Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?

Viesti Kirjoittaja matisse »

Etupää kolisee Alfa GT:ssa. Ääni tuntuu tulevan kuljettajan puolelta. Onko osia saatavilla yksittäin täsmäkohteisiin vai tuleeko hankkia koko alatukivarsi ( sitä jotkut veikkailevat )? Onko kokemuksia? Selviääkö katsastuksessa?
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuossa Gtssäkin taitaa olla samat etupään palikat kuin 156/147. ja vaikkei olisikaan niin koiranluu tai ylätukivarsi siellä luultavasti kolisee. Koiranluut ja tukivarret ei ole tarvikkeena kovin kalliita. Ricambi Heikkaa suosittelen.

Avatar
Artusya
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Tammi 2009, 23:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artusya »

ja kun osat on hankittu ,niin mun mielestä edullisin paikka vaihtaa ne on jakomäen teboili,mulla on menossa vaihtoon kaikki etu ala ja ylatukivarret,sovittiin sen tebisjätkän kaa hinnaksi 100-150e. omilla osilla tietty :lol:
gta power

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Kiitos hyvistä vinkeistä ja neuvoa antavista vastauksista. Ongelmani on vielä se, etten tiedä varmuudella, mitä osia tarvitsen. Otanko jonkun "paketin varmuuden vuoksi, vai käynkö analyysissä jossakin?

M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eiköhän se nyt kannata käyttää ensin korjaamolla tutkittavana, ennenkuin alkaa osia tilaamaan.

Avatar
Artusya
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Tammi 2009, 23:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artusya »

nämä analyysit taitaa maksaa aika paljon,mulle sanottiin soundplacessa,vuosaaressa että ne vois chekata mitä siellä kolisee,mutta se maksaa tuntitaksan eli 75e....onneks kaveri töissä autokeskuksessa,se tarkisti ilmaiseksi mulle
gta power

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No noi asiat on korjaamoista kiinni, tunti alustan tarkistuksesta on aikas paljon, niinkuin on 75€:n tuntitaksakin.

Avatar
Artusya
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Tammi 2009, 23:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artusya »

nii,kusetustaha se on,mutta en oo kysyny muualta :P
gta power

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Artusya kirjoitti:nii,kusetustaha se on,mutta en oo kysyny muualta :P
Kallis lienee eri asia kuin kusetus?
VMP

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

mattijus kirjoitti:
Artusya kirjoitti:nii,kusetustaha se on,mutta en oo kysyny muualta :P
Kallis lienee eri asia kuin kusetus?
Kusetus on kumminkin aina kallista! :lol:

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Tolla 75 euron tuntitaksallahan saa jo toisen puolen etuylätukivarren ja "koiranluun"... Voihan se tietysti olla joku muukin, mutta itsellä tähän asti kaikki etupään kolinat johtuneet näistä osista.

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Selvittelen huomenna vaihtoehtoja ja hintoja ...

Kiitos kaikille! t
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Selviääkö etupään kolinat muuten katsastuksessa? Se on kuitenkin tehtävä ja samalla tulisi analyysi ikään kuin ilmaiseksi!
M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Kyllä...

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mulla ainakin aina katsastuksessa hyvin löydetty välykset alfonsosta.. :)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hyvin löytävät asemalla, mutta ylätukivarret edestä voi tarkastaa äärimmäisen helposti itsekkin:

Polvilleen renkaan ääreen, tukeva ote ylhäältä renkaan takaa ja nykimistä itseen päin - jos on väljää, kalisee kyllä tuntuvasti. Tuo on myös se yleisin happamaksi pääsevä nivel näissä.

Muut taitavat kotikonstein olla haastavampia todeta.

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Kiitos taas. Pian selviää kokonaisuus ...

M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mun mielestä korjaamot veloittavat lähes aina operaatioistaan minimissään tuntitaksan, jos nyt ei kuitenkaan mikään polttimon vaihto ole kyseessä.

Tuo ~70e/h ei kai ole halpa, mutta kertokaa nyt ihmeessä sitten selkeästi edukkaampia ja kuitenkin asiallisia vaihtoehtoja. :roll:

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

matisse kirjoitti:Selviääkö etupään kolinat muuten katsastuksessa? Se on kuitenkin tehtävä ja samalla tulisi analyysi ikään kuin ilmaiseksi!
M
Paitsi jos kolina tulee vetonivelistä ja kumit on ehjät...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17644

Eli kolisee, mutta meni silti läpi!? Mulla sama juttu, olin vaihtannu ylätukivarren 6kk sitten, se tosin tuntuu vähän "väljemmältä" kuin toisen puolen vanhempi varsi... Noh, en ole viitsinnyt stressata sen enemäpää kun kerran läpi meni.

Mutta jos joku keksii mikä kolkottaa niin kertokaa! Olisi tuostakin mölystä kiva päästä eroon :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Ave Ystävät! Käytin GT:n tänään katsastuksessa ja yllätyksekseni (harvoin ikävää kuulla ajoneuvonsa olevan kunnossa) auto hyväksyttiin huomautuksitta. Kysyin nitinästä ja "kolinasta", johon katsastaja totesi, että huomasi äänet, muttei ravistimessakaan näyttänyt mitään vikaa ripustuksissa, tukivarissa, tahi "koiranluissa".

Nyt kysnkin arvon Ystävät; mitä tulisi tehdä? Voiko iskarit pitää kitinää ja pientä kolinaa, vaikka ovat ohjearvoijen mukaan kunnossa? Onko muita, kokemusperäisiä, ehdotuksia "vian" paikallistamiseen ja eliminointiin?

Kaunis kiitos jo etukäteen, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Oiskos siellä sitten kallistuksen vakaajan puslissa väljää?

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Ääni kallistuksenvakaajan puslille. Oma 156 käyttäytyi aikoinaan samalla lailla.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ääni täältäkin kallistuksenvakaajan runkopuslille.

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Kolisevan vakaajan kanssa menee läpi eli ääni samoin sille. Sama juttu nimittäin itsellä. V-mäinen juttu vaan on että sen vaihtaminen on melko työlästä (lue kallista).
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Koni FSD:t kolisee mulla hieman kylminä. Hiljenevät, kun saavat vähän töitä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eikös väljät kallistuksen vakaajan puslat kummiskin hylättäisi katsastuksessa? siis jos ne on oikeasti väljät...

Mulla olis puslat kontissa, ei vaan huvita ruveta vaihtamaan :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei välttämättä. Itse nimenomaan katsastuksessa pyysin selvittämään satunnaista kolahtelua. Syyksi pitkällisen tutkinnan jälkeen ilmeni vakaajan runkopuslat, joissa oli välystä, muttei kuulemma liikaa. Mikä nyt sitten on liikaa?
No vaihdoin ne eniweis :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

no voi perse, just tapellu Moduksen jakohihnan kanssa, ei huvittaisi ruveta heti perään puslia sörkkimään :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Hienoja ja varsin asiantuntevia kommentteja / vinkkejä. Kiitos niistä kaikille! Missä kannattaisi nämä kallistuksenvakaajan runkopuslat vaihtaa? Onko kenen tahansa "möttösen pajan" duuneja ja mitä saattaisi moinen työ maksaa? Tilaanko jostain ko. osat itse?

Iloja, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Mikäli GT:ssä on samat kumit kuin 147:ssa niin osat löytyy tästä.

Itse kallistuksenvakaajan irroittaminen vaatii edessä vähintään apurungon löysäämisen / laskemisen, itsellä jouduttiin irroittamaan kun kallistuksenvakaaja vaihdettiin viime kesänä.

Eli suosittelen teettämään homman asiansa osaavassa paikassa ettei tule yllätyksiä tuon apurungon kanssa, pajan ei kuitenkaan tarvitse olla mikään alfa-spesialisti.

En muista mitä tuosta työstä veloitettiin mutta ei kai se paria satkua enempää ollut.
 

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

Tämä foorumi skulaa hyvin, kiitos. Analyysit ovat syvältä luotaavia ja opettavaisia. Harva ( kokemusta on ) korjaamo onnistuu edes tuntien tutkimisen ( osittain tietysti palkanmaksajan valohoitoa ) jälkeenkään toteamaan vastaavaa - hinnoittelu toki on juristien tuntiveloitustasoa.

Antoisaa kevättä kaikille! M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

matisse
Viestit: 26
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matisse »

KALLISTUKSENVAKAAJAN RUNKOPUSLAT VAIHDETTIIN, KUN OLIN KEIKALLA TURUSSA. TYÖN TEKI MotorIn Pansiontiellä ja hyvin tekikin; Osat maksoivat Heikalla 10 € ja parin tunnin työ 100 €. Natina ja kitinä loppui - loistava fiilis!

KIITOS KAIKILLE KESKUSTELUKETJUUN JA NEUVONTAAN OSALLISTUNEILLE!

KAIKKEa HYVÄÄ, M
Kiitos jo etukäteen ja antoisaa päivää kaikille ...

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Hyvä homma että sait kuntoon! Ei kellään muuten ole kokemuksia pk-seudulla samasta, erään paikallisen korjaamon mukaan puslia ei kannata vaihtaa koska tangon irroitus ja puslien vaihto maksaa saman kuin uusi > arvio töineen about 500e :crazyeyes: ??
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Näin kuulin täälläkin, eli että pitäisi apurunko irroittaa, jotta saa runkopuslat vaihdettua. Se ei ole satasen homma, kiinnostaisi tietää miten Turussa vaihtoivat?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei tartte irrottaa apurunkoa. Puslien kiinnityspannat irti, Koiranluut irti, hajottaa puslien edessä olevat bakeliitti renkaat ja sen jälkeen vetää puslan pois. En ole vielä itse tehnyt, mutta näin se kuulemma onnistuu. :lol:

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... shes&TPN=1

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Yritimpä vaihtaa noita koripuslia. Ainakaan 147kassa ei ollut kallistuksenvakaajassa mitään bakeliitti renkaita vaan kiinteät rautarenkaat. Eli ainakaan tuohon ei pysty puslia vaihtamaan irroittamatta/löystyttämättä apurunkoa. Pika-apuna tällä kertaa laitoin puslan pannan alle metalli palikat jotka kiristää pannan tiukemmalle. Kolina hiljeni. Jännä nähdä kuinka pitkäksi aikaa tällä kertaa.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Hyvä tietää, pitää kurkkia tonne auton alle, kunhan kelit paranee.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mua rupeaa päivä päivältä häiritsemään enemmän se tasanen pikkukolina, etenkin kun se tuntuu pikkusen lattioissa :silent:

Pitäisi kait porata ruuvi sinne... metallipala olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta eihän sitä saa puslan ja sen ympärillä olevan metallin väliin, koska puslassa on 'huuli' - en tosin tiedä onko 147. luulisin että siinäkin on.

Mistä erottaa bakeliitti renkaat metallirenkuloista ja miten ne saa tarvittaessa siististi rikki?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei ne ruuvit siellä kovin kauan kestä. Sen metallipalan saa sinne väliin siihen alapuolelle, mutta ei ole helppo homma purkamatta pantaa. Samalla vaivalla vaihtaa koko puslan. Tuon mun korjauksen tein siten, että löysäsin nuo puslia pitävät pannat. Laitoin sopivan kokosen akselin pätkän apurungon päälle(pannan alle) ja kiristin pannan paikalleen. Tuo akseli kiristää pantaa kasaan ja samalla pusla kiristyy.

Bakeliittirenkaan tunnistat siitä, että sen saat rikottua. Ei sitä siististi saa. Eikä ole niin väliäkään. Se estää kallistuksenvakaajan liikkeen sivusuunnassa ja sen voi korvata vaikka kiristämällä klemmarin tilalle.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tjuu.. mä taidan kokeilla metallinpalan laittamista, jos sekään ei kestä niin sitten on kait ne puslat vaihdetta ihan oikeasti.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

valle
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Joulu 2009, 19:34

Re: Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?

Viesti Kirjoittaja valle »

matisse kirjoitti:Etupää kolisee Alfa GT:ssa. Ääni tuntuu tulevan kuljettajan puolelta. Onko osia saatavilla yksittäin täsmäkohteisiin vai tuleeko hankkia koko alatukivarsi ( sitä jotkut veikkailevat )? Onko kokemuksia? Selviääkö katsastuksessa?
etualatukivarren puslat kolistaa :crazyeyes:

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Runkopuslien vaihtaminen olisi edessä itsellänikin. Uudet saapuivat eilen Heikalta.
Kuvittelisin, että kun puslat ovat halki, niin tämä helpottaa vaihtotyötä huomattavasti.
En ole vielä katsonut auton alle, mutta eikö homma mene suurinpiirtein tälleen..kuten elokuvissa:)
Auto pukeille - molemmat eturenkaat veke - pohjapelti pois (tilaa) - (ehkä koiranluut irroitetaan toisesta päästä) - runkopuslien pannat irti alakautta - paikallaan olevat puslat paskaksi - uudet puslat liuvutetaan paikoilleen ja paketti kasaan.

Tuo rako liuvutella lienee hemmetin ahdas, mutta luulis kait nuo helpomminkin vaihtavan kuin apurungon irrottamalla.

Tässä vielä kuva Heikan sivuille pusliin:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juurikin noinhan se ajatustasolla menee. Onnea vaihtoon. ;)

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Lupaan ainakin kokeilla ja pyrkimyksenä on vähän photojakin ottaa.

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

Onko 156 GTAn rakenne tämän osalta samanlainen?
Nimittäin on aivan samaa vaivaa kuin tässä kuvattu, viime vuoden katsastuksessa ei ollut väljää ja viime syksyn huollossa tarkistettiin ettei väljää. Ja silti vähän silloin tällöin pientä kolinaa. No nyt ainakin vaihdan varmuudeksi vielä koiranluut, mutta jos ei sillä parane niin tämä sama kallistuksenvaimentimen puslien vaihto taitaa olla edessä.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mulla kolisee oikealta keulasta ihan reilusti ja joka kuopassa. Ylä ja alatukivarret on vaihdettu, koiranluissa ei ollut huollon mukaan väljää eikä iskarin yläpäistäkään löytynyt sanomista.. Meinasivat, että eiköhän tuo katsastuksessa selviä >> inssi pyöritteli vaan päätä ja totesi, että ääntä kuuluu, mutta väljää ei löydy mistään.

Todennäköisesti seuraavana sitten vaihtoon runkopusla tai koko kallistuksenvakaaja, vai onko enää muita vaihtoehtoja?

Tietääkö kukaan, käykö tuo 147/156:n runkopusla myös GT 3,2:een?
Ammattina autokauppa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllähän nuo muuten varmaan on samanlaiset, mutta olisko GTA/GT 3.2 vahvempi vakaaja? Jos ei muuten selviä niin työntämitalla sekin selviää.

^Kallistuksenvakaaja ei itsessään voi kolista jos nuo puslat on ehjät. Jos puslat on vaan vähän väljät niin on hankala huomata, irroittamatta molempia koiranluita.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mun tapauksessa katsastusmies pyysi katsomaan noita välyksiä viime kerralla kun oikein pyysin etsimään kolinan lähdettä. Tutki paikat pitkään ja hartaasti läpi ja totesi, että syyllinen on tavanomainen juttu esim. Fiateissa (Marea ja Brava/Bravo) sekä Alfoissa.
Hylkyperusteita noista harvemmin kuulemma tulee, mutta kyllä se sieltä ihan komian välyksen löysi rautatangolla vääntäen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Oman 156:n etupäälle en ole tehnyt vielä mitään, takapäässä onkin kaikki roinat uutta... jos ajaa suht nopeasti esim hidastetöyssyn yli (siis ei-ryömintävauhtia), niin etupäästä kuuluu jotain klotinaa, onko tuo ihan ominaisuus vai vika? Vääränmerkkisissä ei tuollaisia "ominaisuuksia" ainakaan ole ollut :D
Etupää ei siis narise eikä kirsku tms, eikä ohjauksessa tunnu välystä. Vakaajan runkopuslat vaikuttaisivat välyksettömiltä (tosin koiranluita en ole vielä irrottanut), eikä mielestäni ylätukivarsissa ole väljää, ainakaan ei tuntunut täältä luetun neuvon mukaan testaamalla, eli renkaan yläosan takaa rengasta itseensäpäin repimällä.

Kuinkas noita välyksiä olisi järkevintä tutkia niin että saisi jotain selvillekin (no vakaajan ja sen koiranluiden välykset saa tietty selville koiranluut irrottamalla ja vakaajatankoa vääntelemällä), mutta kuinka oikeaoppisesti saisi tutkittua ylä- ja alatukivarsien välykset, eli mihin väliin sorkkarautaa ja mistä pitäisi tunkata ylös (alatukivarrestako?)?

Voikos niissä iskarin yläpään kääntölaakereissa olla jotain kolinanaiheuttajia, ne eivät kylläkään narise/rohise eivätkä pauku käännettäessä?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Sautio kirjoitti:Oman 156:n etupäälle en ole tehnyt vielä mitään, takapäässä onkin kaikki roinat uutta... jos ajaa suht nopeasti esim hidastetöyssyn yli (siis ei-ryömintävauhtia), niin etupäästä kuuluu jotain klotinaa, onko tuo ihan ominaisuus vai vika? Vääränmerkkisissä ei tuollaisia "ominaisuuksia" ainakaan ole ollut :D
Etupää ei siis narise eikä kirsku tms, eikä ohjauksessa tunnu välystä. Vakaajan runkopuslat vaikuttaisivat välyksettömiltä (tosin koiranluita en ole vielä irrottanut), eikä mielestäni ylätukivarsissa ole väljää, ainakaan ei tuntunut täältä luetun neuvon mukaan testaamalla, eli renkaan yläosan takaa rengasta itseensäpäin repimällä.

Kuinkas noita välyksiä olisi järkevintä tutkia niin että saisi jotain selvillekin (no vakaajan ja sen koiranluiden välykset saa tietty selville koiranluut irrottamalla ja vakaajatankoa vääntelemällä), mutta kuinka oikeaoppisesti saisi tutkittua ylä- ja alatukivarsien välykset, eli mihin väliin sorkkarautaa ja mistä pitäisi tunkata ylös (alatukivarrestako?)?

Voikos niissä iskarin yläpään kääntölaakereissa olla jotain kolinanaiheuttajia, ne eivät kylläkään narise/rohise eivätkä pauku käännettäessä?
Älä nyt kaikkia pikku lotinoita säiky, jos se menee katsastuksesta läpi niin eikun HANAA.

Vastaa Viestiin