alfa 159
Valvoja: Moderators
Tossa tänään huollossa odotellessa tuotiin 159 2.4 jtdm hinurin lavalla.
Isäntä sanoi, että on todella kyrsiintynyt, kun auto sammuilee ja valot vilkkuu. Kulkee vaan n 70 km tunnissa ja ei ota kierroksia ja nyt ei ees enää käynnisty.
Eikä oo eka kerta.
Onko nää nyt sitten niitä egr-vikoja?
Tää bensaversio ei tunne mitään vastaavaa.
Isäntä sanoi, että on todella kyrsiintynyt, kun auto sammuilee ja valot vilkkuu. Kulkee vaan n 70 km tunnissa ja ei ota kierroksia ja nyt ei ees enää käynnisty.
Eikä oo eka kerta.
Onko nää nyt sitten niitä egr-vikoja?
Tää bensaversio ei tunne mitään vastaavaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Täällä tullaan myös samaan porukkaan.doublesix kirjoitti:tmv,Hopeinen Q,Miles Per Hour täällä yksi lisää porukkaan.Auto oli seissyt 5pv. ja tänään startin jälkeen jurnuutti ja tärytti. Ihan kuin ei olis käynnyt kaikilla pytyillä. Ajelin koneen lämpöiseksi ja sammutin. N.15min. jälkeen starttasin uudestaan ja kone kävi täysin normaalisti.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No nythän alkaa kuulostaa jo siltä että meillä taitaa olla löydettynä 159:lle "ominaisuus". Nyt pitää sitten löytää enää syy, jotta saadaan turhat tärinät pois. Onhan se tiedetty että Alfat on lämpimämmästä kotosin, mutta tää kylmästä täriseminen on vähän liiottelua .doublesix kirjoitti:tmv,Hopeinen Q,Miles Per Hour täällä yksi lisää porukkaan.Auto oli seissyt 5pv. ja tänään startin jälkeen jurnuutti ja tärytti. Ihan kuin ei olis käynnyt kaikilla pytyillä. Ajelin koneen lämpöiseksi ja sammutin. N.15min. jälkeen starttasin uudestaan ja kone kävi täysin normaalisti.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
^^ Kuten myös täälläkin. On tehnyt tätä ajoittain, selkeästi on yksi pytty pelistä pois. Palautuu normaaliksi, kun lämmin kone seisoo paikallaan jonkin aikaa. Ajossa vaikka lämpenee, ei ala käydä kaikilla. Mitään vikavaloa ei syty. Pakokaasut normaalit, eli raakana ei polttoainetta läpi mene, joten ilmeisesti se yksi pytty ei saa ainetta.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Hehkutus ei tätä tee. Esim Lantikan Td5 -koneessa on viisi pyttyä mutta vain neljä hehkua (britti-inssit, heh). vaikka yksi pytty startataan ilman hehkutusta, alkaa sekin käydä normaalisti sekunnin-parin sisään. Tämä Alfan ongelma odottaa ratkaisua, minusta se kuitenkin johtuu polttoaineen syötöstä, sitä ei vaan yhteen sylinteriin mene, mutta miksi?tmv kirjoitti:...kylmästartissa taitaa jäädä pytty kyydistä. Ilmeisesti hehkutus tms. ei toimi oikein ja vajaalla käyvä kone sitten täristää autoa mukavasti.
Qtronic kirjoitti:Täällä tullaan myös samaan porukkaan.doublesix kirjoitti:tmv,Hopeinen Q,Miles Per Hour täällä yksi lisää porukkaan.Auto oli seissyt 5pv. ja tänään startin jälkeen jurnuutti ja tärytti. Ihan kuin ei olis käynnyt kaikilla pytyillä. Ajelin koneen lämpöiseksi ja sammutin. N.15min. jälkeen starttasin uudestaan ja kone kävi täysin normaalisti.
Täällä myös...2 päivää seisoi pihalla ja alkoi semmonen vibraatio ku laitto käyntiin. Aluksi ei edes startannut vaan herjas partikkelifilltterin olevan tukossa.
Tuli testattua 2,2 JTS:sää viime viikonloppuna -40 asteen pakkasessa Kainuussa. Bensa alkoi haiskahtelemaan tavallista enemmän noin 200km taipaleen päätteeksi. Konepelti auki ja tutkimaan tilannetta: öljykorkin alta oli selvästi roiskunut öljyä moottorin päälle -> diaknoosi: huohotinputki oli jäätymässä umpeen! Auto sulamaan tunniksi lämpimään halliin ja matka jatkui..
Tuttu tilanne, jos pakkasta on 20 ja lämmitysaika jäänyt lyhyeksi. Mistähän tuo tärinä oikein tulee? Ensimmäisellä kerralla en uskaltanut ajaa kuin talliin. Sitten ajoin aina 5 km ja kävin kurkkaamassa pellin alle ja nostelemassa öljytikkua. Ei se muutenkaan iso diesel ole mikään talviauto. Mielessä häämöttää jo 1750 TBO. Sama teho ja vääntö ja kulutuksessakaan ei ole kuin muutaman desin ero. Seuraava verouudistuskin nostaa vielä dieselöljyn hintaa.doublesix kirjoitti:tmv,Hopeinen Q,Miles Per Hour täällä yksi lisää porukkaan.Auto oli seissyt 5pv. ja tänään startin jälkeen jurnuutti ja tärytti. Ihan kuin ei olis käynnyt kaikilla pytyillä. Ajelin koneen lämpöiseksi ja sammutin. N.15min. jälkeen starttasin uudestaan ja kone kävi täysin normaalisti.
Tänään ei ainakaan tämä uusi "ominaisuus" näyttätynyt. 2pv. parkissa,
-15, 2h piuhassa ja kone lähti normaalisti käyntiin.
Pari kertaa herjasi "radiator fluid....",mutta meni niin nopeasti,ettei ehtinyt lukemaan. Syylarin nesteet kuitenkin max merkissä. Oisko jollain tietoa tosta loppu tekstistä?
-15, 2h piuhassa ja kone lähti normaalisti käyntiin.
Pari kertaa herjasi "radiator fluid....",mutta meni niin nopeasti,ettei ehtinyt lukemaan. Syylarin nesteet kuitenkin max merkissä. Oisko jollain tietoa tosta loppu tekstistä?
Ride on!
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Olisko "level low"...? Johtunee akun jännitteen hetkellisestä alhaisuudesta,doublesix kirjoitti:Tänään ei ainakaan tämä uusi "ominaisuus" näyttätynyt. 2pv. parkissa,
-15, 2h piuhassa ja kone lähti normaalisti käyntiin.
Pari kertaa herjasi "radiator fluid....",mutta meni niin nopeasti,ettei ehtinyt lukemaan. Syylarin nesteet kuitenkin max merkissä. Oisko jollain tietoa tosta loppu tekstistä?
jolloin anturit sekoilee.
Täälläkään ei nyt enää röpöttäny sen yhden aamun jälkeen. Pistän edelleen
puhtaasti pakkasen piikkiin. Enkä rupee tärisemään
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Täälläkin käynnistynyt nyt normaalisti.
Keskustelin yhden Alfa mekaanikon kanssa ja tämä kovien pakkasten aikana ajoittain ilmenevä tärinä 159 dieseleissä oli tuttu juttu.
Ei kuulemma jää pytty kyydistä, vaan on "ominaisuus" ei vika.
Keskustelin yhden Alfa mekaanikon kanssa ja tämä kovien pakkasten aikana ajoittain ilmenevä tärinä 159 dieseleissä oli tuttu juttu.
Ei kuulemma jää pytty kyydistä, vaan on "ominaisuus" ei vika.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Edelleenkin pajalla, nyt tuli 4 ja puoli viikkoa täyteen osaa odotellessa. Alkaa myös riittämään Kia Ceedllä ajelu, antoivat sen sijaisautoksi.rim kirjoitti:rim kirjoitti:Tuomio: partikkelisuodatin niin tukossa että pitää uusia ? Ihmettelen miten se on mahdollista, tämänhän pitäisi puhdistua automaattisesti. Matka-ajoakin ollut kuitenkin kohtuullisesti, mm. Lapin reissu vuoden vaihteessa. Huonompi homma on ettei osia ollut JKL:n Teltta-autossa vaan meni tilaushommiksi. Saas nähdä mistä asti pitää tilata, selviää huomennarim kirjoitti:
Taas koetellaan; tänään oli viemässä Deltaan korjaukseen kun hyytyi pari kilometriä ennen perille pääsyä. Hinurin lavalla loppu matka...
Kun varasin ajan korjaukseen antoivat luvan ajaa jos ei kuulu outoja ääniä.
Auto ollut reilun viikon pajalla, osien saanti kestää kuulemma vielä puolitoista viikkoa eli varmaan menee vielä pari viikkoa ennenkuin auto on taas lyönnissä. Mulle alkaa kyllä oikeasti riittäämään
Ei mene oikein jakeluun kuinka yhden standardivaraosan saaminen voi kestää kuukauden, tuli sitten Italiasta tai ei. Tässä ajassa ehtisi hakea osan vaikka kävellenkin ?
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Taitaa olla DA:lle ihan sama, kuinka pitkään Alfa-kuskeja odotuttaa.rim kirjoitti:Edelleenkin pajalla, nyt tuli 4 ja puoli viikkoa täyteen osaa odotellessa. Alkaa myös riittämään Kia Ceedllä ajelu, antoivat sen sijaisautoksi.
Ei mene oikein jakeluun kuinka yhden standardivaraosan saaminen voi kestää kuukauden, tuli sitten Italiasta tai ei. Tässä ajassa ehtisi hakea osan vaikka kävellenkin ?
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kyllä on muuten karmiva "ominaisuus" eikä ainakaan mulla tosiaan vaadi mitään koviakaan pakkasia. En kyllä meinaa tyytyä tuohon, noin voimakas tärinä aiheutuu jostain joka ei toimi oikein ja pakkohan siihen joku syy ja korjaus on löytyä...Qtronic kirjoitti:Täälläkin käynnistynyt nyt normaalisti.
Keskustelin yhden Alfa mekaanikon kanssa ja tämä kovien pakkasten aikana ajoittain ilmenevä tärinä 159 dieseleissä oli tuttu juttu.
Ei kuulemma jää pytty kyydistä, vaan on "ominaisuus" ei vika.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Niin, "ominaisuus" johtuu kuulemma moottorin kannakkeista, ne kovettuu pakkasessa ja vaimentaa moottorin tärinöitä huonosti .tmv kirjoitti:Kyllä on muuten karmiva "ominaisuus" eikä ainakaan mulla tosiaan vaadi mitään koviakaan pakkasia. En kyllä meinaa tyytyä tuohon, noin voimakas tärinä aiheutuu jostain joka ei toimi oikein ja pakkohan siihen joku syy ja korjaus on löytyä...Qtronic kirjoitti:Täälläkin käynnistynyt nyt normaalisti.
Keskustelin yhden Alfa mekaanikon kanssa ja tämä kovien pakkasten aikana ajoittain ilmenevä tärinä 159 dieseleissä oli tuttu juttu.
Ei kuulemma jää pytty kyydistä, vaan on "ominaisuus" ei vika.
Vaiva poistuu itsestään kun moottorin tms. lämpö pehmentää kannakkeet .
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kuulostaa aika uskomattomalta. Nimittäin minulla tärinä esiintyi jälleen eilen ja aamulla oli pakkasta vain 5 astetta. Auto oli tosin seissyt pari pv taas ulkona pakkasella. Lisäksi oudoksi tuollaisen syyn tekisi se, että ajossa tuo tärinä ei häviä alettuaan (luulisi että kannakkeet lämpiävät ajon aikanakin yhtä lailla), vaan vasta kun auto on sammutettu ja se on saanut seistä paikallaan jonkin aikaa.juhani kirjoitti:Niin, "ominaisuus" johtuu kuulemma moottorin kannakkeista, ne kovettuu pakkasessa ja vaimentaa moottorin tärinöitä huonosti .
Vaiva poistuu itsestään kun moottorin tms. lämpö pehmentää kannakkeet .
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Tuttu ominaisuus muistakin kuin alfoista. Moottorin/vaihteiston kumityynyt todellakin jäykistyvät pakkasessa jolloin eivät vaimenna värinöitä mitkä siirtyvät koriin. Ajossa ajoviima puhaltaa moottoritilassa joten kumien lämpeneminen kestää pitkään. Mutta kun kone on lämmin ja auto seisoo paikoillaan niin "sulavat" nopeasti. Dieselmoottoreissa on vielä tottakai jäykemmät ja yleensä enemmän moottorinkannakkeita/kumeja koska moottorit ovat lihavempia.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
No niin, ilotarina jatkuu..... Kiasta loppui lupalappu ja menin hakemaan lisää aikaa eilen. Hyvä homma, partikkelisuodatin olikin tullut jo perjantaina ja oli parhaillaan työn alla. Hain sitten auton onnellisena töiden jälkeen. Piti käydä lähikaupassa kilometrin päässä Deltasta. Palattuani autoon laitoin autoon laitoin auton käyntiin ja AUTO SANOI HAVE ENGINE CHECKED JA HÄIRIÖVALO PÄÄLLE. Takaisin Deltalle ja KIA uudelleen alle, voi j*mal*uta.... Siis vikana on se varmaankin vielä se EGR. Joku varmaan oikeasti haluaa että vaihdan merkkiä.....rim kirjoitti:Edelleenkin pajalla, nyt tuli 4 ja puoli viikkoa täyteen osaa odotellessa. Alkaa myös riittämään Kia Ceedllä ajelu, antoivat sen sijaisautoksi.rim kirjoitti:Auto ollut reilun viikon pajalla, osien saanti kestää kuulemma vielä puolitoista viikkoa eli varmaan menee vielä pari viikkoa ennenkuin auto on taas lyönnissä.rim kirjoitti: Tuomio: partikkelisuodatin niin tukossa että pitää uusia ?
Ei mene oikein jakeluun kuinka yhden standardivaraosan saaminen voi kestää kuukauden, tuli sitten Italiasta tai ei. Tässä ajassa ehtisi hakea osan vaikka kävellenkin ?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Olikos täällä jo kirjoituksia jarruista loskakelillä? en jaksanut alkaa kahlata koko sivustoa läpi.. Mutta viikonloppuna Tampereelle ajellessa tuli muutama ns. äkkijarrutus, ja silloin huomasi että auto kampeaa välillä vasemmalle ja välillä oikealle. Ja jotenkin tuntui siltä kuin koko taka-akseli olisi ollut irti jarruttaessa peloittava tunne muuten!
Eli kertyykö sinne vettä loskaa paskaa, sen verran ettei jarrut ota kunnolla vai mistä moinen mahtaa johtua? onko kukaan paneutunut tarkemmin asiaan?
Eli kertyykö sinne vettä loskaa paskaa, sen verran ettei jarrut ota kunnolla vai mistä moinen mahtaa johtua? onko kukaan paneutunut tarkemmin asiaan?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
TÄstähän se löytyi, eli oli muillakin samaa ongelmaa!Jönsson kirjoitti:Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
Tämmöiset oli aiemmin.
Lainaus:
Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
On huomattu ja karmeinta on, ettei löydy hillittimiä ollenkaan.
Tulin nimittäin kerran ko kelillä Hesasta Tampereelle, eikä tarvinnut painella jarrua ennenkuin Treen ekoihin liikennevaloihin - ei sitten tapahtunut mitään. Kirjoitinkin ko asiasta tänne jonnekin jo aiemmin ja varottelin, että on syytä pitää jarrut kuivana ja lämpimänä, eli silloin tällöin jarrutusta ihan huvin vuoksi.
Tämä on vähän kuin keraamisilla jarruilla, mutta samaa ongelmaa on myös muissa automerkeissä, muistaakseni saksalaisissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
heh, joku on asentanut sinne passatin jarrut.
joskus on noihin passatteihin vaihdettu jarrupaloja takuuseen juurikin tuon häipymisen vuoksi. Ja asenneltu jarrukilpiä jotta kurasonta ei menisi joka väliin.
Julkaisihan ne jonkun brosyyrinkin tuosta: http://www.heinola.org/~jonde/www/Jarru ... ell%e4.pdf
On se tiesuola hyvä asia.
joskus on noihin passatteihin vaihdettu jarrupaloja takuuseen juurikin tuon häipymisen vuoksi. Ja asenneltu jarrukilpiä jotta kurasonta ei menisi joka väliin.
Julkaisihan ne jonkun brosyyrinkin tuosta: http://www.heinola.org/~jonde/www/Jarru ... ell%e4.pdf
On se tiesuola hyvä asia.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Vihdoinkin saatu auto takaisin, toivottavasti nyt ei tulee enää ongelmiarim kirjoitti:No niin, ilotarina jatkuu..... Kiasta loppui lupalappu ja menin hakemaan lisää aikaa eilen. Hyvä homma, partikkelisuodatin olikin tullut jo perjantaina ja oli parhaillaan työn alla. Hain sitten auton onnellisena töiden jälkeen. Piti käydä lähikaupassa kilometrin päässä Deltasta. Palattuani autoon laitoin autoon laitoin auton käyntiin ja AUTO SANOI HAVE ENGINE CHECKED JA HÄIRIÖVALO PÄÄLLE. Takaisin Deltalle ja KIA uudelleen alle, voi j*mal*uta.... Siis vikana on se varmaankin vielä se EGR. Joku varmaan oikeasti haluaa että vaihdan merkkiä.....rim kirjoitti:Edelleenkin pajalla, nyt tuli 4 ja puoli viikkoa täyteen osaa odotellessa. Alkaa myös riittämään Kia Ceedllä ajelu, antoivat sen sijaisautoksi.rim kirjoitti: Auto ollut reilun viikon pajalla, osien saanti kestää kuulemma vielä puolitoista viikkoa eli varmaan menee vielä pari viikkoa ennenkuin auto on taas lyönnissä.
Ei mene oikein jakeluun kuinka yhden standardivaraosan saaminen voi kestää kuukauden, tuli sitten Italiasta tai ei. Tässä ajassa ehtisi hakea osan vaikka kävellenkin ?
Mikä kummallisinta, viime syksynä tai tänä talvena tuota ominaisuutta ei ole esiintynyt enää lainkaan. Tietysti räntäloskaa on ollut vähän, mutta on ollut kuitenkin. Epäilyttää, että autoon on hiljaisuuden vallitessa tehty huollon yhteydessä jonkinlainen muutos- / korjaustoimenpide. Vaikka ei kai nyt Delta-auto sentään...KauGoH kirjoitti:TÄstähän se löytyi, eli oli muillakin samaa ongelmaa!Jönsson kirjoitti:Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
Mulla loppui tuo ominaisuus jarrupalojen vaihdon jälkeen.Jönsson kirjoitti:Mikä kummallisinta, viime syksynä tai tänä talvena tuota ominaisuutta ei ole esiintynyt enää lainkaan. Tietysti räntäloskaa on ollut vähän, mutta on ollut kuitenkin. Epäilyttää, että autoon on hiljaisuuden vallitessa tehty huollon yhteydessä jonkinlainen muutos- / korjaustoimenpide. Vaikka ei kai nyt Delta-auto sentään...KauGoH kirjoitti:TÄstähän se löytyi, eli oli muillakin samaa ongelmaa!Jönsson kirjoitti:Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Sopisiko tässä toikissa kysellä aivan yleistä 159:stä? Oikeastaan taidan peräänkuuluttaa käytetyn 159 ostajanopasta.
Itseäni kiinnostaisi kokemukset autosta yleisesti ja etenkin eri moottoreista ja niiden vioista/ominaisuuksista. Jossain vaiheessa käytetty 159 kuitenkin varmaan tulee hankittua. Perustelemattomasti 5 vuoden alfabbs-lukukokemuksen valossa 159:n luotettavin ja tässä mielessä "paras" kone taitaa olla 1.9 JTS, sen jälkeen rintarinnan 2.2 ja 3.2 JTS:t. Jumboksi taitavat jäädä 1.9 JTDm ja erityisesti 2.4 JTDm. Kertokaa olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Itseäni kiinnostaisi kokemukset autosta yleisesti ja etenkin eri moottoreista ja niiden vioista/ominaisuuksista. Jossain vaiheessa käytetty 159 kuitenkin varmaan tulee hankittua. Perustelemattomasti 5 vuoden alfabbs-lukukokemuksen valossa 159:n luotettavin ja tässä mielessä "paras" kone taitaa olla 1.9 JTS, sen jälkeen rintarinnan 2.2 ja 3.2 JTS:t. Jumboksi taitavat jäädä 1.9 JTDm ja erityisesti 2.4 JTDm. Kertokaa olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Oma kokemus 2.2 JTS vm 2006, ajettu 67000km. Ihan tyytyväinen olen ollut, ajo-ominaisuudet loistavat ja ei tuo kulutuskaan nyt niin hirveä ole, jos rauhassakin joskus jaksaa ajella, keskikulutus viimeiset 2700km 9,5/100km. Moottori on loistava, vääntää upeasti yli 2000 kierroksilla (aivan diesel-moottorin veroinen sitkeys), hiukan nuhainen liikkeelle lähdössä 1000 kierroksilla.. Sanoisin, että tämä moottori on luotettavin vaihtoehdoista. Mieluummin kannattaa katsoa 2007 ja 2008 malleja, jos olisivat saaneet jo noita pikkuvikoja poistettua..Kivijärvi kirjoitti:Sopisiko tässä toikissa kysellä aivan yleistä 159:stä? Oikeastaan taidan peräänkuuluttaa käytetyn 159 ostajanopasta.
Itseäni kiinnostaisi kokemukset autosta yleisesti ja etenkin eri moottoreista ja niiden vioista/ominaisuuksista. Jossain vaiheessa käytetty 159 kuitenkin varmaan tulee hankittua. Perustelemattomasti 5 vuoden alfabbs-lukukokemuksen valossa 159:n luotettavin ja tässä mielessä "paras" kone taitaa olla 1.9 JTS, sen jälkeen rintarinnan 2.2 ja 3.2 JTS:t. Jumboksi taitavat jäädä 1.9 JTDm ja erityisesti 2.4 JTDm. Kertokaa olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Hiljainenkin on, jos renkaat kunnolliset, tosin Suomen teillä jurisee aina, oli alla mikä auto tahansa..Ajovalot todella huonot, hankittava kirkkaimmat lamput mitä kaupasta saa..
Pikkuvikoja on ilmaantunut: Kuskin penkistä meni lämpövastus, takaovesta keskuslukituksen yksikkö pimahti (syy veden pääsy oven sisään ja sieltä takapenkin jalkatilaan, korjaantuu vaihtamalla ovipahvin tiivisteen, on tyyppivika!), käynnistäessä häiriöitä satunnaisesti, käy "kolmella" muutaman sekunnin (veikkaisin egr-ohjausta, kerää paskaa, myös tyyppivika). Hammastankoja näistä on vaihdettu takuuseen, ohjaustehostimen nesteet on vuotaneet haitarikumin alle, ilmeisesti menneet noin 40-60t ajetuista?. Mulla ei vielä vaihdettu, seuraavassa määräaikaishuollossa tehdään mahdollisen vuodon tarkastus, kun takuutakin jäljellä on.
Jos lukisit puppe vaikka tän ketjun sivulta 9 , niin saat vastauksia.
Ehdotin joskus alussa, että olis tehty dieseleille eri ketju ton EGR:n takia, mutta ei ottanut ilmaa.
Nyt tää 159 ketju on sitten pitkä, kun nälkävuosi.
Ehdotin joskus alussa, että olis tehty dieseleille eri ketju ton EGR:n takia, mutta ei ottanut ilmaa.
Nyt tää 159 ketju on sitten pitkä, kun nälkävuosi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Laku, Kivijärvelle tässä avauduin omista kokemuksista, ei mulla mitään kysymystä tuossa edellisessä viestissä auki ollut. En usko että bensa- ja dieselalfan käyntiongelmissa on juurikaan yhteistä, eli ei tota egr-hommaa kannata verrata. Maahantuoja on ilmoittanut, että 2.2 koneelliset käynnistyvät joskus huonosti, harvoin kylläkin. Virallista syytä ei ole kerrottu alfa romeon toimesta, epäilevät että ruiskutus-ohjelmassa voisi olla jokin kylmänä käynnitettäessä. On ohjeistettu, että käynnistettäessä painetaan ihan hiukan kaasupoljinta, niin ilmiötä ei tapahdu --> ei pidä paikkaansa. Vaiva ei riipu kaasupolkimen painosta, ulkoilman lämpötilasta, kosteudesta tms..se vaan tulee joskus ja piste, ainakin oma kokemus näin.
Viime delta-reissullani näin tiedotteen, jossa kerrottiin jostain solenoidin avauksesta/putsauksesta, ymmärsin että oli kyseessä juurikin egr. No, en mene varmaksi sanomaan..eikös toi ole opelin kone..niissähän on näitä ongelmia ollu ennen..huom, nämä on vain kokemuksia ja tuntemuksia, paremmin asioista tietävät voivat tarkentaa/korjata..
Viime delta-reissullani näin tiedotteen, jossa kerrottiin jostain solenoidin avauksesta/putsauksesta, ymmärsin että oli kyseessä juurikin egr. No, en mene varmaksi sanomaan..eikös toi ole opelin kone..niissähän on näitä ongelmia ollu ennen..huom, nämä on vain kokemuksia ja tuntemuksia, paremmin asioista tietävät voivat tarkentaa/korjata..
Kivijärvi: Kaikkihan tykkää omastaan - eli ei voi olla ihan huono, valitsetpa minkä vaan.
(Tämä aihe on vähän kuin se "toinen tykkää äidistä ja ..." ) Kannattaa lukea ja kuunnella muita - tiettyyn rajaan asti. Käypäs koeajamassa ja katso sitten lompakkoon ja sitten mutukertoimet päälle, niin alkaa omakin mielipide vahvistua.
Minun suosikkilista meni eri järjestykseen kun tuli päätöksenteon paikka ja piti pohtia tehon/kulutuksen/ominaisuudet/omituisuudet/hinnat -suhteita.
Vimeksi ajoin tuon 1750 tb sw:n. Ei huono, ei hyvä, mutta hakkiksen 7 nastat pitivät tosi kovaa melua! (225/50x17)
(Tämä aihe on vähän kuin se "toinen tykkää äidistä ja ..." ) Kannattaa lukea ja kuunnella muita - tiettyyn rajaan asti. Käypäs koeajamassa ja katso sitten lompakkoon ja sitten mutukertoimet päälle, niin alkaa omakin mielipide vahvistua.
Minun suosikkilista meni eri järjestykseen kun tuli päätöksenteon paikka ja piti pohtia tehon/kulutuksen/ominaisuudet/omituisuudet/hinnat -suhteita.
Vimeksi ajoin tuon 1750 tb sw:n. Ei huono, ei hyvä, mutta hakkiksen 7 nastat pitivät tosi kovaa melua! (225/50x17)
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Kannattaa huomioida sekin seikka, että ainakin vanhemmissa 2006 - 2007 -malleissa on muitakin eroja, kuin moottori. Eikös isommassa nokivasarassa ja kutosessa ollut suuremmat jarrut, vanteet ja jämäkämpi alusta? Oliko myös automaattilaatikoissa eroja? Kutosessa on tietysti neliveto, joka myös isommassa dieselissä optiona. Mitenkä lie erot 2008 ja uudemmissa malleissa?Kivijärvi kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi kokemukset autosta yleisesti ja etenkin eri moottoreista ja niiden vioista/ominaisuuksista. Jossain vaiheessa käytetty 159 kuitenkin varmaan tulee hankittua. Perustelemattomasti 5 vuoden alfabbs-lukukokemuksen valossa 159:n luotettavin ja tässä mielessä "paras" kone taitaa olla 1.9 JTS, sen jälkeen rintarinnan 2.2 ja 3.2 JTS:t. Jumboksi taitavat jäädä 1.9 JTDm ja erityisesti 2.4 JTDm. Kertokaa olenko ymmärtänyt jotain väärin?
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
159 rupesi eilen nykimään kaupunkinopeuksissa. 2.4 diesel siis kyseessä. Lisäksi alakierrokset tuntuvat nihkeämmiltä kuin ennen.
EGR on putsattu noin 10t km takaperin, ja sittemmin ajettu enimmäkseen kaupungissa (kierroksia kyllä annettu kiitettävästi..).
Onko nyt taas venttiilit tukossa, vai olisiko tähän mitään muuta selitystä? :S Aiheuttikos hiukkassuodattimen puhdistus tällaista nykymistä?
EGR on putsattu noin 10t km takaperin, ja sittemmin ajettu enimmäkseen kaupungissa (kierroksia kyllä annettu kiitettävästi..).
Onko nyt taas venttiilit tukossa, vai olisiko tähän mitään muuta selitystä? :S Aiheuttikos hiukkassuodattimen puhdistus tällaista nykymistä?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
^
Oisko se puhdistustoiminto? Itselläni oli käytössä parisen viikkoa tuollainen ja samanlaiset oireet. Toki se savutti samalla niin maan perkeleesti. Tovin ajettua alkoi toimimaan ja veto parani entisestään, jopa alajengoilla.
Nuita nykijöitä...hiljaa kulkevia savuttavia nykydiisselejä näkyy kyllä liikenteessä aika monesti. Eilenkin riisseli E46 compacti.
Oisko se puhdistustoiminto? Itselläni oli käytössä parisen viikkoa tuollainen ja samanlaiset oireet. Toki se savutti samalla niin maan perkeleesti. Tovin ajettua alkoi toimimaan ja veto parani entisestään, jopa alajengoilla.
Nuita nykijöitä...hiljaa kulkevia savuttavia nykydiisselejä näkyy kyllä liikenteessä aika monesti. Eilenkin riisseli E46 compacti.
Konsernin toisessa merkissä, (siis myös Diesel) samat oireet silloin tällöin. Suodattimen puhdistus tuon tekee. Sanovat, että ei kannata sammuttaa autoa silloin, vaan pyrkiä ajamaan poltto loppuun. Parhaiten onnistuu, kun pystyy vetämään noin 80km/h nopeudella (hieman haasteelisempi kaupungissa.)veskuk kirjoitti:Parhaiten hiukkassuodattimen noin 10min kestävän puhdistuksen huomaa hetkellisen kulutuksen näytöstä, pomppaa matka-ajossa 12-13l lukemiin ja polkaistessa pöllyttää niin ettei takana tulevia näy...ragazza kirjoitti: :S Aiheuttikos hiukkassuodattimen puhdistus tällaista nykymistä?
Hetkellisestä kulutuksesta sen tosiaan helposti huomaa, sekä aavistuksen tahmeammasta menosta. Myös messevä käry saattaa tuon paljastaa, putki käy aika kuumana. Olen kuullut, että Opeleissa, joissa "meidän konsernin" Diesel, syttyisi merkkivalo??? Jos näin, niin ihan fiksu homma.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onkos tuo käry sellainen laahaavien jarrujen paistamia jarrupaloja muistuttava odööri? Omassa lintassa olen muutaman kerran sitä ihmetellyt mutta jarrut eivät tunnu kuumilta.
Korean poijaan toteutuksessa mikään ei kerro poltellaanko pönttöä tyhjäksi vai ei, ajoluulokonekaan kun ei suostu hiiskumaan hetkellisestä kulutuksesta. Vähän vaikea on silloin ajella kahdeksaakymppiä kunnes rosessi on saatu päätökseen.
Korean poijaan toteutuksessa mikään ei kerro poltellaanko pönttöä tyhjäksi vai ei, ajoluulokonekaan kun ei suostu hiiskumaan hetkellisestä kulutuksesta. Vähän vaikea on silloin ajella kahdeksaakymppiä kunnes rosessi on saatu päätökseen.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Juurikin noin voisi kuvailla.Rasvis kirjoitti:Onkos tuo käry sellainen laahaavien jarrujen paistamia jarrupaloja muistuttava odööri?
Hetkellisestä kulutuksesta tosiaan huomaa melko helposti, mutta en kyllä voi ymmärtää tätä nykyfilosofiaa, että kuljettajalta yritetään suorastaan piilottaa kaikki auton toiminta.Rasvis kirjoitti:Korean poijaan toteutuksessa mikään ei kerro poltellaanko pönttöä tyhjäksi vai ei, ajoluulokonekaan kun ei suostu hiiskumaan hetkellisestä kulutuksesta. Vähän vaikea on silloin ajella kahdeksaakymppiä kunnes rosessi on saatu päätökseen.
Perinteisestihän tilanne on ollut juuri päinvastoin, mistä kaikki ylimääräiset mittaritkin ovat jäänne.
Kyllä se käry on tuollainen, joka aikaisemmin mainittiin. Antaa kyllä "tuoksut" myös ajon jälkeen. Omassa Jtd:ssä myös putki "napsuu", koska käynyt tosi kuumana. (Johtuu siis jäähtymisestä.)
Homma menee hyvin siihen saakka, kun tekee tuon vielä itsekseen, mutta muutaman kerran kun jää poltto kesken, tulee ongelmia. Omassa autossa (Croma 1,9Jtd) on kerran joudutte regenerointi tekemään Deltan tiloissa ja voin kertoa, että hallin ovet oli auki, käry oli valtaisa
Homma menee hyvin siihen saakka, kun tekee tuon vielä itsekseen, mutta muutaman kerran kun jää poltto kesken, tulee ongelmia. Omassa autossa (Croma 1,9Jtd) on kerran joudutte regenerointi tekemään Deltan tiloissa ja voin kertoa, että hallin ovet oli auki, käry oli valtaisa
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Rigenerazione del filtro del particolato
Kumisia pakoputkenjatkeita ei kannata sitten käyttää.
Kumisia pakoputkenjatkeita ei kannata sitten käyttää.
- Liitteet
-
- IMG_1012 (Medium).JPG
- (71.31 KiB) Tiedosto ladattu 4139 kertaa
-
- IMG_1008 (Medium).JPG
- (35.7 KiB) Tiedosto ladattu 4139 kertaa
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
Olikos kysessä musta SW? Ite vein kans tehon puutteen vuoksi deltaan tossa maanantaina ja siellä oli ollut musta SW EGR vian takia jo kuulemma noin 10 kertaa. Itellä onneksi vain tämän yhden kerran, toistaiseksi. takuuseenhan toi menee ja nyt kulkee taas mukavasti.Laku kirjoitti:Tossa tänään huollossa odotellessa tuotiin 159 2.4 jtdm hinurin lavalla.
Isäntä sanoi, että on todella kyrsiintynyt, kun auto sammuilee ja valot vilkkuu. Kulkee vaan n 70 km tunnissa ja ei ota kierroksia ja nyt ei ees enää käynnisty.
Eikä oo eka kerta.
Onko nää nyt sitten niitä egr-vikoja?
Tää bensaversio ei tunne mitään vastaavaa.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Vuodet ei ole veljiä, eikä Alfat siskoja. Edellinen 159 oli Deltan telakalla 10-12 kertaa tehonpuutteesta, nykimisestä yms. Tämä nykyinen on vaatinut vain yhden EGR-remontin Puuta joutuu koputtamaan, että jääkin tähän yhteen kertaan...tumbe kirjoitti:Olikos kysessä musta SW? Ite vein kans tehon puutteen vuoksi deltaan tossa maanantaina ja siellä oli ollut musta SW EGR vian takia jo kuulemma noin 10 kertaa. Itellä onneksi vain tämän yhden kerran, toistaiseksi. takuuseenhan toi menee ja nyt kulkee taas mukavasti.Laku kirjoitti:Tossa tänään huollossa odotellessa tuotiin 159 2.4 jtdm hinurin lavalla.
Isäntä sanoi, että on todella kyrsiintynyt, kun auto sammuilee ja valot vilkkuu. Kulkee vaan n 70 km tunnissa ja ei ota kierroksia ja nyt ei ees enää käynnisty.
Eikä oo eka kerta.
Onko nää nyt sitten niitä egr-vikoja?
Tää bensaversio ei tunne mitään vastaavaa.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Vuodet ei ole veljiä, eikä Alfat siskoja. Edellinen 159 oli Deltan telakalla 10-12 kertaa tehonpuutteesta, nykimisestä yms. Tämä nykyinen on vaatinut vain yhden EGR-remontin Puuta joutuu koputtamaan, että jääkin tähän yhteen kertaan...tumbe kirjoitti:Olikos kysessä musta SW? Ite vein kans tehon puutteen vuoksi deltaan tossa maanantaina ja siellä oli ollut musta SW EGR vian takia jo kuulemma noin 10 kertaa. Itellä onneksi vain tämän yhden kerran, toistaiseksi. takuuseenhan toi menee ja nyt kulkee taas mukavasti.Laku kirjoitti:Tossa tänään huollossa odotellessa tuotiin 159 2.4 jtdm hinurin lavalla.
Isäntä sanoi, että on todella kyrsiintynyt, kun auto sammuilee ja valot vilkkuu. Kulkee vaan n 70 km tunnissa ja ei ota kierroksia ja nyt ei ees enää käynnisty.
Eikä oo eka kerta.
Onko nää nyt sitten niitä egr-vikoja?
Tää bensaversio ei tunne mitään vastaavaa.