164 ei lämpene sisältä
Valvoja: Moderators
164 ei lämpene sisältä
Tuli hommattua tuollainen -89 TS 164 ja pientä ongelmaa pukkaa lämppärin kanssa.
Eli moottori lämpenee(hitaasti mutta varmasti)normaaliin käyntilämpöön eli n.80 asteeseen mutta lämmityslaite puhaltaa ainoastaan haaleaa ilmaa.
Nollakelin tienoilla autossa vielä tarkeni mutta näillä kylmillä tuntuu jo liian
viileältä matkanteko.
Lisäksi kun auto käy tyhjäkäyntiä niin nesteen kierto heikkenee entisestään eli ei puhalla juurikaan lämmintä vaikka kone olisi jo normaalissa lämmössä.
Onkohan mahdollista että lämmönsäätö ei avaisi kokonaan kennolle tulevaa venttiiliä ja onko tuohon venttiiliin helppo päästä käsiksi että voisi avittaa sen auki??
Vai olisiko vesipumppu tulossa tiensä päähän tai joku laittanut liian "paksut" nesteet koneeseen.
Eli moottori lämpenee(hitaasti mutta varmasti)normaaliin käyntilämpöön eli n.80 asteeseen mutta lämmityslaite puhaltaa ainoastaan haaleaa ilmaa.
Nollakelin tienoilla autossa vielä tarkeni mutta näillä kylmillä tuntuu jo liian
viileältä matkanteko.
Lisäksi kun auto käy tyhjäkäyntiä niin nesteen kierto heikkenee entisestään eli ei puhalla juurikaan lämmintä vaikka kone olisi jo normaalissa lämmössä.
Onkohan mahdollista että lämmönsäätö ei avaisi kokonaan kennolle tulevaa venttiiliä ja onko tuohon venttiiliin helppo päästä käsiksi että voisi avittaa sen auki??
Vai olisiko vesipumppu tulossa tiensä päähän tai joku laittanut liian "paksut" nesteet koneeseen.
- harold
- Viestit: 107
- Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
- Car(s): 156 2.5 V6 -00 ja -99
- Paikkakunta: Lahti
Re: 164 ei lämpene sisältä
Tietääkseni lämppärissä ei ole venttiiliä vaan säätö tapahtuu läpän (/läppien) avulla. Itse epäilisin vesipumpun siipeä, joka monessa tapauksessa on muovia ja halkeaa akselin kohdalta. Oletan että nestettä on tarpeeksi, eikä se ole hyhmässä.elky kirjoitti:Tuli hommattua tuollainen -89 TS 164 ja pientä ongelmaa pukkaa lämppärin kanssa.
Luulisi sen nyt hiukan lämpöisempää puhaltavan, tulee nuoruudesta mieleen kaverin kuplavolsu eikä niin lämmöllä.
75, 155, 156 ollut itsellä eikä niissä ainakaan ollut noin hiton kylmä.
Nyt kun mietin asiaa niin luulisi sen viallisen pumpun siiven aihettavan sen että kone lämpenisi liikaa kun neste ei kiertäisi.
Onko kellään kokemusta ko. asiasta??
75, 155, 156 ollut itsellä eikä niissä ainakaan ollut noin hiton kylmä.
Nyt kun mietin asiaa niin luulisi sen viallisen pumpun siiven aihettavan sen että kone lämpenisi liikaa kun neste ei kiertäisi.
Onko kellään kokemusta ko. asiasta??
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kyllä oma -89 164TS lämmettyään puhalsi sen verran lämmintä, että -20c tarkeni ilman takkia ja pipoa. Siinähän ei ole perinteistä lämppärin hanaa, vaan lämpötila säädetään sekoittamalla kuumaa ja kylmää ilmaa keskenään. Tämä läppäsysteemi löytyy konehuoneen puolelta sisätilan puhaltimen takaa. Puhallin on vähän ilkeä irroitettava, joten ensin kannattaa tarkistaa onko kapiinista tuleva vaijeri kiinni läppää käyttävässä vivussa. Sen muistaakseni näkee kun tempaisee sen muovikikkareen pois tuulilasin alapuolelta. Jos läpät pelaa, niin sitten lienee kenno tukossa. Ellei joku ole tehnyt jotain ranetuksia vedenkiertoon (näitäkin nähty).
Vesipumpun vaihto ei näyttänyt kummoiselta hommalta. Omaani sitä tosin koskaan tarvinnut vaihtaa, mutta siinähän se on suht. ok. käsillä ohjaustehostimen alla.
Vesipumpun vaihto ei näyttänyt kummoiselta hommalta. Omaani sitä tosin koskaan tarvinnut vaihtaa, mutta siinähän se on suht. ok. käsillä ohjaustehostimen alla.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
KLIKS <Tuosta lataat hieman lisätietoutta.
Jos neste on kunnossa niin, tässä muutama vaihtoehto mitä voi tutkailla.
-Termostaatti, Toimiiko hyvin. Rupeaako letkut kuumenemaan miten?
Jos letku termostaatin ja syylarin välistä lämpenee samaan tahtiin kuin
muukin kone lämpenee.
>Termostaatti vuotaa, vaihtoon. esim. Tämä
-Kiertääkö neste koneessa?
Letkut kuumenee.
Löysää termostaatin tulovesiletkua hieman ja katsoo lähteekö nestettä
tulemaan paineella kun kone on käynnissä.
>Ei lirise eikä lörise eikä suihkua naamalle, vesipumppu vaihtoon.
esim. Tämä
-Vesipumpun vaihto. Ei ole kovinkaan kummoinen juttu
-Lämmityslaiteen kenno jos on tuokossa.
Järjestelmää voi tietty yrittää pestä/huuhdella.
Kennon tulo/meno letkuja kokeilemalla tietysti selviää jotakin,
Mutta se ei kerro sitä että kiertääkö neste kennossa kokoalueella vai
etsiikö se suorimmantien takaisin konehuoneen puolelle.
Se että pesisi jäähdytysjärjestelmän noin niinku muuten vaan, voisi
tehdä ihan hyvää.
Mutta jos se kenno on tukossa ja/tai muuten vaan kypsä.
>Vaihtoon esim.Tästä ja noita nyt taitaa olla
myynnissä tuolla Myydään osastolla useammallakin.
Tuossa nyt jotain.
Jos neste on kunnossa niin, tässä muutama vaihtoehto mitä voi tutkailla.
-Termostaatti, Toimiiko hyvin. Rupeaako letkut kuumenemaan miten?
Jos letku termostaatin ja syylarin välistä lämpenee samaan tahtiin kuin
muukin kone lämpenee.
>Termostaatti vuotaa, vaihtoon. esim. Tämä
-Kiertääkö neste koneessa?
Letkut kuumenee.
Löysää termostaatin tulovesiletkua hieman ja katsoo lähteekö nestettä
tulemaan paineella kun kone on käynnissä.
>Ei lirise eikä lörise eikä suihkua naamalle, vesipumppu vaihtoon.
esim. Tämä
-Vesipumpun vaihto. Ei ole kovinkaan kummoinen juttu
-Lämmityslaiteen kenno jos on tuokossa.
Järjestelmää voi tietty yrittää pestä/huuhdella.
Kennon tulo/meno letkuja kokeilemalla tietysti selviää jotakin,
Mutta se ei kerro sitä että kiertääkö neste kennossa kokoalueella vai
etsiikö se suorimmantien takaisin konehuoneen puolelle.
Se että pesisi jäähdytysjärjestelmän noin niinku muuten vaan, voisi
tehdä ihan hyvää.
Mutta jos se kenno on tukossa ja/tai muuten vaan kypsä.
>Vaihtoon esim.Tästä ja noita nyt taitaa olla
myynnissä tuolla Myydään osastolla useammallakin.
Tuossa nyt jotain.
Jos kaikki perusasiat on kunnossa ja haluaa vielä lisää lämpöä + pienempää bensankulutusta niin talveksi kannattaa vaihtaa 90 asteinen termostaatti, esim Behr tekee näitä ja tarvikeliikkeistä löytyy, on niin helppo ja nopea vaihtaakin..
(Mulla kesti n 15min ilmauksineen)
Jossain kattelin myös vanhempaan TS.ään sopivaa 87 termaria mutta en muista missä...uudemman mallin 87 asteinen on täysin erilainen.
Konehuoneen puolelta pääsee helposti kokeileen käsin kääntääkö vaijeri ilmanohjaus läppää riittävästi jotta álkaa kuumaa tulemaan, repsikan puolella tulipellin ja tuulilasin reunan väliltä löytyy.
Myös kennon alla josta ilma tulee voi olla todella paljon lehtiroskaa ja koivunurpuja, vaatii isomman purkutyön ja siinä samalla jo vaihtaa koko kennon.
(Mulla kesti n 15min ilmauksineen)
Jossain kattelin myös vanhempaan TS.ään sopivaa 87 termaria mutta en muista missä...uudemman mallin 87 asteinen on täysin erilainen.
Konehuoneen puolelta pääsee helposti kokeileen käsin kääntääkö vaijeri ilmanohjaus läppää riittävästi jotta álkaa kuumaa tulemaan, repsikan puolella tulipellin ja tuulilasin reunan väliltä löytyy.
Myös kennon alla josta ilma tulee voi olla todella paljon lehtiroskaa ja koivunurpuja, vaatii isomman purkutyön ja siinä samalla jo vaihtaa koko kennon.
Kiitoksia jälleen osallistuneille, pitää katsella nuo systeemit kun pääsee tutkimaan.
Nyt vaihteeksi katosi tyhjäkäynti ja ei kestä painaa kaasua kuin hiukan.
Pitää haulla katsella mistä mahtaa tuo johtua, onkohan huohottanut sinne imuputkeen. Muistelen joskus lukeneeni noista käyntihäiriöistä sellaista.
Nyt vaihteeksi katosi tyhjäkäynti ja ei kestä painaa kaasua kuin hiukan.
Pitää haulla katsella mistä mahtaa tuo johtua, onkohan huohottanut sinne imuputkeen. Muistelen joskus lukeneeni noista käyntihäiriöistä sellaista.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Suosittelen talveksi poistamaan käytöstä koko pömpelin. Tulppaa imusarjaan menevän letkun ja laittaa huohottamaan suoraan venttiilikopasta maantielle. Ei jäädy huohotuslima kaasuläppään tai ilmamäärämittärin läppään (nämä nyt tietysti kannattaa puhdistaa siitä töhnästä ensin). Boonuksena kampiakselin stefat kiittää. Itsellä jäätyi aikanaan puhdistuksesta huolimatta se pömpeli -> molemmat kampiakselit stefat entiset ja öljyt pitkin tietä. Vähän tympeetä oli vaihdelaatikkoa irroitella sen seurauksena.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
No niin, huohottimesta löytyi jäätä siitä lyhyestä letkusta mikä menee venakoppasta siihen imukammion kupeessas olevaan mustaan mötikkään.
Voisi sanoa että oli täynnä sitä ruskeaa jäämössöä.
Irroitin sen siitä imuläpän edestä ja tulppasin reiän, muuta ei viitsi ruveta tekemään kun ei ole kuin pohjolan talli käytössä ja siellä lämmintä tällä hetkellä -20.
Yritin sitä ilmiä irti, eikös se ole siinä imuläppärungossa vastakkaisella puolella kuin kaasuvaijeri??
Joutuuko siinä purkamaan sen imuläppärungon irti ennen kuin sen ilmin saa irti??
Joka tapauksessa kun aikani käyttelin ja lämmittelin autoa niin rupesi käymään tyhjäkäyntiä(hiukan reipasta tuhatta tosin) mutta ei pysty painamaan kaasua pohjaan kun alkaa hyytymään.
Ajamaan sillä toki pystyy, sen verran kävin lenkkiä tekemässä.
Ai niin , se lämmityslaitekkin vaikuttaisi nyt toimivan paremmin, lisäsin 1,5 litraa nestettä sinne.
Oli sen verta hämärää ja huono valo ja paskanen paisuntasäiliö ettei ekalla kerralla nähnyt nestevajausta(SELISELI)
Voisi sanoa että oli täynnä sitä ruskeaa jäämössöä.
Irroitin sen siitä imuläpän edestä ja tulppasin reiän, muuta ei viitsi ruveta tekemään kun ei ole kuin pohjolan talli käytössä ja siellä lämmintä tällä hetkellä -20.
Yritin sitä ilmiä irti, eikös se ole siinä imuläppärungossa vastakkaisella puolella kuin kaasuvaijeri??
Joutuuko siinä purkamaan sen imuläppärungon irti ennen kuin sen ilmin saa irti??
Joka tapauksessa kun aikani käyttelin ja lämmittelin autoa niin rupesi käymään tyhjäkäyntiä(hiukan reipasta tuhatta tosin) mutta ei pysty painamaan kaasua pohjaan kun alkaa hyytymään.
Ajamaan sillä toki pystyy, sen verran kävin lenkkiä tekemässä.
Ai niin , se lämmityslaitekkin vaikuttaisi nyt toimivan paremmin, lisäsin 1,5 litraa nestettä sinne.
Oli sen verta hämärää ja huono valo ja paskanen paisuntasäiliö ettei ekalla kerralla nähnyt nestevajausta(SELISELI)
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Ilmamäärämittaria voi vähän kuivatella, jos sielä kosteutta näkyy, sehän on kiinni siinä ilmanputsarin kannessa. Kaasuläppärungossa on vaan läpän asennontunnistin. Parhaan tuloksen talvikäytössä saa jos imuilman ottaa konehuoneesta läheltä pakosarjaa, eikä puskurin alta niinkuin se normaalisti on. Huohotin tietysti puhaltamaan ulos, niinkuin tuossa aikaisemmin on neuvottu.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
En nyt ihan saanu selville minkä letkun olit irroittanut, mutta irroita nyt ensi alkuun se venttiilikopasta mustalle purkille menevä letku(siihen haitarikumiin menevän letkun ilmeisesti tulppasit). Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän puhdistus. Venttiilikopasta suoraan letku maahan. Ja tosiaan alkuperäisen huohotusletkut paikka tulpattu imuputkistosta, niin jo luulis käyvän tyhjää.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Eli mustalle purkille menevän letkun purkin puoleisesta päästä otin lemmarin pois ja venakopan päähän jätin sen paikoilleen: Letku on hiukan liian suuri(ei liene alkuperäinen) eli se pääsee puhaltamaan paineen pois jos musta mötikkä tai sen jälkeinen letku menee tukkoon.
Mötikän jälkeinen letku on irrotettu haitarikumista ja letkuyhde haitarikumissa tulpattu.
Pitää vielä rakentaa jostain purkista em. letkun päähän säiliö ettei sotke kaikkia paikkoja.
Tyhjäkäynti todellakin katosi kun ajelin aamusella töihin, johonkin jäätymishommaan se viittaa kun aamulla lähtiessä kaikki oli ok.
Pitää se ilmamäärämittari ja kaasuläppä putsata kun pääsee johonkin lämpimään sitä tekemään.
Mötikän jälkeinen letku on irrotettu haitarikumista ja letkuyhde haitarikumissa tulpattu.
Pitää vielä rakentaa jostain purkista em. letkun päähän säiliö ettei sotke kaikkia paikkoja.
Tyhjäkäynti todellakin katosi kun ajelin aamusella töihin, johonkin jäätymishommaan se viittaa kun aamulla lähtiessä kaikki oli ok.
Pitää se ilmamäärämittari ja kaasuläppä putsata kun pääsee johonkin lämpimään sitä tekemään.