mystinen '00 156 1.8TS (Euro3) käyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

mystinen '00 156 1.8TS (Euro3) käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja katiska »

Aamulla kun auton käynnistää, niin pääsääntöisesti se lähtee käymään tyhjäkäyntiä kuten kolmella. Moottorille jos antaa kierroksia, niin kuulostaisi käyvän ihan normaalisti. Kierrosten pudottua tyhjäkäynnille rötköttää taas.
Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ongelma poistuu. On aivan sama antaako auton käydä ensin "kolmella" 10 sekuntia tai 10 minuuttia.
Tässä yhteydessä ECU:lla ei ole vikakoodeja. Tulpat vaihdoin mutta ongelma jatkuu. Sen huomasin että jos irroitan joko 1 tai 4 sylinterin puolan johdon, niin koneen käynti rauhoittuu.

Ajossa auto saattaa satunnaisesti sytyttää ECU:n valon. Tällöin vikakoodeja löytyy kummallekin etulambdalle (no signal) ja takalamban heater circuitista. Lambdat antaa Alfadiagiin nättiä käppyrää ja mittailin anturit butaanipolttimen kanssa toimiviksi. Myös heater-circuitit toimivat. Koneen johtosarjan olen mitannut toimivaksi.

Kävin mittauttamassa kokeeksi päästöt ja normaalisti käydessään arvot ovat puhtaat, mitä nyt hieman laihalla näyttäisi käyvän.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onko auto ollut lämmityksessä ennen käynnistystä?
VMP

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

mattijus kirjoitti:Onko auto ollut lämmityksessä ennen käynnistystä?
On ollut lämppärissä aina kaksi tuntia ja kone on ollut ihan lämpimän oloinen.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kokeileppa joku kerta ilman lämmitystä. 156:ssa on letkulämmitin ja se saattaa vähän sekoittaa anturitietoja kun moottori on lämmennyt epätasaisesti.

Tätä varmaan mattijus:kin ajoi takaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kyllä, muutaman kerran ex-TS teki samaa.
VMP

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tessussa ainakin on lämpötila-anturi termarin kyljessä ja letkulämppäri taas ei ole kovin kaukana termarista. Mulla aikanaan 156 jos oli johdon nokassa niin käynnisty kuin vanha 2-tahti zetori.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

No niin. Testailu kylmänä ilman lämppäriä. Käynnistyy, käy 5-10sec hienosti korkeammalla kierrosnopeudella, pudottaa kierrokset ja sammuu saman tien.
Kaasun avulla auton saa pysymään juuri ja juuri käynnissä, jolloin paukuttaa putkessa. Jonkin aikaa kun viitsii avittaa niin jää käymään normaalia tyhjäkäyntiä "moitteetta".

Normaalisti toimivaan '99 156 2.0TS:ään näyttää lämppärin käyttö vaikuttavan juurikin kuten kuvasitte.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Viittaisi rikkinäiseen ilmamassamittariin.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Epezi kirjoitti:Viittaisi rikkinäiseen ilmamassamittariin.
Amen. Toisella MAF:lla ongelma katosi. Samoin lakkasi etulambdojen vikakoodien ilmaantuminen. Takalambda valittaa heaterista, mutta se pitääkin paikkansa sillä anturi on "väärää mallia" (Heater resistance 4,4Ohm).

Pitääkin ottaa tuo viallinen yksilö auki, katsella rakenne ja mittailla läpi.

GM:n TPI MAF:t on ennestään tuttuja ja niissähän käytetään ulkoisia releitä burn-off funktioon. MAF:eja jenkeissä menee rikki harvaltaan, releitä saa uusia kylläkin. GM:n käyttämä kuumalankaversio näyttää paljon herkemmältä kuin Alfan MAF:n rakenne. Ihmetyttääkin miten noden mallien kestävyydessä voi olla noin paljon eroa (netin perusteella Alfan MAF ongelmien yleisyydestä)..
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfan tapauksessa murheena ei ilmeisesti ole itse MAFfin laatu vaan (ainakin Sparkissa) huohotusletkun sijoitus niin, että se tuuttaa öljyhöyryt suoraan ilmamassamittariin.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vagineissa on samanlaisia maffeja eikä ne niissäkään kestäny, kutosessa huohotus ei pitäisi tuutata
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Oireet käynnistäessä samanlaiset kuin katiskalla. Sitten vielä lisäoire: käyntiongelman takia vaihdoin eilen pitkään ajetut tulpat. Kolmostulppa oli aivan öljyinen ja siitä päätellen ei ollut sytyttänyt. Autolla on ajettu 220 000 ja on siis vm.-98 2.0 TS.

Tulpanvaihdon jälkeen tuntui käyvän tasaisesti, mutta tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista. Parina edellisenä talvena en ole käyttänyt lämppäriä, mutta tänä talvena olen ja ongelmia on ollut. Voiko lämppärinkäyttö tosiaan aiheuttaa tuon alkurykimisen?

Olen tässä pähkäillyt mahdollista vikaa: kolmospytyn puola, männän öljyrengas tai venttiilinnostajan suojakumi. Osaatteko noista valita syyllistä vai heitättekö jotakin uutta ehdokasta? Onko mikään noista tyypillistä noin paljon ajetulle koneelle?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

nonno kirjoitti:tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista.
Tämä voi johtua letkulämppäristä joka lämmittää epätasaisesti, kone kuvittelee olevansa lämpimämpi eikä käy kunnolla. Kokeile joko käynnistää heti uudestaan tai mielummin irroita piuha ja odota 5 min.

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Rolle kirjoitti:
nonno kirjoitti:tänään kun käynnistin kylmänä (lämppärilämmityksen jälkeen, pakkasta -17) kävi taas kuin kolmella pytyllä kunnes kone hieman lämpeni. Pakokaasu oli sakeanoloista.
Tämä voi johtua letkulämppäristä joka lämmittää epätasaisesti, kone kuvittelee olevansa lämpimämpi eikä käy kunnolla. Kokeile joko käynnistää heti uudestaan tai mielummin irroita piuha ja odota 5 min.
Tämä taitaa olla hyvä selitys tuohon käynnistysongelmaan, kiitos!

Entäs sitten öljyisen tulpan mysteeri?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

nonno kirjoitti: Entäs sitten öljyisen tulpan mysteeri?
Venttiilikopan tiiviste
VMP

Vastaa Viestiin