155 Q4 päästöt ja puristuspaineet
Valvoja: Moderators
155 Q4 päästöt ja puristuspaineet
Ongelmat alkoivat katsastuksessa päästömittauksessa. Tyhjäkäynnillä HC oli noin 200, kierroksilla 50, CO 0,1-0,2. Tästä päättelin että vika on ehkä sytytyksessä. Tulpat tuli vaihdettua ja toinen puola. Koska niiden vaihto ei tuntunut vaikuttavan auton käyntiin ja pakokaasu haisee edelleen hieman bensalle, mittasin puristuspaineet. 1 ja 4 sylintereissä noin 13 bar, 2 sylinteri 9 bar ja 3 sylinteri 7 bar. 2-3 sylinterien puolan vaihdoin sillä perusteella, että auto kävi kun irroitti 2-3 sylinterien puolan, mutta 1-4 sylinterien puolan irroittaminen sai auton lähes sammumaan.Syynä taitaakin olla alhaiset puristuspaineet. Mistä kannattaisi lähteä vikaa metsästämään? Kansipahvi vai venttiilivika?
Vika on ollut todennäköisesti siitä asti kun auton ostin 2 vuotta sitten. Joka kerta katsastukseen on ollut ongelmia saada HC päästöt tyhjäkäynnillä kohdalleen. Tyhjäkäynnillä käynti on joskus hieman epätasaista, mutta tähän asti en ole sen antanut häiritä kun muuten auto on toiminut hyvin.
Vika on ollut todennäköisesti siitä asti kun auton ostin 2 vuotta sitten. Joka kerta katsastukseen on ollut ongelmia saada HC päästöt tyhjäkäynnillä kohdalleen. Tyhjäkäynnillä käynti on joskus hieman epätasaista, mutta tähän asti en ole sen antanut häiritä kun muuten auto on toiminut hyvin.
Mittari on motonetista hankittu parin kympin mittari. Vaikuttaa ihan laadukkaalta. Kone ei savuta. Jäähdytinnestetä pitää silloin tällöin lisätä hieman, mutta saattaa kyllä vuotaa muualtakin kuin kannentiivisteestä.
Kun hankin auton, se oli juuri ollut kansiremontissa. Sen jäljiltä oli kuitenkin mm. huonoja letkuklemmareita ja liian pitkä pultti termostaattikotelossa, jonka takia jäähdytinnestettä vuosi vähän joka puolelta. Joten on mahdollista, että kone on jossain vaiheessa ylikuumentunutkin...
Täytyy ensin mittailla venttiilien välykset ja vasta sitten avata kansi. Kannentiiviste vaikuttaisi sopivan oireisiin. Toivottavasti ei ole tullut suurempia vaurioita jos on ajanut 2 vuotta rikkinäisellä kannen tiivisteellä.
Taitaa käydä niin että ei ehdi katsastuksen jälkitarkastukseen. Viikko olisi vielä aikaa..
Kun hankin auton, se oli juuri ollut kansiremontissa. Sen jäljiltä oli kuitenkin mm. huonoja letkuklemmareita ja liian pitkä pultti termostaattikotelossa, jonka takia jäähdytinnestettä vuosi vähän joka puolelta. Joten on mahdollista, että kone on jossain vaiheessa ylikuumentunutkin...
Täytyy ensin mittailla venttiilien välykset ja vasta sitten avata kansi. Kannentiiviste vaikuttaisi sopivan oireisiin. Toivottavasti ei ole tullut suurempia vaurioita jos on ajanut 2 vuotta rikkinäisellä kannen tiivisteellä.
Taitaa käydä niin että ei ehdi katsastuksen jälkitarkastukseen. Viikko olisi vielä aikaa..
Vikaa ei ole selvitelty vielä, mutta auto on katsastettu. Kunhan saa vielä 75 turbon katsastettua, niin aletaan katselemaan tarkemmin.
Samalla kun kannen avaa, niin voisi tietysti uusia kaikenlaista. Termostaatti ja vesipumppu taitaa mennä vaihtoon. Samalla ehkä jätän myös tasapainoakselien hihnan pois. Kuinka paljon se vaikuttaa koneen tärinöihin? Onko ero huomattava?
Jos on ehdotuksia mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa kun kannen avaa niin kertokaa vaan. Kaikenlaista virityspakettia kyllä näyttää maailmalta saavan...
Samalla kun kannen avaa, niin voisi tietysti uusia kaikenlaista. Termostaatti ja vesipumppu taitaa mennä vaihtoon. Samalla ehkä jätän myös tasapainoakselien hihnan pois. Kuinka paljon se vaikuttaa koneen tärinöihin? Onko ero huomattava?
Jos on ehdotuksia mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa kun kannen avaa niin kertokaa vaan. Kaikenlaista virityspakettia kyllä näyttää maailmalta saavan...
Kumma konttori, ei meillä mittailla jos arvot on OK, olisiko niin että epäilivät jotain källiä siinä Sinun mittauslapussaE.L. kirjoitti:Lappu oli, mutta mittasivat silti.alfdats kirjoitti:En nyt malta olla puuttumatta asiaan, jos on tiedossa mahdollisia ongelmia päästöjen suhteen katsastuksessa, miksi pitää niitä mennä mittaamaan konttorille?
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki