Mihin virrat katos?
Valvoja: Moderators
Mihin virrat katos?
Elikkä tulin tänään töistä kotio päin, kun yht äkkiä huomasin, että puhallin on mykkä. Nooh ajattelin, että mitään hätää se prkl ,vaan temppuilee Nooh, sitten lopetti mankka soittamisen, sitten heräsin, et mihis perkeleeseen ne virrat oikein menee, Pääsin melkein kotiin, kun auto sammui totaalisesti ja ei enää lähteny käymään. Olisko laturi menny, vai karkaako kaikki virrat "taivaan tuuliin" onko kenelläkään vinkkiä tai kokemusta vastaavasta. Ja jos laturi menny, voiko mennä ihan yht äkkiä?, hihna kyllä pyörii ja tarraa kiinni laturiin, niin kuin kuuluu.
Aamulla kaikki pelas ihan hyvin.
Kaikki apu tervetullutta, ennen kuni otan moukarin ja rusikoin koko auton
Aamulla kaikki pelas ihan hyvin.
Kaikki apu tervetullutta, ennen kuni otan moukarin ja rusikoin koko auton
Jep, mittasin akun jännitteen ja se oli 12,13 ennen kuin käynnistin, eli akku oli elpyny hieman ja kone starttas ja sitten mittasin uudemman kerran ja volttimittari näytti 10,93. Koneen käydessä lukema laski melkein 0,01 volttia sekunnissa. Laturiin tuo kai viittaa? Onkos jonkulla vinkkejä miten irrotan ton laturin, vai tarvinneeko irroittaa ollenkaan, jos jonkun korjaus sarjan (hiilet?) siihen vaihdan?
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Laturi kannattaa irrottaa. On paljon helpompaa operoida sitä kunnon valossa, kuin siellä konehuoneessa. Mulla meni 90:n laturista aikoinaan käämien lakkaus ja alkoi lataus välillä pätkimään. Boschin laturiin sai ainakin silloin Iskran valmistamaa käämiä suhteellisen edullisesti. Muistaakseni joitain 300mk.
Palaako latauksen merkkivalo? Sammuuko se heti käynnistyksen jälkeen vai joutuuko nostamaan kierroksia ennen kuin sen saa pois? Nousiko jännite yhtään kierrosten mukana? Jos nousee, mutta ei saavuta n. 14 volttia, niin saattaa olla, että siitä on mennyt jännitteensäädin. Luulisin, mutten ole varma, että jännitteensäädin on yhtenä pakettina hiilien kanssa ja sijaitsee laturin takapäässä. 75TS:ssa on se jäähdytysputki(vai mikä lieneekään) jonka joutuu irroittamaan ennen kuin laturin takapään näkee. Mikäli jännitteensäädin ja hiilet ovat sen alla yhtenä pakettina, niin se lienee vain kahdella ruuvilla kiinni, joten ainakin minun mielestäni koko laturin irroittaminen on turhaa.AutonaAlfa kirjoitti:Jep, mittasin akun jännitteen ja se oli 12,13 ennen kuin käynnistin, eli akku oli elpyny hieman ja kone starttas ja sitten mittasin uudemman kerran ja volttimittari näytti 10,93. Koneen käydessä lukema laski melkein 0,01 volttia sekunnissa. Laturiin tuo kai viittaa? Onkos jonkulla vinkkejä miten irrotan ton laturin, vai tarvinneeko irroittaa ollenkaan, jos jonkun korjaus sarjan (hiilet?) siihen vaihdan?
Juuri äsken vaihdoin jännitteensäätimen hiilineen 33:een. Italialainen tarvikeosa maksoi vain hieman alle 10 euroa, joten pelkkien hiilien kanssa leikkimistä kannattaa miettiä...
Tosin vika voi tietenkin olla muuallakin. Kollektorirenkaat voivat olla kuluneet lopuun. Johdot huonot tai ei kosketusta. Maadoitushäiriö tms..
Onhan siellä näemmä se jännitteensäädin hiilineen: http://www.alfapower.nu/gallery/album100/aba
Just tollasen näköset ton mun laturin sisuskalut on. On vaan toi pakosarja, niin prkl:een lähellä, ettei pääse käsiksi tohon jännitteensäätäjään( Eikä muuten öljytikun paikkakaan hommaa helpota ), puran koko laturin irti huomenna. Voi sitten katsella vähän tarkemmin. Meni muuten yks johtokin poikki purkaessa , tais olla maajohto, tai sitten oli jo irti ja siinä syyllinen?pee kirjoitti:Onhan siellä näemmä se jännitteensäädin hiilineen: http://www.alfapower.nu/gallery/album100/aba
Ps. Miten muuten voi testata, onko vika jännitteensäätäjässä ?
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Tuo mankkajuttu on tuttu juttu. Ajoin kerran 430 km "miinuksella" lataavalla laturilla. Koko matka tietysti ilman valoja. Mankka sammui 430 km kohdalla ja auto 500 m myöhemmin. Piti päästä 465 km. En päässyt.
Auto ei ollut Alfa vaan Ranskassa valmistettu Chrysler 180 vm 75. Helvetin hyvä kyyti. Odottaa inspistä kone remontoituna. Ei ole inspistä.
Auto ei ollut Alfa vaan Ranskassa valmistettu Chrysler 180 vm 75. Helvetin hyvä kyyti. Odottaa inspistä kone remontoituna. Ei ole inspistä.
No niin, alfa on taas tienpäällä kilometrejä keräämässä. Oli laturin hiilet ihan loppu, toinen hiilistä on ollu puolet ajastaan "irti". Otin ton jännitteensäätäjän irti ja kattelin, kun hiilen nysät olivat n 1 cm pituiset ja toinen vielä 2-3 mm lyhyempi. Sit eikun uutta tilalle ja vot, johan pelas ja latas . Kyllä on ollu laiska huoltaja tolla autolla, kun laturia ikinä ole kattonu . Oli kyllä aika projekti irroittaa toi laturi kokonaan, ei mahtunu millään pois, piti purkaa ilmanotto putki ja ylemmän virranjakajan kansi, ennen kuin sain keploteltua ton laturin pois.
Oli kyllä tosi p....anen.
Kiitokset vinkeistä
Kyllä nyt asennan ton volttimittarin autoon, ettei tarvii turhaan pelästyä, että hajosiko kone...
Ps. Ajoin muuten mankan sammumisen jälkeen vielä n. 3 km, voitin tämän erän
Oli kyllä tosi p....anen.
Kiitokset vinkeistä
Kyllä nyt asennan ton volttimittarin autoon, ettei tarvii turhaan pelästyä, että hajosiko kone...
Ps. Ajoin muuten mankan sammumisen jälkeen vielä n. 3 km, voitin tämän erän
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Siirretään tämä henkimaailma-osastolle...AutonaAlfa kirjoitti:Tai sitten, mun mankka vie enemmän virtaa, tai sitten... seli...seliAlfissimo kirjoitti:Viekö 75:nen jotenkin enemmän virtaa kuin 164?
Vanha TS lopetti lataamisen ja pääsin vielä radion sammumisen jälkeen yli 5 kilsaa , ei jääny ku 300 metriä päämäärästä.
Edit: hyvä että taas pelittää!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.