156 motor control valo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
nipa
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2009, 18:08

156 motor control valo

Viesti Kirjoittaja nipa »

valo sytttyi ensimmäisen kerran noin puoltoista kuukautta sitten. alkuun aika harvoin mutta sen jälkeen yhä useammin. käynyt kaksi kertaa testerissä ja ilmoittaa sytytyskatkoista kahdessa sylinterissä. vikakoodit pois ja kaksi, kolme päivää ajoa ilman ongelmia jonka jälkeen piippaus alkaa jälleen.ensimmäisen paikan kaveri epäili puolaa mutta toinen sanoi että kun kahdessa yhtä aikaa niin ei voisi olla puola, tarkisti myös että päällisin puolin jakohihna oli paikallaan ja suositteli viemään deltaan missä ehkä ymmärtäisivät.itse en ymmärrä edelleenkään tekniikasta paljon mitään mutta sen ymmärrän soitettuani sinne että 60 euron hintaero testerissä käynnistä missä kaveri nyt lupasi ainakin" kuitata" vikakoodit pois ja todennäköisesti sanonut että tule takasin jos jatkuu,niin ei jaksa tyhjästä maksaa. tyhjäkäynti on myös vähän epäsäännöllinen,en tiedä liittyykö asiaan. vioko ajoituksen muuntimella olla mitään vaikutusta asiaan? siinäpä kysymyksiä,jos osaatte jotain kertoa niin olisin kiitollinen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

moottorityyppi kannattaa varmaa kertoa TS vai JTS?.. ajoituksenmuunnin tuskin liittyy asiaan,
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=16949


ja


http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15735


kannattaa lukea läpi.

Kerro tarkemmin kuinka tyhjäkäyntisi oireilee?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

nipa
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2009, 18:08

Viesti Kirjoittaja nipa »

V6 kirjoitti:moottorityyppi kannattaa varmaa kertoa TS vai JTS?.. ajoituksenmuunnin tuskin liittyy asiaan,
joo,varmaan helpottaa 1.8 ts. sen verta autosta että siitä paukahti jakohihna kesällä ja kaikki meni tyyliin uusiks. samalla oon huomannu kierroslukumittarin valojen olevan aika heikot ja tyhjäkäynnillä nousee lämmöt jonkin verran mutta muuten ei ajossa huomaa kyllä mitään erikoista. voi olla tyhmiä huomioita tähän asiaan mut ajattelin nyt kuitenkin laittaa tähän.

nipa
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2009, 18:08

Viesti Kirjoittaja nipa »

Backstroker kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=16949


ja


http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15735


kannattaa lukea läpi.

Kerro tarkemmin kuinka tyhjäkäyntisi oireilee?
eli tyhjäkäynti on aika epätasaista,en oo tosissaan mikään tekniikan nero niin en osaa kuvailla parhaalla mahdollisella tavalla mutta tuntuu että wartburg kävis välillä :P

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Otetaan nyt osaa tähänkin soppaan.
Hihna katkennut kesällä, mitäs kaikkea sinne vaihdettiin?
Olisko niin yksinkertanen juttu, et tulpat olis entiset.
Vaihtoiko vesipumpun (lämpiäminen vois viitata vanhaan).

Kerroithan liikkeessä missä luki koodit, että hihna katkennut?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 motor control valo

Viesti Kirjoittaja Epezi »

nipa kirjoitti:käynyt kaksi kertaa testerissä ja ilmoittaa sytytyskatkoista kahdessa sylinterissä.
Eipä kait tässä mitään ihmeellistä ole :roll: Eli ilmeisestikin puola rikki.

Moottorisihan on TS, puolat joka sylinterillä, ykkösen puola antaa kipinän ykkösen sytytyshetkellä sekä hukkakipinän nelosen pikkutulppaan. Vastaavasti kun nelosella on sytytyshetki tulee hukkakipinä ykkösen pikkutulppaan.

Eli jos vikana on sytytyskatkokset ykkösessä ja nelosessa on todennäköisesti joko ykkösen tai nelosen puola rikki. Jos vikana on sytytyskatkokset kakkosessa ja kolmosessa on todennäkäisesti joko kakkosen tai kolmosen puola rikki.

Tai sitten tulpat ovat rikki, jos on käytetty suositeltuja platina tulppia on vaihtoväli 100tkm, näitä on tosin jotkut korvanneet "halvemmilla tavallisilla tulpilla" jotka olisi syytä vaihtaa 20tkm välein.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 motor control valo

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Epezi kirjoitti: Moottorisihan on TS, puolat joka sylinterillä, ykkösen puola antaa kipinän ykkösen sytytyshetkellä sekä hukkakipinän nelosen pikkutulppaan. Vastaavasti kun nelosella on sytytyshetki tulee hukkakipinä ykkösen pikkutulppaan.
Eikös tämä riipu siitä, mikä versio 16V TS:stä on?
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tjaah, enpä nyt mene varmaksi sanomaan :roll:

Onhan noita 16V TS koneita aika monta tullut availtua, mutta en sen tarkemmin ole katsonut kuin parista autosta. Näissä on ainakin pikkutulppien johdot menneet seuraavasti.

1puolalta-->4tulppaan
2-->3
3-->2
4-->1

nipa
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2009, 18:08

Viesti Kirjoittaja nipa »

beetta julia kirjoitti:Otetaan nyt osaa tähänkin soppaan.
Hihna katkennut kesällä, mitäs kaikkea sinne vaihdettiin?
Olisko niin yksinkertanen juttu, et tulpat olis entiset.
Vaihtoiko vesipumpun (lämpiäminen vois viitata vanhaan).

Kerroithan liikkeessä missä luki koodit, että hihna katkennut?
vesipumppu vaihdettiin silloin ja kerroin liikkeissä missä luettiin vikakoodit et hihna on vaihdettu, tulpat on vaihdettu sadantonnin kohdalla,nyt ajettu 127 t.mitä muihin osiin tulee niin ei sinne montaa vanhaa osaa kuulemma jääny,en saanu listaa vaihdetuista osista enkä ruvennu paljon kyselemään. oli vähän riitainen se koko homma ja maksajasta oli vähän epäselvyyttä aluksi.olin vaan tyytyväinen kun homma oli ohi.

nipa
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2009, 18:08

Re: 156 motor control valo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Epezi kirjoitti:
nipa kirjoitti:käynyt kaksi kertaa testerissä ja ilmoittaa sytytyskatkoista kahdessa sylinterissä.
Eipä kait tässä mitään ihmeellistä ole :roll: Eli ilmeisestikin puola rikki.

Moottorisihan on TS, puolat joka sylinterillä, ykkösen puola antaa kipinän ykkösen sytytyshetkellä sekä hukkakipinän nelosen pikkutulppaan. Vastaavasti kun nelosella on sytytyshetki tulee hukkakipinä ykkösen pikkutulppaan.

Eli jos vikana on sytytyskatkokset ykkösessä ja nelosessa on todennäköisesti joko ykkösen tai nelosen puola rikki. Jos vikana on sytytyskatkokset kakkosessa ja kolmosessa on todennäkäisesti joko kakkosen tai kolmosen puola rikki.

Tai sitten tulpat ovat rikki, jos on käytetty suositeltuja platina tulppia on vaihtoväli 100tkm, näitä on tosin jotkut korvanneet "halvemmilla tavallisilla tulpilla" jotka olisi syytä vaihtaa 20tkm välein.
ok,minkähänlainen homma se puolanvaihto hinnallisesti suunnilleen olis ja tarviikohan sitä nyt sitten käytellä testerissä enää kun tuntuu tyhmältä maksaa aina nähdäkseen saman selityksen?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

noin vartin homma vaihtaa. Mutta kannattaa toki ensin varmentaa että mikä puola on rikki. Vikakoodit ja ulkopuolinen tarkastus (halkeama, reikä tmv.)

Vastaa Viestiin