156 V6 vaihteiston ongelma
Valvoja: Moderators
156 V6 vaihteiston ongelma
Olen ostamassa Alfa 156, ja viikonluppuna olin koeajamassa 6-vaihteinen V6.
Ainut ongelma oli että oli erittäin vaikea vaihtaa 5:seen vaihteeseen. Onko tämä tuttu vika, ja voiko olla kallis korjata sitä?
Ainut ongelma oli että oli erittäin vaikea vaihtaa 5:seen vaihteeseen. Onko tämä tuttu vika, ja voiko olla kallis korjata sitä?
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
ei ole tuttu vika, voipi maksaa jos laatikossa on vikaaJohnny kirjoitti:Olen ostamassa Alfa 156, ja viikonluppuna olin koeajamassa 6-vaihteinen V6.
Ainut ongelma oli että oli erittäin vaikea vaihtaa 5:seen vaihteeseen. Onko tämä tuttu vika, ja voiko olla kallis korjata sitä?
Alfassa on relluihin, tojoihin yms "helppoihin" vatkaimiin verrattuna tahmea ja tarkka vaihdevivusto...
Jos auto on ollut kytkintä luistattelevan ajajan käytössä kymmeniä tkm, saattaa kytkimen irrotus kuluneisuuden ja esim ruuhkassa kuumentumisen takia tapahtua aivan pohjassa, jolloin vaihto mille vaihteelle tahansa vaatii pohjaan polkemista varsinkin suurilla kierroksilla vaihdettaessa.
Edellä mainitut ominaisuudet ja seuraukset yhdessä ja erikseen aiheuttavat vaihdevipstaakkeleiden runnomisen takia (jokus ku pitää näyttää) hinnakkaita huoltoja (ellei takuu ole voimasssa).
Alfaa ei ole yhtä helppo ajaa, kuin tusinapiiliä, mutta on hallittavissa suuremmissa nopeuksissa ja tiukemmissa mutkissa tarkasti = sen perässä pysyy wokkipannulla vain jos tietää minne ollaan menossa.
Älä usko tätä, osta potkulauta!
Jos auto on ollut kytkintä luistattelevan ajajan käytössä kymmeniä tkm, saattaa kytkimen irrotus kuluneisuuden ja esim ruuhkassa kuumentumisen takia tapahtua aivan pohjassa, jolloin vaihto mille vaihteelle tahansa vaatii pohjaan polkemista varsinkin suurilla kierroksilla vaihdettaessa.
Edellä mainitut ominaisuudet ja seuraukset yhdessä ja erikseen aiheuttavat vaihdevipstaakkeleiden runnomisen takia (jokus ku pitää näyttää) hinnakkaita huoltoja (ellei takuu ole voimasssa).
Alfaa ei ole yhtä helppo ajaa, kuin tusinapiiliä, mutta on hallittavissa suuremmissa nopeuksissa ja tiukemmissa mutkissa tarkasti = sen perässä pysyy wokkipannulla vain jos tietää minne ollaan menossa.
Älä usko tätä, osta potkulauta!
Huomasin vähän samanlaista omassani heti alkuun, että vitoselta kutoselle piti ikään kuin tosissaan vetäistä keppiä jotta se löysi sen oikean loven (ja tästä ei saa ajatella kaksimielisesti) - mutta nyt joko olen oppinut miten kutonen menee päälle tai sitten laatikko on oppinut antamaan periksi, nimittäin kutonen menee yhtä helposti päälle kuin mikä muukin vaihde. Mene&tiedä tuosta sitte.
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Uppia ikivanhalle topicille siitä syystä, että Alfa aiheutti eilen muutamia painokelvottomia ajatuksia...
Olin perheeni kanssa matkalla Kaakkois-Suomeen, kun 250km ajon jälkeen vaihdelaatikko päätti, etten halua käyttää muita vaihteita kuin nelosta. Hetkeä aiemmin olin tehnyt suht. voimakkaan moottorijarrutuksen stopille. Risteyksestä normaali, rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen ja olin heittämässä neloselta kutoselle, kun nelonen ei halunnutkaan tulla pois pesästä. Ajelin sitten nelosella kymmenisen kilometriä, yrittäen vähän väliä saada vaihdetta vapaalle. Lopulta oli pikku pakko saada muitakin vaihteita käyttöön ja runttasin kepin väkisin keskelle.
Vaihde meni kuin menikin vapaalle! Päätin koittaa kolmoselle - ei puhettakaan! Tuntui kuin olisi tökkinyt vaihdekeppiä seinään. Nelonen, sama juttu! Onneksi laatikosta löytyi kaikki muut vaihteet täysin normaalisti ja matka jatkui. Lähellä määränpäätä päätin vielä koittaa neloselle ja sehän meni kohdalleen eleettömästi. No, yllätys yllätys sehän jumitti taas siihen. Rullailin siinä sitten alamäkeen ja tein parit moottorijarrutukset. Sen jälkeen koitin jälleen saada nelosta pois pesästä. Tälläkin kertaa keppi tökkäsi kuin seinään, mutta pitäessäni keppiä hellästi vastustusta vasten, tuntui outo "lumpsahdus" ja keppi siirtyi keskelle. Tämän jälkeen laatikosta löytyi taas kaikki vaihteet normaaliin tapaan, eikä kepissä tuntunut mitään outoa, saati kuulunut uusia ääniä.
Kysymys kuuluukin, että mitä hittoa tapahtui!?
Itsellä ei ole tietoa tuon laatikon sisälmyksistä tai sen rakenteista, joten jollain tietävällä voisi olla valistuneita veikkauksia mikä jumitti ja miksi? Omaan päähän tuli ajatus 3-4 vaihteiden siirtäjän jumitus. Muuta en sitten oikein keksikään. Paitsi yhden kauhuskenaarion, mutta en sano sitä vielä ääneen... Siirtäjän vaijerit ei oikein istu omissa ajatuksissa, kun laatikosta löytyi äärimmäiset vaihteet, nelosen ja kolmosen ollessa täysin saavuttamattomissa. Vaihdekepin juuren muovit ovat ehjät ja päällimäinen muovi näyttää itseasiassa aivan uudelta. Joskin sen kolme pulttia on löysällä ja muovi pääsee liikkumaan hieman joka suuntaan. Se varmaankin on syyllinen toisinaan huonosti kytkeytyvään pakkiin, mutta eikai se tuohon voi olla syypää?
-Laatikossa on alle 1000km ajetut Redlinen MT-90 öljyt ja loota on ulkoisesti täysin ehjä.
-Kytkinpaketti on lähes uusi. Kytkinnesteet, kytkimen pää- ja työsylinterit ja polkimen jousi ovat uusia.
-Siirtäjän jumittavat puslat ovat herkistelty, jotka jäykistävät kepin sivuttaisliikkeen.
Voisiko joku metallihitu tai muu roska jumittaa tuon siirtäjän väliaikaisesti? Vanhojen öljyjen seassa oli aika paljon metallia mukana. Sehän ei tietenkään kerro mistään hyvästä, mutta ainahan sitä tuppaa vähän olemaan tuon verran ajetuissa ensiöljyissä (170tkm).
Tuntuu kyllä utopiselta, että laatikossa olisi mekaanista vikaa, kun nyt se toimii taas aivan normaalisti, eikä sieltä kuulu ylimääräisiä ääniä. Seuraavana ajattelin huuhdella laatikon ja laittaa vielä uudet öljyt sisään, jos jollain ei ole heittää parempaa selitystä?
Kiitos ajatuksista jo etukäteen!
Olin perheeni kanssa matkalla Kaakkois-Suomeen, kun 250km ajon jälkeen vaihdelaatikko päätti, etten halua käyttää muita vaihteita kuin nelosta. Hetkeä aiemmin olin tehnyt suht. voimakkaan moottorijarrutuksen stopille. Risteyksestä normaali, rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen ja olin heittämässä neloselta kutoselle, kun nelonen ei halunnutkaan tulla pois pesästä. Ajelin sitten nelosella kymmenisen kilometriä, yrittäen vähän väliä saada vaihdetta vapaalle. Lopulta oli pikku pakko saada muitakin vaihteita käyttöön ja runttasin kepin väkisin keskelle.
Vaihde meni kuin menikin vapaalle! Päätin koittaa kolmoselle - ei puhettakaan! Tuntui kuin olisi tökkinyt vaihdekeppiä seinään. Nelonen, sama juttu! Onneksi laatikosta löytyi kaikki muut vaihteet täysin normaalisti ja matka jatkui. Lähellä määränpäätä päätin vielä koittaa neloselle ja sehän meni kohdalleen eleettömästi. No, yllätys yllätys sehän jumitti taas siihen. Rullailin siinä sitten alamäkeen ja tein parit moottorijarrutukset. Sen jälkeen koitin jälleen saada nelosta pois pesästä. Tälläkin kertaa keppi tökkäsi kuin seinään, mutta pitäessäni keppiä hellästi vastustusta vasten, tuntui outo "lumpsahdus" ja keppi siirtyi keskelle. Tämän jälkeen laatikosta löytyi taas kaikki vaihteet normaaliin tapaan, eikä kepissä tuntunut mitään outoa, saati kuulunut uusia ääniä.
Kysymys kuuluukin, että mitä hittoa tapahtui!?
Itsellä ei ole tietoa tuon laatikon sisälmyksistä tai sen rakenteista, joten jollain tietävällä voisi olla valistuneita veikkauksia mikä jumitti ja miksi? Omaan päähän tuli ajatus 3-4 vaihteiden siirtäjän jumitus. Muuta en sitten oikein keksikään. Paitsi yhden kauhuskenaarion, mutta en sano sitä vielä ääneen... Siirtäjän vaijerit ei oikein istu omissa ajatuksissa, kun laatikosta löytyi äärimmäiset vaihteet, nelosen ja kolmosen ollessa täysin saavuttamattomissa. Vaihdekepin juuren muovit ovat ehjät ja päällimäinen muovi näyttää itseasiassa aivan uudelta. Joskin sen kolme pulttia on löysällä ja muovi pääsee liikkumaan hieman joka suuntaan. Se varmaankin on syyllinen toisinaan huonosti kytkeytyvään pakkiin, mutta eikai se tuohon voi olla syypää?
-Laatikossa on alle 1000km ajetut Redlinen MT-90 öljyt ja loota on ulkoisesti täysin ehjä.
-Kytkinpaketti on lähes uusi. Kytkinnesteet, kytkimen pää- ja työsylinterit ja polkimen jousi ovat uusia.
-Siirtäjän jumittavat puslat ovat herkistelty, jotka jäykistävät kepin sivuttaisliikkeen.
Voisiko joku metallihitu tai muu roska jumittaa tuon siirtäjän väliaikaisesti? Vanhojen öljyjen seassa oli aika paljon metallia mukana. Sehän ei tietenkään kerro mistään hyvästä, mutta ainahan sitä tuppaa vähän olemaan tuon verran ajetuissa ensiöljyissä (170tkm).
Tuntuu kyllä utopiselta, että laatikossa olisi mekaanista vikaa, kun nyt se toimii taas aivan normaalisti, eikä sieltä kuulu ylimääräisiä ääniä. Seuraavana ajattelin huuhdella laatikon ja laittaa vielä uudet öljyt sisään, jos jollain ei ole heittää parempaa selitystä?
Kiitos ajatuksista jo etukäteen!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
En usko että askin sisällä mitään on,tai öljyissä. Kuulostais ihan vaijeri/siirtäjän takertelulta.
Oletko puuhaillut pellin alla jotain,esim.työkalu tai muu tippunut laatikon päälle siirtäjän väliin yms ?
Oletko puuhaillut pellin alla jotain,esim.työkalu tai muu tippunut laatikon päälle siirtäjän väliin yms ?
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Hmm... Eihän tuo tavallaan ihan mahdoton ajatus ole, että joku olisi blokannut tuon lootan päällä olevan siirtäjän. Toivottavasti olisikin niin halpa vika. Pitää jossain välissä lomailua ehtiä kurkkaamaan akun alle.
Edit: Eipä siellä akun alla mitään erikoista näkynyt. Pienen pieni kivi askin päällä, mutta ei sen kummempaa. Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö siellä olisi voinut olla muutakin aiemmin.
Edit: Eipä siellä akun alla mitään erikoista näkynyt. Pienen pieni kivi askin päällä, mutta ei sen kummempaa. Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö siellä olisi voinut olla muutakin aiemmin.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Juu , siinä siirtäjässä laatikon päällä , on se iso mokkula , niin jos sen välissä olis ollu joku sinne kuulumaton esine
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Eipä ollut vika vaijereissa tai kepin muoveissa. Tänään taas jäi nelonen tupaan ja kepistä houkutellen sen sai puolittain pois päältä. Vaihde siirtyi vapaalle, mutta keppi ei tullut keskelle asti vaan jäi nelosen loveen, eikä muita vaihteita saanut kytkettyä. Takaisin nelosellekaan ei meinannut saada millään, vaikka kuinka pumppas kytkintä. Lopulta nelonen meni tupaan synkrojen pitäessä mukavaa rutinaa... Tämän jälkeen löytyikin taas kaikki muut pykälät paitsi kolmonen.
Otin 3-vaihteen ollessa kadoksissa, akun ja siirtäjän vaijerit irti. Ei mennyt laatikon päältä käsin laitettuna yhtään sen paremmin kolmonen päälle. Aikansa, kun liikutteli neloselta kolmosta kohti, niin kolmonenkin löytyi taas.
Kolmos- ja nelosvaihteitten siirtäjähän on samalla akselilla, eikö vain? Eika sieltä perhana ole lähtenyt siirtäjäakselin sokka kävelemään tms? Olisiko jollain räjäytyskuvia tai oikeita kuvia siirtäjän rakenteesta? Pystyisi paremmin päätellä mahdollisia vaihtoehtoja.
Sanotaan nyt ääneen se kauhuskenaario mikä tuli ensimmäisenä mieleen... Siirtäjän akseli pääsee osittain pois paikaltaan!? Nyt joku saa mieluusti tulla kertomaan, ettei se ole mahdollista...
Edit: Siis hetkonen?! Saakos tuon vaihteenvalitsimen irti laatikosta irroittamatta koko laatikkoa? Syyllinenhän saattaisi löytyä siitä. http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-Ge ... 35bc54d9f8" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit2: Vastataan itse... Saa sen irti. Täällä kuvia puretusta laatikosta. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=46086" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit3: Tuli irrotettua uudelleen akku ja muut hilut tieltä, ja otettua tuo valitsinhäkkyrä käteen. Aika likainen oli kauttaltaan, saas nähdä vaikuttiko puhdistus jumittamiseen.
Otin 3-vaihteen ollessa kadoksissa, akun ja siirtäjän vaijerit irti. Ei mennyt laatikon päältä käsin laitettuna yhtään sen paremmin kolmonen päälle. Aikansa, kun liikutteli neloselta kolmosta kohti, niin kolmonenkin löytyi taas.
Kolmos- ja nelosvaihteitten siirtäjähän on samalla akselilla, eikö vain? Eika sieltä perhana ole lähtenyt siirtäjäakselin sokka kävelemään tms? Olisiko jollain räjäytyskuvia tai oikeita kuvia siirtäjän rakenteesta? Pystyisi paremmin päätellä mahdollisia vaihtoehtoja.
Sanotaan nyt ääneen se kauhuskenaario mikä tuli ensimmäisenä mieleen... Siirtäjän akseli pääsee osittain pois paikaltaan!? Nyt joku saa mieluusti tulla kertomaan, ettei se ole mahdollista...
Edit: Siis hetkonen?! Saakos tuon vaihteenvalitsimen irti laatikosta irroittamatta koko laatikkoa? Syyllinenhän saattaisi löytyä siitä. http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-Ge ... 35bc54d9f8" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit2: Vastataan itse... Saa sen irti. Täällä kuvia puretusta laatikosta. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=46086" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit3: Tuli irrotettua uudelleen akku ja muut hilut tieltä, ja otettua tuo valitsinhäkkyrä käteen. Aika likainen oli kauttaltaan, saas nähdä vaikuttiko puhdistus jumittamiseen.
Viimeksi muokannut Jarsan, 10 Maalis 2013, 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Vika korjattu! Ongelman aiheutti pienen pieni metallinen kappale, joka koitti pureutua vaihteenvalitsimen akselin juureen. Metallimurunen löytyi valitsimen akselin kolon viereltä, laatikon sisältä. Kolon reunoilla ja sen muoviholkissa näkyi selkeitä merkkejä kappaleen kiilautumisesta valitsimen ja laatikon rungon väliin. Naarmuja näin suomeksi sanottuna.
Puhdistuksen seurauksena vaihdekeppiä on tuntuvasti kevyempää liikutella ja pakkikin alkoi löytyä taas kerrasta. Ei se kirppua isompaa roskaa tarvi, kun se on väärässä paikassa...
Puhdistuksen seurauksena vaihdekeppiä on tuntuvasti kevyempää liikutella ja pakkikin alkoi löytyä taas kerrasta. Ei se kirppua isompaa roskaa tarvi, kun se on väärässä paikassa...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Mielenkiintoista tuuria, mutta hyvä että vika löytyi.
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Oli kyllä uskomaton vaikutus ns. V-käyrään ja stressin määrään, kun oli tuollainen "markan" vika! Ehti käydä mielessä, jos jonkinlaista ajatusta, aina auton räjäyttämisestä kappaleiksi...
Tavallaan hyvää tuuria, että oli noin pieni vika. Toisaalta taas ei... Yleensähän nuo roskat menee laatikon pohjalle ja tartuu propun magneettiin, eikä aiheuta yhtään mitään.
Tavallaan hyvää tuuria, että oli noin pieni vika. Toisaalta taas ei... Yleensähän nuo roskat menee laatikon pohjalle ja tartuu propun magneettiin, eikä aiheuta yhtään mitään.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
- Paikkakunta: Raisio
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Likaantuuko tuo vaihteensiirtomekanismi helposti ? Juuri GT:ssä auttoi myös siirtonivelien purku ja putsaus. Sanoivat, että ollut käytön puutetta ?
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
En usko, että on mitenkään erityisen altis likaantumiselle. Kunhan öljyt vaihdetaan edes suunnilleen ajallaan. Omassa oli vaihteistoöljyt päästetty yksinkertaisesti aivan liian karseaan kuntoon, joten mekanismi oli kerännyt paksun mustan kerroksen epäpuhtauksia itseensä. Ja "musta mönjä" oli tietenkin täynnä metallihohtoa.
Mekanismi saa voitelun roiskeista, joten uusikaan öljy ei onnistu kovin vahvaa ja pinttynyttä likakerrosta huuhtelemaan. Koitan saada laitettua pari kuvaa aiheesta tuonne projektiosaston puolelle, kunhan pääsen takaisin kotia.
Mekanismi saa voitelun roiskeista, joten uusikaan öljy ei onnistu kovin vahvaa ja pinttynyttä likakerrosta huuhtelemaan. Koitan saada laitettua pari kuvaa aiheesta tuonne projektiosaston puolelle, kunhan pääsen takaisin kotia.
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Minulla oli kanssa vanhat öljyt tosi mustat mutta mitään metallinhohtoa ei ollut havaittavissa, myöskään tulpan magneetissa ei ollut oikeastaan mitään tarttuneena. Autolla ajettu vajaa 150tkm.
Pitäisiköhän vaihtaa öljyt vielä uudestaan jotta laatikko tulisi hyvin pestyä?
Pitäisiköhän vaihtaa öljyt vielä uudestaan jotta laatikko tulisi hyvin pestyä?
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
^Suotta sinne enää uusia, kun ei kerran mitään vikaakaan vaikuta olevan. Eihän siellä öljyssä metallia kuuluisikaan olla, jos hommat toimii kuten kuuluukin.
Omassa oli vikaa kytkimessä ja "vaihdevivustossa", joilla on varmasti ollut osansa metallihitun syntymisessä...
Omassa oli vikaa kytkimessä ja "vaihdevivustossa", joilla on varmasti ollut osansa metallihitun syntymisessä...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 vaihteiston ongelma
Itse laitoin tätä askiin , kun etsin vikaa omasta vessasta. Ei mennyt vaihteet päälle.
Noi pyöri about 3500-4500km sisällä uusien redlinejen joukossa. Sen jälkeen onkin vaihdettu pari kertaa uusiks sattuneista syistä
Noi pyöri about 3500-4500km sisällä uusien redlinejen joukossa. Sen jälkeen onkin vaihdettu pari kertaa uusiks sattuneista syistä