 9 litraa.

156 V6 vastaavat automaatilla oli mullla seka 12.5 ja maantie 10.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja koska »

tmv kirjoitti:... Ensimmäinen häiritsevä asia liittyy oikeastaan sisustukseen: kuinka hemmetissä tuohon kojetaulun keskikonsoliin on mittarien ympärille heitetty jotain harmaan muovin oloista matskua? Nopealla googlauksella mistään ei ole silmiin osunut jälkimarkkinoilta saatavaa päivitysosaa tuohon. Voiskohan jostain saada fiksuun hintaan teetettyä vastaavan osan esim. harjatusta alumiinista tms?
Onkos kukaan löytänyt vielä netistä kauppapaikkaa alumiiniselle keskikonsolipinnalle? Vois olla kiva vaihtoehto...

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...

Viesti Kirjoittaja arv »

arv kirjoitti:paikkakunnalla tuttavan tuttava tekaisi kustomoidun ohjelman ECU:un. Vähän kuulemma käsitteli ahtimen ohjaussiivistön parametreja, lisäsi polttoaineensyötöt vastaamaan 210 heppaista mallia ja poisti EGR:n käytöstä. Mitä lie muuta teki, mutta nyt auto on _paljon_ miellyttävämpi ajella, varsinkin taajama-ajossa. Voimaakin tuntuu olevan riittävästi ja reippaat kiihdytykset ovat nyt paljon helpompia. Kone vääntää nyt tasaisen juhlavasti ilman havaittavaa yhtäkkistä 2000 rpm potkua.
Polttoaineenkulutuksesta ei ole vielä päivän ajolla kokemusta, tosin eipä ole paljon muutenkaan kun auto on ollut vasta niin vähän aikaa.

Saatan lisäillä tähän ketjuun kokemuksia niiden karttuessa.
No nyt on yksi pidempi reissu takana; 950 km ja 64 l, motaria vajaa puolet matkasta ja talvirajoitukset. Trippihässäkkä näytti 6,9 l/100km ja laskukone 6,7 l/100km. Onko normaalikulutus? kommentoikaa kokeneemmat.
Autohan oli 2,4 JTDm manuaalilaatikolla...

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: Alavääntöä 159:n 200 hv 2,4 JTDm-moottoriin...

Viesti Kirjoittaja einari »

arv kirjoitti:Trippihässäkkä näytti 6,9 l/100km ja laskukone 6,7 l/100km. Onko normaalikulutus? kommentoikaa kokeneemmat.
Autohan oli 2,4 JTDm manuaalilaatikolla...
Kyllä se matka-ajossa tuollaiseen menee, automaatti ei juuri alle seiskan suostu kulkemaan. Muistelisin kerran päässeeni jonnekin 6,9 paikkeille, vain sen kerran. Talvella n. 10 kilometrin asiointimatkalla, kun moottori ei ehdi juuri lämpiämään kunnolla, näyttää auton oma mittari suunnilleen 9,5 kulutuksia. Pidemmällä matkalla lukema taas "siistiytyy" kahdeksan paikkeille.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Pari viikkoa sitten jumiutui taas EGR. Toisin kuin olin antanut itseni ymmärtää, se olikin vain puhdistettu, ei vaihdettu. Olin päässyt käsitykseen, että ongelma olisi ohi, mutta ilmeisesti kyse oli sitten vain siitä, että oli tiedossa jokin korjaus, mutta ei tähän hätään.

No nyt sitten tuli se hätä, jossa puututtiin syihinkin eikä vainseurauksiin. Konalan pikahuollossa vaihdettiin koko EGR-härpäke. Lisäksi tämän sähköohjatun venttiilin ja sen reiän, jota sillä ruokitaan, väliin laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää. Tämä kuulemma suojaa EGR-venttiiliä nokeentumiselta.

Käytännössä siis EGR tukittiin osittain. Kysyin, että kun kyse on tietokoneohjatusta laitteesta, eikö sen olisi voinut ohjelmoida uusiksi. "Kyllä kai, mutta tämä on helpompaa". Entä voisiko tuon tukkia kokonaan? "Kyllä kai, mutta savutus voisi lisääntyä ja katsastusmies tykätä kyttyrää".

Nyt on siis ilmeisesti niin, että lkun EGR kierrättää pakokaasut uudelleen palotilaan (mikä ei varmaankaan ole palotapahtumalle eduksi), tämä laippa päästää sitä aiempaa vähemmän ja ohjaa suuremman osan pakoputken kautta maailmaa tuhoamaan, mutta ei niin suurta osaa, että normit ylittyisivät. Nähtävästi joku teknikko tai mekaanikko on löytänyt ratkaisun insinöörin (anteeksi - diplomi-insinöörin) aikaansaamaan ongelmaan ja vieläpä halvalla. Toimenpide kesti puheineen puoli tuntia ja meni tietenkin takuuseen.

Vaan entäpä sitten?

Auton käyntiääni muuttui hiukan. Sen kuuli heti, kun starttasin. En osaa kuvailla, mihin suuntaan ääni muuttui, mutta se muuttui. Vaan mikä parasta, ensimmäisestä kytkimennostosta huomasi, että kadoksissa ollut alakierrosvääntö oli löytynyt!

Ystävät, toverit: Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä väkevästi jo 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi mahtimoottoriksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Korkeammilla kierrosluvuilla tämä on toki jaksanut hyvin ennenkin liikkua. Loogista olisi päätellä, että ylärekisteriinkin on tullut aavistus lisää potkua, mutta sitä ei huomaa. Alarekisterin osalta kyse on kuitenkin aivan eri autosta. Yhdellä pellinpalalla on näin saatu aikaan se, mitä Milano9n ja Torinon insinöörit (anteeksi - diplomi-insinöörit) ovat tavoitelleet uudenlaisilla ahtimilla ja polttoaineenjakelujärjelmelmillä tehdessään tästä peruskoneesta sen 210 hv -version.

Ja sokerina pohjalla: vaikka parantunut veto on suorastaan houkutellut painamaan kaasua, on ajotietokoneen mukaan keskikulutuksestakin lähtenyt desilitra satasella.

Suosittelen lämpimästi.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Todennäköisesti vain moottori ei enää ole niin puhdas, kuin se alkuperäisasussaan on ollut, saattaapa ylittää normitkin...ei toki katsastuksessa mitattavissa määrin. Siksi se on tehtaalla sellaiseksi lussuksi tehty.

Käsittääkseni Toyotan D4D-koneissa tehtiin huollon toimesta jotain samankaltaista, kun niilläkin oli näitä EGR-ongelmia jossain vaiheessa varsin runsaastikin.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mutt kirjoitti:Todennäköisesti vain moottori ei enää ole niin puhdas, kuin se alkuperäisasussaan on ollut, saattaapa ylittää normitkin...ei toki katsastuksessa mitattavissa määrin. Siksi se on tehtaalla sellaiseksi lussuksi tehty.
Voisitko toistaa... jotenkin toisin sanoin ...en oikein tavoittanut ajatusta. :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jönsson kirjoitti:Yhdellä pellinpalalla on näin saatu aikaan se, mitä Milanon ja Torinon insinöörit (anteeksi - diplomi-insinöörit) ovat tavoitelleet uudenlaisilla ahtimilla ja polttoaineenjakelujärjelmelmillä tehdessään tästä peruskoneesta sen 210 hv -version.
Ehkei ihan kuitenkaan.

EGR-venttiilin tarkoitus on kierrättää pieni osa pakokaasuista takaisin palotilaan koneen käydessä lämpimänä osakuormalla. Tempun ajatuksena on pudottaa palamislämpötilaa ja sen ansiosta syntyvien typen oksidien määrää - niillä kun on ilkeä ominaisuus muodostaa ilmakehän veteen sekoittuessaan typpihappoa.

Pakokaasujen takaisinkierrätyksen tulppaaminen peltilätkällä on lopputulokseltaan sama kuin jos koko takaisinkierrätystä ei olisi koneeseen rakennettu alun alkaenkaan. Vaikka insinööri ei tunnetusti olekaan älykkyydeltään ihan majavan veroinen (majavahan sentään ymmärtää mennä suojaan sateelta) olisi Milanossakin luultavasti ymmärretty säästää valmistuskustannuksia ja - jos asialle nyt siellä päin ajatuksia uhrataan, niin - tehdä moottorista toimintavarmempi jättämällä ylimääräinen takerteleva venttiili pois.

Moottoreita ei kuitenkaan voida rakentaa miettimättä typpioksidipäästöjä, sillä sellaiset padat eivät menisi Euro X -standardien mukaisista päästötesteistä läpi eikä niille saisi euroalueella tyyppihyväksyntää. Meikäläisen vuosikatsastuksen päästötesti taas on asia erikseen eikä dieseleiden osalta ilmeisesti mittaa kuin putkesta tulevien valoa läpäisemättömien hiukkasten osuutta kaasuista. Suikkalakki ei siis käytännössä pysty toteamaan tulpattua takaisinkierrätystä ja sitä, etteivät moottorin tuotokset enää vastaa tyyppihyväksynnän käryjä.

Itsekin menin edellisestä autosta tulppaamaan takertelevan EGR:n ja kyllä, alin vääntö parani ja auto myös meni pakokaasutestistä heittämällä läpi. Ennen tulppausta ei enää mennyt. Ainoat poppakonstista huomaavani haittavaikutukset olivat happosateiden edesauttamisesta syntyneet omantunnontuskat.

Nythän huolto ei varsinaisesti tulpannut Alfan EGR:ää vaan rajoitti takaisinkierrätyksen virtausta aikaisempaa pienemmäksi. Herää pieni epäilys vieläkö kone mahtaa täyttää alkuperäiset päästöluokitukset - sitähän käyttäjä tuskin saa koskaan tietää...
- Epäkelpokeräilijä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kiitos hyvästä vastauksesta, Rasvis. Toki pidinkin sanomatta selvänä, että jonkinlaiset päästöt lisääntyvät, mutta käyttöominaisuuksien osalta on pellinpalalla päästy ilmeisesti samaan, mihin pitkäaikaisella insinöörityöllä ja kalliiden osien vaihtamisella. Siitä huolimattahan voi olla, että normitkin vielä täyttyvät, mene ja tiedä. Hauska kuulla, että sinulla on sanoja kokemuksia EGR:n toiminnan rajoittamisen vaikutuksesta vääntöön. Hetkittäin olenkin luullut tulleeni hulluksi.

Itse en aio potea huonoa omaatuntoa, sillä polttoainetta kuluu nyt vähemmän ja se osaltaan pienentää päästöjä, joita pienentäisi vielä enemmän se, että ajaisi Micralla ja sitäkin enemmän se, että ei ajaisi. Sitä paitsi typpilaskeuma on kauttaaltaan pienentynyt niin voimakkaasti 30 vuodessa, että se näkyy jo peltojen ravinnetaseissakin.

Tuotapas (tuotakaan, suom. huom.) en tiennytkään, että tuo EGR liittyy erityisesti lämpimällä typen oksidien hillitsemiseen. Siitäköhän johtuu se, että kuulemma EGR karstoittuu kuulemma erityisesti kesällä (Konalan Alfa-huolto).

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kiitos kiitos. Ja laitetaan vielä, vaikkakin nyt jälkijunassa, vastuuvapauslauseke: Edelle tuherrettu on sivuunkirjoittaneen maallikkopähkäilijän oma näkemys asiasta ja voi sisältää virheitä ynnä typeryyksiä. Eli pohojalaasittain "äläkää ottako mun puhehia toresta".

Alimman väännön parantuminen voisi ehkä johtua siitä, että kun palolämpötilat nousevat, pakokaasut ovat kuumempia ja ahdin herää nopeammin? Mene tiedä. Kumminkin Pösön HDI:ssa EGR:n tulppaamisen vaikutus oli sen verran selvä että en menisi laittamaan kaikkea plasebon piikkiin.

Tarkoitin muuten että EGR-venttiili avataan osakuormalla moottorin ollessa lämmin, ei ympäristön ollessa lämmin. Kylmällä koneella se palaminen ei varmaan muutenkaan tapahdu liian kuumana, ja luulisi tuon jäähdyttelyn olevan talvella konttorin lämmittämisen kannaltakin aika epämiellyttävä toiminto.
- Epäkelpokeräilijä -

Lukittu