Outo ravistus etupäästä 156 2.4jtd -98

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
paulit
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Syys 2007, 12:58

Outo ravistus etupäästä 156 2.4jtd -98

Viesti Kirjoittaja paulit »

Ajellessa tänään Lahdesta Hesaan yhtäkkiä auto alkaa ravistaa edestä niin perskuleesti että meinas huonot tulla housuun.Luulin ensin että pyörä on irtoamassa mutta kun pysähdyin ja tarkastin niin ei mitään ihmeellistä löytynyt joten jatkoin matkaa ja matka sujui tasaisesti ,kunnes taas Keravan kohdalla sama juttu ravistaa niin perskeleesti hiljensin nopeuden 80km ja joten kuten pääsin kotiin.
Eli kysymys kuuluu mistäpäin ja mitä vikaa olisi syytä epäillä
nimimerkki :Kiitollinen vihjeistä

Makke
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 14:43

Viesti Kirjoittaja Makke »

Jostain renkaasta runko paskana?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vetoakseli.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Vetoakselille/nivelelle ääni täältäkin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

siis lähtee itsekseen ja tulee itsekseen? Onahn kaikki kunnolla kiinni? ei remontteja tehty vähään aikaan?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

paulit kirjoitti:kiitoksia kovasti vastauksesta,koska olen itse tosi tumpelo näissä tekniikka asioissa mutta innokas oppimaan kyllä.Huono puoli minun tilanteessa on se ettei minulla ole autotallia joten mahdolliset omatoimiset korjaukset tapahtuu kadunvarrella tai ti-halleissa.Mutta näillä eväillä mennään. Kiitosta vielä kerran sivustolle .se on todella avuksi.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mulla muuten hajosi juuri eilen eturenkaan runko, melkoinen jumputus. Tämä vika kuitenkin on pysyvä eli jumputtaa koko ajan.

Veikkaan hajonnutta vetoniveltä/akselia viaksi tuohon osa-aikaiseen jumputukseen.
Giulia Super -69

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Jos täristää vain veto päällä, niin oikean puolen sisempi murros...

Nimim. Kokemusta on
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

paulit
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Syys 2007, 12:58

Viesti Kirjoittaja paulit »

JTD kirjoitti:Jos täristää vain veto päällä, niin oikean puolen sisempi murros...

Nimim. Kokemusta on

itse asiassa näin tapahtuu ,elikkä ravisti niin kauan kuin oli veto päällä ja rauhoittui jonkun verran kun löysäs kaasua

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eipä tuosta kovin kauaa ole kun eräs kaverini soitti ja kyseli, että mistähän tuollainen vika voisi johtua. Vetaria ja rengastahan siinä tuli veikkailtua, mutta viaksi paljastuikin iskunvaimennin. Oli meinaan iskari yläpäästä poikki.

paulit
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Syys 2007, 12:58

Viesti Kirjoittaja paulit »

terve vaan taas ,etupäästä tarkastettu ,iskarit ja jouset.
Vetarit pääsen tarkastamaan vasta nyt viikonloppuna ,vika ei vielä selvinnyt muuten menee kiitos vaan mukavasti :oops:

paulit
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Syys 2007, 12:58

Viesti Kirjoittaja paulit »

Ai niin ja jotta viat ei loppuis niin alkoipa tuo abs-valokin palamaan
että sillai

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mullakin ravistaa pikkaisen, vaikka renkaat juuri tasapainotettu. Tärinä vaihtelee sen verran, että kyseessä lienee kenties tuo vetoakseli. Sisemmän nivelen suojakumi oli viime kesänä rikki, joten luultavasti saanut siipeensä. Menee vaihtoon ensi viikolla, sitten näkee.

Tuon airbagin valon kuittaat kätevästi esim. Automilanossa. 50 euroa maksoi ja tekivät heti kun ajoin paikalle alle 10 minutissa. Tuleehan siinä operaatiolle tuntihintaa, mutta kaveri kävi kaikki bägin "ongelmatkohdat" läpi eikä vika ole uusiutunut.

EDIT: Tosiaan ABS:stä oli Paulilla kyse eikä airbagista :oops:
Viimeksi muokannut Rolle, 24 Maalis 2010, 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eli ABS -valo syttyi (ei siis airbag, nuo menee muuten itelläkin koko ajan sekaisin, en tiedä mistä johtuu)
Jospa tuo ABS -valo liittyy siihen ravistukseen, eli pyörän laakeri vetelee viimesiään? Luulis kyllä että tuon olisi jo huomannut, ainakin jos on tunkattu ylös ja tutkittu???

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Nyt on alkanut täristämään ratista 130km/h nopeudessa :shock: Auto oli just pajalla ja linnunluut meni edestä vaihtoon kolinoiden takia, sitäennen ei minkäänlaisia tärinöitä ollut. Tuntuu siltä että tärinä tulis oikean eturenkaan suunnalta perstuntumalta. Mittarinopeuden laskiessa 120km/h tärinä häviää. Täytyy huomenna tsekata häviääkö tärinä kun ottaa vedon pois. Rengaspaineet tsekkasin kotiin tullessa ja oli aika alhaiset paineet kaikissa renkaissa. Luultavasti tuo ei sylttytehdas kuitenkaan ole, huomenna näkee senkin. Vetoakseli vai pyörän laakeri tällä kertaa? (vai joku muu)

Alustan lepsuus on alkanut ärsyttää kunnolla , kun ei motariliittymän mutkassa kiihdyttäessä takapään niiailun takia vanhalla golfillakaan ole mitään ongelmia pysyä perässä :crazyeyes: Tosin niiailevan kulman rengaspaine oli vain 1.5, mutta silti.


Auto siis 156 sw 2.0 jts.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Nyt on alkanut täristämään ratista 130km/h nopeudessa :shock: Auto oli just pajalla ja linnunluut meni edestä vaihtoon kolinoiden takia, sitäennen ei minkäänlaisia tärinöitä ollut. Tuntuu siltä että tärinä tulis oikean eturenkaan suunnalta perstuntumalta. Mittarinopeuden laskiessa 120km/h tärinä häviää. Täytyy huomenna tsekata häviääkö tärinä kun ottaa vedon pois. Rengaspaineet tsekkasin kotiin tullessa ja oli aika alhaiset paineet kaikissa renkaissa. Luultavasti tuo ei sylttytehdas kuitenkaan ole, huomenna näkee senkin. Vetoakseli vai pyörän laakeri tällä kertaa? (vai joku muu)

Alustan lepsuus on alkanut ärsyttää kunnolla , kun ei motariliittymän mutkassa kiihdyttäessä takapään niiailun takia vanhalla golfillakaan ole mitään ongelmia pysyä perässä :crazyeyes: Tosin niiailevan kulman rengaspaine oli vain 1.5, mutta silti.


Auto siis 156 sw 2.0 jts.
Ravistukseen veikkaisin kyllä syyksi renkaita, käytäpä tasapainotuksessa, rengasliikkeissä ei näinä aikoina ole ruuhkaa :-)
Ja oisko takaiskarit tiensä päässä?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^Joo, onhan joku paino voinut renkaasta irrota joka aiheuttaisi ravistuksen. Kokeilin motarilla aamulla. Ravisti nyt vähemmän kuin eilen ja ravistus hävisi kun irrotti vedon mikä viittaisi vetoakseliin.

Iskarien pitäisi olla kunnossa , vajaa kk sitten katsastettu eikä ollut niissä mitään huomautettavaa silloin. Selkeästi ne on kyllä takana huonontuneet. Noi alkuperäisiskarit on ilmeisesti Magneti Marellin valmistamat, pakko ne on kohta päivittää oikeisiin iskareihin kunhan saa revittyä jostain budjetin päivitykselle. Pitää vielä mutkassa kokeilla paljonko vaikutti alhaiset rengaspaineet vai oliko sillä mitään vaikutusta.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Vois tarkastaa ton jarrulevyn likaisuuden.
Mulla hinkkas laakerin kiinnitysruuveihin,
meteliäpiti ja välillä vähän ravistikin.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Viime vuonna vaihdatin levyt ja palat kun oli jarrujen vinkumisen kanssa ongelmia, yksi levy oli vähän kiero ja palat jo melko kuluneet. Pyörän laakerin muistaakseni vaihdatin samoihin aikoihin. Täytyypä putsailla noita levyjä kun seuraavan kerran auton käsin pesen. Taustalevyjen väliin pääsee kyllä moskaa

Tänään ei kyllä ravistanut motarilla enää, tuskin havaiitsi. Olisko noi alhaiset rengaspaineet sitten vaikuttanut. Täytyy seurata tilannetta. Vois johtua kyllä tasapainotuksestakin tai renkaien kulumisesta kun noi kumit on jo aika vanhat , >= 4 vuotta alla olleet.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Jos levyt vaihdettu vuosi sitten tuskin ongelma,
Paikka missä itselläni oli likaa ei näy ennen kuin ottaa levyn irti.
Vikaan tarvitaan luultavasti vuosia, mulla 9v.
Lika=ruostunut jarrupöly kai
Yritän selostaa:
Irrotettua levyä kun katsoo sisäpuolelta, navan syvennyksen ulkoreunoissa.
Siis syvenyksen halkaisia pienenee liasta.

Koitin ensin hakata vasara+puukolla likaa irti, mutta totesin
kovaksi työksi. Hiomakivi porakoneeseen ja kivi heti tukossa.
Joten hain uudet levyt.
Kunnon koneviilalla ei kai olisi ollut ongelmaa.

Niin, niistä laakerin ruuveista oli kulunut kannasta ehkä noin 0,5mm korkeimmastakohtaa.
(muistaakseni ylemät ruuvit)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin