156 1.9jtd 115hv ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

156 1.9jtd 115hv ongelmia

Viesti Kirjoittaja eklund »

Haulla en löytänyt ongelmaan vastausta niin uuden ketjun laitoin. Jos aiheesta on ketju niin linkittäkää ja lukitkaa kiitos.

Eli eli, eilen ostin alfa 156 1.9jtd 115hv. aj 138 tkm vm. 2001. eilen toimi hyvin, ei mitään ongelmia. ainoa oli kun auton oli käynnistänyt, vilkkui hehkuvalo noin 15s ajan ja sitten sammui.

tänään aamulla kun koitin starttaa, ei inahdustakaan. annettiin virtaa 10-15min eikä siltikään mitään. voisiko startin hiiliin olla päässyt kosteutta ja sitten hiilet jäätynyt eikä jaksa pyörittää tai jotain? ja voiko yrittää hinata käyntiin, eli normaalisti hinaa, samalla hehkuttaa ja kun hehkun valo sammuu niin kääntää virrat kokonaan päälle ja esim 2. tai 3. vaihteella ns. mäkilähtöä?

toinen ongelma on että radio ei toimi. on ilmeisesti lukittu kun päälle lähtee, neljä viivaa ruudussa eikä mitään voi painaa. oikea koodi on kyllä tiedossa mutta kun sitä ei voi syöttää...

eli näihin kyssäreihin kun sais vastauksen niin olisin kiitollinen.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ En uskalla sanoa purkautuuko tuo lukitusmode resetoimalla uusiksi, mutta sehän (resetointi) tapahtuu nappasemalla Servizi-sulakkeet hetkeksi veks (itse olen pitänyt n. 20-30min kaiken varalta). Tuota lähtisin kokeilemaan.

(Resetointia tarvitsee sillon tällöin jos tuo nipponisoitin imaisee vaikka CD-levyn kitusiinsa. Tekee sitä etupäässä jos kylmällä tai kostealla heti liikkeellelähdön jälkeen koittaa vaihtaa levyä)

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

156 jtd ongelmia

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos ostit autoliikkeestä eikös siinä ole takuu, niin sinne sitten. Muuten kannattaa selvittää akun kunto. Jos akku on loppu niin jos antaa apuakulla lisävirtaa, niin ei välttämättä jaksa startata, silloin pitää auton oman akun plus kaapeli irroittaa, ja siihen kaapeliin yhdistää apuakku. Ja jos silloinkaan ei jaksa pyörittää voi vika olla startissa. Kyllä sitä voi yrittää hinata, mutta tällaisilla pakkasilla auto on yleensä voimansiirtolaitteltaankin niin kohmeessa, ja jos tie on vielä luminen niin tulee nahkoinaan perässä. Suosittelen sisälle sulamaan, ja akku lataukseen ja uusi yritys.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

sain auton liikkeelle... hehkuttelin noin 5 kertaa, sitte hinauksella käytniin. aluksi auto ei startannu mutta nyt starttaa normaalisti, tai tainakin starttasin käynnissäolon jälkeen mukisematta.

mutta autossa tuntuu nyt olevan puhti poissa. alle 2500rpm ei tapahdu mitään. vauhtia ei voi kiihdyttää juuri ollenkaan alle tuo kierrosalueen. edes ykkösellä ei mihinkään mene ennen kuin 2500rpm on lasissa. siitä eteenpäin normaalisti. oliskos mitää hajua? jos vaikka joku varasofta päällä...

tosiaan kun käynnistää, kaikki valot sammuu normaalisti, mutta heti kun kaikki sammuu niin hehkun valo alkaa vilkkua, vilkkuu noin 28-30krt ja sammuu sitten, voisko tuo olla syy-yhteys alakierrosten tehottomuuteen? ja mikä sen vois aiheuttaa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hehkutusvalon vilkkuminen voi johtua jonkin hehkun pimeänä olosta.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

vilkkui hehkuvalo noin 15s ajan ja sitten sammui.
Onko viritelty, lastutettu?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Korjaamolle.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Joku hehku sökö, jos vilkkuu...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

ihan vakio pitäs olla... siis eilen vaikka vilkku niin mitään puutumista ei ollu, tänään nyt sitte puutunut...

tuo starttivika ilmeisimmin akku. ei startannut äsken ollenkaan...

periaatteessa tuo hehkun pimeenäolohan voi olla ihan mahdollinen. eikö oo niin että diisseli voi sytyttää vaikka hehku pimeänä jos paine on tarpeeksi kova? kun kuormittaa konetta, esim kierrosten ollessa korkeammalla niin sillon toimii hyvin, eli saattaa alkaa pimeenäkin oleva pytty toimimaan korkeemmilla kierroksilla?

ja tuo ei ihan tarkka raja ole tuo 2500rpm. esim. 5. vaihteella alkaa vetää jo noin 2100-2200rpm kohdilla...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuosta Fiatin dieselistä ei niin kokemusta, mutta VM:ssä oli kaksi hehkua pimeänä ja lähti heti hehkutuksen jälkeen käymään, mutta rytkytti hetken ja pölläytti sinistä savua. Muutaman sekunnin jälkeen käynti tasaantui, joten pitäisi alkaa melko nopeasti käymään kaikilla, jos hehku pelkästään on pimeänä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Samalainen kokemus (tosin eri dieselistä) missä hehku pimeänä; huonosti käyntiin, hetken keskivertoa enemmän tärinää ja sitten toimikin normaalisti.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

kai sitä sitte pitäs käyttää piuhan päässä jos vaikka jotain selviäis. akun nyt ainakin huomenna vaihdan, kattoo jatkuuko oireet vielä. jos vaikka tapahtuis maaginen itsestäänkorjaus :D mutta tosiaan, mikä voi aiheuttaa tuollaista puutumista ylipäätänsä?

E: onko pk-seudulla kenelläkään vikakoodin lukulaitteita/aikaa/mielenkiintoa huomenissa lueskella koodeja korvausta vastaan?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Onko tuossa millainen polttoaineen suodatusjärjestelmä? Tuli vaan mieleen, jos auto ollut lämpimässä hallissa ja tuotu ulos kovaan pakkaseen...vesi jäätyy ikävään paikkaan ja aiheuttaa startti/käyntihäiriöitä? Kokemusta Mersun OM314-koneesta. joka kärsi vedestä suodattimessa. Lähti kovalla sahauksella heikosti käyntiin ja toimi sitten kierroksilla lähes normaalisti. Tosin Mersussa ei ole hehkuja ollenkaan :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nyt auto korjaamolla ja ollu piuhan päässä. hehkurele ja ilmamassamittari antoi vikakoodin. ilmamassamittari mitä ilmeisimmin aiheuttaa tuon alakierrosten tehokadon. joten se nyt menee vaihtoon. starttiongelmaan ei vikaa löytynyt. pajalla lämpösessä starttaa mukisematta. eikä mitään vikaa startista löytynyt. saattaako sitte olla että startti on ollut jäässä, sitten sulanut kun kone lämmenny ja kun jättänyt tuohon 15asteen pakkaseen yöksi niin kondensiovesi jäätynyt ja jumittanu startin. hinaamalla kuitenkin lähtee käyntiin...

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nyt on massamittari vaihdettu ja toimii taas. starttiongelmiin ei syytä löytynyt, eli mitään ei korjattu. nyt taas starttaa toistaiseksi :D

sitte toiseen asiaan että tehoahan ei autossa voi liikaa olla, joten...
onko tuohon mahdollista tehdä evryä? ja jos tekee evryn niin mihin kytketään ja nostaako se samalla ahtoja vai joutuuko bleedillä nostaa ahdot?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eklund kirjoitti:onko tuohon mahdollista tehdä evryä? ja jos tekee evryn niin mihin kytketään ja nostaako se samalla ahtoja vai joutuuko bleedillä nostaa ahdot?
Häh?
sitte toiseen asiaan että tehoahan ei autossa voi liikaa olla, joten...
No tähän löytyy ratkaisuja. Uusia ohjelmia, boxissa tai datana, vaikkapa täältä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17112

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tässä vähän tietoa epelille http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei taida toimia common rail -vehkeessä
VMP

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

kokeilin tuossa noi servizi sulakkeet kuskin jalkatilasta ottaa pois (30min) mutta edelleen radio lukossa. kauankohan tuo meinaa lukossa olla? ja ilmeisesti pitää olla päällä radio että nollaantuu tuo lukitus. mietin että uskaltaako sen yöksi jättää päälle ettei akku tyhjene(eilen vaihdettu uusi akku)?

E: tuolla netissä selailin tehoboxeja ja jostain tuli esille että on erilaisia bokseja. toiset ovat säädettäviä (kalliimpia) ja toiset ei. noilla ei säädettävillä saa sen +30hp/+50-60nm ja säädettävillä +30-50hp/+50-110nm. ite en oikeen jaksa uskoa että säädettävällä saa tollasia tehoja ainakaan vakioturbolla, suuttimilla jne. mutta tosiaan kummanlainen kannattaa sitten hankkia. ja voiko tehoboksilla saada tuota 30hp/60nm lisäystä kun ilmeisesti commorailissa huijaa polttoaineen painetta korkeammalle eikä ilmeisesti ahtoihin vaikuta?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kyllä soittimen pitäisi resetoitua tuossa ajassa. Ilmeisesti pelkkä resetointi ei riitä lukituksen avaamiseen jos koodi on syötetty sisään riittävän monesti väärin. Muulloin tuo on ollut hyvä ongelmanratkaisukonsti alkuperäissoittimelle, jos se jumiutuu. Sorry olin väärässä. :oops:

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

soitin ei ota toimiakseen nii uuden soittimen hommasin. onko tuossa 156 -01 mallissa ISO-liittimet vakiona? ei löytynyt meinaan johtosarjaa valikoimasta tuohon autoon...

ja sitten että mistähän sais soitinkehyksen tuohon? autostudiossa toimitusaika noin 2-3vko, että jos jostain sais nopeammin...

E: ja mitenhän tuo vakio kasettisoitin lähtee irti?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Isoliitin löytyy, joten uuden mankan saa kiinni suoraan. Radion kehyksiä on ollut ainakin Porissa Hifi Konexissa, joka varmasti lähettää tavaraa ympäri suomea. Deltasta ostin vuonna 2003 kyseisen adapterin 30 eurolla. Ebaystä saa noin 5 euron hintaan + pk, ja tulee noin viikossa.

Antennin liitäntä on sellainen blaupunkt tyylinen noin 2cm halkaisijaltaan oleva pieni liitin, joten siihen voi tarvita adapterin jos ostaa esim JVC:n soittimen.

Heräte ja suorasähkö voivat olla väärin päin, jos kyseessä esim tuo JVC eli abiko viritystä voi joutua harrastamaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

noniin, nostetaas topikkia...

eli ongelmaa toisen perään esiintyny. lonkuntaa kuuluu edesta ns. terävissä töyssyissä. sen verta kova kolina että epäilen että olisi tukivarret. nykyisin myös tutisee ajossa. eli kaikilla nopeuksilla tärinää/tutinaa, varsinkin ratin ollessa ns. keskialueelta hiukan käännettynä. samalla vetelee hiukan vasemmalle ja ohjaus on aavistuksen levottoman tuntuista.
aiheuttaako tukivarret tuollaista tutinaa kun ovat tullut tiensä päähän?

niin ja toinen, nopeusmittarin viisari elää pienesti, voi varmaan johtua tuosta tutinasta kun koko auto tutisee?

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

laitetaas nyt selvitystä jos joku painii samojen ongelmien kanssa joskus.

eli vasen alapallonivel väljä ja vakaajantanko väljä...

alatukivarren vaihto töineen 300e ja vakaajantanko töineen 500e

kaiken lisäksi oikeassa takarenkaassa sellanen 1.5cm paise kulutuspinnassa ja oikeassa eturenkaassa kuvio ei mene suoraan vaan vetää kunnon s-liikettä. eli taas ollaa reilua tonniä köyhempi :D no mihinkäs muuhun sitä rahaa laittas ku alfaan :)

sitte vielä, että onko alfaan saatavana minkäänlaista kattospoileria? siis tuohon farkkuun?

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nyt tarttis tietoa, että missä päin on hehkurele? tarttis saada osanumero tietoon että liike osaa lähettää oikeanlaisen releen...

Vastaa Viestiin