155 Q4 päästöt ja puristuspaineet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

155 Q4 päästöt ja puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Ongelmat alkoivat katsastuksessa päästömittauksessa. Tyhjäkäynnillä HC oli noin 200, kierroksilla 50, CO 0,1-0,2. Tästä päättelin että vika on ehkä sytytyksessä. Tulpat tuli vaihdettua ja toinen puola. Koska niiden vaihto ei tuntunut vaikuttavan auton käyntiin ja pakokaasu haisee edelleen hieman bensalle, mittasin puristuspaineet. 1 ja 4 sylintereissä noin 13 bar, 2 sylinteri 9 bar ja 3 sylinteri 7 bar. 2-3 sylinterien puolan vaihdoin sillä perusteella, että auto kävi kun irroitti 2-3 sylinterien puolan, mutta 1-4 sylinterien puolan irroittaminen sai auton lähes sammumaan.Syynä taitaakin olla alhaiset puristuspaineet. Mistä kannattaisi lähteä vikaa metsästämään? Kansipahvi vai venttiilivika?

Vika on ollut todennäköisesti siitä asti kun auton ostin 2 vuotta sitten. Joka kerta katsastukseen on ollut ongelmia saada HC päästöt tyhjäkäynnillä kohdalleen. Tyhjäkäynnillä käynti on joskus hieman epätasaista, mutta tähän asti en ole sen antanut häiritä kun muuten auto on toiminut hyvin.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

ohjurit

Viesti Kirjoittaja SP »

Hiukan samantyyppisten ongelmien kanssa on tullu painittua :roll: tähän mennessä on 3 vastaavanlaista tapausta joissa vika on löytyny pakoventtiilinohjureista.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Koskapa puristukset on alhaalla vierekkäisistä pytyistä saattaisi olla kansipahvi mennyt niiden välistä. Ota kuitenkin vielä venakoppa auki, ja katso, ettei ole nokkakepeistä nokkia hävinnyt. Taitaa kuitenkin mennä koneen avaamiseksi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tee ohivuotomittaus. Voisi päästä jyvälle mistä vuotaa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Viekö jäähd.nestettä / öljyä ? Savuttaako ?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko millanen mittari millä mittasit puristukset? laadukas, paperille piirtävä..?

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Mittari on motonetista hankittu parin kympin mittari. Vaikuttaa ihan laadukkaalta. Kone ei savuta. Jäähdytinnestetä pitää silloin tällöin lisätä hieman, mutta saattaa kyllä vuotaa muualtakin kuin kannentiivisteestä.

Kun hankin auton, se oli juuri ollut kansiremontissa. Sen jäljiltä oli kuitenkin mm. huonoja letkuklemmareita ja liian pitkä pultti termostaattikotelossa, jonka takia jäähdytinnestettä vuosi vähän joka puolelta. Joten on mahdollista, että kone on jossain vaiheessa ylikuumentunutkin...

Täytyy ensin mittailla venttiilien välykset ja vasta sitten avata kansi. Kannentiiviste vaikuttaisi sopivan oireisiin. Toivottavasti ei ole tullut suurempia vaurioita jos on ajanut 2 vuotta rikkinäisellä kannen tiivisteellä.

Taitaa käydä niin että ei ehdi katsastuksen jälkitarkastukseen. Viikko olisi vielä aikaa..

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

onko

Viesti Kirjoittaja SP »

Mitäs tälle projektille kuuluu, onko ehditty selviteleen vikaa paremmin :roll:

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Vikaa ei ole selvitelty vielä, mutta auto on katsastettu. Kunhan saa vielä 75 turbon katsastettua, niin aletaan katselemaan tarkemmin.

Samalla kun kannen avaa, niin voisi tietysti uusia kaikenlaista. Termostaatti ja vesipumppu taitaa mennä vaihtoon. Samalla ehkä jätän myös tasapainoakselien hihnan pois. Kuinka paljon se vaikuttaa koneen tärinöihin? Onko ero huomattava?

Jos on ehdotuksia mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa kun kannen avaa niin kertokaa vaan. Kaikenlaista virityspakettia kyllä näyttää maailmalta saavan...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

E.L. kirjoitti:Onko ero huomattava?
Jos nyt hakemalla haki, niin väittäisin jotain eroa olleen n. 3500rpm kohdalla, mutta saattoi yhtälailla olla korvien välissä.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

En nyt malta olla puuttumatta asiaan, jos on tiedossa mahdollisia ongelmia päästöjen suhteen katsastuksessa, miksi pitää niitä mennä mittaamaan konttorille?
Itse olen aika monta bilikaa käynyt leimaamassa, jos epäilen ja vaikka en edes epäile käyn mittauslapun hakemassa ennen leimausta.

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

alfdats kirjoitti:En nyt malta olla puuttumatta asiaan, jos on tiedossa mahdollisia ongelmia päästöjen suhteen katsastuksessa, miksi pitää niitä mennä mittaamaan konttorille?
Lappu oli, mutta mittasivat silti.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

E.L. kirjoitti:
alfdats kirjoitti:En nyt malta olla puuttumatta asiaan, jos on tiedossa mahdollisia ongelmia päästöjen suhteen katsastuksessa, miksi pitää niitä mennä mittaamaan konttorille?
Lappu oli, mutta mittasivat silti.
Kumma konttori, ei meillä mittailla jos arvot on OK, olisiko niin että epäilivät jotain källiä siinä Sinun mittauslapussa

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

STARTTI, kannattaa vaihtaa samalla. Kansi paikallaan se on hiukan hankalahkoa :oops:

Vastaa Viestiin