Alfa Romeo 166 vm 1999 outo kolina?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Alfa Romeo 166 vm 1999 outo kolina?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Hei!

Autollani ajettu 230tkm
edestä, epäilisin kuskin puolelta kuuluu omituista "naputtavaa" kolinaa, ainakin kovemmassa (yli 90kmh) vauhdissa. Onko kokemuksia mikä voisi olla?

Ohjaus eikä keppi vatkaa millään tavalla ääni vaan kuuluu, remputtelin rengasta auto tunkattuna ja mitään välyksiä ei tuntunut, eikä silmällä katsoenkaan mikään nivel näyttänyt rikki olevan vaikka vähän yritin niitä väännelläkin. Laakeria ei ollut lukittu mutta mielestäni sekin oli piukalla...

Kokemuksia?

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Epäilisin laakeria, minulla kuului vastaavaa, kovaa napsuntaa, mutta hitaassa vauhdissa kylmillä ilmoilla kun etupyörän laakeri meni.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

niin minäkin luulin

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Alfisti felice kirjoitti:Epäilisin laakeria, minulla kuului vastaavaa, kovaa napsuntaa, mutta hitaassa vauhdissa kylmillä ilmoilla kun etupyörän laakeri meni.
mutta kun se laakeri on vasta vaihdettu, tai ainakin siihen viittaa uusi mutteri akselin päässä. Ja tosiaan minkäänlaista lotinaa ei tunnu kun auton nostaa ilmaan ja yrittää heilutella...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo 166 vm 1999 outo kolina?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

pjotrthegreat kirjoitti:Hei!

Autollani ajettu 230tkm
edestä, epäilisin kuskin puolelta kuuluu omituista "naputtavaa" kolinaa, ainakin kovemmassa (yli 90kmh) vauhdissa. Onko kokemuksia mikä voisi olla?

Ohjaus eikä keppi vatkaa millään tavalla ääni vaan kuuluu, remputtelin rengasta auto tunkattuna ja mitään välyksiä ei tuntunut, eikä silmällä katsoenkaan mikään nivel näyttänyt rikki olevan vaikka vähän yritin niitä väännelläkin. Laakeria ei ollut lukittu mutta mielestäni sekin oli piukalla...

Kokemuksia?
Taisipa olla yhdistelmä taka-koiranluu - hiukan irtonainen etusisälokasuoja joka aiheutti nämä ääniharhautukset...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo 166 vm 1999 outo kolina?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Sisälokasuojat kiinnitelty, taka-koiranluut vaihdettu, taka-jouset ja jousilautaset vaihdettu. Kolinaa on.

Molemmat eturenkaat nostettu yhtä-aikaa ylös. Laakereissa ei tunnu välystä eikä renkaita pyöritellesässä kuulu mitään outoja ääniä.
Ajettiinkin pikkisen ja koitettiin katsoa mistä lotisisi. Ei tosin ottanut selvää.
Kolina kuitenkin suhteellisen selkeää alkaen 70kmh nopeudesta ja lisääntyy samaan tahtiin pyörännopeuden lisääntyessä.
Vetoakseleita yriteltiin nytkytellä käsin akselin pitkittäissuunnnassa ja parin millin-puolen sentin lappi tuntuis olevan. Mutta eikös vetoakselin kuulukin liikkua pitkittäissuunnassa?

Mistähän hitosta tuo kolina tulee, ei huvittais alkaa 166:seen tilailemaan summissa osia ja vaihtelemaan, alkaa tulla vähän liikaa hintaa jos arpomalla yrittää... Katsatusmieskään ei löytänyt mitään välyksiä etupäästä...

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Hitusen liian pitkät pyöränpultit - tuliko renkaiden vaihdon yhteydessä?
MP

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

MP kirjoitti:Hitusen liian pitkät pyöränpultit - tuliko renkaiden vaihdon yhteydessä?
Meinaatko että olis rengas löysällä? Jos/kun ei pulteissa kierre riittäisi?

Sama ääni oli kellossa myös kesärenkailla, olen tosin uusi omistaja ja en tiedä noista pulteista sen enempää. Luulisi tosin olevan joka kulmassa tuo sama vika ja oliskohan katsastusmies huomannut.

Ajoin tuossa tänään 500km kuunnellen tuota kolinaa...
Puolivälissä pysähdyin ja kokeilin sormella vielä napoja (siis auton akseleista) :) ja ei tuntuneet kuumilta, eli ei oikein laakerivialta tunnu.

Tiedän varmuudella että etu kallistuksen vakaajan "runkokumit" on väljät,
ei kai niiden pitäisi ääntää millään tavalla, varsinkaan renkaan kierrosnopeutta vastaavalla kolinalla?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Meinasin, että joskus liian pitkät pultit voi yltää pyörännavan taakse ja pulttien päät hipoa kiinni tukirakenteisiin. Mulloli itellä kerran tarvikevanteiden yhteydessä liian pitkät pultit ja kävi noin, mutta sen kyllä huomaa renkaiden vaihdon yhteydessä normaalisti. Tuskin siis tuo.

Eihän siellä missään tukivarsien ja apurungon välissä ole pikkukiviä jumissa tms.?

Paha sanoa kyllä etänä mikä tuo ääni on tai ees vois olla.
MP

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Vetoakselin väljyys selviää helpoimmin pistämällä pyörät täysin linkkuun ja ajamalla hitaasti eteen ja taakse oikealle ja vasemmalle.

Vähän samanlaista oiretta vaimon Lanciassa takapäästä renkaiden vaihdon jälkeen. Arvailuni tähän :

Rengas jotenkin viturallaan vanteella.
Joku paino tipahtanut.
Vanne on saanut tällin ja heittää.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Samalta kuulostavaa ääntä kuuluu omassakin 166ssa. Ja arvelen myös tuon tulevan edestä kuskinpuolelta. Minulla ääni ei kuulu aina vaan se on ilmaantunut vasta pari kertaa, viimeksi viikonloppuna, ensimmäistä kertaa aika selkeänä ja yllättäen kesken maantieajon. Naputus tuntui mielestäni jopa ratissa. Tuota ääntä ei ole koskaan kuulunut ennen kuin hiljattain vaihdettiin vasemman puolen vetarien molemmat suojakumit. Kiihdytettäessä ääni kuului selvemmin ja heikkeni kun mentiin moottorijarrutukselle. Viittaisi mielestäni niihin vetareihin, onkohan suojakumit oikein paikallaan? Erikoista on että napakka lyhyt jarrutus poisti äänen eikä sitä nyt taas ole kuulunut....

Ja on esiintynyt nyt sekä kesä- että talvirenkailla.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

MKT kirjoitti:Samalta kuulostavaa ääntä kuuluu omassakin 166ssa. Ja arvelen myös tuon tulevan edestä kuskinpuolelta. Minulla ääni ei kuulu aina vaan se on ilmaantunut vasta pari kertaa, viimeksi viikonloppuna, ensimmäistä kertaa aika selkeänä ja yllättäen kesken maantieajon. Naputus tuntui mielestäni jopa ratissa. Tuota ääntä ei ole koskaan kuulunut ennen kuin hiljattain vaihdettiin vasemman puolen vetarien molemmat suojakumit. Kiihdytettäessä ääni kuului selvemmin ja heikkeni kun mentiin moottorijarrutukselle. Viittaisi mielestäni niihin vetareihin, onkohan suojakumit oikein paikallaan? Erikoista on että napakka lyhyt jarrutus poisti äänen eikä sitä nyt taas ole kuulunut....

Ja on esiintynyt nyt sekä kesä- että talvirenkailla.
Paljonko ajettu? Vuosimalli? Meinaan että olisko ihan normaalia kulumista noissa vetareissa tai sitten vaseliinit on kuivanu tms....

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

vika

Viesti Kirjoittaja SP »

Joskus tuskailin samantyyppisen vian kanssa, naputtava ääni muuttui nopeuden mukaan :roll: vikaa haettiin vetoakseleista ja vaihdelaatikosta mutta ongelman ratkaisu löytyi jarruista, kun naputusta alkoi kuulumaan niin kevyesti jarrupainamalla se katosi.. viaksi paljastui jarrupala joka oli väljä satulaan :wink:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MKT kirjoitti:Samalta kuulostavaa ääntä kuuluu omassakin 166ssa. Ja arvelen myös tuon tulevan edestä kuskinpuolelta. Minulla ääni ei kuulu aina vaan se on ilmaantunut vasta pari kertaa, viimeksi viikonloppuna, ensimmäistä kertaa aika selkeänä ja yllättäen kesken maantieajon. Naputus tuntui mielestäni jopa ratissa. Tuota ääntä ei ole koskaan kuulunut ennen kuin hiljattain vaihdettiin vasemman puolen vetarien molemmat suojakumit. Kiihdytettäessä ääni kuului selvemmin ja heikkeni kun mentiin moottorijarrutukselle. Viittaisi mielestäni niihin vetareihin, onkohan suojakumit oikein paikallaan? Erikoista on että napakka lyhyt jarrutus poisti äänen eikä sitä nyt taas ole kuulunut....

Ja on esiintynyt nyt sekä kesä- että talvirenkailla.
Lainataanpa omaa viestiä kun ongelma taisi ratketa jos olisi muillekin apuja. Vika paikallistui lopulta oikean puolen sisä- ja ulkovetarin liitosniveleen johon on järjestetty ulommaiselle vetarille mahdollisuus liikkua sisään-ulos renkaan kääntymisen ja joustojen mukaan. Kyseinen kohta oli totaalisen kuiva ja pinnoittunut erittäin lujalla kerroksella wanhaa rasvaa. Rasva ei lähtenyt pesussa vaan moottorikoneistamo hoonasi tuon kevyesti. Ilmeisesti epäsäännöllisesti tuo hirtti ulommaisen vetarin kiinni joka sitten napsahtaen/pamahtaen irtosi pitkittäissiirtona, ei siis pyörähdyssuunnassa. Kaikki paikat olivat aivan ehjät; purkamisen, hoonauksen ja uusien rasvojen myötä tuo on nyt toiminut kuin uudessa autossa.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Jos outo naputus vaivaa niin kannattaa tarkistaa että sisemmät vetonivelet on KUNNOLLA kiinni laipassaan.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tämäkin muuten selvisi.

Vikana oli pyöränlaakeri.

Vika selvisi vasta kun vetoakseleita myöten kaikki irti ja sormella kokeiltiin pyörittäää laakeria, silloin tuntui pientä vastusta/rohinaa.

Renkaan kanssa ja/tai ilman pyöritellessä ei huomannut mitään eroa toiseen/ehjään puoleen. Laakeri ei myöskään lämmennyt ajossa tippaakaan enempää mitä toisella puolella. Mutta kivasti se naputti kyllä...

Laakerista oli siis YKSI kuula vähän kantikas/pinnaton, ihan pientä epäpuhtautta oli myös laakeripesässä.

Vastaa Viestiin