75 alustan parannus
Valvoja: Moderators
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
75 alustan parannus
Scuderian kanssa tuumattiin, että varmaan paree jättää ne vanteet vielä vähäksi aikaa kaupan hyllyyn ja laittaa ensin alusta kuntoon.
Weitecin gt alustasarja (kokemuksia?) on nyt harkinnassa superflexin puslien kanssa, mutta mitähän puslia sinne kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa? Eli mitkä vaikuttavat eniten?
Tarvii kyllä kysyä Bilsteinin alustan hintaa, kun suhtaudun pienellä varauksella (aihetta?) tuohon weitecin gt:hen. Tx:n sarja säädettävillä iskareilla on kuulemma ihan hyvä, mutta sitähän ei tietenkään tähän autoon saa..
Onhan sitten Konin keltaiset, mutta alkaa jo maksamaan hieman liikaa.
Joo, mutta ne puslat. Mitkä siis ekana vaihtoon?
Weitecin gt alustasarja (kokemuksia?) on nyt harkinnassa superflexin puslien kanssa, mutta mitähän puslia sinne kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa? Eli mitkä vaikuttavat eniten?
Tarvii kyllä kysyä Bilsteinin alustan hintaa, kun suhtaudun pienellä varauksella (aihetta?) tuohon weitecin gt:hen. Tx:n sarja säädettävillä iskareilla on kuulemma ihan hyvä, mutta sitähän ei tietenkään tähän autoon saa..
Onhan sitten Konin keltaiset, mutta alkaa jo maksamaan hieman liikaa.
Joo, mutta ne puslat. Mitkä siis ekana vaihtoon?
Noniin nyt tuli mielenkiintoinen aihe. Itselläni on bilsteinit alla nyt, mutta ne on ainakin 4 vuotta vanhat ja yhden sain jo hajotettuakin. Tekisi mieli kokeilla jotain muunlaista iskaria kesällä, nuo bilsteinit kun on hiukan kovat mun mieleen. Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.
Eli mikäs niissä on vikana, Hotakainen, kun olet myymässä?
Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Kauppiaat tietenkin jaksaa mainostaa sitä että ihan kaikki puslat pitää vaihtaa polyuretaanisiin jotta ajo-ominaisuudet olisivat loistavat. Mutta kun ajattelee järjellä, niin monet metelin kannalta kriittiset puslat eivät ole ajo-ominaisuuksien kannalta ollenkaan liian löysät vakiona. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen. Etureaktiotankojen puslat taas ovat tehtaan jäljiltä aivan liian löysät kovaan ajoon, siinä pu-puslat ovat mielestäni hyvinkin oikeutettu vaihto. Kesän aikana yritän kerätä lisää käytännön kokemusta kokeilemalla kaikenlaista...
Eli mikäs niissä on vikana, Hotakainen, kun olet myymässä?
Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Kauppiaat tietenkin jaksaa mainostaa sitä että ihan kaikki puslat pitää vaihtaa polyuretaanisiin jotta ajo-ominaisuudet olisivat loistavat. Mutta kun ajattelee järjellä, niin monet metelin kannalta kriittiset puslat eivät ole ajo-ominaisuuksien kannalta ollenkaan liian löysät vakiona. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen. Etureaktiotankojen puslat taas ovat tehtaan jäljiltä aivan liian löysät kovaan ajoon, siinä pu-puslat ovat mielestäni hyvinkin oikeutettu vaihto. Kesän aikana yritän kerätä lisää käytännön kokemusta kokeilemalla kaikenlaista...
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No mulla on esimerkiksi punaiset konit tällä hetkellä, joista ilmeisesti toinen takavaimennin romuna. Mutkaan lujaa tullessa kaikki menee niinkauan hyvin kunnes tulee töyssy/heitto, jolloin perä alkaa vatkaamaan hengenvaarallisesti.milano kirjoitti: Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.
Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen.
Takakulmista painelemalla en kuitenkaan huomaa mitään erikoista, mutta kun takapäätä heiluttelee sivusuunnasa, niin se heiluu hieman holtittomasti :
Noita keltaisia Koneja sai 75:een esim. www.kiiltovaunu.com
Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
Viimeksi muokannut Abarth, 25 Maalis 2003, 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos sulla on koneessa Mirc jos ei niin asennaAbarth kirjoitti:En päässy ircciin Tai sit en osaa.
http://www.mirc.co.uk/translations/finnish.html
Optionsiin laitat sitten:
Description: Quaknet
irc Server: de.quakenet.org
Toki olen sen juuri vaihtanut, mutta tavalliseen kumiseen malliin. Käytöksessä ei ole moitteen sijaa, mutta olisi kiva tietenkin koeajaa joskus yksilöä jossa on pu-dedion-pusla ja arvioida siltä pohjalta.Abarth kirjoitti: Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
Reaktiotangon pusla vaihtuu täysin ilman mitään voimatoimia, yksi iso ruuvi pois konetilan puolelta ja toinen reaktiotangon ja etupyörän ylätukivarren liitoskohdasta, niin koko reaktiotanko irtoaa. Puslia on kaksi per puoli, ja ne puristuvat kiinni pyöreillä levyillä, jotka ainakin minulla olivat vääntyneet ja kuluneet niin että piti tilata italiasta uudet ennenkuin uskalsin asentaa pu-puslat . Niin ja reaktiotankoa takaisin laittaessa kannattaa muistaa uusia/liimata ne isot lukkomutterit, ettei käy niinkuin minulla että reaktiotanko meinaa irrota ajossa kun ruuvit löystyy.
Reaktitankojen puslat kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa jämäkämmiksi. Ja todellakin muistaa liimata ne mutterit.
Kallistuksenvakaimien ja wattin-tuen puslatkin ovat kohtuudella vaihdettavissa. De-dion pusla ja ylätukivarsien puslat ovatkin hiukan hankalammat.
Alfattomuuden takia ylimääräiseksi jääneet takajouset -30mm (todella vähän käytetyt) ja Avon säädettävät iskunvaimentimet (vähän enempi käytetyt) etsivät uutta projektia.
Kallistuksenvakaimien ja wattin-tuen puslatkin ovat kohtuudella vaihdettavissa. De-dion pusla ja ylätukivarsien puslat ovatkin hiukan hankalammat.
Alfattomuuden takia ylimääräiseksi jääneet takajouset -30mm (todella vähän käytetyt) ja Avon säädettävät iskunvaimentimet (vähän enempi käytetyt) etsivät uutta projektia.
Jos sulla on madallusjouset, niin veikkaanpa että konit pohjaa, niin mullekkin kävi kisajousilla.. -45mm
Abarth kirjoitti:No mulla on esimerkiksi punaiset konit tällä hetkellä, joista ilmeisesti toinen takavaimennin romuna. Mutkaan lujaa tullessa kaikki menee niinkauan hyvin kunnes tulee töyssy/heitto, jolloin perä alkaa vatkaamaan hengenvaarallisesti.milano kirjoitti: Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.
Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen.
Takakulmista painelemalla en kuitenkaan huomaa mitään erikoista, mutta kun takapäätä heiluttelee sivusuunnasa, niin se heiluu hieman holtittomasti :
Noita keltaisia Koneja sai 75:een esim. www.kiiltovaunu.com
Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
- Alfaholic -
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No niin. Nyt on hankittu kaikki puslat mitä powerflexiltä saa. Hinta oli ilman bumpstoppeja 169,-
Eikä menny kun vuosi...
Sarjaan kuuluu reaktiotankojen, ylätukivarsien sekä Watt- tuennan puslat(en ole ihan varma nimityksestä). Watt- tankojen puslat on nyt asennettu paikoillensa.
Superflexillä on käsittääkseni valikoimassa dedionin pusla ja kallistuksenvakaajien puslat eteen sekä taakse. Dedionin puslan aion ainakin tilata, mutta kallistuksenvakaimien puslat ovat vielä mietinnän alla.
Paikallinen Osaset- myyjä tarjoaa Konin keltaisia hintaan 450,-
Sanoi ettei toimi >40mm. madalletussa autossa. Eli jouset tulee ilmeisesti olemaan max. 40mm. madaltavat. Merkkiä en ole vielä miettinyt.
Turbon ja 3.0:n etujouset ovat ilmeisesti jäykemmät kuin ts:n? Ovatko vaihtokelpoisia keskenään?
Eikä menny kun vuosi...
Sarjaan kuuluu reaktiotankojen, ylätukivarsien sekä Watt- tuennan puslat(en ole ihan varma nimityksestä). Watt- tankojen puslat on nyt asennettu paikoillensa.
Superflexillä on käsittääkseni valikoimassa dedionin pusla ja kallistuksenvakaajien puslat eteen sekä taakse. Dedionin puslan aion ainakin tilata, mutta kallistuksenvakaimien puslat ovat vielä mietinnän alla.
Paikallinen Osaset- myyjä tarjoaa Konin keltaisia hintaan 450,-
Sanoi ettei toimi >40mm. madalletussa autossa. Eli jouset tulee ilmeisesti olemaan max. 40mm. madaltavat. Merkkiä en ole vielä miettinyt.
Turbon ja 3.0:n etujouset ovat ilmeisesti jäykemmät kuin ts:n? Ovatko vaihtokelpoisia keskenään?
75TS/turbo/V6 vieläpä samat jouset. Erot vakaajissa.
Itse meinasin viskata tuon takavakaajan lepikkoon. Yksinkertainen on kaunista. Mitäs tollasella sisäpyörän keventäjällä takavedossa tekee? Aattelin vähentää kallistelua jäykemmin jousin. Jos nyt vakaajan jättää sinne, niin sen merkitys kuitenkin vähenee entisestä, koska kallistelee muutenkin vähemmän...
A) biltemasta Ford Sierran vaunujouset tai B) Saab 900 etujouset. Sierran jouset vois olla nekin riittävän jäykät, koska Loordin geometriassa jousi on renkaan ja nivelpisteen välisellä suoralla Alfassa päinvastoin. Varmaan kuitenkin 900:n jouset, koska niissä on varaa lyhentää.
Konin keltaiset 75€ kipale Hollannissa. http://www.arparts.nl/ Mutta jos noi ei käy madallettuun niin eipä sitten sellaisia. Eikö nuo menis läpilyöntikumeja lyhentämällä?
Itse meinasin viskata tuon takavakaajan lepikkoon. Yksinkertainen on kaunista. Mitäs tollasella sisäpyörän keventäjällä takavedossa tekee? Aattelin vähentää kallistelua jäykemmin jousin. Jos nyt vakaajan jättää sinne, niin sen merkitys kuitenkin vähenee entisestä, koska kallistelee muutenkin vähemmän...
A) biltemasta Ford Sierran vaunujouset tai B) Saab 900 etujouset. Sierran jouset vois olla nekin riittävän jäykät, koska Loordin geometriassa jousi on renkaan ja nivelpisteen välisellä suoralla Alfassa päinvastoin. Varmaan kuitenkin 900:n jouset, koska niissä on varaa lyhentää.
Konin keltaiset 75€ kipale Hollannissa. http://www.arparts.nl/ Mutta jos noi ei käy madallettuun niin eipä sitten sellaisia. Eikö nuo menis läpilyöntikumeja lyhentämällä?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Siis ootko Grendel ottanu takavakaajan kokonaan pois?
Mitkä takajouset sulla on?
Mittasin eilen vakaajien paksuuden: Etu 22mm. ja taka 21mm.
Onko muovipuskuri gtv:ssä 23mm. takavakaaja ja käykö se ts:n kiinnikkeisiin? Lieneekö käytännön hyötyä jos vaihtaa myös puslat jäykempiin?
Superflexin valikoimassa on myös 24 ja 27mm. etuvakaajiin puslat myynnissä. Mistäs malleista ne on ja käyvätkö ts:n kiinnikkeisiin?
http://www.nic.fi/~spo-auto/superflex/page3.html
Mitkä takajouset sulla on?
Mittasin eilen vakaajien paksuuden: Etu 22mm. ja taka 21mm.
Onko muovipuskuri gtv:ssä 23mm. takavakaaja ja käykö se ts:n kiinnikkeisiin? Lieneekö käytännön hyötyä jos vaihtaa myös puslat jäykempiin?
Superflexin valikoimassa on myös 24 ja 27mm. etuvakaajiin puslat myynnissä. Mistäs malleista ne on ja käyvätkö ts:n kiinnikkeisiin?
http://www.nic.fi/~spo-auto/superflex/page3.html
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Mulla ei ole edes takavakaajan kiinnikkeitä jäljellä! Takajouset on 400 lbs/in.
Jos päättää pitää vakaajan niin kannattaa ainakin vaihtaa puslat jotta se vakaaja tekisikin jotain.
Myös etuvakaajan kiinnikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kumeja on yhteensä 6 kpl ja nopean tutkiskelun tulos oli että pyörä voi joustaa sentin pari ennen kuin vakaaja alkaa toimimaan. Jäykemmät puslat tai teräsnivelet korjaavat asian.
Jos päättää pitää vakaajan niin kannattaa ainakin vaihtaa puslat jotta se vakaaja tekisikin jotain.
Myös etuvakaajan kiinnikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kumeja on yhteensä 6 kpl ja nopean tutkiskelun tulos oli että pyörä voi joustaa sentin pari ennen kuin vakaaja alkaa toimimaan. Jäykemmät puslat tai teräsnivelet korjaavat asian.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mikähän toi 27mm. tarvikevakaaja on?
Mulla kun on nää alusta-asiat vähän hakusessa, niin osaisiko joku kertoa, että mitä haittaa on liian jäykästä etu- tai takavakaajasta?
Entä miten auton käytökseen vaikutta jos etu- tai takajouset ovat liian jäykät?
Tohon seiskavitoseen ei kyllä jäykempiä vääntösauvoja taida hevin löytyä.
Eli mulla on tarkotus tehdä tosta autosta ihan katulaillinen peli kuitenkin rata-ajoa silmälläpitäen. Mukavuudesta viis
Mulla kun on nää alusta-asiat vähän hakusessa, niin osaisiko joku kertoa, että mitä haittaa on liian jäykästä etu- tai takavakaajasta?
Entä miten auton käytökseen vaikutta jos etu- tai takajouset ovat liian jäykät?
Tohon seiskavitoseen ei kyllä jäykempiä vääntösauvoja taida hevin löytyä.
Eli mulla on tarkotus tehdä tosta autosta ihan katulaillinen peli kuitenkin rata-ajoa silmälläpitäen. Mukavuudesta viis
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Kiitos vinkistä! Takavakaajaan löytyisikin puslat superflexiltä.Grendel kirjoitti:Mulla ei ole edes takavakaajan kiinnikkeitä jäljellä! Takajouset on 400 lbs/in.
Jos päättää pitää vakaajan niin kannattaa ainakin vaihtaa puslat jotta se vakaaja tekisikin jotain.
Myös etuvakaajan kiinnikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kumeja on yhteensä 6 kpl ja nopean tutkiskelun tulos oli että pyörä voi joustaa sentin pari ennen kuin vakaaja alkaa toimimaan. Jäykemmät puslat tai teräsnivelet korjaavat asian.
Kaikki ideat alustan ja jarrujen parantamisesta ovat todella tervetulleita!
Viimeksi muokannut Abarth, 05 Huhti 2004, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Naapurini – 10 Alfan omistaja, joka ei enää omista Alfoja - kertoi, että he harrastivat 75-mallin takajousia oikein urakalla. Niitä teetettiin jousipajoissa ja vaihto sujui kuulemma aikaan 30 min. Mies vältää nykyään selvästi Alfoista puhumista, mutta tokaisi tallin lattiaa komistavat madallusjouseni nähdessään, että hänen kokemuksensa mukaan liian jäykät jouset eivät olleet parhaita mahdollisia radalla. Pompottivat.
Itse en tiedä jousista mitään, ei ole tullut vaihdeltua saati ajettua autoa äärirajoilla.
Itse en tiedä jousista mitään, ei ole tullut vaihdeltua saati ajettua autoa äärirajoilla.
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
No ei se naapuri ihan väärässä ole. Jos jouset ovat liian jäykät niin renkaiden pito tiehen heikkenee. Seiskavitoseen ei kuitenkaan saa ostaa liian jäykkiä jousia. Olen kerran tavannut liian jäykät (radalle) GTV jouset. Näin jäykkiä ei saa hyllystä mistään. Iskarit on luonnollisesti suhteutettava jousiin.
Suurempi ongelma on auton ajo-ominaisuuksien saaminen tasapainoon. Kun perää jäykistetään niin yliohjaavuus lisääntyy. Vastaavasti puskeminen lisääntyy kun keulan jousitusjäykkyys lisääntyy. Tähän ei vaikuta tehdäänkö jäykistys jousilla vai vakaajilla.
Auton kallistumisen vähentyessä auton puskeminen vähänee. Tämä ei ole yleispätevä sääntö vaan johtuu takavetoalfojen pyöränripustuksesta.
Radalle sopivat jouset ovat luokkaa 27 mm edessä ja 400 lbs takana (4-5 x alkueräiset GTV jouset). Jos auto on painava niin nämäkään eivät riitä. Auto ei saisi kallistua kun 2-3 astetta.
Suurempi ongelma on auton ajo-ominaisuuksien saaminen tasapainoon. Kun perää jäykistetään niin yliohjaavuus lisääntyy. Vastaavasti puskeminen lisääntyy kun keulan jousitusjäykkyys lisääntyy. Tähän ei vaikuta tehdäänkö jäykistys jousilla vai vakaajilla.
Auton kallistumisen vähentyessä auton puskeminen vähänee. Tämä ei ole yleispätevä sääntö vaan johtuu takavetoalfojen pyöränripustuksesta.
Radalle sopivat jouset ovat luokkaa 27 mm edessä ja 400 lbs takana (4-5 x alkueräiset GTV jouset). Jos auto on painava niin nämäkään eivät riitä. Auto ei saisi kallistua kun 2-3 astetta.
Ruotsin Alfa Power-foorumilla on ollut keskustelua takajousista. Sierran matkailuvaunujouset biltemasta sopii ja madaltaa n. 30mm. Joku siellä kirjoitti et ne on liian jäykät kadulle, joten radalla ne on jo paremmat?
Saab 900 etujouset käy myös seiskavitoseen taakse. Näitä saa vielä eri variaatioina turbo/sport/tavallinen myös motonetistä aika edulliseen hintaan.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11020
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11246
Saab 900 etujouset käy myös seiskavitoseen taakse. Näitä saa vielä eri variaatioina turbo/sport/tavallinen myös motonetistä aika edulliseen hintaan.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11020
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11246
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Mulla on muutettu 2.25" jousille. Näitä saa kaikista hyvistä tarvikeliikkeistä esim Autoracing, Muukkonen yms. Ei ole kalliita ja saa joka jäykkyyttä ja pituutta. (SAmanlaisia jousia käytän myös edessä jolloin logistiikka helpottuu)
En kyseenalaista etteikö Sierra/Saab jouset toimisi mutta olisi tarpeellista tietää näiden käykkyydet jotta ne voisi sovittaa muuhun alustaan. Aika arpomista heittää alle jotain mistä ei tiedä onko vakioita löysemmät vai ties 5x jäykemmät.
En kyseenalaista etteikö Sierra/Saab jouset toimisi mutta olisi tarpeellista tietää näiden käykkyydet jotta ne voisi sovittaa muuhun alustaan. Aika arpomista heittää alle jotain mistä ei tiedä onko vakioita löysemmät vai ties 5x jäykemmät.
Samaa mieltä!Grendel kirjoitti:
En kyseenalaista etteikö Sierra/Saab jouset toimisi mutta olisi tarpeellista tietää näiden käykkyydet jotta ne voisi sovittaa muuhun alustaan. Aika arpomista heittää alle jotain mistä ei tiedä onko vakioita löysemmät vai ties 5x jäykemmät.
Varsinkin kun Abarth tekee radalle sopivaa alustaa
- Alfaholic -
Samaa mieltä kanssa... Jotenkin tuntuu että saabin etujouset saattaa olla melko jämerät takajousiksi? Veikkaan että joustot on aika vähissä varsinkin jos ottaa vielä turbon jouset... Itsellä oli joskus 900 saappi ja jotenkin on sellanen mielikuva että saabin etupää ei todellakaan ole mikään kevyt
Vaikka eihän sitä voi suoraan sanoa jousilla olevan auton painon perusteella, riippuu täysin jousen nivelöinti pisteestä/alusta geometriasta/vipuvarsien pituuksista ja ties mistä aina musta magia mukaan luettuna...
Itse kanssa etsisin arvot vakio jouselle ja sitten etsisin sopivasti siittä jäykempää tilalle. Ainakin 33:een löyty muistaakseni jostain nettisivulta hyvä taulukko eri mallien jousien halkaisijoista/pituuksista ja puristamiseen tarvittavasta voimasta... luulisi että seiskavitoseenkin sellainen taulukko jostain löytyy...
Vaikka eihän sitä voi suoraan sanoa jousilla olevan auton painon perusteella, riippuu täysin jousen nivelöinti pisteestä/alusta geometriasta/vipuvarsien pituuksista ja ties mistä aina musta magia mukaan luettuna...
Itse kanssa etsisin arvot vakio jouselle ja sitten etsisin sopivasti siittä jäykempää tilalle. Ainakin 33:een löyty muistaakseni jostain nettisivulta hyvä taulukko eri mallien jousien halkaisijoista/pituuksista ja puristamiseen tarvittavasta voimasta... luulisi että seiskavitoseenkin sellainen taulukko jostain löytyy...
Kävin eilen Osaset liikkeessä lukemassa jousiluettelon Alfasta VW:iin. Täysin sopivaa ei löytynyt. Lähellä on yksi Ford Granadan etujousi ja Saabin etujouset 900+900T. Jos tuosta 900 jousesta olisi madallusversio niin voisi koittaa. Muuten menee katkomiseksi (paitsi jos haluaa ajaa korkealla perällä ja jäykällä jousella = ralliversio)
DeDion:in jousen alapään tuen halkaisija alhaalta 114mm (Ainakin mun kahdessa akselissa) Hieman pienempihalkaisijaista voi yrittää sovittaa ja tiedän, että Saabin jousia on asennettu. Älkää kysykö miten.
Alfa Romeo vakiojousi:
pituus: 444mm
halkaisija: 13,25mm
ulkohalkaisija:152mm (sisältä siis 125,5mm, eli varmasti sopii!)
Jäykkyys lisääntyy karkeasti langan paksuuden neljänteen potenssiin (jos muut arvot samoja). Jousen pituus, joka kaavassa kierrosten lukumääränä on kääntäen verrannollinen jäykkyyteen ja samoin ulkohalkaisija.
k=G*d*d*d*d/(8*v*D*D*D)
k=jousivakio (N/mm)
G=materiaalivakio (N/(mm*mm))
d=langan halkaisija (mm)
v=Aktiivisia kierroksia (lukumäärä )
D=Jousen keskihalkaisija (mm)
Sierra 16mm vs Ricambi Originale:
16^4/13,25^4 * 7/6 * 138,75/126
= 2,7
kertoo että Sierran jousi olisi noin 2,7 kertaa jäykempi. Valitettavasti ei ole antaa jousten kierrosten lukumääriä. Saabissa muistaakseni 7.
Lähinnä sopivia jousia: (Granada puuttuu)
Saab 900 etu:
L: 381mm
t: 14,0mm
d: 139mm / 111mm (jälkimmäinen sisähalkaisija)
Saab 900T etu
L: 350mm
t: 15,0mm
d: 140mm / 110mm
Ford Scorpio dsl taka:
L: 335mm
t: 14,5mm
d: 137mm / 108mm (on luultavasti aivan liian pieni)
Sierra Kombi Last
L: 310mm
t: 16mm
d: 142mm / 110mm (eri versioita löytyy: sellainen mikä levenee hieman 141-148mm, mutta vain 296mm korkea)
Kuten ruottin puolella ilmaisin niin Sierran 16mm paksu versio on jäykkä. Joidenkin mielestä liiankin jäykkä jopa radalle (katkaistuna). Toisten mielestä taas löysä, mutta tuo on mielestäni outo mielipide, ellei puhuta rata-autosta. No Sierran jousta saa eri versioina ja en ota vastuuta muiden käsittelemistä versioista. Puheena tuollakin oli käsittääkseni vain 16mm versio. Jutun aloittaja väitti jousta lineaariseksi, mutta kuvista voi päätellä ainakin sen toisen version olevan progressiivinen.
Olkoon Saab kuinka painava keulasta tahansa: Saab 14mm on aika passeli mun mielestä, mutta sitä saa lyhentää. Mulla oli alla 330mm/14mm/150mm madallusjouset ennen kuin katkesivat. Ne oli aika matalat: Noin 50mm madallusta . Eli Saabin jousi suunnilleen vakiokorkeudella. Toi ei mun mielestä ole liian jäykkä. Sen sijaan 30mm katkaistu vakiojousi on löysä: Jos auton pakkaa täyteen niin saa pelätä pohjaamista montuissa. 75V6 joka kulkee ihan mallikkaasti Saabin jousilla. http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=106013 .
Ai miksikö Sierrassa noin järeitä jousia: Geometria tyystin toinen. Vakio Sierraa ajaneet tietävät kuinka vetelä sen alusta on.
DeDion:in jousen alapään tuen halkaisija alhaalta 114mm (Ainakin mun kahdessa akselissa) Hieman pienempihalkaisijaista voi yrittää sovittaa ja tiedän, että Saabin jousia on asennettu. Älkää kysykö miten.
Alfa Romeo vakiojousi:
pituus: 444mm
halkaisija: 13,25mm
ulkohalkaisija:152mm (sisältä siis 125,5mm, eli varmasti sopii!)
Jäykkyys lisääntyy karkeasti langan paksuuden neljänteen potenssiin (jos muut arvot samoja). Jousen pituus, joka kaavassa kierrosten lukumääränä on kääntäen verrannollinen jäykkyyteen ja samoin ulkohalkaisija.
k=G*d*d*d*d/(8*v*D*D*D)
k=jousivakio (N/mm)
G=materiaalivakio (N/(mm*mm))
d=langan halkaisija (mm)
v=Aktiivisia kierroksia (lukumäärä )
D=Jousen keskihalkaisija (mm)
Sierra 16mm vs Ricambi Originale:
16^4/13,25^4 * 7/6 * 138,75/126
= 2,7
kertoo että Sierran jousi olisi noin 2,7 kertaa jäykempi. Valitettavasti ei ole antaa jousten kierrosten lukumääriä. Saabissa muistaakseni 7.
Lähinnä sopivia jousia: (Granada puuttuu)
Saab 900 etu:
L: 381mm
t: 14,0mm
d: 139mm / 111mm (jälkimmäinen sisähalkaisija)
Saab 900T etu
L: 350mm
t: 15,0mm
d: 140mm / 110mm
Ford Scorpio dsl taka:
L: 335mm
t: 14,5mm
d: 137mm / 108mm (on luultavasti aivan liian pieni)
Sierra Kombi Last
L: 310mm
t: 16mm
d: 142mm / 110mm (eri versioita löytyy: sellainen mikä levenee hieman 141-148mm, mutta vain 296mm korkea)
Kuten ruottin puolella ilmaisin niin Sierran 16mm paksu versio on jäykkä. Joidenkin mielestä liiankin jäykkä jopa radalle (katkaistuna). Toisten mielestä taas löysä, mutta tuo on mielestäni outo mielipide, ellei puhuta rata-autosta. No Sierran jousta saa eri versioina ja en ota vastuuta muiden käsittelemistä versioista. Puheena tuollakin oli käsittääkseni vain 16mm versio. Jutun aloittaja väitti jousta lineaariseksi, mutta kuvista voi päätellä ainakin sen toisen version olevan progressiivinen.
Olkoon Saab kuinka painava keulasta tahansa: Saab 14mm on aika passeli mun mielestä, mutta sitä saa lyhentää. Mulla oli alla 330mm/14mm/150mm madallusjouset ennen kuin katkesivat. Ne oli aika matalat: Noin 50mm madallusta . Eli Saabin jousi suunnilleen vakiokorkeudella. Toi ei mun mielestä ole liian jäykkä. Sen sijaan 30mm katkaistu vakiojousi on löysä: Jos auton pakkaa täyteen niin saa pelätä pohjaamista montuissa. 75V6 joka kulkee ihan mallikkaasti Saabin jousilla. http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=106013 .
Ai miksikö Sierrassa noin järeitä jousia: Geometria tyystin toinen. Vakio Sierraa ajaneet tietävät kuinka vetelä sen alusta on.
Juuri tuota tarkoitin kun mainitsin geometriasta... uskottava se sitten on että saabin jouset ei ole liian jäykät kun kerran sanotaan
Ja jos arvoiltaan sopiva jousi löytyy motonetistä niin varmasti on halvempi vaihtoehto kuin joku "oikea alustasarja" vaikka luultavasti ovat ihan samaa jousiterästä molemmat. Valmiin sarjan etuhan on vain se että joku muu on mitoittanut sopivat jouset valmiiksi.
Ja jos arvoiltaan sopiva jousi löytyy motonetistä niin varmasti on halvempi vaihtoehto kuin joku "oikea alustasarja" vaikka luultavasti ovat ihan samaa jousiterästä molemmat. Valmiin sarjan etuhan on vain se että joku muu on mitoittanut sopivat jouset valmiiksi.
Pikainen välikysymys kiihkeän keskustelun väliin.
Mitkä iskarit tilaisin 75 1.8t?
RSRacing olisi 1. vaihtoehto, mutta liian tyyriit.
Kakkosena Bilstein G(joku sporttiversio) tahi Konin keltaset.
Kumpaa kansa suosittelee? Hinnat melko samoissa.
Mitkä iskarit tilaisin 75 1.8t?
RSRacing olisi 1. vaihtoehto, mutta liian tyyriit.
Kakkosena Bilstein G(joku sporttiversio) tahi Konin keltaset.
Kumpaa kansa suosittelee? Hinnat melko samoissa.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Itsellä on -40 weitec:in jouset takana ja konin keltaiset tolpat edessä ja takana ja toimii omaan makuun ihan kivasti mutta etupäätä olisi mukava saada vähän jämäkämmäksi. Joku puhui vaihtaneensa Fastersin vääntösauvat eteen ja vähän samaa mietiskellyt josko niillä saisi sopivasti jämäkäksi tuon keulan....olisihan tietysti vaihtoehtona laittaa laittaa avon säädettävät tolpat eteen mutta kumpi nyt sitten olisi parempi vaihtoehto osaako joku vastata tähän?
Auto tykkää siitä että sillä ajetaan mutta Alfa nauttii siitä että sitä rassataan.
Itse olen kanssa miettinyt että millä tuota keulaa jämäköittäisi. Oma autoni (1.6) on sellainen "melkeinhyvä" ajaa, rauhallinen ja varsinkin ohjaustuntuma on hyvä, mutta se tietty viiminen jämäkkyys kuitenkin puuttuu. Takapää tuntuu kyllä jämäkältä ja pitää tassut kiinni yllättävänkin kovalla otteella, mutta etupää onkin vähän kuin eri paria. Nyt ajellu taas tolla ritmolla, jotenkin tuntuu nurinkuriselta että tällä hetkellä "urheilusedani" 75 kallistelee selvästi enemmän kuin halpis perheauto fiiu (mitenkään jälkimmäistä väheksymättä!). Fiiussa on tosin liki uudet iskarit ja jouset.
Mutta asiaan. Alustassa on kaikki muu uutta, paitsi iskarit joka kulmassa, ja takapään tuennan puslat. Takana sparcon -30mm jouset. Vanhat punaiset konit on mun mielestä ainakin edessä ilman muuta väljän oloiset, uudet spaxit odottaa asennusta. Iskarit on toki tärkeä osa alustaa, mutta en silti odota noista välttämättä mitään ihmettä, vaan veikkaan että auto olisi enempi omaan makuun vasta sitten, jos vielä lisäksi vakaaja tai jouset olisivat nykyistä jämäkemmät. Joku sanoi, että tuo kallistelu liittyisi osin myös vääntösauvajousiin, että eivät olisi samalla lailla progressiiviset kuin kierrejouset. Tiedä sitten, itse en ole varsinainen asiantuntija noissa.
Tämmöstä ääneenajattelua, katsotaan nyt ensin miten käy kunhan saan spaxit alle.
Mutta asiaan. Alustassa on kaikki muu uutta, paitsi iskarit joka kulmassa, ja takapään tuennan puslat. Takana sparcon -30mm jouset. Vanhat punaiset konit on mun mielestä ainakin edessä ilman muuta väljän oloiset, uudet spaxit odottaa asennusta. Iskarit on toki tärkeä osa alustaa, mutta en silti odota noista välttämättä mitään ihmettä, vaan veikkaan että auto olisi enempi omaan makuun vasta sitten, jos vielä lisäksi vakaaja tai jouset olisivat nykyistä jämäkemmät. Joku sanoi, että tuo kallistelu liittyisi osin myös vääntösauvajousiin, että eivät olisi samalla lailla progressiiviset kuin kierrejouset. Tiedä sitten, itse en ole varsinainen asiantuntija noissa.
Tämmöstä ääneenajattelua, katsotaan nyt ensin miten käy kunhan saan spaxit alle.
Keulaan saa helpolla lisää jäykkyyttä vaihtamalla TS:n tai V6 mallin jouset. Myös kallistuksen vaimentimet ovat em. mallissa paksumpia kuin 1,6:ssa. Milli lisää paksuudessa tuo kymmeniä prosentteja lisää jäykkyyttä.
Ruotsista sai ainakin aikanaan myös tilattua myös huomattavasti vakiota järeämpää tavaraa tilalle.
...tietenkin jos hakee muitakin ominaisuuksia kuin vain jäykkyyttä niin pitää siirtyä kokonaan toisenlaisiin alustaratkaisuihin, mutta paremmilla vakio-osillakin pääsee jo hyvään alkuun ajo-ominaisuuksien parantelussa.
Omaani kaivoin kolme milliä alkuperäistä paksummat vakaajat ja GTV6:n etujouset. Samalla alustaa laskettiin n. 4 cm ja auto muuttui ihan kelvolliseksi kadulle (auto Giulietta 2.0).
Ruotsista sai ainakin aikanaan myös tilattua myös huomattavasti vakiota järeämpää tavaraa tilalle.
...tietenkin jos hakee muitakin ominaisuuksia kuin vain jäykkyyttä niin pitää siirtyä kokonaan toisenlaisiin alustaratkaisuihin, mutta paremmilla vakio-osillakin pääsee jo hyvään alkuun ajo-ominaisuuksien parantelussa.
Omaani kaivoin kolme milliä alkuperäistä paksummat vakaajat ja GTV6:n etujouset. Samalla alustaa laskettiin n. 4 cm ja auto muuttui ihan kelvolliseksi kadulle (auto Giulietta 2.0).
TPP
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Tilasin sitten säädettävät AVO:t suoraan valmistajalta. Laittoi näköjään toimitusvahvistuksen vartin sisälle tilauksesta ja huomenna kuulemma lähtee UPS:n matkaan. Ripeää sanon minä.
Hinnaksi kertyi toimituskuluineen ja VATteineen vissiin 416e, jos kalkulaationi pitävät kutinsa.
Toinen vaihtoehto on, että luottokunta hävisi rahat Nigeriaan.
Hinnaksi kertyi toimituskuluineen ja VATteineen vissiin 416e, jos kalkulaationi pitävät kutinsa.
Toinen vaihtoehto on, että luottokunta hävisi rahat Nigeriaan.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Otsosmi kirjoitti:Tilasin sitten säädettävät AVO:t suoraan valmistajalta. Laittoi näköjään toimitusvahvistuksen vartin sisälle tilauksesta ja huomenna kuulemma lähtee UPS:n matkaan. Ripeää sanon minä.
Hinnaksi kertyi toimituskuluineen ja VATteineen vissiin 416e, jos kalkulaationi pitävät kutinsa.
Toinen vaihtoehto on, että luottokunta hävisi rahat Nigeriaan.
Onko vastavaavat kuten muukkosella myynnissä olevat hintaan 398€ ?
Auto tykkää siitä että sillä ajetaan mutta Alfa nauttii siitä että sitä rassataan.