beetta julia kirjoitti:periaatteessa oikein, mutta akussa ei ikinä ole maksimi määrää virtaa.
Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.
No niin, ei pitäisi ruveta knoppailemaan...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Totta toki, että teoriat ovat teorioita ja lämpötilalla on paljonkin merkitystä. Pointtini oli juuri tuo, että yksi pieni lamppu ei akkua äkkiä kuivata vaikka olisi pidempäänkin päällä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sitä olen tosin itsekin ihmetellyt, että mihin ne amppeerit hukkuvat auton seisoessa, vaikka periaatteessa ei ole mitään niitä kuluttamassa. Yksi vaihtoehto tuohon dilemmaan:
Lyhyttä ajoa, laturi ei ehdi lataamaan kunnolla missään vaiheessa, pakkasta siihen lisäksi ja kunnon poppikoneet jotka imevät senkin vähän mitä muuten jäisi akkuun. Reippaat herätevirrat vahvistimissa ja muissa härpäkkeissä niin loppuuhan se parin päivän seisonnassa.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Kaikki kuluu mikä hemppuu.