Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?
Valvoja: Moderators
Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?
Etupää kolisee Alfa GT:ssa. Ääni tuntuu tulevan kuljettajan puolelta. Onko osia saatavilla yksittäin täsmäkohteisiin vai tuleeko hankkia koko alatukivarsi ( sitä jotkut veikkailevat )? Onko kokemuksia? Selviääkö katsastuksessa?
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Hyvin löytävät asemalla, mutta ylätukivarret edestä voi tarkastaa äärimmäisen helposti itsekkin:
Polvilleen renkaan ääreen, tukeva ote ylhäältä renkaan takaa ja nykimistä itseen päin - jos on väljää, kalisee kyllä tuntuvasti. Tuo on myös se yleisin happamaksi pääsevä nivel näissä.
Muut taitavat kotikonstein olla haastavampia todeta.
Polvilleen renkaan ääreen, tukeva ote ylhäältä renkaan takaa ja nykimistä itseen päin - jos on väljää, kalisee kyllä tuntuvasti. Tuo on myös se yleisin happamaksi pääsevä nivel näissä.
Muut taitavat kotikonstein olla haastavampia todeta.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17644
Eli kolisee, mutta meni silti läpi!? Mulla sama juttu, olin vaihtannu ylätukivarren 6kk sitten, se tosin tuntuu vähän "väljemmältä" kuin toisen puolen vanhempi varsi... Noh, en ole viitsinnyt stressata sen enemäpää kun kerran läpi meni.
Mutta jos joku keksii mikä kolkottaa niin kertokaa! Olisi tuostakin mölystä kiva päästä eroon
Eli kolisee, mutta meni silti läpi!? Mulla sama juttu, olin vaihtannu ylätukivarren 6kk sitten, se tosin tuntuu vähän "väljemmältä" kuin toisen puolen vanhempi varsi... Noh, en ole viitsinnyt stressata sen enemäpää kun kerran läpi meni.
Mutta jos joku keksii mikä kolkottaa niin kertokaa! Olisi tuostakin mölystä kiva päästä eroon
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Ave Ystävät! Käytin GT:n tänään katsastuksessa ja yllätyksekseni (harvoin ikävää kuulla ajoneuvonsa olevan kunnossa) auto hyväksyttiin huomautuksitta. Kysyin nitinästä ja "kolinasta", johon katsastaja totesi, että huomasi äänet, muttei ravistimessakaan näyttänyt mitään vikaa ripustuksissa, tukivarissa, tahi "koiranluissa".
Nyt kysnkin arvon Ystävät; mitä tulisi tehdä? Voiko iskarit pitää kitinää ja pientä kolinaa, vaikka ovat ohjearvoijen mukaan kunnossa? Onko muita, kokemusperäisiä, ehdotuksia "vian" paikallistamiseen ja eliminointiin?
Kaunis kiitos jo etukäteen, M
Nyt kysnkin arvon Ystävät; mitä tulisi tehdä? Voiko iskarit pitää kitinää ja pientä kolinaa, vaikka ovat ohjearvoijen mukaan kunnossa? Onko muita, kokemusperäisiä, ehdotuksia "vian" paikallistamiseen ja eliminointiin?
Kaunis kiitos jo etukäteen, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...
Hienoja ja varsin asiantuntevia kommentteja / vinkkejä. Kiitos niistä kaikille! Missä kannattaisi nämä kallistuksenvakaajan runkopuslat vaihtaa? Onko kenen tahansa "möttösen pajan" duuneja ja mitä saattaisi moinen työ maksaa? Tilaanko jostain ko. osat itse?
Iloja, M
Iloja, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Mikäli GT:ssä on samat kumit kuin 147:ssa niin osat löytyy tästä.
Itse kallistuksenvakaajan irroittaminen vaatii edessä vähintään apurungon löysäämisen / laskemisen, itsellä jouduttiin irroittamaan kun kallistuksenvakaaja vaihdettiin viime kesänä.
Eli suosittelen teettämään homman asiansa osaavassa paikassa ettei tule yllätyksiä tuon apurungon kanssa, pajan ei kuitenkaan tarvitse olla mikään alfa-spesialisti.
En muista mitä tuosta työstä veloitettiin mutta ei kai se paria satkua enempää ollut.
Itse kallistuksenvakaajan irroittaminen vaatii edessä vähintään apurungon löysäämisen / laskemisen, itsellä jouduttiin irroittamaan kun kallistuksenvakaaja vaihdettiin viime kesänä.
Eli suosittelen teettämään homman asiansa osaavassa paikassa ettei tule yllätyksiä tuon apurungon kanssa, pajan ei kuitenkaan tarvitse olla mikään alfa-spesialisti.
En muista mitä tuosta työstä veloitettiin mutta ei kai se paria satkua enempää ollut.
Tämä foorumi skulaa hyvin, kiitos. Analyysit ovat syvältä luotaavia ja opettavaisia. Harva ( kokemusta on ) korjaamo onnistuu edes tuntien tutkimisen ( osittain tietysti palkanmaksajan valohoitoa ) jälkeenkään toteamaan vastaavaa - hinnoittelu toki on juristien tuntiveloitustasoa.
Antoisaa kevättä kaikille! M
Antoisaa kevättä kaikille! M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...
KALLISTUKSENVAKAAJAN RUNKOPUSLAT VAIHDETTIIN, KUN OLIN KEIKALLA TURUSSA. TYÖN TEKI MotorIn Pansiontiellä ja hyvin tekikin; Osat maksoivat Heikalla 10 € ja parin tunnin työ 100 €. Natina ja kitinä loppui - loistava fiilis!
KIITOS KAIKILLE KESKUSTELUKETJUUN JA NEUVONTAAN OSALLISTUNEILLE!
KAIKKEa HYVÄÄ, M
KIITOS KAIKILLE KESKUSTELUKETJUUN JA NEUVONTAAN OSALLISTUNEILLE!
KAIKKEa HYVÄÄ, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Ei tartte irrottaa apurunkoa. Puslien kiinnityspannat irti, Koiranluut irti, hajottaa puslien edessä olevat bakeliitti renkaat ja sen jälkeen vetää puslan pois. En ole vielä itse tehnyt, mutta näin se kuulemma onnistuu.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... shes&TPN=1
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... shes&TPN=1
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Yritimpä vaihtaa noita koripuslia. Ainakaan 147kassa ei ollut kallistuksenvakaajassa mitään bakeliitti renkaita vaan kiinteät rautarenkaat. Eli ainakaan tuohon ei pysty puslia vaihtamaan irroittamatta/löystyttämättä apurunkoa. Pika-apuna tällä kertaa laitoin puslan pannan alle metalli palikat jotka kiristää pannan tiukemmalle. Kolina hiljeni. Jännä nähdä kuinka pitkäksi aikaa tällä kertaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mua rupeaa päivä päivältä häiritsemään enemmän se tasanen pikkukolina, etenkin kun se tuntuu pikkusen lattioissa
Pitäisi kait porata ruuvi sinne... metallipala olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta eihän sitä saa puslan ja sen ympärillä olevan metallin väliin, koska puslassa on 'huuli' - en tosin tiedä onko 147. luulisin että siinäkin on.
Mistä erottaa bakeliitti renkaat metallirenkuloista ja miten ne saa tarvittaessa siististi rikki?
Pitäisi kait porata ruuvi sinne... metallipala olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta eihän sitä saa puslan ja sen ympärillä olevan metallin väliin, koska puslassa on 'huuli' - en tosin tiedä onko 147. luulisin että siinäkin on.
Mistä erottaa bakeliitti renkaat metallirenkuloista ja miten ne saa tarvittaessa siististi rikki?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Ei ne ruuvit siellä kovin kauan kestä. Sen metallipalan saa sinne väliin siihen alapuolelle, mutta ei ole helppo homma purkamatta pantaa. Samalla vaivalla vaihtaa koko puslan. Tuon mun korjauksen tein siten, että löysäsin nuo puslia pitävät pannat. Laitoin sopivan kokosen akselin pätkän apurungon päälle(pannan alle) ja kiristin pannan paikalleen. Tuo akseli kiristää pantaa kasaan ja samalla pusla kiristyy.
Bakeliittirenkaan tunnistat siitä, että sen saat rikottua. Ei sitä siististi saa. Eikä ole niin väliäkään. Se estää kallistuksenvakaajan liikkeen sivusuunnassa ja sen voi korvata vaikka kiristämällä klemmarin tilalle.
Bakeliittirenkaan tunnistat siitä, että sen saat rikottua. Ei sitä siististi saa. Eikä ole niin väliäkään. Se estää kallistuksenvakaajan liikkeen sivusuunnassa ja sen voi korvata vaikka kiristämällä klemmarin tilalle.
Re: Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?
etualatukivarren puslat kolistaamatisse kirjoitti:Etupää kolisee Alfa GT:ssa. Ääni tuntuu tulevan kuljettajan puolelta. Onko osia saatavilla yksittäin täsmäkohteisiin vai tuleeko hankkia koko alatukivarsi ( sitä jotkut veikkailevat )? Onko kokemuksia? Selviääkö katsastuksessa?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Runkopuslien vaihtaminen olisi edessä itsellänikin. Uudet saapuivat eilen Heikalta.
Kuvittelisin, että kun puslat ovat halki, niin tämä helpottaa vaihtotyötä huomattavasti.
En ole vielä katsonut auton alle, mutta eikö homma mene suurinpiirtein tälleen..kuten elokuvissa:)
Auto pukeille - molemmat eturenkaat veke - pohjapelti pois (tilaa) - (ehkä koiranluut irroitetaan toisesta päästä) - runkopuslien pannat irti alakautta - paikallaan olevat puslat paskaksi - uudet puslat liuvutetaan paikoilleen ja paketti kasaan.
Tuo rako liuvutella lienee hemmetin ahdas, mutta luulis kait nuo helpomminkin vaihtavan kuin apurungon irrottamalla.
Tässä vielä kuva Heikan sivuille pusliin:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
Kuvittelisin, että kun puslat ovat halki, niin tämä helpottaa vaihtotyötä huomattavasti.
En ole vielä katsonut auton alle, mutta eikö homma mene suurinpiirtein tälleen..kuten elokuvissa:)
Auto pukeille - molemmat eturenkaat veke - pohjapelti pois (tilaa) - (ehkä koiranluut irroitetaan toisesta päästä) - runkopuslien pannat irti alakautta - paikallaan olevat puslat paskaksi - uudet puslat liuvutetaan paikoilleen ja paketti kasaan.
Tuo rako liuvutella lienee hemmetin ahdas, mutta luulis kait nuo helpomminkin vaihtavan kuin apurungon irrottamalla.
Tässä vielä kuva Heikan sivuille pusliin:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
Onko 156 GTAn rakenne tämän osalta samanlainen?
Nimittäin on aivan samaa vaivaa kuin tässä kuvattu, viime vuoden katsastuksessa ei ollut väljää ja viime syksyn huollossa tarkistettiin ettei väljää. Ja silti vähän silloin tällöin pientä kolinaa. No nyt ainakin vaihdan varmuudeksi vielä koiranluut, mutta jos ei sillä parane niin tämä sama kallistuksenvaimentimen puslien vaihto taitaa olla edessä.
Nimittäin on aivan samaa vaivaa kuin tässä kuvattu, viime vuoden katsastuksessa ei ollut väljää ja viime syksyn huollossa tarkistettiin ettei väljää. Ja silti vähän silloin tällöin pientä kolinaa. No nyt ainakin vaihdan varmuudeksi vielä koiranluut, mutta jos ei sillä parane niin tämä sama kallistuksenvaimentimen puslien vaihto taitaa olla edessä.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mulla kolisee oikealta keulasta ihan reilusti ja joka kuopassa. Ylä ja alatukivarret on vaihdettu, koiranluissa ei ollut huollon mukaan väljää eikä iskarin yläpäistäkään löytynyt sanomista.. Meinasivat, että eiköhän tuo katsastuksessa selviä >> inssi pyöritteli vaan päätä ja totesi, että ääntä kuuluu, mutta väljää ei löydy mistään.
Todennäköisesti seuraavana sitten vaihtoon runkopusla tai koko kallistuksenvakaaja, vai onko enää muita vaihtoehtoja?
Tietääkö kukaan, käykö tuo 147/156:n runkopusla myös GT 3,2:een?
Todennäköisesti seuraavana sitten vaihtoon runkopusla tai koko kallistuksenvakaaja, vai onko enää muita vaihtoehtoja?
Tietääkö kukaan, käykö tuo 147/156:n runkopusla myös GT 3,2:een?
Ammattina autokauppa
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Kyllähän nuo muuten varmaan on samanlaiset, mutta olisko GTA/GT 3.2 vahvempi vakaaja? Jos ei muuten selviä niin työntämitalla sekin selviää.
^Kallistuksenvakaaja ei itsessään voi kolista jos nuo puslat on ehjät. Jos puslat on vaan vähän väljät niin on hankala huomata, irroittamatta molempia koiranluita.
^Kallistuksenvakaaja ei itsessään voi kolista jos nuo puslat on ehjät. Jos puslat on vaan vähän väljät niin on hankala huomata, irroittamatta molempia koiranluita.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Mun tapauksessa katsastusmies pyysi katsomaan noita välyksiä viime kerralla kun oikein pyysin etsimään kolinan lähdettä. Tutki paikat pitkään ja hartaasti läpi ja totesi, että syyllinen on tavanomainen juttu esim. Fiateissa (Marea ja Brava/Bravo) sekä Alfoissa.
Hylkyperusteita noista harvemmin kuulemma tulee, mutta kyllä se sieltä ihan komian välyksen löysi rautatangolla vääntäen.
Hylkyperusteita noista harvemmin kuulemma tulee, mutta kyllä se sieltä ihan komian välyksen löysi rautatangolla vääntäen.
Oman 156:n etupäälle en ole tehnyt vielä mitään, takapäässä onkin kaikki roinat uutta... jos ajaa suht nopeasti esim hidastetöyssyn yli (siis ei-ryömintävauhtia), niin etupäästä kuuluu jotain klotinaa, onko tuo ihan ominaisuus vai vika? Vääränmerkkisissä ei tuollaisia "ominaisuuksia" ainakaan ole ollut
Etupää ei siis narise eikä kirsku tms, eikä ohjauksessa tunnu välystä. Vakaajan runkopuslat vaikuttaisivat välyksettömiltä (tosin koiranluita en ole vielä irrottanut), eikä mielestäni ylätukivarsissa ole väljää, ainakaan ei tuntunut täältä luetun neuvon mukaan testaamalla, eli renkaan yläosan takaa rengasta itseensäpäin repimällä.
Kuinkas noita välyksiä olisi järkevintä tutkia niin että saisi jotain selvillekin (no vakaajan ja sen koiranluiden välykset saa tietty selville koiranluut irrottamalla ja vakaajatankoa vääntelemällä), mutta kuinka oikeaoppisesti saisi tutkittua ylä- ja alatukivarsien välykset, eli mihin väliin sorkkarautaa ja mistä pitäisi tunkata ylös (alatukivarrestako?)?
Voikos niissä iskarin yläpään kääntölaakereissa olla jotain kolinanaiheuttajia, ne eivät kylläkään narise/rohise eivätkä pauku käännettäessä?
Etupää ei siis narise eikä kirsku tms, eikä ohjauksessa tunnu välystä. Vakaajan runkopuslat vaikuttaisivat välyksettömiltä (tosin koiranluita en ole vielä irrottanut), eikä mielestäni ylätukivarsissa ole väljää, ainakaan ei tuntunut täältä luetun neuvon mukaan testaamalla, eli renkaan yläosan takaa rengasta itseensäpäin repimällä.
Kuinkas noita välyksiä olisi järkevintä tutkia niin että saisi jotain selvillekin (no vakaajan ja sen koiranluiden välykset saa tietty selville koiranluut irrottamalla ja vakaajatankoa vääntelemällä), mutta kuinka oikeaoppisesti saisi tutkittua ylä- ja alatukivarsien välykset, eli mihin väliin sorkkarautaa ja mistä pitäisi tunkata ylös (alatukivarrestako?)?
Voikos niissä iskarin yläpään kääntölaakereissa olla jotain kolinanaiheuttajia, ne eivät kylläkään narise/rohise eivätkä pauku käännettäessä?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Älä nyt kaikkia pikku lotinoita säiky, jos se menee katsastuksesta läpi niin eikun HANAA.Sautio kirjoitti:Oman 156:n etupäälle en ole tehnyt vielä mitään, takapäässä onkin kaikki roinat uutta... jos ajaa suht nopeasti esim hidastetöyssyn yli (siis ei-ryömintävauhtia), niin etupäästä kuuluu jotain klotinaa, onko tuo ihan ominaisuus vai vika? Vääränmerkkisissä ei tuollaisia "ominaisuuksia" ainakaan ole ollut
Etupää ei siis narise eikä kirsku tms, eikä ohjauksessa tunnu välystä. Vakaajan runkopuslat vaikuttaisivat välyksettömiltä (tosin koiranluita en ole vielä irrottanut), eikä mielestäni ylätukivarsissa ole väljää, ainakaan ei tuntunut täältä luetun neuvon mukaan testaamalla, eli renkaan yläosan takaa rengasta itseensäpäin repimällä.
Kuinkas noita välyksiä olisi järkevintä tutkia niin että saisi jotain selvillekin (no vakaajan ja sen koiranluiden välykset saa tietty selville koiranluut irrottamalla ja vakaajatankoa vääntelemällä), mutta kuinka oikeaoppisesti saisi tutkittua ylä- ja alatukivarsien välykset, eli mihin väliin sorkkarautaa ja mistä pitäisi tunkata ylös (alatukivarrestako?)?
Voikos niissä iskarin yläpään kääntölaakereissa olla jotain kolinanaiheuttajia, ne eivät kylläkään narise/rohise eivätkä pauku käännettäessä?