Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Valvoja: Moderators
Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Noniin nyt sitten kun talvipakkaset alkaa vihdoin hipomaan korvia niin alkaa alfassakin sitten ylimääräisiä ääniä kuulumaan...Elikkäs muutaman kerran ujelsi kylmänä voimakkaasti minuutin ehkä. mutta nyt sitten kun sain ajettua auton ekaa kertaa kunnolla lämpimäksi niin alkaa heti ujeltamaan kierrosten mukaan. kuulostaisi vähän samalta kun jos käyttää ohjaustehostinta ilman öljyä mutta kuuluu kierrosten mukaan (voimakkaimmin noin 2-3000 rpm alueella. ja kun auto kerkiää hetken jäähtyä niin ääni on taas poissa mutta palaa heti kun lämmöt nousee taas yli 70C. elikkäs voisiko ohjaustehostimen pumppu aiheuttaa tälläistä.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tarkista ohjaustehostimen oljyjen määrä ja vaihda öljyt ja katsele uudestaan samaa vikaa, plus kannattaa kurkistaa auton alle, vuotaako ohjaustehostin mistään paikasta.
Tätä kun aikoinani vanhaan 156:een laitoin http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=524
niin loppuj ujeltaminen välittömästi
foorumilla on ohjeet ohjaustehostimen oljyjen vaihtoon.
Tätä kun aikoinani vanhaan 156:een laitoin http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=524
niin loppuj ujeltaminen välittömästi
foorumilla on ohjeet ohjaustehostimen oljyjen vaihtoon.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongelma vanhassa V6-mallissa on siinä, että säiliön ja pumpun välimatka on liian pitkä, pumppu kun ei ole imevä, vaan sille pitää olla "syöttöä". Jos ääni tulee myös lämpimänä, voi syy olla rutussa oleva "imuputki" öljysuodattimen vieressä, sitä kun "rasvarit" yleensä murjoo sivummalle suodattimen vaihdon yhteydessä! ZF-pumppu on laatutavaraa verrattuna siihen mustaan merkittömään verrattuna, joka on TS malleissa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Teh. pumppu ääntää
Irroita tehostajan pumppua pyörittävä hihna, ja käynnistä moottori, jos ääni häviää on vika tehostajan pumpussa ,laturin laakeri, tai ilmastointi laitteen kompressorissa. Kun hihna on pois pyörittele käsin vuoron perään laturia ja ilmastoinnin kompuraa jos kuuluu rahisevaa ääntä vika on kys. olevassa laitteessa. Koska tehostajan pumpussa on öljyt sisällä pyörittämällä siitä ei saa selvää onko kunnossa vai ei. Hihnapyörästä nytkyttämällä voi testata sen kunnon, jos tuntuu väljää vika on todennäköisesti siinä. Muukkosella uus pumppu maksaa yli 400. Käytettyjä on purkaamoissa Parilla sadalla.
Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
En tiedä, onko kyseessä sama ujellus, mutta nyt kahtena kunnon pakkasaamuna (-8, -9 C) tämä 2004 V-6 on käynnistämisen jälkeen ujeltanut tuollaiset puoli minuuttia. Sitten ujellus loppuu. Ujellus on vähän hassun kuuloista, ikään kuin murrosikäinen Aku Ankka avaisi ääntä ennen kuoroharjoituksia.sansse kirjoitti:Noniin nyt sitten kun talvipakkaset alkaa vihdoin hipomaan korvia niin alkaa alfassakin sitten ylimääräisiä ääniä kuulumaan...
Kuuluuko asiaan, että kuuluu sellaista ujellusta? Ei varmaan kuulu - onko tämäkin ohjaustehostin vai mikä?
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
sitten mitkää mobilin öljyt eivät asiaan tuota ratkaisua sillä kerran silloin laitoin mobilit , ei mitää vaikutusta, laitoinpa sitten heikalta tilatut öljyt nii johan rupes olemaan kaikki ok.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kattelin tolla haulla ja näitä ohjaustehostinketjujahan ainaskin 20 kirjoitettuna.
Oma kokemus on, että nimenomaan V6:sen tehostin vinkuu kylmänä, ennenkuin öljyt lämpiää. Siellä on kuulemma niin pieni reikä lauhduttimelle, että ei päästä öljyä läpi kunnolla. Siksi ei pidä käännellä heti rattia, muuten korkkaa letku.
Lämpimänä vonkuna on ihan uutta, liian vähän öljyä tai kondensoitunutta vettä öljyssä tulis ekana mieleen.
Mulla vonkunat alkoi yleensä vasta noin -20 pakkasilla.
147:issa ei ongelmia eikä 159:ssä, annan silti kyllä käydä kaikessa rauhassa kylmänä ensin vähän aikaa.
Oma kokemus on, että nimenomaan V6:sen tehostin vinkuu kylmänä, ennenkuin öljyt lämpiää. Siellä on kuulemma niin pieni reikä lauhduttimelle, että ei päästä öljyä läpi kunnolla. Siksi ei pidä käännellä heti rattia, muuten korkkaa letku.
Lämpimänä vonkuna on ihan uutta, liian vähän öljyä tai kondensoitunutta vettä öljyssä tulis ekana mieleen.
Mulla vonkunat alkoi yleensä vasta noin -20 pakkasilla.
147:issa ei ongelmia eikä 159:ssä, annan silti kyllä käydä kaikessa rauhassa kylmänä ensin vähän aikaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
menin nyt sitten vaihtamaan hätäpäissäni jotkut valvolinen atf öljyt ja ääni lakkasi (hetkeksi) samalla oikasin öljyputken lauhduttimen ohi kun ajattelin et jos pääsee jähmettymään liikaa kun ilma jäähdyttää liian tehokkaasti... no ei auttanut pitkään noin 5km sain ajaa ja taas rupesi ujeltaan. ja nyt on ainakin se varmaa et se pumppu siellä ääntää. tulin vielä kokeilleeks et on öljy yli kädenlämpöstä kuitenki mut täytyy kattoo viel ne öljynsuodattimen luona olevat putket ja vaihtaa noihin heikan öljyihin jos ei muu auta...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Itselläni ei auttanut edes tuo Valvolinen power steering fluid, edelleen ujeltaa.
Itselläni ujellus kuuluu tyhjäkäynnillä ja pahenee n. 1900rpm ->.
Omaani vaihdettiin pajalla 100tkm ajettu pumppu mutta sama ujellus sieltä kuitenkin kuuluu, liekö siinäkin pumpussa sama vika. Testasin tuossa eräs päivä kaikki apulaitteet stetoskoopilla ja se pumppuhan siellä huutaa.
Joulunpyhinä olisi tarkoitus laittaa paikoilleen 45tkm ajettu pumppu jos se pelaisi.
Itselläni ujellus kuuluu tyhjäkäynnillä ja pahenee n. 1900rpm ->.
Omaani vaihdettiin pajalla 100tkm ajettu pumppu mutta sama ujellus sieltä kuitenkin kuuluu, liekö siinäkin pumpussa sama vika. Testasin tuossa eräs päivä kaikki apulaitteet stetoskoopilla ja se pumppuhan siellä huutaa.
Joulunpyhinä olisi tarkoitus laittaa paikoilleen 45tkm ajettu pumppu jos se pelaisi.
kun ensi kerran tuli talvi ja muutaman asteen pakkaset GT 3.2lla niin piti ujellusta vähän aikaa, ja kun pakkanen lisääntyi niin piti ujellusta vähän pidempään. Kun valitin asiasta DAlle niin vastaus oli että on kuulemma ohjaustehostimeen liittyvä "ominaisuus" eikä vika. Ei voi tehdä mitään... Ja liittyi juuri johonkin venttiilin tms pienuuteen. Ja nyt kun tuli GTAn kanssa ekat pakkaset niin samainen ujellus hetken aikaa eli pakko uskoa että "ominaisuus"
Tähän aiheeseen oli pakko kommentoija ku tuntuu olevan aikas yleinen tuo pumpun ujellus pakkasilla. Mulla toi ujeltava ääni ilmeni viime talvena kun pakkasta oli vähintään -15 astetta ja nimenomaan aamulla kun alfa varmasti oli paleltunu Tuossa -15 asteessa ujelti ehkä sen minuutin kunnes vaimeni, -25 asteessa ihan kauhia mekkala ja kesti jonku 3 minsaa ennenku vaimeni... Joku täällä suositteli tuota valvolinen synpoweria ja eiku sitä vaihtamaan, entiset oli ihan normi punasta. Ujellus ei hävinny, joskin hieman väheni. Nytpä olenkin ihmetelly ku tänä aamuna pakkasta oli se -20 ja ko ääni kuuluu ehkä sekunnin ja loppuu ku veitsellä leikaten. Joko tuo valvoline paranee vanhetessaan tai sitte kyseessä on kesän aikana tapahtunu ihmeparannus Tuo säiliön ja pumpun välinen letku pitää tosin joku päivä vilkasta kuinka se menee.
Tämä oli sitte meikän eka kommentointi tänne, Alfa ollu 1,5 vuotta ja nyt vasta uskalsin tänne...
Tämä oli sitte meikän eka kommentointi tänne, Alfa ollu 1,5 vuotta ja nyt vasta uskalsin tänne...
Mutta kertokaapa mulle että mikä ihme voi aiheuttaa sen että ujellus lakkaa hetkenpäästää käynnistyksestä mutta alkaa taas uudelleen muutaman kilometrin ajon jälkeen kun kone on lämmin??? vai aiheuttaako kylmä ilmavirta sen jossain viimalle "arassa" paikassa (lauhdutin härpäke kytketty pois käytöstä ohitusleikkauksella) tosin kun kädellä koitin säiliöstä ajon jälkeen tuntui neste vähintäänkin käden lämpöiseltä
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
liian vähän ohjaustehostimen öljyä?sansse kirjoitti:Mutta kertokaapa mulle että mikä ihme voi aiheuttaa sen että ujellus lakkaa hetkenpäästää käynnistyksestä mutta alkaa taas uudelleen muutaman kilometrin ajon jälkeen kun kone on lämmin??? vai aiheuttaako kylmä ilmavirta sen jossain viimalle "arassa" paikassa (lauhdutin härpäke kytketty pois käytöstä ohitusleikkauksella) tosin kun kädellä koitin säiliöstä ajon jälkeen tuntui neste vähintäänkin käden lämpöiseltä
vuoto hammastangossa?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Problem solved
Elikkäs pääsin tänään silmäilemään ongelmaa uudemman kerran ja Testasin eittei ala öljy vaahtoamaan ja varmistin ettei ole ilmaa. kumpikaan em ei kuitenkaan auttanut ja päätin tarkastaa nyt kuitenkin ne putket vielä sieltä öljynsuodattimen luota ja siellähän se ongelma olikin.
elikkäs hammastangolle menevän putken välissä oleva 90* asteen kulman tekevä kumiletku oli päässyt mutkasta painumaan kasaan. ilmeisesti kytkinrempan yhteydessä vähän jompikumpi putki huonoon asentoon ja se letku sitten taittui lyttyyn. -> Ei muutakuin vääntövarsi kouraan ja putkia vääntämään vähän kauemmas toisistaan jotta letku oikenisi ja nyt toimii kuin unelma (enää ei ulise muutakuin hetken kylmänä käynnistettäessä) Kiitos vinkistä Seppo.
elikkäs hammastangolle menevän putken välissä oleva 90* asteen kulman tekevä kumiletku oli päässyt mutkasta painumaan kasaan. ilmeisesti kytkinrempan yhteydessä vähän jompikumpi putki huonoon asentoon ja se letku sitten taittui lyttyyn. -> Ei muutakuin vääntövarsi kouraan ja putkia vääntämään vähän kauemmas toisistaan jotta letku oikenisi ja nyt toimii kuin unelma (enää ei ulise muutakuin hetken kylmänä käynnistettäessä) Kiitos vinkistä Seppo.
Itsellä oli vielä parisen vuotta sitten uutena ostettu Alfa 156 SW V6 -05. Ensimmäisten reippaampien pakkasten tultua ohjaustehostin aloitti ulinan, Delta vaihtoi tehostimen öljyn takuuseen ekan huollon yhteydessä. Tulos oli plus miinus nolla. Valitin asiasta ja selitys oli vaihdetut öljyt on syntettiset ja muuta ei voi tehdä, kovaa ajoa ja etiä päin... Ostin tarvikeliikkestä Febi Bilstein öljyt ja vaihdoin ne parinkympin pakkasessa ulkosalla. Säilö tyhjäksi ja uutta sisään, jatkoin "kierrätystä" niin kauan kunnes öljyn väri oli vaihtunut. Siihen loppuivat ohjaustehostimen ulinat kertaheitolla, oli pakkasta -30 astetta tai jopa allekin. Maahantuojan vastaus oli kun soitin vaihto-operaatiosta; takuun alaiseen autoon teen homman omalla vastullani, koska tehdas ei ko. öljyn speksejä tunne, eikä näin ollen voi öljyn käyttöä suositella. Mitään Febin öljystä aiheutuvaa ongelmaa en koko aikana havainnut kun Alfa minulla oli. Samaa öljyä käyttää monet Eurooppalaiset autonvalmistajat.
FEBI BILSTEIN FB06161
Väri: Vihreä
Tilavuus (litra): 1
Erittely: Synthetik�l
Erittely: VW TL 52146
Erittely: MAN M 3289
Erittely: Opel B 0400070
Erittely: Pentosin CHF 11 S
Erittely: GM 1193160548
Erittely: Opel 1940 715
Erittely: Opel 1940 766
FEBI BILSTEIN FB06161
Väri: Vihreä
Tilavuus (litra): 1
Erittely: Synthetik�l
Erittely: VW TL 52146
Erittely: MAN M 3289
Erittely: Opel B 0400070
Erittely: Pentosin CHF 11 S
Erittely: GM 1193160548
Erittely: Opel 1940 715
Erittely: Opel 1940 766
Alfojen tehostimeen on Selespeed öljy tai täyssynteettinen ATF parasta.Kannattaa vaihtaa tosiaan hyvät synteettiset tehostajan öljyt sinne!
Tuo vihreä Bilstein ei välttämättä ole aivan yhteensopiva järjestelmään jossa on ollut ATF:ää, tiivisteet ei välttämättä pelitä, ainakaan niin päin että Febiä sisältäneeseen vaihdetaan kokonaan tai siihen lisätään ATF öljyä.
Omaan Golffiin ja äidin Passattiin vaihdoin just toissapäivänä noi synteettiset Febit, toiminta luvataan -40 asteen pakkaseen, tarvikekaupasta ostin. Alkuperänen VW tuote on mineraalipohjasta. Golfissa oli ihan kohtuullista vm 1996 ja 185000km mutta Passat 1998 ja 250000km oli aivan karmeeta kuraa.
Säiliössä oli kohtuunäköstä joskaan ei enää vihreää väriltään, imin sen tyhjäksi, käytin hetken pariin otteeseen niin pumppu painoi säiliöön sellasta ruskeen vaaleaa juoksevaa koiranpaskan näköstä tavaraa..
Kyllä se siitä sitten parani kun kaadoin uutta sisään ja käyttelin sen verran pitkään että uutta puhdasta tuli paluukiertona säiliöön...eipä taaskaan ole VW määritellyt vaihtoväliä, todennäkösesti sitten vaihdetaan kun hammastanko hajoaa ja kurat tulee pihalle suojakumien välistä..
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Onko kukaan kokeillut Red Linen ohjaustehostinöljyä? Omassa tuntuu toimivan hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. 75:n tehostin tosin ei taida olla rääkyyvää sorttia muutenkaan.
164:ssä kokeilin kolmea eri öljyä. Kaikilla vonkui. Ainakin kovemmilla pakkasilla. Annoin olla, eikä mitään koskaan hajonnut. Kunhan ei heti kylmänä ala ruuvailemaan rattia laidasta laitaan.
164:ssä kokeilin kolmea eri öljyä. Kaikilla vonkui. Ainakin kovemmilla pakkasilla. Annoin olla, eikä mitään koskaan hajonnut. Kunhan ei heti kylmänä ala ruuvailemaan rattia laidasta laitaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
itse laitoin valvolinen maxlifet tehostimeen syystä että vanhat öljyt olivat jo sen verta ehtoopuolella että pumppu huusi jo muutaman asteen pakkasessa, nyt antoi vajaan -20C kelissa pari kolme sekuntia pientä ulinaa ja sitten loppui kuin seinään..
nyt voi ajella tyytyväisillä mielein talven kun on kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet vaihdettu..
nyt voi ajella tyytyväisillä mielein talven kun on kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet vaihdettu..
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Just vaihdoin 166:seen red linen öljyt, tehostin huutaa ja kovaa kunnes lämpenee...Tiige kirjoitti:Onko kukaan kokeillut Red Linen ohjaustehostinöljyä? Omassa tuntuu toimivan hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. 75:n tehostin tosin ei taida olla rääkyyvää sorttia muutenkaan.
164:ssä kokeilin kolmea eri öljyä. Kaikilla vonkui. Ainakin kovemmilla pakkasilla. Annoin olla, eikä mitään koskaan hajonnut. Kunhan ei heti kylmänä ala ruuvailemaan rattia laidasta laitaan.
Taas tyhmä kysymys...?
Miten ohjaustehostimen öljyt voivat lämmetä noin puolessa minuutissa? Onko siellä jokin öljynlämmitin ?Laku kirjoitti:Kattelin tolla haulla ja näitä ohjaustehostinketjujahan ainaskin 20 kirjoitettuna.
Oma kokemus on, että nimenomaan V6:sen tehostin vinkuu kylmänä, ennenkuin öljyt lämpiää.
Joo, en ole kemisti, enkä insinööri, mikä varmaan näkyy sanavalinnoissa. Kirjoitelmani perustuvat pelkkään ns perstuntumaan ja tapaan yrittää oppia kerran tekemistä virheistä.
Ylläoleva sana notkistuminen lienee kai se oikea, eli kun se pumppu tunkee jähmettynyttä tavaraa pienen reiän läpi, niin jotain kai sille tökötille rupee tapahtuun, notkistuuko ottaako lämpöä vai muuttaako huvikseen muuten vaan olomuotoaan. Halvatustako mää Alfan sielunelämää tunnen, eipä sitä tunnu kaikkii fiksummatkaan tietävän.
Pääasia on, että kun jaksaa hiukan odottaa, eikä rupea heti käänteleen, niin kuin mä kerran tein, niin välttyy letkuliittimen antautumiselta ja punaiselta läiskältä maassa ja mun tapauksessa hinurilta. Ei o tapana autoja 25 asteen pakkasessa pihassa ropailla.
Ps. Lupaan pyhästi ruveta ens elämässä insinööriksi, ehkä vielä oikein sivistyneeksi sellaiseksi, eli D ja hankkia oikeat tekniikan termit haltuun. Voin sitten antaa vinkkejä insinööreille ja tavallisille tallaajille oikein termein.
Ylläoleva sana notkistuminen lienee kai se oikea, eli kun se pumppu tunkee jähmettynyttä tavaraa pienen reiän läpi, niin jotain kai sille tökötille rupee tapahtuun, notkistuuko ottaako lämpöä vai muuttaako huvikseen muuten vaan olomuotoaan. Halvatustako mää Alfan sielunelämää tunnen, eipä sitä tunnu kaikkii fiksummatkaan tietävän.
Pääasia on, että kun jaksaa hiukan odottaa, eikä rupea heti käänteleen, niin kuin mä kerran tein, niin välttyy letkuliittimen antautumiselta ja punaiselta läiskältä maassa ja mun tapauksessa hinurilta. Ei o tapana autoja 25 asteen pakkasessa pihassa ropailla.
Ps. Lupaan pyhästi ruveta ens elämässä insinööriksi, ehkä vielä oikein sivistyneeksi sellaiseksi, eli D ja hankkia oikeat tekniikan termit haltuun. Voin sitten antaa vinkkejä insinööreille ja tavallisille tallaajille oikein termein.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
no lauhdutin/jäähdytin tulee usein puhekielessä sekoitettua mutta jos välttämättä haluati niin voin vaikka kirjoittaa 10 sivun esitelmän noiden eroista. jäähdytin kiekura ohitettiin sen takia että näillä lämpötiloilla kyseinen öljy sitkostuu liikaa jos annetaan jäähdyttimen olla paikallaan.=pumppu ei rasitu niin paljon kun jäähdytin on ohitettuAUFA kirjoitti:Pikahuollossa lisättiin pyynnöstäni pari ruokalusikallista nestettä tehostimeen, niin mouruaminen kylmänä loppui.
Ei siinä tehostimessa mitään lauhdutinta ole, jäähdytin kylläkin. Auton ainoa lauhdutin on ilmastointiin liittyvä osa, joten siihen ei pidä tässä yhteydessä viitata tai kajota.
Hyvää joulua
OK. Nyt minäkin ymmärrän tai ainakin uskon - kyllähän pieneen reikään tunkeminen tuottaa lämpöäLaku kirjoitti:Ylläoleva sana notkistuminen lienee kai se oikea, eli kun se pumppu tunkee jähmettynyttä tavaraa pienen reiän läpi, niin jotain kai sille tökötille rupee tapahtuun, notkistuuko ottaako lämpöä vai muuttaako huvikseen muuten vaan olomuotoaan.
Kunhan kysyin. En muuten ole insinööri enkä kemisti minäkään, ja vielä vähemmän ymmärrän Alfan sielunelämästä.
Otetaan iisisti, ja hyvää joulua !
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Ikävä kyllä ei, mutta vekotin tosiaan toimii.90 kirjoitti:no eikait se red linekään nyt joka paikassa/vehkeessä toimi.. olettakos ajatellut kokeilla jotain muuta öljyä tehostimeen kuin edellämainittua..
Red linen öljyt kyllä laittaa vaihdeaskin synchrot toimimaan merkittävästi paremmin (ainakin taannoin mazdassa) että ei ne ihan kuraa ole.
Ja kyllä kaikki hydrauli öljyt tuppaa lämpenemään kun kierto on vähän aikaa ollut päällä/kone käynnissä. Mulla kyllä otti 5min. ennenkuin huuto loppui.
Jostain olen tosin kuullut että tämä "lauhdutin" on toiselta nimeltään joku "paine iskun tasaus putki" tms. eli se ei ole oikeastaan edes jäähdyttämistä varten vaikka se sitäkin kyllä tekee...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
^
no siinä sitten yksi toimiva vaihtoehto..
^^
jep jep en ole väittänytkään että olisivat kuraa, ihan laatutavaraa tuo redline mutta se laatutavarakaan ei aina toimi joka vermeessä kuten jo aikaisemmassa postauksessa mainitsinkin..
itse laitoin valvolinet tehostimeen ja kiljuu kunnon pakkasilla muutaman sekunnin.. vanhoilla huusi huom pidempään mutta ne olikin vaihdettu auton mukana tulleiden kuittien mukaan viimmeksi saksassa ja sen näköistä kuraa sieltä tuli kyllä uloskin....
no siinä sitten yksi toimiva vaihtoehto..
^^
jep jep en ole väittänytkään että olisivat kuraa, ihan laatutavaraa tuo redline mutta se laatutavarakaan ei aina toimi joka vermeessä kuten jo aikaisemmassa postauksessa mainitsinkin..
itse laitoin valvolinet tehostimeen ja kiljuu kunnon pakkasilla muutaman sekunnin.. vanhoilla huusi huom pidempään mutta ne olikin vaihdettu auton mukana tulleiden kuittien mukaan viimmeksi saksassa ja sen näköistä kuraa sieltä tuli kyllä uloskin....
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Kun tämä on taas ajankohtaista, niin vilkuilin vähän nesteiden speksejä:
-Mobil atf-shc (synt. ATF) 33 cSt @ 40'C , jähmepiste -51'C
-Valvoline synpower ps fluid 18 cSt @ 40'C , jähmepiste -54'C
-CHF11s/febi06161 19 cSt @ 40'C , jähmepiste -55'C
-tavallinen AR speksaama ATF 40 cSt @ 40 'C, jähmepiste n. -40'C
-Redline ps fluid vastaa myös synteettistä ATF:a, ei siis parannusta luvassa
-Citroën LHM Plus 18 cSt @ 40'C, jähmepiste < -55'C
-Neste Hydrauli 15 Arctic; 15 cSt @ 40'C, jähmepiste -59'C
-AeroShell Fluid 41; 14 cSt @ 40'C, jähmepiste < -60'C
Koitin koota tähän vähän nestetietoa netistä (korjatkaa jos jokin on väärin!):
Merkeillä sinänsä ei juurikaan ole väliä, synteettinen ATF on synteettistä ATF:a. Mobilinkaan atf ei tuo juuri parannusta öljyn jäykkyyteen, mutta valvolinen tehostinöljy ja chf11s tuovat mitattavan parannuksen. CHF11s ei saa sekoittaa ATF:n tai chf7.1:n kanssa, eikä CHF-järjestelmän nestettä saa korvata ATF:lla. BTCF-foorumi tietää kertoa, että joidenkin mallien kylmiin maihin myydyissä versioissa ATF-öljyä normaalisti käyttäviin tehostimiin on vaihdettu CHF:t toiminnan takaamiseksi kylmässä ilmastossa. Valvolinen tehostinöljystä en löytänyt sekoituskieltoa, mutta niinkuin yleensä, ei erityyppisiä nesteitä kannata alkaa sekoittamaan keskenään - vaikka välttäisit katastrofit, saat todennäköisesti molempien nesteiden huonot puolet yhdistävän sotkun. Citroënin LHM+ on halpaa ja helposti saatavilla, mineraalipohjaista. Kaksi viimeistä hydrauliikkaöljyä ovat erittäin paljon juoksevampia kylmässä kuin muut listassa mainitut.
-Mobil atf-shc (synt. ATF) 33 cSt @ 40'C , jähmepiste -51'C
-Valvoline synpower ps fluid 18 cSt @ 40'C , jähmepiste -54'C
-CHF11s/febi06161 19 cSt @ 40'C , jähmepiste -55'C
-tavallinen AR speksaama ATF 40 cSt @ 40 'C, jähmepiste n. -40'C
-Redline ps fluid vastaa myös synteettistä ATF:a, ei siis parannusta luvassa
-Citroën LHM Plus 18 cSt @ 40'C, jähmepiste < -55'C
-Neste Hydrauli 15 Arctic; 15 cSt @ 40'C, jähmepiste -59'C
-AeroShell Fluid 41; 14 cSt @ 40'C, jähmepiste < -60'C
Koitin koota tähän vähän nestetietoa netistä (korjatkaa jos jokin on väärin!):
Merkeillä sinänsä ei juurikaan ole väliä, synteettinen ATF on synteettistä ATF:a. Mobilinkaan atf ei tuo juuri parannusta öljyn jäykkyyteen, mutta valvolinen tehostinöljy ja chf11s tuovat mitattavan parannuksen. CHF11s ei saa sekoittaa ATF:n tai chf7.1:n kanssa, eikä CHF-järjestelmän nestettä saa korvata ATF:lla. BTCF-foorumi tietää kertoa, että joidenkin mallien kylmiin maihin myydyissä versioissa ATF-öljyä normaalisti käyttäviin tehostimiin on vaihdettu CHF:t toiminnan takaamiseksi kylmässä ilmastossa. Valvolinen tehostinöljystä en löytänyt sekoituskieltoa, mutta niinkuin yleensä, ei erityyppisiä nesteitä kannata alkaa sekoittamaan keskenään - vaikka välttäisit katastrofit, saat todennäköisesti molempien nesteiden huonot puolet yhdistävän sotkun. Citroënin LHM+ on halpaa ja helposti saatavilla, mineraalipohjaista. Kaksi viimeistä hydrauliikkaöljyä ovat erittäin paljon juoksevampia kylmässä kuin muut listassa mainitut.
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Täytyy hiukan perua edellisiä kirjoituksia kun on nyt ollut kunnon pakkasia.Ipi76 kirjoitti:^Itsellä ainakin toimi kun vuosi sitten vaihdoin Valvoline SYN powerit, loppui se ujellus ja vonkuminen kylminä aamuina välittömästi
Siis ennen Valvolinen vaihtoa ulina alkoi kun aamulla oli noin -8-10°C ja nyt noin -20°C mutta loppuu kyllä noin minuutin päästä.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Olen maanantaista lähtien ajellut uusilla ohjaustehostimen öljyillä. Öljytyypiksi vaihtui nyt CHF 11s, ja tehostin toimii toistaiseksi upeasti. -23'C on ollut kylmin startti, eikä tehostin pidä mitään itkua tai muuta meteliä itsestään, toisin kuin ATF-nesteillä. Se myös toimii vetreästi heti eikä vasta vähän ajan päästä.
Alfa ei ole speksannut CHF-öljyä 156:n ohjaustehostimeen, joten kokeilut omalla vastuulla! Valitsin tuon, koska sen saatavuus on hyvä, hinta ei hirvitä ja se on laajalti käytössä ohjaustehostimissa.
Jos ette halua elää "on the edge" , laittakaa tehostimeen selespeed-öljyä (Tutela CS Speed) - se on 100% yhteensopiva (ATF) ja lisäaineistettu kylmiä ilmanaloja ajatellen. Viskositeetti 21,7 cSt @40'C, jähmepiste < -40'C. CS Speedin saatavuus (vain Heikka pitää varastossa edes vähän?) ei ole kovin hyvä ja/tai hinta (Delta: 32e/l, Heikka: 13e/l) voi hirvittää.
Alfa ei ole speksannut CHF-öljyä 156:n ohjaustehostimeen, joten kokeilut omalla vastuulla! Valitsin tuon, koska sen saatavuus on hyvä, hinta ei hirvitä ja se on laajalti käytössä ohjaustehostimissa.
Jos ette halua elää "on the edge" , laittakaa tehostimeen selespeed-öljyä (Tutela CS Speed) - se on 100% yhteensopiva (ATF) ja lisäaineistettu kylmiä ilmanaloja ajatellen. Viskositeetti 21,7 cSt @40'C, jähmepiste < -40'C. CS Speedin saatavuus (vain Heikka pitää varastossa edes vähän?) ei ole kovin hyvä ja/tai hinta (Delta: 32e/l, Heikka: 13e/l) voi hirvittää.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
redline
Xehpuk kirjoitti:Kun tämä on taas ajankohtaista, niin vilkuilin vähän nesteiden speksejä:
-Mobil atf-shc (synt. ATF) 33 cSt @ 40'C , jähmepiste -51'C
-Valvoline synpower ps fluid 18 cSt @ 40'C , jähmepiste -54'C
-CHF11s/febi06161 19 cSt @ 40'C , jähmepiste -55'C
-tavallinen AR speksaama ATF 40 cSt @ 40 'C, jähmepiste n. -40'C
-Redline ps fluid vastaa myös synteettistä ATF:a, ei siis parannusta luvassa
-Citroën LHM Plus 18 cSt @ 40'C, jähmepiste < -55'C
-Neste Hydrauli 15 Arctic; 15 cSt @ 40'C, jähmepiste -59'C
-AeroShell Fluid 41; 14 cSt @ 40'C, jähmepiste < -60'C
Koitin koota tähän vähän nestetietoa netistä (korjatkaa jos jokin on väärin!):
Merkeillä sinänsä ei juurikaan ole väliä, synteettinen ATF on synteettistä ATF:a. Mobilinkaan atf ei tuo juuri parannusta öljyn jäykkyyteen, mutta valvolinen tehostinöljy ja chf11s tuovat mitattavan parannuksen. CHF11s ei saa sekoittaa ATF:n tai chf7.1:n kanssa, eikä CHF-järjestelmän nestettä saa korvata ATF:lla. BTCF-foorumi tietää kertoa, että joidenkin mallien kylmiin maihin myydyissä versioissa ATF-öljyä normaalisti käyttäviin tehostimiin on vaihdettu CHF:t toiminnan takaamiseksi kylmässä ilmastossa. Valvolinen tehostinöljystä en löytänyt sekoituskieltoa, mutta niinkuin yleensä, ei erityyppisiä nesteitä kannata alkaa sekoittamaan keskenään - vaikka välttäisit katastrofit, saat todennäköisesti molempien nesteiden huonot puolet yhdistävän sotkun. Citroënin LHM+ on halpaa ja helposti saatavilla, mineraalipohjaista. Kaksi viimeistä hydrauliikkaöljyä ovat erittäin paljon juoksevampia kylmässä kuin muut listassa mainitut.
Redlinella on myös Full Synthetic power steering fluid, 18eur/l, sillä loppui ainakin 159 ulinat pakkasella
vesku
Nostanpa nyt vaikka tätä vanhaa ketjua.
147:sta petti vasta ohjaustehostimen öljynjäähdyttimen toinen pikaliitäntä, ja nesteet valui ulos. Korjasin tuon niin että irrotin prässäykset ja pikalukot ja laitoin vaan letkulemmarilla uudestaan kiinni, sitä ennen käytin sen verran käynnissä, että tulisi loputkin vanhat ulos, en kuitenkaan pyörittänyt rattia.
Laitoin nuo valvolinen max life atf:ät tilalle, ja kokeilin käyntiin ja pyörittää rattia, niin kuuluu melkonen jurnutus pumpusta sekä sillon kun käy tyhjäkäynnillä, että kun kääntää rattia. ja kun vastaa ääriasentoon, äityy jo helvetinmoiseksi. Nestepinta kyllä pysyy korkealla, mutta öljyt vaahtoutuu. Jos antaa seistä päivän ja tasaantua, neste näyttää taas normaalilta, mutta heti kun käynnistää, niin sama homma uudelleen, taas vaahtoutuu.
Apuja kaivattais, mistä mahtaa johtua? Öljyä ei mistään vuoda ulos, joten sitä kauttakaan ei ilmaa pitäs nesteeseen joutua...
147:sta petti vasta ohjaustehostimen öljynjäähdyttimen toinen pikaliitäntä, ja nesteet valui ulos. Korjasin tuon niin että irrotin prässäykset ja pikalukot ja laitoin vaan letkulemmarilla uudestaan kiinni, sitä ennen käytin sen verran käynnissä, että tulisi loputkin vanhat ulos, en kuitenkaan pyörittänyt rattia.
Laitoin nuo valvolinen max life atf:ät tilalle, ja kokeilin käyntiin ja pyörittää rattia, niin kuuluu melkonen jurnutus pumpusta sekä sillon kun käy tyhjäkäynnillä, että kun kääntää rattia. ja kun vastaa ääriasentoon, äityy jo helvetinmoiseksi. Nestepinta kyllä pysyy korkealla, mutta öljyt vaahtoutuu. Jos antaa seistä päivän ja tasaantua, neste näyttää taas normaalilta, mutta heti kun käynnistää, niin sama homma uudelleen, taas vaahtoutuu.
Apuja kaivattais, mistä mahtaa johtua? Öljyä ei mistään vuoda ulos, joten sitä kauttakaan ei ilmaa pitäs nesteeseen joutua...