Alfa ja VVT?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pravda
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 10:27

Alfa ja VVT?

Viesti Kirjoittaja pravda »

Tällaisilla (http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm) sivuilla törmäsin tietoon että Alfa Romeo (tai Fiat) olisi käyttänyt VVT (variable valve timing) järjestelmää moottoreissaan jo hyvän aikaa ennen Japanilaisten valmistajien VVT:n "uudelleen keksimistä". Ja siitä heräsikin tiedonjano asiaa kohtaan. Eli puhuttiinko sivuilla lööperiä vai onko Alfa Romeo käyttänyt järjestelmää lisätäkseen moottoreihin vääntöä ylärekisterin tehon siitä kärsimättä ja hamassa menneisyydessä (1960-70?)
ilo alkaa 2 kilosta

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mielestäni ainakin 70-80 -luvun taitteen Giuliettoissa on ja 80-90 -luvulla mm. 75 ja 164ts malleissa.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Juu ei ole japanialaisten keksintöä,löytyi jo ainakin 80-luvun alun Alfetasta silloin kun moottoria ruokki Motronic.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

VVT näyttää tulleen vuonna 1980 2-litraiseen Spideriin (4. sarja).
Vuonna 1983 sitä ohjattiin sähköisesti.
VVT:llä pyrittiin saamaan lisää tehoa, taloudellisuutta ja vähentämään päästöjä.


Sitten löytyipä netistä tällaistakin ;)
Honda broke the ice when the NSX debuted in 1991 as the first production car with a variable valve timing system.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz :lol:

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

VVT koneita on Toyotalla korjattu useita takuuseen vain 30 tkm ajettuja, koska kone kerää karstaa ja männän renkaat jumittuu. Nipponin poikien kone ei kestä kaupunki ajoa. Kyllä siis vikoja on muissakin merkeissä, mutta niistä ei vaan puhuta ja nehän korjataan takuuseen vähin äänin, kiitos hyvän maahantuojan.
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Rolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz :lol:
Autoworldin sivuilla

http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV

Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Ja

Viesti Kirjoittaja alfista »

Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.

Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

2TS kirjoitti:Autoworldin sivuilla..
Jees, tuo Honda juttu taisi olla jossain Suomalaisessa lehdessä, ei kuitenkaan TM tai huulilasi.

Kyllä minun mielestäni ainakin tuo 2.0TS on aika asiallinen kone, eikös hondan vtecit ole aikamoisia kierroskoneita?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ja

Viesti Kirjoittaja V6 »

alfista kirjoitti:Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.

Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
-86 eka suoraruisku diesel; Fiat Croma
-97? eka common rail diesel; Alfa JTD
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Toronado kirjoitti:Juu ei ole japanialaisten keksintöä,löytyi jo ainakin 80-luvun alun Alfetasta silloin kun moottoria ruokki Motronic.
1982 Alfa Romeo Spider jenkkimallissa taisi olla ensimmäinen
tosin näissä uudemmissa tehokkaimmissa japseissa ym muutetaan ajoituksen lisäksi nostoa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Mirafiori
Viestit: 607
Liittynyt: 04 Joulu 2003, 01:56

Re: Ja

Viesti Kirjoittaja Mirafiori »

V6 kirjoitti:
alfista kirjoitti:Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.

Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
-86 eka suoraruisku diesel; Fiat Croma
-97? eka common rail diesel; Alfa JTD
alfa 156:ssa esitelty diesel oli ensimmäinen toisen sukupolven suoraruiskutusdiesel, eli "common rail".

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

2TS kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz :lol:
Autoworldin sivuilla

http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV

Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.

hondassa taitaa olla vain 2 venttiiliä per pytty?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6 kirjoitti:
2TS kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz :lol:
Autoworldin sivuilla

http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV

Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.

hondassa taitaa olla vain 2 venttiiliä per pytty?
Ja eikös VTEC sisällä venttiilien ajoituksen säädön lisäksi myös noston säädön?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

V6 kirjoitti:hondassa taitaa olla vain 2 venttiiliä per pytty?
Joo, ja silloinhan noista tuplatulpista voisi kuvitella olevan jotain hyötyäkin. 16v Twin Sparkissa ne palotilan reunoilla asustavat tulpat taitavat toimia lähinnä myynninedistäjinä.
- Epäkelpokeräilijä -

pravda
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 10:27

Toyota ja VVTi

Viesti Kirjoittaja pravda »

Joo noissa Japanin (vai oisko Turkin,Englannin?) poikien tekemät VVTi T-Sport:it ei taida olla ihan samanlaisia kilometri ihmeitä kun on sieltä päin totuttu näkemään. Kaverini ostama ja loppuenlopuksi 2kk omistama T-Sport Corolla (192hp) leipoi koneen kahteen otteeseen, noin 30tkm tietämissä. Ja nyt ei ollu edes raskaalla kaasujalalla tekemistä asian kanssa, vaikka kierroksia kone osakseen saikin, vaan maltillisessa moottoritie ajossa koneesta pimeni puola ja pudotti sitten lystikseen kolmospytyn venttiilin (en muista kumman puolen) ja teki ikävää jälkeä. Kone kävi takuurakennuksessa ja toimikin seuraavan viikon, jonka jälkeen uusi temppunsa. Oliskohan tässä sitä aiemmin mainittua karstan keruu herkkyyden tuomaa harmia.
ilo alkaa 2 kilosta

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

tuossa VVTi:ssä taidettiin keksiä se sähköventtiilin lisääminen + tämä yhdistetty moottorinohjausboksiin ohjaamaan sitä öljynpainetta, joka Alfassa taitaa toimia suoraan öljynpaineen nousun mukaan.
MP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan siinä Alfan alu-TS:nkin ajoituksensäätimessä elektrisiteettiä, Motronic taitaa avata sen venttiilin.

Pelkällä öljynpaineella voisi tulla aika epätarkka säätö, sehän riippuu kuitenkin aika monesta asiasta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ei siinä VVTissä sitten jää paljoa kekisinöllisyyttä. Tuo moottorinohjauskompuutterin käyttö tosin tietty mahdiolistaa tietty ajotavan mukaisen säädön tms.
MP

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Yritin etsiä netistä tuplatulppien historiaa mutta sekavalta näytti. Ilmeisesti 1929 Maybachin Type 12 mammuttimoottorissa oli tuplatulpat, mutta veikkaisin, että jo aiemmin hurjimmissa lentokoneissa olisi saatettu moista kokeilla. Eli nimen omaan tuotteissa, joita valmistivat BMW, Maybach, Mercedes-Benz, Pratt & Whittney, Isotta-Fraschini, FIAT - ja Alfa Romeo.

Tämä oli myös aika mielenkiintoinen:

http://www.schubeckracing.com/short3.html

Joka tapauksessa Italiassa on tässäkin asiassa oltu ainakin ensimmäisten joukossa...

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Re: Toyota ja VVTi

Viesti Kirjoittaja aar »

pravda kirjoitti:Joo noissa Japanin (vai oisko Turkin,Englannin?) poikien tekemät VVTi T-Sport:it ei taida olla ihan samanlaisia kilometri ihmeitä kun on sieltä päin totuttu näkemään. Kaverini ostama ja loppuenlopuksi 2kk omistama T-Sport Corolla (192hp) leipoi koneen kahteen otteeseen, noin 30tkm tietämissä. Ja nyt ei ollu edes raskaalla kaasujalalla tekemistä asian kanssa, vaikka kierroksia kone osakseen saikin, vaan maltillisessa moottoritie ajossa koneesta pimeni puola ja pudotti sitten lystikseen kolmospytyn venttiilin (en muista kumman puolen) ja teki ikävää jälkeä. Kone kävi takuurakennuksessa ja toimikin seuraavan viikon, jonka jälkeen uusi temppunsa. Oliskohan tässä sitä aiemmin mainittua karstan keruu herkkyyden tuomaa harmia.
Juuri tuota tarkoitin :mrgreen:
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

Vastaa Viestiin