156 JTS vakionopeudensäädin ei pysy päällä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

156 JTS vakionopeudensäädin ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tervehdys Alfistit, ensimmäinen postaukseni tänne.

Cruise tipahtaa päältä satunnaisesti. DA:n mukaan Alfan tunnustama vika ohjauspyörän asentoanturissa, joka antaa virheellistä tietoa äkkiliikkeistä VDC-järjestelmälle.

Ilmeni satunnaisesti uudesta lähtien (04/2003), nyt ajettu 10000 km ja vika ilmaantuu lähes joka kerta. Onko muilla vak.nopeudensäätimen käyttäjillä ilmennyt samaa? Ensi tiistaina vaihdetaan anturi ja toivotaan vian katoavan.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Itselläni on 06/03 JTS cruisella, mutta hyvin on toistaiseksi pelannut. Kerro mikä syy oli kun saat selville niin tietää mitä vaatii jos se hajoo.

Avatar
patu
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 08:35
Car(s): 156, 75, Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja patu »

1000 km mittarissa ja vakionopeudensäätimen toiminnassa ei huomauttamista..(koputtaa puuta)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

patu kirjoitti:1000 km mittarissa ja vakionopeudensäätimen toiminnassa ei huomauttamista..(koputtaa puuta)
moro...oletkos laittanut 156:n??... :-D

Avatar
patu
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 08:35
Car(s): 156, 75, Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja patu »

Juu..niin tuli tehtyä..

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Näyttää olevan vain yksilökohtainen vika... Ohj.pyörän asentoanturi vaihdettiin, tilanne parani, mutta silti testi-ajolla Hki-Nurmijärvi cruise tipahti 3 kertaa pois päältä. Pienikin epätasaisuus tiessä yleensä aiheuttajana. Ennen vaihtoa cruise enää tuskin edes jäi päälle, joten kyllä anturillakin oli vaikutusta. Antureissa on Alfan mukaan esiintynyt viallisia, uutta tyyppiä ei vielä valittu.

Ikävämpänä asiana ilmeni, että auton elektroniikkaa yhdistävässä CAN-väylässä häiriöitä.. Tämä voi olla myös osasyy cruisen toimimattomuuteen, selittää myös autoni käynnistymättömyyttä edellisviikolla (hinaus huoltoon, opelisteilla oli töissä hauskaa), "VLD Failure", starttasi vaan ei käynnistynyt. Vikamuistin resetointi auttoi silloin.

Auto tsekataan ensi kuussa CAN-väylän liitosten ja elektroniikan osalta. Usko lopulliseen voittoon on horjumaton..

Kerron aikanaan lisää.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Auto tsekataan ensi kuussa CAN-väylän liitosten ja elektroniikan osalta. Usko lopulliseen voittoon on horjumaton..
Kerron aikanaan lisää.
:mrgreen:
Ongelmat näyttävät ratkenneen. Cruise-ongelmat jäivät viime viikolla pieniksi, kun Alfonsoni ei suostunut käynnistymään, ja se matkasi autonlavalla huoltoon... Ajotietokoneen näytöllä valikoima virheilmoituksia;VDC, Motor Management, Maximum testosteron level exceeded etc.

Syypää kaikkeen oli ECUn huono maadoitus... Kunnon maajohdolla viat hävisivät ja auto suostui käynnistymään. Tänään 200 km 'ECU:n opetusajon' aikana ei mitään oireita ja cruisekin pelasi kuten pitää. Jos Motronic jotain oppii, niin ainakin sen, ettei alle 3000 r/min juuri ajeltu.. :twisted:

Sijaisautona oli B.. 316 Ti, kyllä oli ihanaa saada Alfa takaisin..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kustaa kirjoitti:Maximum testosteron level exceeded etc.
:lol:

Hienoa että pelaa, olisivat vain saaneet huomata tuon ekalla yrittämällä. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan vai mites se menikään.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Ei suoranaisesti liity tähän vakionopeudensäätimen poiskytkeytymiseen , mutta en parempaakaan ketjua tai suoraa vastausta muualta löytänyt, joten kysäisen tässä.

156 -03, oli Autokeskuksen Ykköshuollossa(perushuolto; öljyt ym.) johon lisäksi tehtiin Plushuoltona vaihteistoöljyn vaihto. Vielä näiden päälle vaihdettiin etupäähän laakerit, jarrulevyt ja -palat.

Seuraavana päivänä huomasin, että kun autolla ajaa tasaista tietä cruisen ollessa päällä, on meno nykivää ja cruise ikäänkuin hakee jatkuvasti nopeutta kahden eri kilometrinopeuden välillä. Sama kuin vakkarin säätimestä joku jatkuvasti lisäisi yhden pykälän nopeutta, vähentäisi nopeutta, lisäisi, vähentäisi...
Kun ajetaan ylä- tai alamäkeä, cruise pitää nopeuden vakiona, jolloin tätä nykimistä ei esiinny. Parhaiten asian havaitsee tasaisella tiellä. Ei ole väliä ajaako kolmosvaihteella vaiko kutosella, eikä myöskään ajaako 41km/h vai 100km/h.
Myöskään cruise ei kytkeydy itsekseen pois päältä. Eikä nopeusmittarissa näy nopeuden heijaamista.

Kysymys arvon foorumilaisille; ottaako vakionopeudensäädin signaalinsa vaihdelaatikosta vaiko jostakin liittimeltä voimansiirrosta? Okei, vaihteisto on osa voimansiirtoa, mutta tarkoitan että vaikuttaako tuohon ongelmaan vaihteistoöljyn vaihto vaiko etupäähän tehty laakeri- ja jarruremppa?

Olen varannut ajan Autokeskuksen testeriin jotta ongelma saadaan paikallistettua. Jos täältä foorumilta ei löydy ideaoita tai kokemuksia ennen kuin asia selviää, niin infoan kuinka hommassa kävi. :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla tekee välillä noin -03 V6nen. En oo huomannu, että tekis noin moottorin kunnolla lämmettyä mutta kylmällä / haalealla moottorilla kylläkin. Jos 1.8 tai 2.0 motilla tekis samaa tuskin huomaisit, kun vähempi potkua. Oisko kaasuläpässä paskaa ?
MP

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Jeps, kiitos.
Moottorin lämpötilalla ei ole merkitystä, senkin kokeilin. Myös eri kierrosalueet on testattu.

Eikö kaasuläpän likaantuminen vaikuttaisi myös kun ajetaan ilman cruisea? Samoin kun jos ILMI pätkii niin sen luulisi tuntuvan kaikenlaisessa ajossa...

Sen verran tuossa lueskelin että vakionopeudensäädin ottanee signaalin nopeusmittarilta mutta mistäs se nopeusmittari saa signaalin tällaisessa pelissä?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

-tommi- kirjoitti:Jeps, kiitos.
Moottorin lämpötilalla ei ole merkitystä, senkin kokeilin. Myös eri kierrosalueet on testattu.

Eikö kaasuläpän likaantuminen vaikuttaisi myös kun ajetaan ilman cruisea? Samoin kun jos ILMI pätkii niin sen luulisi tuntuvan kaikenlaisessa ajossa...

Sen verran tuossa lueskelin että vakionopeudensäädin ottanee signaalin nopeusmittarilta mutta mistäs se nopeusmittari saa signaalin tällaisessa pelissä?
abs -antureilta.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kustaa kirjoitti:testi-ajolla Hki-Nurmijärvi cruise tipahti 3 kertaa pois päältä.
Tähän vielä: Hyvinkää - Helsinki välillä '02 jts tiputtaa myös cruisen 3 kertaa alas. Tapahtuu isojen sähkölinjojen kohdalla, sama ilmiö toistuu myös muualla kun lähistöllä on isompaa voimalinjaa.

Olen ajatellut, että kyseessä on Alfa Romeon cruisen herkkyys ulkopuolisille häiriöille. Esim. Caddyssä ei tuota tapahdu (tosin se varmaan olisikin joku class action suit'n paikka jos moista kävisi).

Eipä tuo minua pahemmin häiritse, vaikka onhan tuo 156:n cruise vähän hankala käyttää ja ropata jatkuvasti päälle. Aika usein se jääkin sitten uudelleen kytkemättä. Meno varsinkin tuolla työmatkaväylälläni on nykyisin sen verran omituista ettei cruisesta muutenkaan ole merkittävää iloa.

-Tazio

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Nyt on auton vikakoodit luettu eikä sieltä löytynyt mitään. Tämän olisin ehkä osannut sanoa itsekin, koska eiköhän koodit ole luettu sillon varsinaisen huollon yhteydessä. :?
Koetin ehdottaa ABS-anturin huonoa liitosta tai likaantunutta kärkeä mutta olivat sitä mieltä että vakionopeudensäädin saa signaalinsa laakerista? Eli juurikin siitä uudesta laakerista mikä ei ole heidän kauttaan ostettu, vaan on minun itseni toimittama, eikä siten voi olla takuuta että osa on alkuperäisosa ja toimisi varmasti oikein. :-D
Noh, varattiin nyt kuitenkin vianrajaukselle aika parin viikon päähän. Jos olisivat laskuttaneet vikakoodien lukemisesta, voi olla että olisi ollu eri ääni kellossa.
Tutkinta kuitenkin jatkuu... Koska tässä muka ollaan jonkin sortin Alfa-harrastaja itsekin :-D niin tuommoisen cruisen sielunelämä on ihan mielenkiintoista selvittää. :)
Eli faktaa ja ideoita saa edelleen laittaa, tänks! :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

-tommi- kirjoitti:Koetin ehdottaa ABS-anturin huonoa liitosta tai likaantunutta kärkeä mutta olivat sitä mieltä että vakionopeudensäädin saa signaalinsa laakerista?
No niin no. Eli ABS-anturi lukee pyöränlaakerin sisäkehää :wink:

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:
-tommi- kirjoitti:Koetin ehdottaa ABS-anturin huonoa liitosta tai likaantunutta kärkeä mutta olivat sitä mieltä että vakionopeudensäädin saa signaalinsa laakerista?
No niin no. Eli ABS-anturi lukee pyöränlaakerin sisäkehää :wink:
En usko että se vika on tossa abs-hässäkässä jos absit kerran toimii eikä vilkuttele vikavaloa!
Jospa se vakkariviiksi on yksinkeraisesti paskana? Ensimmäisenä varmistaisin sen ennen kuin alkaa purkaa puolta autoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^juu en minäkään usko että vika siinä olisi, kunhan selvensin asiaa ;)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös noissa ollut jotain ongelmia jarrupolkimenkytkimen kanssa. Ecu luulee että jarrupoljinta painetaan ja pistää cruisen pois päältä.

Tämä vika taitaa olla alkupään JTS:en ongelma, koska vanha vm 2002 autoni teki tuota samaa, mutta nykyinen vm 2004 facelift 2 ei tee.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla pukkas kans pois vakkaria päältä, kun ostin tuon oman 156sen. Vika oli siinä, että kytkinpoljin ei palauttanut viimeisiä millejä ja vakkari luuli, että kytkintä painetaan. Ei ainakaan mulla liittyny siihen nykimiseen (tai luulen ainakin niin).
MP

Vastaa Viestiin