Viisaimmat kertokoon mikä vääntynyt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viisaimmat kertokoon mikä vääntynyt

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Ajoin mutkaan 20-30km/h, lopputulos sivuluisussa vasemman puolen molemmat vanteet osuivat katukivetykseen ja auto pysähtyi siihen kuin seinään, sillä siinä oli katukivetys, lopputulos= kolme suoraa rengasta ja yksi kallellaan/kääntynyt. Eli jos katsoisi edestä ja yrittäisi kuvata tietokonemerkein niin näin : |---/
Jatkoin ajoa ja syttyi UMC tai joku sellainen motor failure, pääsin 2km:n päähän kotiin, auo ylös ja vasen etuvanne pois, mikään ei päällisin puolin mistään suunnasta katsotutna ollut vääntynyt tai poikkeuksellista tukivarsissa ym.
Jos paikannetaan minne isku tuli, niin vasemman vanteen ihan reinassa on jälki iskusta eli noin 6-7 cm:n yläpuolelle maanpinnasta tuli isku vanteeseen.
Kysymys, mikä voi vääntyä moisesta tällistä?

kiire olis
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tukivarret, koiranluut... tarkasta molemmat puolet ylhäällä ja vertaile toisiinsa. Ainakin alatukivarsi on vääntynyt tolla kuvauksella.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Sivuttaisnopeus siinä kai oleellista on = millä voimalla vanteet osuvat reunukseen.

Itsellä meni peräheitossa kerran ainoastaan takavanne solmuun (onneksi oli pehmeä peltivanne...), ei siis muuta, vaikka vanne oli aivan mutkalla. Tosin laakeri kului sitten sen siitä navasta myöhemmin "ennen aikojaan", en tiedä oliko tällillä osuutta asiaan.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vanne siinä on ainakin vääntynyt, ellei ole jokin erikoisvahva malli, tasapainokoneessa huomaa.
Kerran piti vaihtaa kumi erään Octavian aluvalssiin. Painotuskoneeseen kun löi niin vanne vatkasi niin paljon että luulin koneeseen kiinnityksen pettäneen. Kysyessä selvisi että oli vanne ollut osallisena metsäänajossa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

purin äsken melko paljon jarrulevyä myöten ja laitoin kaverin autoon kaasua painamaan, se jarrulevyn alla oleva pyöreä kiekko mikä onkaan nimeltään pyöri vinosti. vanteessa en tiedä onko jälkeä, laitoin ehjän vanteen niin silti oli |--/ alatukivarressa ei näyttänyt mitään ognelmaa olevan.. pikemminkin se koko paska elätukivarresta alatukivarteen saakka koko rauta systeemi johon sitten kiinnittyy myös jarrurumpu näytti oleven vääntynyt alaosasta.. menee arpomiseksi
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ja vanne on ihan 16" selespeed http://alfaspareparts.com/images/variou ... %20026.jpg

meinaan tuo punaisella ympärimaalatu osa olis vääntynyt, veikkaus(kuva lainattu)

minusta tuo alatukivarsi on sen verran vankkaa että tuo ^^ punaisella ympyröity olis paljon mahdollisempi se, joka olus vääntynyt.

Raidetangon päästä sen verran, että päällisin puolin se ei ole vääntynyt, mutta se on sitten toinen kysymys, mitä sille on tapahtunut sisemmälle autoa mentäessä eli siellä on se suojakumi jossa ohjaustehostin... voi paska, toivottavasti ohjaustehostimelle ei käynyt minkään...
Liitteet
Iskari2.jpg
(46.79 KiB) Tiedosto ladattu 5201 kertaa
31012010050.jpg
(151.38 KiB) Tiedosto ladattu 4949 kertaa
31012010049.jpg
(128.25 KiB) Tiedosto ladattu 4949 kertaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

--
Liitteet
naread.png
(8.6 KiB) Tiedosto ladattu 4949 kertaa
31012010056.jpg
(118.14 KiB) Tiedosto ladattu 4948 kertaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Varmaan halvinta ja yksinkertaisinta vaan purkuautosta hommata palikat ja uudet pallonivelet/kulutusosat kaupasta, jonka jälkeen nelipyörasuuntaus. Tai ainakin jos auton itsellä pidät.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Niin on tarkoituskin tehdä, tuon olka-akselin kun/toivottavasti saan hommattua nii näkee tarviiko alatukivarttakin vaihtaa..
Ja auto on sen verran kiitettävässä kunnossa että sen pidän itselläni toistaiseksi (ellei joku sopivaa hintaa tuosta tarjoa;) )
Nelipyöräsuuntaus+auraus täytyy tehdä muutenkin ,kun alustasarjan laitoin viime viikolla.
Aurauskulmia kun pajalla säätävät, takapuolen tietenkin poikittaisista tukivarsista, mutta mistä ne etupuolen säätää?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

säksä
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2009, 22:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja säksä »

Eiköhän ne etupään aurauksen säädä ihan raidetangon päistä.
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

purkasin ja rikoin jonkun tunnistimen,
- mikä on kuvassa punaisella osoitettu tunnistin + mistä niitä mahdollisesti saa? lukee BOSCH
- miten saa pois olka-akselista keltaisella ympyröidyn osan?
Liitteet
01022010058.jpg
(95.97 KiB) Tiedosto ladattu 4608 kertaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

Se minkä rikoit on ABS-anturi ja ainakin heikka myy niitä 49€.
Ja keltaisella ympyröity on pyörälaakeri, joka lähtee kun avaat ne kuusiokoloruuvit toiselta puolelta.
Prässi on aika kova sana siinä että saa sen laakerin pois :)

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

voi lammas..
mutta ei niihin kuulikoloruuveihin pääse käsiksi ku siin on se levy edessä johon itse vanteiden pultit ruuvautuu.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

Niin siis sun pitäis ensin prässätä se pyöränapa irti siitä laakerista, eli se "levy" mistä näkyy rihlattu osa tossa sun kuvassa :) .
Sitten ne pultit on siinä hollilla.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

ABS-anturin saa yleensä ehjänä irti, kun koittaa hieman pyörittää anturia siinä pesässään esim. siirtoleukapihdeillä. Kannattaa tukea pihtien leuat sen anturin kiinnitysruuvin lipan molemmin puolin, eikä koittaa vääntää pelkästään anturin rungosta.

Hitto, olipas tuota nyt vaikea muotoilla järkevään/selkeään muotoon...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ymmärsin ja kiitos neuvosta mutta meikäläinen idiootti ehti jo rikkoa se tikun mikä tulee laakerin puolelle eli täytyy hankkia jos ei heikalta niin jostakin muualta tuo anturi.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

autolusso

Olisko tässä hyvä vaihtoehto tilalle?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuolta Autolussosta tuli joskus tilattua 156:seen airbag. Lähettävät kyllä myös Suomeen, eivätkö ole todellakaan kalliita. 156:sen pelkääjänpuolen airbag maksoi pari vuotta sitten 10 puntaa + 15 puntaa postikulut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

nyt on hankittu uusi olkavarsi, napa, pyöränlaakeri, vanne ja alatukivarsi, eiköhän se suoruus näillä korjaannu. Jos ei niin sitten revin perseeni.... ABC johto täytyy tilata heikalta vielä..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Oletko verrannut olkavartta uuteen - että onko oikeasti vääntynyt? Itse en olisi uskonut että vääntyy mutta laakeri on voinut rutistua siten että siellä on välystä paljonkin niin kuin tuosta keltaisen ympyrän kuvasta voisi olla huomaavinaan.

Olisi auttanut hahmottamaan että paljonko vinossa on jos olisit ottanut koko autosta kuvan edestä päin.

Mutta jos nuo kaikki osat vaihdat niin ainakin olet melko varmoilla vesillä. Jollei suoristu niin sitten yltukivarsi ja pahimmassa tapauksessa apurunko (eli mihin alatukivarret tulevat kiinni). Silloin kyllä saa olla jo aika kova tärsky.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

No nyt on taakka pudonnut harteilta ja myös lompakko ohentunut..

- uusi vanne (foorumilaiselta 50€) (vanha selvästi vääntynyt, käytetty testaamassa tasapainotuskoneessa)
- uusi alatukivarsi (motonet 118€)
- uusi olkavarsi ja napa (purkuautosta 100€)
- uusi pyöränlaakeri (motonet 79€)
- uusi ABC anturi (50€ ,tulee heikalta kylläkin vasta ensi viikon puolella)
- korjaamolla navan prässäys pyöränlaakeriin ja vanteeseen kumin laitto+tasapainoitus 30€

Yhteensä kustannuksia tuli siis 427€ + bensat ~30€=457€ ja kaikki työt tein itse.

Samalla tuli vaihdettua jarrupalat oikealle ja vasemmalle
Menin kylläkin varman päälle vaihtamaan kaikki osat, mutta ainakin korjaantui ongelma. Laitoin jo osat kiinni katsoakseni josko ongelma korjaantuisi ja nyt vanne on suora..
ABC anturia en laittanut kiinni koska tulee vasta ensi viikolla. Viimeinen kysymys kuuluukin: pystyykö ABC anturin laittamaan jälkikäteen, kiinni olevaan olkavarteen vai täytyykö ottaa irti?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pystyy - sohlasin tuon itsekkin rikki taanoin ja kyllä onnistui asentaa uusi mitään purkamatta. Katso vaan mistä johto on viety malliksi. Liitos löytyy konehuoneen puolelta.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Jep, vanhan olen jo ottanut irtikin.. Purkuautosta kun ostin se olkavarren nii siinä tuli ehjä kiinni ollut ABC anturi, auto oli -98 mallia. Koko johto oli liian lyhyt, joten se on niin, että uusimmissa malleissa ABC anturin johto on vähintään metriä pidempi, kuin vanhoissa malleissa..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Backstroker kirjoitti:Jep, vanhan olen jo ottanut irtikin.. Purkuautosta kun ostin se olkavarren nii siinä tuli ehjä kiinni ollut ABC anturi, auto oli -98 mallia. Koko johto oli liian lyhyt, joten se on niin, että uusimmissa malleissa ABC anturin johto on vähintään metriä pidempi, kuin vanhoissa malleissa..
Katkaise sen 98 mallin anturin johdin läheltä liitintä ja katkaise rikkonaisen anturin johto läheltä anturia. Kuori johtimet ja liitä juottaen ja kutistesukkaa käyttäen. Vältät näin uuden ostot.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

uusi jo tilattu ja vanha oma hajotettu sekä purkuauton anturi hajotettu. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja varaosat :lol:
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Backstroker kirjoitti:uusi jo tilattu ja vanha oma hajotettu sekä purkuauton anturi hajotettu. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja varaosat :lol:
Meillä olis lapsena tommoisesta tempusta saanut selkäsaunan! :shock:

Vastaa Viestiin