Elikkäs kun auto ollut lohkossa kiinni niin ekalla yrittämällä saa sahata vaikka kuinka kauan eikä edes lupaa. sahaamisen jälestä lähtee yskien eikä jaksa käydä ja kolmannella alkaa käymään normaalisti hieman korotettua joutokäyntiä. Ihan kun lyö kylmiltään tulille ilman lämmitystä niin lähtee ekalla normaalisti. Itellä lyö kyllä rattaat niin tyhjää et mikä vois oll vikana....
Oletko kokeillut antaa lämmön tasaantua, eli irroittaa piuha noin 5 minuuttia ennen käynnistämistä? Tämä auttoi aikoinaan TS:ssä. Kone luulee auton olevan lämmin, eikä seokset ole kohdallaan.
Kysyjän kysymä ilmiö on niitä Alfan ominaisuuksia. Moottorin ohjaus kai jotenkin on ällikällä lyöty kun jäähdytysvettä mennään esilämmittämään.
Voitelun kannalta lämmitys on kyllä tarpeellista. On vain sopeuduttava Alfamaiseen talvikäynnistykseen.
Monesti letkulämppäri on liian lähellä lämpötila-anturia ja ecu luulee koneen olevan lämmin. Voitelun kannalta en usko letkulämppärin tuovan mitään hyötyä.
KJS kirjoitti:Monesti letkulämppäri on liian lähellä lämpötila-anturia ja ecu luulee koneen olevan lämmin. Voitelun kannalta en usko letkulämppärin tuovan mitään hyötyä.
Kyllähän letkulämppäristä menee samalla lailla sylinteriputkien ympärille lämmitystä, kuin suoraan lohkoon menevästä lämppäristä.
KJS kirjoitti:Voitelun kannalta en usko letkulämppärin tuovan mitään hyötyä.
Helpoin todeta vaikkapa öljytikusta kunnon pakkasaamuna.
Kovilla pakkasilla öljy on ihan siirappia. Pari tuntia lämppärissä ja olomuoto on huomattavasti juoksevampaa.
Kyllähän sen kuulee myös venttiilikoneiston äänistä käynnistyksen yhteydessä (kylmä vs. lämmitetty).
KJS kirjoitti:Voitelun kannalta en usko letkulämppärin tuovan mitään hyötyä.
Helpoin todeta vaikkapa öljytikusta kunnon pakkasaamuna.
Kovilla pakkasilla öljy on ihan siirappia. Pari tuntia lämppärissä ja olomuoto on huomattavasti juoksevampaa.
Kyllähän sen kuulee myös venttiilikoneiston äänistä käynnistyksen yhteydessä (kylmä vs. lämmitetty).
Mitä mineraaliöljyjä käytät...
Testailin kerran (kauan sitten ennen Alfailua) öljyjen juoksevuuksia. Toinen purkki oli pari vuorokautta -25 asteen pakkasessa, toinen huoneen lämmössä. Ei mitään silminhavaittavaa eroa juoksevuudessa kun niitä pönikästä kaadoin. En enää muista tarkkoja viskositeettilukemia mutta ihan normaaleja täyssynteettisiä henkilöauton öljyjä olivat, mahdollisesti 0W40.
Kyllä nuo saksan seisojatkin kärsivät samoista vaivoista. Webastolla lämmittäessä kun moottori on sopivan lämmin pitää startata kaasu pohjassa. Jotkut anturit luulevat koneen olevan lämpimänpi kuin onkaan.