Helmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ransu
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 09:24

Helmat

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Moi!
En tiedä olenko oikealla palstalla,mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia 156:sen helmapeltien saumoista.Itselläni vajaan 1,5 vuoden sisällä sisällä maalattu 2kertaan ja taas hilseilee.Ammattimaalarilla ollut molemmilla kerroilla,ongelmapaikka kuulemma.Tekisikö hyvä autopeltiseppä yhdestä palasta ei olisi sauma ongelmaa,vai onko edes mahdollista?

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

mitä olen lueskellut ja nähnyt valehtelemma jokaisessa 156 on tuo sama ongelma että joutuu maalailee uusiksi vain tämän takia että kivet hakkaa helmaan ja turmelee maalipinnan...tuskin kumminkaan ihan täysin väärässä ole tuon asian kanssa...tohon autopeltiseppään en osaa sanoa mitään :oops:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Eli roiskeläpät käyttöön, toisena vaihtoehtona kiveniskuteippi aroille alueille.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tai helmalevikkeet.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ehdottomasti paras ratkaisu on helmalevikkeet.

Tässä vähän omakohtaisia kokemuksia muista virityksistä:

Uudelleen maalaus:
Uusi maali ei tunnu kestävän senkään vertaa mitä vanha... Pahimmillaan ollut parin kuukauden sisällä reijillä ja ruosteessa.


Roiskeläpät:
Roiskeläpät eivät suojaa tarpeeksi. Hidastavat hieman tuota maalin kuoriutumista pois saumasta, mutta ei ehkäise sitä kokonaan.


Kiveniskuteippi
Vain lyhyen ajan ratkaisu. Firmani myy mm. kiveniskuteippiä joten sitä on tullut laitettua helmoihin useamman kerran tässä uudemmassa 156ssa. Pysyy nätisti muutaman kuukauden ja sitten irtoaa. Ongelmana on että saumaan pääsee vettä ja likaa teipin ohi ylä ja alakautta ja teippi alkaa repsottamaan ja lopulta irtoaa kokonaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Pasi kirjoitti:
Roiskeläpät:
Roiskeläpät eivät suojaa tarpeeksi. Hidastavat hieman tuota maalin kuoriutumista pois saumasta, mutta ei ehkäise sitä kokonaan.

Varmasti suojaa kunhan laittaa riittävän kokoiset. Vakio läpistä ei ole mihinkään, A4 kokoiset laput vain kiinni siten että tulee kaaren "yli" jotta suojaa kunnolla helmoja ja kylkiä.
Tietysti isot läpät on monelle ulkonäkö kysymys, mutta näkisin että omalla kohdalla hyöty näistä läpistä on sen verran suuri, että aivan sama miltä näyttää... Hienommat ne on kuin mattapintaiset kyljet ja ruvella olevat helmat.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Nouko88 kirjoitti:Varmasti suojaa kunhan laittaa riittävän kokoiset. Vakio läpistä ei ole mihinkään, A4 kokoiset laput vain kiinni siten että tulee kaaren "yli" jotta suojaa kunnolla helmoja ja kylkiä.
Näiden lappujen tulisi ulottua myös liki maahan asti, jotta ne suojaisivat helman takaosan sauman. Tällaisilla läpillä on vaan taipumus kadota jalkakäytävän tms. korokkeiden yli perutettaessa ja mutkissa läpät on heti kiinni tiessä.

Tietysti, jos ei koskaan tarvitse ajaa edes lyhyitä matkoja sorateillä tai hiekoitetuilla teillä, niin pelkät normaalia kookkaammat läpätkin voivat olla 156:ssa riittävä suojaus. Muuten kyllä maalit saumasta lähtee vaikka läpät tulisi metrin lokasuojasta ulos. Suosittelen helmojen asentamista yhdessä fiksun kokoisten läppien kanssa.

159:ssä helma on toteutettu kertaluokkaa fiksummin. Sekin tosin vaatii läppien lisäksi kiveniskuteipit takakaaren pullistukseen pysyäkseen siistinä ympärivuotisessa käytössä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pasi kirjoitti:Ehdottomasti paras ratkaisu on helmalevikkeet.
Ääni tälle. Ulkonäkö toki muuttuu, mutta ei välttämättä huonompaan suuntaan.

(Ainakin toistaiseksi) viimeiseksi jäänyt 156 ei helmojen lisäksi läppiä kaivannut. Ekassa ei ollut kumpiakaan ja kyljet olivat sitten sen näköisetkin.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Helmoja on moneen lähtöön. Allekirjoittaneen albumista näkee miltä Lesterin tekeleet näyttävät. Hintaa läpysköillä muistaakseni vajaat 200 + maalaus.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ainakin, mulla kun kyselin helmojen asennust atäällä Oulun seudulla ois asennus ja maalaus ollu 500 enemmän ku normi maalaus ja hiekkapuhallus noiden helmojen hinnan lisäksi. En halunnu itte asentaa ja ruosteet piti saada helmoista pois joka tapauksessa.

Päädyin sitte hiekkapuhalluttaan ja maalauttaan vaan (kesällä). Maalin alle tuli myös joustava kiveniskumassa. Saa nähä kuinka se pysyy - tietty isot ja rumat roiskeläpät mallia Motonet tuli pistettyä samalla kertaa.

Ekassa 156sessa oli läpät j apaikkailin väillä itte sitä saumaa. Se pysy aika hyvässä kunnossa ku oli isohkot läpät. Ne Lesterin helmat on tietty siistin näköset, mutta 700 on luokkaa 10% mun auton hinnasta.
MP

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

^Jumalauta, lapin hinnat.... :shock:
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^Mä olisin voinnut tehdä tuon tonnilla. :mrgreen: :drinking:

Ei vaan. Mutsin noin 260tkm ajetussa on vain kuskin puoleisen helman takasaumassa jotain orastavaa maalin irtoamista. Pitäähän se korjata. Etulokarin ja helman sauma on OK. Eikä siinä ole läppiä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Ransu
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 09:24

Re: Helmat

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ransu kirjoitti:Moi!
En tiedä olenko oikealla palstalla,mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia 156:sen helmapeltien saumoista.Itselläni vajaan 1,5 vuoden sisällä sisällä maalattu 2kertaan ja taas hilseilee.Ammattimaalarilla ollut molemmilla kerroilla,ongelmapaikka kuulemma.Tekisikö hyvä autopeltiseppä yhdestä palasta ei olisi sauma ongelmaa,vai onko edes mahdollista?
Kiitti neuvoista. Levikkeet ok,mutta arveluttaa,mitä ei näe jääkö alitajuntaan. Ruoste muhii ja voi hyvin,no ei ajatella tänään on perjantai ja palautukset tilillä.Viikonloppuja kaikille!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omassa kärryssä on Lesterin helmat mutta maali ei meinaa kestää etulokasuojien takaosassa. Istuukohan noiden helmojen kanssa minkäänlainen roiskeläppä? Niiden pääthän kääntyvät kurakaaren päälle toisin kuin tehtaan Sportpackin helmoissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Omaan ja mml:n varttikutosten lestereihin viritettiin orkkisläpät suojaksi.

Homma on simppeli. Lätkät "halkaistaan" niin, että niistä irtoaa helmapeltiä vasten asettuva osa. Jäljelle jäävät läpyskät antaa sopivasti suojaa eikä näytä mitenkään pahalta. Tuon operaation jälkeen ne pitää vaan asentaa päinvastoin, eli vasen oikealle jne.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kiitti tiedosta! Pitää varmaan laittaa omat läystäkkeet tilaukseen.

Milläs muuten laitoitte nuo kiinni? Vähän epäilyttää mennä ruuvaamaan suoraan kaariin, ja levikkeen päähän & sisälokasuojaan kairattuna tuskin on tukeva ja näyttää siistiltä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kaariin ei laitettu ruuveja, mutta helman läpi sisälokariin ruuvattiin about 25mm pitkät laippakantaruuvit. Ei ehkä siistein asennus, mutta ei se kyllä koskaan itseäni häirinnyt.

Pysyivät muuten hyvin kiinni noin. Turussa on kaikkiin hirmumarketteihin viritetty sellaiset n. 10x10cm metalliset hidasteet, joihin lätkät otti aina kiinni. Mitään irtoamista tai muutakaan vauriota ei silti syntynyt.

Vastaa Viestiin