75 1,6TC:stä jäärata kelpoinen?
Valvoja: Moderators
75 1,6TC:stä jäärata kelpoinen?
Tervehdys kaikille alfa miehille.
Eli olisi tarkoitus ensi talveksi saada vähän eksoottisempi jäärata auto.
Aikaisempi idän ihme on palvellut uskollisesti jo neljä vuotta, mutta nyt alkaa jo riittämään tekniset ongelmat ( 3kpl koneita, 5kpl laatikoita, periä+vetareita ja koko ajan älyttömästi muuta pikkuvikaa )
Tuota alfaa käytiin eilen katsomassa ja viikonloppuna pitäisi hinata tuosta parin sadan metrin päästä se kotiin. Ainakin kaksi vuotta se on ajosta jääneenä seissyt heinikossa.
Näillä näkymin tekniikka ja alusta jää aika vakioksi ainakin alkuunsa, kaaret + penkit ja vyöt ainakin tulee ja 15" piikit saada jotenkin pyörimään ja toivottavasti vielä kääntymäänkin.
Yritin täältä foorumilta ja muualtakin löytää ihan perustietoja kyseisestä autosta mutta melko huonosti löysin mitään.
Jos joku tietäjä viitisi vähän valaista mitä tuossa nyt kannattaisi sitten erityisesti huomioida. Tuosta koneesta ei varmaankaan saa oikein helposti lisää vetoja irti ahtamatta.
Lisää kysymyksiä tulee varmasti kun nyt pääsee kunnolla aloittamaan tekemäänkin jotain.
Ainakin sisusta näytti olevan ihan siisti, se joutaisi jollekin tarvitsevalle melkein kokonaan ja varmaan aika paljon muutakin turhaan painona olevaa tavaraa.
Eli olisi tarkoitus ensi talveksi saada vähän eksoottisempi jäärata auto.
Aikaisempi idän ihme on palvellut uskollisesti jo neljä vuotta, mutta nyt alkaa jo riittämään tekniset ongelmat ( 3kpl koneita, 5kpl laatikoita, periä+vetareita ja koko ajan älyttömästi muuta pikkuvikaa )
Tuota alfaa käytiin eilen katsomassa ja viikonloppuna pitäisi hinata tuosta parin sadan metrin päästä se kotiin. Ainakin kaksi vuotta se on ajosta jääneenä seissyt heinikossa.
Näillä näkymin tekniikka ja alusta jää aika vakioksi ainakin alkuunsa, kaaret + penkit ja vyöt ainakin tulee ja 15" piikit saada jotenkin pyörimään ja toivottavasti vielä kääntymäänkin.
Yritin täältä foorumilta ja muualtakin löytää ihan perustietoja kyseisestä autosta mutta melko huonosti löysin mitään.
Jos joku tietäjä viitisi vähän valaista mitä tuossa nyt kannattaisi sitten erityisesti huomioida. Tuosta koneesta ei varmaankaan saa oikein helposti lisää vetoja irti ahtamatta.
Lisää kysymyksiä tulee varmasti kun nyt pääsee kunnolla aloittamaan tekemäänkin jotain.
Ainakin sisusta näytti olevan ihan siisti, se joutaisi jollekin tarvitsevalle melkein kokonaan ja varmaan aika paljon muutakin turhaan painona olevaa tavaraa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Morjens,
en ole koskaan jääradalla päässyt pärtsäilemään mutta voisin kuvitella näillä asioilla olevan jotain merkitystä:
- 75:ssä on vaihteisto taka-akselilla, siis kohtuullisen paljon painoa vetävillä pyörillä. Tuossa 1.6:ssa ei ole tasauspyörästön lukkoa kuten isoveljissä.
- Etufillarit eivät käänny kovin paljoa, mikä voi jossain tapauksessa haitata luistattelua.
- Yleisesti hajoavia tekniikkaosia ovat kardaanin rättinivelet, vaihteiston tukikumit (saa laatikon kolahtelemaan koria vasten) ja synkrot (liekö kovasti merkitystä jäällä), pyöränlaakerit, lahot etupään ylätukivarret. Jäällä ehkä merkityksellisin ruostuva paikka on poikittaispalkki johon etupään vääntösauvat kiinnittyvät, saattaa aiheuttaa vääntösauvan korkkaamisen irti korista. Muuta mätää voi haeskella etualatukivarsien takaa, takapyöränkoteloista, tunkinkorvakkeiden juuresta ja varapyöräkotelon pohjasta.
- Viritysosaa on kyllä tarjolla mutta niillä piristely on auton arvoon nähden kohtuuttoman kallista, melkein nokka-akseleiden hinnalla kun voi saada selvästi tehokkaamman, lukkoperällä varustetun 75 Twin Sparkin. Siis koko auton. Eivät tosin tuossa hintaluokassa ole mitään ruusuja vaikka kukkivatkin.
en ole koskaan jääradalla päässyt pärtsäilemään mutta voisin kuvitella näillä asioilla olevan jotain merkitystä:
- 75:ssä on vaihteisto taka-akselilla, siis kohtuullisen paljon painoa vetävillä pyörillä. Tuossa 1.6:ssa ei ole tasauspyörästön lukkoa kuten isoveljissä.
- Etufillarit eivät käänny kovin paljoa, mikä voi jossain tapauksessa haitata luistattelua.
- Yleisesti hajoavia tekniikkaosia ovat kardaanin rättinivelet, vaihteiston tukikumit (saa laatikon kolahtelemaan koria vasten) ja synkrot (liekö kovasti merkitystä jäällä), pyöränlaakerit, lahot etupään ylätukivarret. Jäällä ehkä merkityksellisin ruostuva paikka on poikittaispalkki johon etupään vääntösauvat kiinnittyvät, saattaa aiheuttaa vääntösauvan korkkaamisen irti korista. Muuta mätää voi haeskella etualatukivarsien takaa, takapyöränkoteloista, tunkinkorvakkeiden juuresta ja varapyöräkotelon pohjasta.
- Viritysosaa on kyllä tarjolla mutta niillä piristely on auton arvoon nähden kohtuuttoman kallista, melkein nokka-akseleiden hinnalla kun voi saada selvästi tehokkaamman, lukkoperällä varustetun 75 Twin Sparkin. Siis koko auton. Eivät tosin tuossa hintaluokassa ole mitään ruusuja vaikka kukkivatkin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 TC jäärata-autoksi
No ensiksi laita siihen 2L kone, käy ihan heittämällä, sitten hommaa Alfa Twin Sparkin kitkalukko perä. Kaikki nämä käy suoraan ilman mitään muutoksia. Sitten hommaa Jim Kartamalakiksen kirja How to Powertune Alfa Romeo twin cam engine,saa Alfameriltä, on tosin Englanninkielinen, mutta on aika selkeät kuvat. Jos lompakossa riittää katetta, niin kyllä siitä 200 heppasen saa ilman turboa, ja turbon kanssa Ruotsissa on saatu 1,6L yli 400 heppaa. Se yhdistettynä Alfan loistaviin ajo ominaisuuksiin, luulisin, että aika paha sana jääradoilla. Onnea yrityselle.
Juu sitä onnea tässä varmasti tarvitaankin
Ainakin ensi talvi luultavasti kituutetaan tuolla koneella, kun nuo muut autot vie muutenkin kaiken ylimääräisen.
Jos lukko löytyisi kohtuu hintaan niin se kyllä tulisi hankittua, niin ei tarvitsisi kempillä pilata ajettavuutta.
Hinausmatkalla onnistuttiin bensatankki puhkaisemaan, mutta tankki tulee kuitenkin kontin sisälle niin se ei paljoa haitannut
Ainakin ensi talvi luultavasti kituutetaan tuolla koneella, kun nuo muut autot vie muutenkin kaiken ylimääräisen.
Jos lukko löytyisi kohtuu hintaan niin se kyllä tulisi hankittua, niin ei tarvitsisi kempillä pilata ajettavuutta.
Hinausmatkalla onnistuttiin bensatankki puhkaisemaan, mutta tankki tulee kuitenkin kontin sisälle niin se ei paljoa haitannut
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
- Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider - Paikkakunta: Helsinki
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tämä on 1.6 seiskavitosessa tehty jo tehtaalla. Vaihteiston välitykset taitaa olla kaikissa 75:ssa samat, mutta perävälitykset eri. 1.6:ssa on muistaakseni 75:sista tihein. Jos mukaan lasketaan kaikki transaxel alfat taitaa 1.3 giulietassa olla vielä tiheämpi.Pavunlaskija kirjoitti:Alfoista ei hirveästi ole tietoa, mutta virittämiseen äkkiä auttaa lyhyemmät välitykset. Rallipuolella bemarikuskit on ainakin on ottanu välityksiä vanhemmista 500-sarjalaisista. En tiedä löytyisikö vastaavalla kikkailulla joku lyhkänen välitys myös alfaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Laitetaas tännekin vähän taas jatkoa.
Eilen aloitin vähän tutkimaan tuota kytkintä ja sehän löytyi ihan väärästä päästä autoa
Mites tuota kannattaa alkaa purkamaan? Kardaani irti ainakin ja se poikittais palkki joka tukee laatikon etuosaa?
Miten kardaani voi pyöriä ihan löysästi kun eikös sen pitäisi kuitenkin olla koneessa kiinni ihan kiinteästi?
Eilen aloitin vähän tutkimaan tuota kytkintä ja sehän löytyi ihan väärästä päästä autoa
Mites tuota kannattaa alkaa purkamaan? Kardaani irti ainakin ja se poikittais palkki joka tukee laatikon etuosaa?
Miten kardaani voi pyöriä ihan löysästi kun eikös sen pitäisi kuitenkin olla koneessa kiinni ihan kiinteästi?
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
On kiinni etummaisessa vauhtipyörien välissä kiinteästi, ei mitenkään voi pyöriä vapaasti ellei ole poikki jostain tai rätit irtipoikkisäksä kirjoitti: Miten kardaani voi pyöriä ihan löysästi kun eikös sen pitäisi kuitenkin olla koneessa kiinni ihan kiinteästi?
Tai sitten kone on niin sohlo että pyörii ilman vastusta
Eilen kun irrottelin kardaania niin kyllä sitä useamman kierroksen pyörittelin ihan kevyesti käsipelillä. Ja ajoin kyllä autolla että ei sen ihan irti luulisi olevanalfa 156 v6 kirjoitti:On kiinni etummaisessa vauhtipyörien välissä kiinteästi, ei mitenkään voi pyöriä vapaasti ellei ole poikki jostain tai rätit irtipoikkisäksä kirjoitti: Miten kardaani voi pyöriä ihan löysästi kun eikös sen pitäisi kuitenkin olla koneessa kiinni ihan kiinteästi?
Tai sitten kone on niin sohlo että pyörii ilman vastusta
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
sitten sen täytyy olla vaihtoehto 2.säksä kirjoitti:Eilen kun irrottelin kardaania niin kyllä sitä useamman kierroksen pyörittelin ihan kevyesti käsipelillä. Ja ajoin kyllä autolla että ei sen ihan irti luulisi olevanalfa 156 v6 kirjoitti:On kiinni etummaisessa vauhtipyörien välissä kiinteästi, ei mitenkään voi pyöriä vapaasti ellei ole poikki jostain tai rätit irtipoikkisäksä kirjoitti: Miten kardaani voi pyöriä ihan löysästi kun eikös sen pitäisi kuitenkin olla koneessa kiinni ihan kiinteästi?
Tai sitten kone on niin sohlo että pyörii ilman vastusta
Vähän päivitystä tännekin välillä.
Nyt kun jäärata on aurattu niin alettiin ihmettelemään autoakin kuntoon ettei ihan turhaan tullut työnnettyä mönkiällä 20asteen pakkasessa 6 tuntia yhteenputkeen rataa auki.
Tavoitteena on sunnuntaina ajaa ensimmäiset koeajot, listalla on vielä tekemättä ainakin seuraavaa:
- vetarit ja kardaani kiinni
- ilmata takajarrut ja kytkin
- vaihteensiirtäjä kiinni
- bensatankki laittaa paikoilleen
- koneeseen öljyn vaihto
- penkit ja vyöt vaihtaa
- kokeilla saada mahtumaan 15" renkaat 30mm spacereilla ja 4x114,3mm jaollisilla vanteilla.
Eli vähän on vielä tekemistä.
Jos jollain Alfa miehellä on kiinnostusta tulla joskus katsomaan ja koittamaan jäällä ajelua jämsässä niin tervetuloa vaan.
Nyt kun jäärata on aurattu niin alettiin ihmettelemään autoakin kuntoon ettei ihan turhaan tullut työnnettyä mönkiällä 20asteen pakkasessa 6 tuntia yhteenputkeen rataa auki.
Tavoitteena on sunnuntaina ajaa ensimmäiset koeajot, listalla on vielä tekemättä ainakin seuraavaa:
- vetarit ja kardaani kiinni
- ilmata takajarrut ja kytkin
- vaihteensiirtäjä kiinni
- bensatankki laittaa paikoilleen
- koneeseen öljyn vaihto
- penkit ja vyöt vaihtaa
- kokeilla saada mahtumaan 15" renkaat 30mm spacereilla ja 4x114,3mm jaollisilla vanteilla.
Eli vähän on vielä tekemistä.
Jos jollain Alfa miehellä on kiinnostusta tulla joskus katsomaan ja koittamaan jäällä ajelua jämsässä niin tervetuloa vaan.
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
Juu spacereissä tuo isompi jako, kaveri ne sorvasi koulussa.Tuomas K kirjoitti:Spacereissa tuo uusi jako ilmeisesti? Itsekö teet?säksä kirjoitti:30mm spacereilla ja 4x114,3mm jaollisilla vanteilla.
Tuossa oikein kuvakin niistä jos sattuu toimimaan
-> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =554&pos=6
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
Tuli sitten kiireessä ostettua ihan vakio levy, tuntuu pitävän ihan hyvin.
Eilen saatiin kytkin kasaan ja pienet testit jäällä ja tänään aamulla laitettiin penkit ja vyöt kiinni.
Eiköhän kolmen kierroksen jälkeen hajonnut toinen laatikon tukikumi ihan totaalisesti -> kauhea pauke ja pakko lopettaa. Huomenna sitten läpipultit niihin kumeihin niin alkaa ehkä kestämään.
Tosi hyvän oloinen peli kyllä ajaa, hyvillä piikeillä pääsee aika koviin kaarrenopeuksiin jos vaan osaisi ajaakin Jos näyttävästi yrittää tulla niin aika nopeasti tulee renkaiden kääntyvyys vastaan, mutta eihän se ehkä nopein tapa ole edetä.
Pienellä muokkauksella mahtui korkeat 15" piikit pyörimään ihan hyvin et15 vanteilla.
Jos sitä huomenna pääsisi vähän pidempää testiä ajamaan niin voisi vähän tottuakin, vaihteensiirto ainakin on vähän hakusessa vielä kun nopeasti yrittää vaihtaa.
Tää taitaa olla sitä motorsporttia kun vehkeet on kokoajan hajalla
Eilen saatiin kytkin kasaan ja pienet testit jäällä ja tänään aamulla laitettiin penkit ja vyöt kiinni.
Eiköhän kolmen kierroksen jälkeen hajonnut toinen laatikon tukikumi ihan totaalisesti -> kauhea pauke ja pakko lopettaa. Huomenna sitten läpipultit niihin kumeihin niin alkaa ehkä kestämään.
Tosi hyvän oloinen peli kyllä ajaa, hyvillä piikeillä pääsee aika koviin kaarrenopeuksiin jos vaan osaisi ajaakin Jos näyttävästi yrittää tulla niin aika nopeasti tulee renkaiden kääntyvyys vastaan, mutta eihän se ehkä nopein tapa ole edetä.
Pienellä muokkauksella mahtui korkeat 15" piikit pyörimään ihan hyvin et15 vanteilla.
Jos sitä huomenna pääsisi vähän pidempää testiä ajamaan niin voisi vähän tottuakin, vaihteensiirto ainakin on vähän hakusessa vielä kun nopeasti yrittää vaihtaa.
Tää taitaa olla sitä motorsporttia kun vehkeet on kokoajan hajalla
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
Nyt löytyi yksi kuvakin kyseisestä autosta
-> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =554&pos=7
Viime sunnuntaina laitettiin läpipultit nihin laatikon tukikumeihin ja ainakin toistaiseksi on kestänyt.
Sisustasta tulee kuvia myös jossain vaiheessa, tehtiin 1mm alumiinista ovipahvit ja eristettiin peräkontti muusta kabiinista.
Viikonloppuna alkoi kone oireilla aika pahasti, jos vetää kakkosella pitkään läpät auki n.6000rpm ja heittää kolmoselle niin alkaa rötäämään pahasti ja pudottaa 1 ja 2 sylinterin pois pelistä.
Vaihdettiin nopeasti tulpat, puola ja syttyboksi mutta vika tuntuisi olevan kuitenkin bensapuolella.
Suuttimet puhallettiin puhtaiksi mutta ei ollut vaikutusta.
Voisiko neulaventtiili jumia niin että imisi kohokammion kuivaksi ja sitten alkaisi rötäämään?
-> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =554&pos=7
Viime sunnuntaina laitettiin läpipultit nihin laatikon tukikumeihin ja ainakin toistaiseksi on kestänyt.
Sisustasta tulee kuvia myös jossain vaiheessa, tehtiin 1mm alumiinista ovipahvit ja eristettiin peräkontti muusta kabiinista.
Viikonloppuna alkoi kone oireilla aika pahasti, jos vetää kakkosella pitkään läpät auki n.6000rpm ja heittää kolmoselle niin alkaa rötäämään pahasti ja pudottaa 1 ja 2 sylinterin pois pelistä.
Vaihdettiin nopeasti tulpat, puola ja syttyboksi mutta vika tuntuisi olevan kuitenkin bensapuolella.
Suuttimet puhallettiin puhtaiksi mutta ei ollut vaikutusta.
Voisiko neulaventtiili jumia niin että imisi kohokammion kuivaksi ja sitten alkaisi rötäämään?
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu