Spiderin katto-auki vai kiinni?
Valvoja: Moderators
Spiderin katto-auki vai kiinni?
Spideri menossa lauantaina talvisäilöön.Mielipiteitä kaivataan,kannattaako katto pitää kiinni vai salvat avattuna? Täysin alas laskettuna taitaa olla pahat rypyt keväällä.
Ride on!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Omana arvionani sanoisin, että jos katto on kireä vetää kiinni, jätä se talveksi kiinni ja ikkunat rakoselleen.
Jos taas katto tuntuu kiinni ollessaan löysältä, vedä salvat tuulilasin karmiin mutta älä kiristä kiinni asti. Siis niin, että katto jää edestä rakoselleen. Jos vaikka katto hieman kutistuisi (tai ei ainkaan venyisi lisää).
-Topi Kuusinen
Jos taas katto tuntuu kiinni ollessaan löysältä, vedä salvat tuulilasin karmiin mutta älä kiristä kiinni asti. Siis niin, että katto jää edestä rakoselleen. Jos vaikka katto hieman kutistuisi (tai ei ainkaan venyisi lisää).
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
Vuoden vanha katto hyvin kiristettynä... Ei siitä kankaasta aivan heti sitten tule vesi läpi. Kyllä ne vesinorot ihan muun reitin etsivät, jos ovat etsiäkseen, vaan etköhän nuo jo hakureissulla havainnut. Näin siis ajossa, ulkoparkissa raatosateessa saattaa olla toinen juttu.
Joka tapauksessa, autotarvikekaupoista saa kangaskaton kyllästysainetta. Sitä kun suihkii puhtaalle katolle, pysyy vesi sievästi pisaroina kankaalla. Todennäköisesti ulkoiluvaatteiden ja telttojen vedenpitäväksi kyllästykseen tarkoitetut mömmöt ovat aivan yhtä soivia. Saattavat olla halvempiakin kuin Autoglym, mene ja tiedä.
-Topi Kuusinen
PS: Tuota mahdollista ulkona sateeessa seisottamista varten olen pitänyt takahudlarissa kevyttä puolipeitettä. Homma kun on suunniteltu niin, että vesi valuu katolta kouruun ja siitä kankaan alareunan *läpi* sisäpuolelle, jossa on ovien takana poistoputket, ja poistoputkia pitkin alas. Nuo putket ovat herkkiä tukkeutumaan, jolloin vesi jää kai lillimään helmapeltien väliin. Puolipeitteen tarkoitus on sitten ohjata vesi katon alareunan ohitse suoraan kyljille.
Joka tapauksessa, autotarvikekaupoista saa kangaskaton kyllästysainetta. Sitä kun suihkii puhtaalle katolle, pysyy vesi sievästi pisaroina kankaalla. Todennäköisesti ulkoiluvaatteiden ja telttojen vedenpitäväksi kyllästykseen tarkoitetut mömmöt ovat aivan yhtä soivia. Saattavat olla halvempiakin kuin Autoglym, mene ja tiedä.
-Topi Kuusinen
PS: Tuota mahdollista ulkona sateeessa seisottamista varten olen pitänyt takahudlarissa kevyttä puolipeitettä. Homma kun on suunniteltu niin, että vesi valuu katolta kouruun ja siitä kankaan alareunan *läpi* sisäpuolelle, jossa on ovien takana poistoputket, ja poistoputkia pitkin alas. Nuo putket ovat herkkiä tukkeutumaan, jolloin vesi jää kai lillimään helmapeltien väliin. Puolipeitteen tarkoitus on sitten ohjata vesi katon alareunan ohitse suoraan kyljille.
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Glymin aineilla olen omaani hoitanut ja tosiaan kyllä vesi helmeilee samaan tyyliin kuin hyvin vahatulla pellilläkin. Pestykkin on vain pelkällä vedellä, tosin eipä ole tullut rapakeleillä ajeltua... mutta normi kesälika lähtee tosiaan pelkällä vedellä tuon käsittelyn jälkeen.
Katto ylhäällä uinuu kesäkissa peiton alla, koska olen myös kuullut ongelmista jos pitkään on rätti alhaalla. Kangas tosiaa voi kutistua ja jopa revetä kun sitä sitten yrittää ylös nostella. Vähintään kerran kuussa autoa liikuttelen jotta paikat pysyvät vetreinä. Samassa yhteydessä käytän myös aina katon alhaalla.
Katto ylhäällä uinuu kesäkissa peiton alla, koska olen myös kuullut ongelmista jos pitkään on rätti alhaalla. Kangas tosiaa voi kutistua ja jopa revetä kun sitä sitten yrittää ylös nostella. Vähintään kerran kuussa autoa liikuttelen jotta paikat pysyvät vetreinä. Samassa yhteydessä käytän myös aina katon alhaalla.
Katon vesitiiviys tuli tosiaan testattua hakureissulla ja hyvin piti ajossa.
Pihalla parkissa ollessa oli toi Topin kikka käytössä,kevytpeite katon päällä,koukuilla lokareissa kiinni.Pihamaalla on sen verran lehtipuita, joista tippuu kaikenlaista mahlaa ja mönjää,niin joku käsittely katolle pitää tehdä.Pintahan katossa on aavistuksen nukkamainen,koitetaan saada siitä "kuin sorsan selkä"
Pihalla parkissa ollessa oli toi Topin kikka käytössä,kevytpeite katon päällä,koukuilla lokareissa kiinni.Pihamaalla on sen verran lehtipuita, joista tippuu kaikenlaista mahlaa ja mönjää,niin joku käsittely katolle pitää tehdä.Pintahan katossa on aavistuksen nukkamainen,koitetaan saada siitä "kuin sorsan selkä"
Ride on!
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Jep, tuollainen kevytpeite on tosiaan käytännölliseksi havaittu.
Ja sitten lievää off topicia: onko kukaan teistä viime aikoina uusinut kattoa Spideriin? Meikäläisen autossa (Type4) katto kyllä vielä pitää jotensakin vettä, mutta alkaa olla jo varsin karun näköinen. Mieli tekisi uusia... kokemuksia, mistä kannattaa hankkia?
Ja sitten lievää off topicia: onko kukaan teistä viime aikoina uusinut kattoa Spideriin? Meikäläisen autossa (Type4) katto kyllä vielä pitää jotensakin vettä, mutta alkaa olla jo varsin karun näköinen. Mieli tekisi uusia... kokemuksia, mistä kannattaa hankkia?
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Tulihan tuo itse pingoitettua pari vuotta sitten. Katon ostin topsonline:lta. Edelliseen avoon (Fordiin) ostin katon 1aauto:sta. Molemmat siis nettikauppoja. Kumpaankin ostin canvaasikaton. On kalliimpi kuin vinyyli, mutta näyttää paremmalta ja todennäköisesti kestävämpi. Pingoittaminen vaatii hieman hermoja ja voimaa. Alfan katto tuntui ensin, että on liian pieni, mutta on nyt venynyt sopivaksi. Viime talven katto oli pingotettuna päälle. Nyt puolestaan laskosteltuna, kun auto on Oulun automuseolla esillä. Katsotaan sitten keväällä menikö katto pilalle.
Katto ylhäällä.
Pysyy muodossaan eikä jää vekkejä pitkäaikasessa säilytyksessä.
Omaa säilyttelin tuollain.
Ikkunat raolleen nii ilma kiertää.
Päälle voi laittaa vielä ilmanvan harsokankaan niin ei tarvitse keväällä kiroilla sitä laskeutunutta pölymäärää ja alkaa putsailemaan.
Rätti kannataa huoltaa ennen säilytystä ja antaa kuivua hyvin jos käyttää hoitoaineita ym.
Jos jalkatilassa kuramatot niin ne pois. Kondensoi kosteutta jos sitä on lattiaverhoilussa.
Pysyy muodossaan eikä jää vekkejä pitkäaikasessa säilytyksessä.
Omaa säilyttelin tuollain.
Ikkunat raolleen nii ilma kiertää.
Päälle voi laittaa vielä ilmanvan harsokankaan niin ei tarvitse keväällä kiroilla sitä laskeutunutta pölymäärää ja alkaa putsailemaan.
Rätti kannataa huoltaa ennen säilytystä ja antaa kuivua hyvin jos käyttää hoitoaineita ym.
Jos jalkatilassa kuramatot niin ne pois. Kondensoi kosteutta jos sitä on lattiaverhoilussa.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Täsmennetään hieman omaa kommenttia. Kun auto on omassa tallissa on katto pingotettu päälle ja ovien ikkunat alhaalla ja auton päällä on Autopyjaman kokopeittävä flanelli huppu. Tämän talven auto on esillä Oulun automuseolla ja luonnollisesti ei mitään huppua voi silloin käyttää. Lisäksi yhtenä näyttelyesineenä auto on mielestänä kauniimpi katto auki kuin katto päällä, joten tämän talven katto on laskostettuna auki.
off topicin. Tämän hetkinen näyttelyteema on herrojen mustat autot. Onkohan tämä nyt sitten ollut aikoinaan herran "sihteerikön" vaalea auto
off topicin. Tämän hetkinen näyttelyteema on herrojen mustat autot. Onkohan tämä nyt sitten ollut aikoinaan herran "sihteerikön" vaalea auto

- Liitteet
-
- museolla.jpg
- (103.13 KiB) Tiedosto ladattu 1382 kertaa