mystinen '00 156 1.8TS (Euro3) käyntiongelma
Valvoja: Moderators
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
mystinen '00 156 1.8TS (Euro3) käyntiongelma
Aamulla kun auton käynnistää, niin pääsääntöisesti se lähtee käymään tyhjäkäyntiä kuten kolmella. Moottorille jos antaa kierroksia, niin kuulostaisi käyvän ihan normaalisti. Kierrosten pudottua tyhjäkäynnille rötköttää taas.
Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ongelma poistuu. On aivan sama antaako auton käydä ensin "kolmella" 10 sekuntia tai 10 minuuttia.
Tässä yhteydessä ECU:lla ei ole vikakoodeja. Tulpat vaihdoin mutta ongelma jatkuu. Sen huomasin että jos irroitan joko 1 tai 4 sylinterin puolan johdon, niin koneen käynti rauhoittuu.
Ajossa auto saattaa satunnaisesti sytyttää ECU:n valon. Tällöin vikakoodeja löytyy kummallekin etulambdalle (no signal) ja takalamban heater circuitista. Lambdat antaa Alfadiagiin nättiä käppyrää ja mittailin anturit butaanipolttimen kanssa toimiviksi. Myös heater-circuitit toimivat. Koneen johtosarjan olen mitannut toimivaksi.
Kävin mittauttamassa kokeeksi päästöt ja normaalisti käydessään arvot ovat puhtaat, mitä nyt hieman laihalla näyttäisi käyvän.
Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ongelma poistuu. On aivan sama antaako auton käydä ensin "kolmella" 10 sekuntia tai 10 minuuttia.
Tässä yhteydessä ECU:lla ei ole vikakoodeja. Tulpat vaihdoin mutta ongelma jatkuu. Sen huomasin että jos irroitan joko 1 tai 4 sylinterin puolan johdon, niin koneen käynti rauhoittuu.
Ajossa auto saattaa satunnaisesti sytyttää ECU:n valon. Tällöin vikakoodeja löytyy kummallekin etulambdalle (no signal) ja takalamban heater circuitista. Lambdat antaa Alfadiagiin nättiä käppyrää ja mittailin anturit butaanipolttimen kanssa toimiviksi. Myös heater-circuitit toimivat. Koneen johtosarjan olen mitannut toimivaksi.
Kävin mittauttamassa kokeeksi päästöt ja normaalisti käydessään arvot ovat puhtaat, mitä nyt hieman laihalla näyttäisi käyvän.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
No niin. Testailu kylmänä ilman lämppäriä. Käynnistyy, käy 5-10sec hienosti korkeammalla kierrosnopeudella, pudottaa kierrokset ja sammuu saman tien.
Kaasun avulla auton saa pysymään juuri ja juuri käynnissä, jolloin paukuttaa putkessa. Jonkin aikaa kun viitsii avittaa niin jää käymään normaalia tyhjäkäyntiä "moitteetta".
Normaalisti toimivaan '99 156 2.0TS:ään näyttää lämppärin käyttö vaikuttavan juurikin kuten kuvasitte.
Kaasun avulla auton saa pysymään juuri ja juuri käynnissä, jolloin paukuttaa putkessa. Jonkin aikaa kun viitsii avittaa niin jää käymään normaalia tyhjäkäyntiä "moitteetta".
Normaalisti toimivaan '99 156 2.0TS:ään näyttää lämppärin käyttö vaikuttavan juurikin kuten kuvasitte.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Amen. Toisella MAF:lla ongelma katosi. Samoin lakkasi etulambdojen vikakoodien ilmaantuminen. Takalambda valittaa heaterista, mutta se pitääkin paikkansa sillä anturi on "väärää mallia" (Heater resistance 4,4Ohm).Epezi kirjoitti:Viittaisi rikkinäiseen ilmamassamittariin.
Pitääkin ottaa tuo viallinen yksilö auki, katsella rakenne ja mittailla läpi.
GM:n TPI MAF:t on ennestään tuttuja ja niissähän käytetään ulkoisia releitä burn-off funktioon. MAF:eja jenkeissä menee rikki harvaltaan, releitä saa uusia kylläkin. GM:n käyttämä kuumalankaversio näyttää paljon herkemmältä kuin Alfan MAF:n rakenne. Ihmetyttääkin miten noden mallien kestävyydessä voi olla noin paljon eroa (netin perusteella Alfan MAF ongelmien yleisyydestä)..
En tyytynyt tavanomaiseen.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Oireet käynnistäessä samanlaiset kuin katiskalla. Sitten vielä lisäoire: käyntiongelman takia vaihdoin eilen pitkään ajetut tulpat. Kolmostulppa oli aivan öljyinen ja siitä päätellen ei ollut sytyttänyt. Autolla on ajettu 220 000 ja on siis vm.-98 2.0 TS.
Tulpanvaihdon jälkeen tuntui käyvän tasaisesti, mutta tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista. Parina edellisenä talvena en ole käyttänyt lämppäriä, mutta tänä talvena olen ja ongelmia on ollut. Voiko lämppärinkäyttö tosiaan aiheuttaa tuon alkurykimisen?
Olen tässä pähkäillyt mahdollista vikaa: kolmospytyn puola, männän öljyrengas tai venttiilinnostajan suojakumi. Osaatteko noista valita syyllistä vai heitättekö jotakin uutta ehdokasta? Onko mikään noista tyypillistä noin paljon ajetulle koneelle?
Tulpanvaihdon jälkeen tuntui käyvän tasaisesti, mutta tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista. Parina edellisenä talvena en ole käyttänyt lämppäriä, mutta tänä talvena olen ja ongelmia on ollut. Voiko lämppärinkäyttö tosiaan aiheuttaa tuon alkurykimisen?
Olen tässä pähkäillyt mahdollista vikaa: kolmospytyn puola, männän öljyrengas tai venttiilinnostajan suojakumi. Osaatteko noista valita syyllistä vai heitättekö jotakin uutta ehdokasta? Onko mikään noista tyypillistä noin paljon ajetulle koneelle?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tämä voi johtua letkulämppäristä joka lämmittää epätasaisesti, kone kuvittelee olevansa lämpimämpi eikä käy kunnolla. Kokeile joko käynnistää heti uudestaan tai mielummin irroita piuha ja odota 5 min.nonno kirjoitti:tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Tämä taitaa olla hyvä selitys tuohon käynnistysongelmaan, kiitos!Rolle kirjoitti:Tämä voi johtua letkulämppäristä joka lämmittää epätasaisesti, kone kuvittelee olevansa lämpimämpi eikä käy kunnolla. Kokeile joko käynnistää heti uudestaan tai mielummin irroita piuha ja odota 5 min.nonno kirjoitti:tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista.
Entäs sitten öljyisen tulpan mysteeri?