Hervoton vaihdekeppi.
Valvoja: Moderators
Hervoton vaihdekeppi.
Veikkauksia otetaan vastaan. Mikähän mahtaa olla vikana kun 2.0 156 -98 Alfan vaihdekeppi muuttui yht'äkkiä veteläksi eli heiluu puolelta toiselle hervottomasti vaikka vaihde on päällä. Vaihteet menevät kyllä päälle ihan OK, mutta tuo vaihtaminen on kyllä hieman outoa...?
- Tommi_80
- Viestit: 127
- Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
- Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5 - Paikkakunta: Espoo
Sori vaan jo etukäteen ammattitermien puutteellisesta käytöstä...
Kurkkaappa sinne vaihdekepin pussin alle. Sieltä löytyy muovinen (ja erittäin rasvainen) mötikkä johon keppi tulee kiinni. Itselläni oli jossain vaiheessa kolme tai neljä ruuvia päässeet löystymään tuosta mötikästä ja keppi heilui todella holtittomasti. Ruuvien kiristys auttoi ongelmaan ja vaihdekeppi muuttui normaaliksi ja jäykäksi.
Hommaan tarttee muistaakseni pitkän jatkovarren koska tavallinen räikkä ei sinne mahdu. Toivottavasti autollasi on tämä vika eikä mitään vakavampaa.
ps. Deltasta saa sitten vaihteiston räjäytyskuvia jos niitä tarvitsee
Kurkkaappa sinne vaihdekepin pussin alle. Sieltä löytyy muovinen (ja erittäin rasvainen) mötikkä johon keppi tulee kiinni. Itselläni oli jossain vaiheessa kolme tai neljä ruuvia päässeet löystymään tuosta mötikästä ja keppi heilui todella holtittomasti. Ruuvien kiristys auttoi ongelmaan ja vaihdekeppi muuttui normaaliksi ja jäykäksi.
Hommaan tarttee muistaakseni pitkän jatkovarren koska tavallinen räikkä ei sinne mahdu. Toivottavasti autollasi on tämä vika eikä mitään vakavampaa.
ps. Deltasta saa sitten vaihteiston räjäytyskuvia jos niitä tarvitsee
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Itelläni teki 156 saman. On muuten vittumainen osa kaivaa irti tuo vaihteensiirtäjätanko. Deltassa maksoi vieläpä jonkun 180e. Loppujen lopuksi tyydyin hitsaamaan vanhan kuntoon.matupatu kirjoitti: Viittaisi tosiaan vipuvikaan. Itseltäni napsahti taannoin ylimmäinen vaihdevipu 155:sta poikki aivan nivelen juuresta laatikon puolelta.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Vaihdekepin juuressa on sellainen muovirunko jonka kyljessä on vaihdevaijereita käyttävät vivut. Tää runko oli haljennut niin, että keppiä ykköselle tuupattaessa vipu pääsi nousemaan kolostaan, eikä siten vetänyt vaijeria. Osa on ihan hyvin näkyvillä kun repii suojukset kepistä pois, mut probleema olikin siinä et ruuvien toisella puolella olikin mutterit jotka sai auki vain alapuolelta. Pakoputki veks, käsijarru irti, pellit pois tieltä ja vaihdevaijerit irti. Sitten vasta pystyivät vaihtaan tuon palasen. Taitaa olla vanhemmissa 156:ssa ongelmallinen osa ikänsä puolesta. Kolme samanlaista urakkaa olivat jo kuulemma tehneet tänä vuonna. No...nyt on ainakin tiukan oloinen aski
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Kuvassa numerolla 9 oleva mötikkä. Hintaa oli 30 euroa ja aiemmin mainitsemasi hela numerolla 15 (2 euroa). Ostin molemmat ja aattelinkin ite hoitaa homman. Vähän aikaa systeemiä purettuani totesin urakan järjettömän kokoiseksi. Ainakin ilman nosturia...
Itse tiirailin autoni vaihdekeppiä reilu kuukausi sitten kun olen ihmetellyt miksi keppi hieman heiluu. Minulla tuntui vaan ne pultit olevan löysällä, jotka ovat myös melko ahtaassa paikassa, saako niitä kiristettyä ilman että pitää muttereista kiinni?
Jätin tekemättä mitään kun ei siitä heilumisesta mitään haittaa ole ainakaan vielä. On muuten melko heppoisen näköinen muovirunko, kun kuitenkin aika koville joutuu kun vaihdetta vaihdetaan.
Niin ja myös tuossa helan nro15 kohdalla oli väljyyttä näkyvissä. Siis pystyykö sen helposti vaihtamaan, kun näytti todella ahtaalta???
Jätin tekemättä mitään kun ei siitä heilumisesta mitään haittaa ole ainakaan vielä. On muuten melko heppoisen näköinen muovirunko, kun kuitenkin aika koville joutuu kun vaihdetta vaihdetaan.
Niin ja myös tuossa helan nro15 kohdalla oli väljyyttä näkyvissä. Siis pystyykö sen helposti vaihtamaan, kun näytti todella ahtaalta???
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Ilmeisesti helan voi vaihtaa ilman kummempia irroitteluja, ainakin Tekijän mukaan. Yritin itekin niitä rungon pultteja kiristää, muttei siitä apua ollut kun toisella puolella mutterit pyörivät vapaasti. Ja uskaltaisin väittää ettei niihin muttereihin pääsekään käsiksi yläkautta juuri mitenkään. Rungon ympärillä kun on jo peltirunkoa...ahdas kolo on. Epezillä lieni tästä operaatiosta jotain tietoa kuitenkin?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Itse en ole tuota palikkaa vaihtanut, mutta seurasin hieman sivusilmällä kyseistä operaatiota. Ilmeisesti ylhäältä irroitetaan ensiksi jotain, sitten alhaalta pois pakoputken keskiosa, pakoputken lämpösuojat, tämän jälkeen sellanen lämpösuojien alla oleva metallikouru. Tämän jälkeen pitäisi kepin pää olla näkyvissä, ilmeisesti pari pulttia irti ja sen muovikilkkeen saa vaihdettua.
Aikaa menee nosturia apuna käyttäen ehkäpä tunti kaksi.
Hieman suurpiirteiset ohjeet, mutta kun en ole itse hommaa tehnyt, ei osaa tuon tarkemmin sanoa.
Aikaa menee nosturia apuna käyttäen ehkäpä tunti kaksi.
Hieman suurpiirteiset ohjeet, mutta kun en ole itse hommaa tehnyt, ei osaa tuon tarkemmin sanoa.
Joo oma vaihdekeppi oli kanssa löysä ja vietiin korjaamolle. Joku pieni muoviosa sieltä tosiaan oli rikki. Tämä piti tilata italiasta asti tämän maahantuojaperseilyn takia, maksoi huimat 1,30e. Ja nyt kun saivat sen niin huomasivat että tuo isompi mötikkä, eli ilmeisesti nro. 9 tuosta kuvasta, on myös rikki ja tosiaan rikkoo noita muita osia. Ja tämäkin pitää tilata italiasta
Ollut jo yli 2 viikkoa tuolla korjaamolla ja näköjään vajaat toisetkin menee vielä...
Ollut jo yli 2 viikkoa tuolla korjaamolla ja näköjään vajaat toisetkin menee vielä...
- TZ250&TZ350
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Helmi 2004, 20:41
- Car(s): 156 V6 2,5
Gt V6 3,2
Brera V6 3,2 Q4 - Paikkakunta: Turku
Omassa 156:ssa vaihdekeppi ei palautunut itsestään vasemmalta keskelle, vaan se piti viedä kädellä. Kuvassa osa 12 oli kulunut siten, että osa 16 pääsi liikkumaan n. 1,5 cm oikealle. Laitoin prikan osan 13 alle ja ylimääräinen väljyys poistui. Todennäköisesti osa 15 olisi myöskin hajonnut nopeasti, koska vaihdekepin 17 siirtäjänuppi oli välillä vain 15:n huulilla.
Nostellaanpa, kun on sama rutto iskenyt. Eli veekutonen kyseessä, hain auton maalarilta niin tuntui keppi hervottomalta. Heiluu sinne tänne ilman tolkkua, muut vaihteet paitsi vitonen ja pakki surutta päälle, pakkikin menee kun sen oikein oivaltaa, mutta vitosta ei tahdo saada millään päälle. Kaikesta päätellen siis hetimiten korjaukseen, ennen kuin rikkoo muuta ja lakkaa vallan toimimasta...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Sama homma. Pakki menee päälle, kun terävästi vaihtaa (ei tarvitse runnoa, mutta tehdä sivuttaisliike nopeasti). Vitonen ja kutonen saattavat vaatia, että vetää pakin kytkimestä ja käy laajentamassa liikerataa pakin huulilla. Aika varmasti samanlaisia ongelmia. Pitääpä tutkailla tarkemmin.Terzius kirjoitti:Nostellaanpa, kun on sama rutto iskenyt. Eli veekutonen kyseessä, hain auton maalarilta niin tuntui keppi hervottomalta. Heiluu sinne tänne ilman tolkkua, muut vaihteet paitsi vitonen ja pakki surutta päälle, pakkikin menee kun sen oikein oivaltaa, mutta vitosta ei tahdo saada millään päälle. Kaikesta päätellen siis hetimiten korjaukseen, ennen kuin rikkoo muuta ja lakkaa vallan toimimasta...
Terve vaan!
Minulla on juurikin samanlaisia oireita kuin edellisillä viestin kirjoittajilla, eli siis vaihdekeppi liikkuu sivuttain vaikka vaihde on päällä. Kävin tänään kyselemässä Jyväskylän merkkiliikkeen varaosatiskiltä mahdollista ratkaisua vikaan ja väittivät että ei ole tullut vielä yhtään 156:sta vastaan jossa olisi samanlaista väljyyttä vaihdekepissä... Mutta kun tässä oon lueskellu foorumeita niin aika yleiseltähän tuo "ominaisuus" vaikuttaa
Onko tietoa vieläkö noita muovisia runkoja ja holkkeja saa Heikalta tai Muukkoselta, kun eivät taida täällä Keski-Suomessa tietää noista mitään.. Sain sentään räjäytyskuvat ja varaosanumerot liikkeestä... Nii ja kuuslovinen vaihdelaatikko kyseessä siis. Kiitos jo etukäteen
Minulla on juurikin samanlaisia oireita kuin edellisillä viestin kirjoittajilla, eli siis vaihdekeppi liikkuu sivuttain vaikka vaihde on päällä. Kävin tänään kyselemässä Jyväskylän merkkiliikkeen varaosatiskiltä mahdollista ratkaisua vikaan ja väittivät että ei ole tullut vielä yhtään 156:sta vastaan jossa olisi samanlaista väljyyttä vaihdekepissä... Mutta kun tässä oon lueskellu foorumeita niin aika yleiseltähän tuo "ominaisuus" vaikuttaa
Onko tietoa vieläkö noita muovisia runkoja ja holkkeja saa Heikalta tai Muukkoselta, kun eivät taida täällä Keski-Suomessa tietää noista mitään.. Sain sentään räjäytyskuvat ja varaosanumerot liikkeestä... Nii ja kuuslovinen vaihdelaatikko kyseessä siis. Kiitos jo etukäteen
Re: Hervoton vaihdekeppi.
Onko kellään ollut 147:ssä samanlaista ongelmaa? Itselläkin vaihdekeppi heiluu hieman, eikä palauta esim. ensimmäiseltä vapaalle vaihdettaessa keppiä keskelle. Välillä myös ykköstä silmään laitettaessa kuuluu pieni naksaus. Otin vaihdekepin kulissin irti mutta yläkautta ei tunnu pääsevän käsiksi oikein mihinkään, ilmeisesti tässäkin mahdolliset vaihtotyöt joutuu tekemään alakautta? Joku selventävä kuva voisi helpottaa myös kun tuo vanha linkki ei enää toimi.