Onko tuttu ääni?
Valvoja: Moderators
Onko tuttu ääni?
Ääninäyte tuolla:
http://www.youtube.com/watch?v=ANsidHVca3E
Auto oli pajalla jossa vaihdettiin ohjaustehostimen pumppu, tuloksetta.
Ääni on kuulunut jo parin kuukauden ajan, kaikki hihnoihin liittyvä vaihdettu alkuvuodesta.
http://www.youtube.com/watch?v=ANsidHVca3E
Auto oli pajalla jossa vaihdettiin ohjaustehostimen pumppu, tuloksetta.
Ääni on kuulunut jo parin kuukauden ajan, kaikki hihnoihin liittyvä vaihdettu alkuvuodesta.
Näinhän se on.
En ole vielä kerennyt hihnaa repiä irti, ensi viikolla on aikaa askarrella. Ilmastoinnin kompura on myös hiljattain vaihdettu.
Itsekin epäilen laturia, tuossa on purkuosa jo valmiiksi hankittuna.
Näyttää melkoiselta operaatiolta vaihtaa se laturi, mutta onnistunee ilmeisesti alakautta kun pakoputkea purkaa edestä.
Ajattelin että joku saattaisi kuitenkin tunnistaa äänen.
En ole vielä kerennyt hihnaa repiä irti, ensi viikolla on aikaa askarrella. Ilmastoinnin kompura on myös hiljattain vaihdettu.
Itsekin epäilen laturia, tuossa on purkuosa jo valmiiksi hankittuna.
Näyttää melkoiselta operaatiolta vaihtaa se laturi, mutta onnistunee ilmeisesti alakautta kun pakoputkea purkaa edestä.
Ajattelin että joku saattaisi kuitenkin tunnistaa äänen.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Tuttu ääni
Apulaitehihnahan pyörittää tehostajan pumppua, kompuraa, ja laturia. Itse vaihtelin tässä vähän aikaa sitten 155:seen jakopään hiluja, kaikki uutta. Tyhjäkäynnillä ääni oli sellainen että ei uskaltanut luovuttaa autoa pois. Kierroksia kun antoi ääni hävis kokonaan. Ei muuta kun apulaite hihna pois ja käyntiin, kas kas ääni hävis kokonaan. Siinä kun käsillä pyöritteli vuoron perään laturi ja kompuran hihna pyöriä, niin ne kyllä kuullosti äänettömiltä. Mutta kun tehostajan hihna pyörää nytkytteli niin siinä tuntui selvä väljyys. Otin pumpun irti, ja purin sen. Siinä on ihan laakerikaupasta saatava kuulalaakeri, joka äänen antoi. Mutta laakeri on laitettu prässäämällä, niin että sitä ei saa pois kuin särkemällä pumpun runko. Ompa vee mäinen rakenne. Onnistuin saamaan eräästä Suomalaisesta autopurkaamosta ehjän pumpun mielestäni sika hintaan muistaakseni rahteineen jotain 220 ekua. Kysäisin Muukkoselta uuden hintaa se oli jotain yli 400. Niitä pumppuja oli kyllä useita eri purkaamoissa. Mitäs itse maksoit Saksan pumpusta?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ohj. teh. pumppu.
No kylläpäs nyt on pumppuja myynnissä, mutta ei ollut 2 kk sitten kun olisin itse tarvinnut, mutta sellaistahan tää homma on. 

Re: Tuttu ääni
Saa tuonkin about vitosen laakerin vaihdettua mutta vaatii toki sorvia.rasvanäppi kirjoitti: Mutta laakeri on laitettu prässäämällä, niin että sitä ei saa pois kuin särkemällä pumpun runko. Ompa vee mäinen rakenne.
Jos on mahdollista, tuolla säästää ison summan ja pumppu on käytännössä uusi, ellei siellä mitään paskaa ole kierrossa ollut.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Laitetaans omat jorinat tähän jatkoksi.
Oma kinneri on äännellyt ylimääräisiä nyt jo vuoden verran:
kuluneen laakerin tyyppinen ääni joka kuuluu yleensä satunnaisesti
kylmäkäynnistyksen jälkeen ajossa, varsinkin kun kierrokset putoavat
alemmas esim. moottorijarrutuksessa. Paikallaankin äänen
saa kuulumaan välillä mutta ei niin helposti kuin ajossa.
Moniurahihna roippeineen + laturi ovat uudenkarheita, jakopäällä
ajettu 37tkm. Ääni ei tuntuisi tulevan jakopään suunnalta vaan
kuskin puolelta...(äänihän voi tietty heijastella harhaanjohtavasti)
Lisäksi pakkaskeleillä käännyttäessä vasemmalle, oikealta edestä
kuuluu "hurinaa"..
Oliskohan nää ohjaustehostimen oireita eller hur?
Oma kinneri on äännellyt ylimääräisiä nyt jo vuoden verran:
kuluneen laakerin tyyppinen ääni joka kuuluu yleensä satunnaisesti
kylmäkäynnistyksen jälkeen ajossa, varsinkin kun kierrokset putoavat
alemmas esim. moottorijarrutuksessa. Paikallaankin äänen
saa kuulumaan välillä mutta ei niin helposti kuin ajossa.
Moniurahihna roippeineen + laturi ovat uudenkarheita, jakopäällä
ajettu 37tkm. Ääni ei tuntuisi tulevan jakopään suunnalta vaan
kuskin puolelta...(äänihän voi tietty heijastella harhaanjohtavasti)
Lisäksi pakkaskeleillä käännyttäessä vasemmalle, oikealta edestä
kuuluu "hurinaa"..

Oliskohan nää ohjaustehostimen oireita eller hur?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Noniin, metsään mentiin taas.
Ostin motonetista semmoisen stetoskoopin ja kuulostelin kaikkia liikkuvia osia. Päädyin nyt itse diagnoosiin että tehostajan pumppuhan siellä huutaa.
Tilasin nyt 50tkm ajetun osan (50 ja rahti 25e) saksasta, eilen laittelin osan kiinni, onnittelin jo itseäni onnistuneesta vaihtotyöstä. Kun laittelin auton tulille niin kas kas, ääni oli täysin sama. Eli vika ei tosiaankaan ole siinä pumpussa.
Täällä hyvät ohjeet ohjaustehostimen pumpun vaihtoon, omassa ei tarvinnut kylläkään purkaa mitään imuosia, pumpun sai vetkuteltua pois vaikka ahdasta oli ->
http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=13881
Elikkäs, eilen en tajunnut kokeilla käyttää autoa ilman apulaitehihnaa, mutta huomasin että se mustassa muovisessa ohjainrullassa tuntui selvä välys, pitääkö kyseisen osan olla jämpti vai kuuluuko siinä olla "pelivaraa"?
Ostin motonetista semmoisen stetoskoopin ja kuulostelin kaikkia liikkuvia osia. Päädyin nyt itse diagnoosiin että tehostajan pumppuhan siellä huutaa.
Tilasin nyt 50tkm ajetun osan (50 ja rahti 25e) saksasta, eilen laittelin osan kiinni, onnittelin jo itseäni onnistuneesta vaihtotyöstä. Kun laittelin auton tulille niin kas kas, ääni oli täysin sama. Eli vika ei tosiaankaan ole siinä pumpussa.
Täällä hyvät ohjeet ohjaustehostimen pumpun vaihtoon, omassa ei tarvinnut kylläkään purkaa mitään imuosia, pumpun sai vetkuteltua pois vaikka ahdasta oli ->
http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=13881
Elikkäs, eilen en tajunnut kokeilla käyttää autoa ilman apulaitehihnaa, mutta huomasin että se mustassa muovisessa ohjainrullassa tuntui selvä välys, pitääkö kyseisen osan olla jämpti vai kuuluuko siinä olla "pelivaraa"?
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Jos se on sama, kuin t.s -koneessa, niin mulla on jemmassa ehjä, 60tkm ajettu rulla. Puhutaan siis siitä mustasta, suunnilleen jääkiekon kokoisesta rullasta, jossa ei ole kiristintä.
Viimeksi muokannut Ghost, 17 Tammi 2011, 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ohjaustehostajan pumppu
Tuo stetoskooppi ei oikein hyvin toimi autoissa, koska metalli johtaa ääntä hyvin niin ääni siirtyy joka paikkaan, joten sen paikallistaminen on hankalaa. Puikko pitää asentaa niin lähelle laakeria kuin mahdollista, ja samalla esim. jakopäästä kuunneltava kaikki pyörät, niin silloin on mahdollista saada selvää, missä rohina on suurin.
Käyn hommaamassa uuden rullan jostakin nopsasti. Hihnoilla ja rullilla on ajeltu vasta n.5tkm, ei viitsi lyödä sekaan noin paljon ajettua.
Todennäköisesti rulla on saanut vettä yms. skeidaa sisäänsä kun syksyllä ajelin ilman pohjalevyä joka oli korjauksessa.
Onko muilla jonkinlainen suoja tuossa rullan laakerin päällä? Itselläni semmoista ei ainakaan ole(enää).
Osa on kaiketi sama 2.0 Tessussa sekä Jts:ssä, osanumero 60602136
Todennäköisesti rulla on saanut vettä yms. skeidaa sisäänsä kun syksyllä ajelin ilman pohjalevyä joka oli korjauksessa.
Onko muilla jonkinlainen suoja tuossa rullan laakerin päällä? Itselläni semmoista ei ainakaan ole(enää).
Osa on kaiketi sama 2.0 Tessussa sekä Jts:ssä, osanumero 60602136
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki