Huomio! 75:n etuylätukivarret ruostuvat vaarallisesti
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 11 Tammi 2004, 00:43
- Car(s): Alfetta GT 1.8, 75 1.6, 75 Twin Spark 2.0, 155 2.0 Twin Spark 16V Super, 156 1.8 16V Twin Spark, 156 2.0 16V Twin Spark Selespeed
- Paikkakunta: Nokia
Huomio! 75:n etuylätukivarret ruostuvat vaarallisesti
Kenties aiheesta on jo ollutkin keskustelua Alfa Romeo Forumissa!? Olen vasta nyt itse saanut aikaiseksi enemmän paneutua Forumin toimintaan, joten avaan uuden aiheen mielestäni tärkeästä asiasta.
75:lla ajavien kannattaa nimittäin mahdollisimman pian tarkistaa oman autonsa etuylätukivarret. Omani 75 1,6 -89:n (ajettu n. 270 000 km) ja isäni 75 2,0 T.S. -89:n (ajettu n. 250 000 km) tukivarret olivat ruostuneet samasta kohdasta: molemmin puolin pystypinta puhki sekä etu- että takapuolelta läheltä moottorin puoleista puslaa/kiinnityskorvaketta. Itse huomasin vian vasta renkaiden vaihdon yhteydessä, kun puhdistin ylätukivarren päälle kertynyttä likaa pois ruuvimeisselillä. Läpi meni, vieläpä molemmin puolin!
Tampereen Delta-Auton mukaan maahantuojan kautta osia ei ole enää saatavissa. Muukkosella oli yhtä huonoja uutisia. Ainoa vaihtoehto on korjata tukivarret hitsaamalla. Sitä varten täytyy ilmeisesti hakea lupa katsastuskonttorilta. Ainakin Muukkonen oli näin tehnyt ja homma oli onnistunut hyvin.
Tiedä sitten olisiko jollakin varaosatoimittajalla tarjota apua tähän kohtaan?
Isäni Twin Sparkiin saatiin ruosteettomat tukivarret Saksasta tuodusta varaosaautosta. Hiekkapuhalluksen ja ruostesuojauksen jälkeen ne asennettiin paikoilleen viime kesänä. Omani 1,6 odottaa tällä hetkellä kyseistä korjausta. Tuttavallani on kaksi 75-varaosa-autoa, molemmat Suomi-autoja ja seisseet viime talven hangessa, joten todennäköisesti joudumme hitsaushommiin.
Kannattaa tarkistaa tilanne siis mahdollisimman pian ettei tule kesken ajon ikävää yllätystä, saattaa nimittäin etupää nitkahtaa kevään routaheitoissa. Katsastuksessa ei mielestäni ainakaan vielä viime keväänä osattu kiinnittää erityistä huomiota tähän asiaan, joten hoidetaanpa homma itse kuntoon hyvissä ajoin!
75:lla ajavien kannattaa nimittäin mahdollisimman pian tarkistaa oman autonsa etuylätukivarret. Omani 75 1,6 -89:n (ajettu n. 270 000 km) ja isäni 75 2,0 T.S. -89:n (ajettu n. 250 000 km) tukivarret olivat ruostuneet samasta kohdasta: molemmin puolin pystypinta puhki sekä etu- että takapuolelta läheltä moottorin puoleista puslaa/kiinnityskorvaketta. Itse huomasin vian vasta renkaiden vaihdon yhteydessä, kun puhdistin ylätukivarren päälle kertynyttä likaa pois ruuvimeisselillä. Läpi meni, vieläpä molemmin puolin!
Tampereen Delta-Auton mukaan maahantuojan kautta osia ei ole enää saatavissa. Muukkosella oli yhtä huonoja uutisia. Ainoa vaihtoehto on korjata tukivarret hitsaamalla. Sitä varten täytyy ilmeisesti hakea lupa katsastuskonttorilta. Ainakin Muukkonen oli näin tehnyt ja homma oli onnistunut hyvin.
Tiedä sitten olisiko jollakin varaosatoimittajalla tarjota apua tähän kohtaan?
Isäni Twin Sparkiin saatiin ruosteettomat tukivarret Saksasta tuodusta varaosaautosta. Hiekkapuhalluksen ja ruostesuojauksen jälkeen ne asennettiin paikoilleen viime kesänä. Omani 1,6 odottaa tällä hetkellä kyseistä korjausta. Tuttavallani on kaksi 75-varaosa-autoa, molemmat Suomi-autoja ja seisseet viime talven hangessa, joten todennäköisesti joudumme hitsaushommiin.
Kannattaa tarkistaa tilanne siis mahdollisimman pian ettei tule kesken ajon ikävää yllätystä, saattaa nimittäin etupää nitkahtaa kevään routaheitoissa. Katsastuksessa ei mielestäni ainakaan vielä viime keväänä osattu kiinnittää erityistä huomiota tähän asiaan, joten hoidetaanpa homma itse kuntoon hyvissä ajoin!
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Jee. Samaan hermoromahdukseen kannattaa vähän koputella moottorin kiinnikekohtia. Ainakin omassa V6-versiossani pakosarjan takana olevat kiinnikkeet olivat todella rapeassa kunnossa. Saumaa tuli lähemmäs metri. Toisella puolella syynä taisi olla vanha kolarivaurio. Alue on osittain tuplapeltiä, joten hitsausurakka on noin tuplasti hauskempi.
Samoin tietysti ne eteenpäin menevät reaktiotangot - totta kai nekin olivat täysjarrutusta vailla irti. Mittarissa juhlavat 160 000 kilometriä.
Eipä tullut katsottua ylätukivarsia. Jos ne ovat ruosteessa, joudun lepositeisiin.
Samoin tietysti ne eteenpäin menevät reaktiotangot - totta kai nekin olivat täysjarrutusta vailla irti. Mittarissa juhlavat 160 000 kilometriä.
Eipä tullut katsottua ylätukivarsia. Jos ne ovat ruosteessa, joudun lepositeisiin.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 11 Tammi 2004, 00:43
- Car(s): Alfetta GT 1.8, 75 1.6, 75 Twin Spark 2.0, 155 2.0 Twin Spark 16V Super, 156 1.8 16V Twin Spark, 156 2.0 16V Twin Spark Selespeed
- Paikkakunta: Nokia
Niinpä. Ikuista taistelua ruostetta vastaan!Seiska5mma kirjoitti:Jee. Samaan hermoromahdukseen kannattaa vähän koputella moottorin kiinnikekohtia. Ainakin omassa V6-versiossani pakosarjan takana olevat kiinnikkeet olivat todella rapeassa kunnossa. Saumaa tuli lähemmäs metri. Toisella puolella syynä taisi olla vanha kolarivaurio. Alue on osittain tuplapeltiä, joten hitsausurakka on noin tuplasti hauskempi.
Samoin tietysti ne eteenpäin menevät reaktiotangot - totta kai nekin olivat täysjarrutusta vailla irti. Mittarissa juhlavat 160 000 kilometriä.
Eipä tullut katsottua ylätukivarsia. Jos ne ovat ruosteessa, joudun lepositeisiin.
Perheemme molempien 75:sten reaktiotankojen poterot on korjattu jo aiemmin. Moottorin korvakkeiden tienoot ovat ainakin toistaiseksi pysyneet kunnossa, mutta täytyypä tarkistaa tilanne sieltäkin taas.
Onneksi kumpikin auto on nykyään enää vain kesäajossa! Tosin, eipä sekään ruostepeikkoa pelkästään estä!
Kerrataanpa nyt sitten kaikille tiedoksi ja tarkastusta varten nuo 75:sen tyypillisimmät ruostepaikat edellä mainittujen lisäksi. Tässä ainakin ne mitä minä tiedän. Lisätkää jos tiedätte muita paikkoja!
1. Etupitkittäispalkkien etupäät (suurin piirtein reaktiotankojen poteroiden alapuolella).
2. Etualatukivarsien kiinnityskohtien ympäristö etupitkittäispalkeissa.
3. Tuulilasin alareuna (kannattaa tarkistaa tuulilasin vaihdon yhteydessä, omassa 1,6:ssa oli lievää pintaruostetta, ehdin siis ajoissa).
4. Tunkin nostokorvakkeiden ympäristö.
5. Etuistuimien alapuolisten poikkipalkkien saumat etu- ja takapuolelta sekä palkin sisältä (auton alla).
6. Helmat, erityisesti helmalevikkeiden kiinnikkeiden ympäristöt.
7. Takapitkittäispalkkien etupäät (takajalkatilojen ja palkin yhtymäkohta).
8. Takalokasuojien pystypinnat takapyörien takaa. Muoviset takasisälokarit on otettava irti ennen kuin mahdollisia vaurioita pääsee kunnolla toteamaan (kaikissa 75-malleissahan ei ole takasisälokareita). Siellä on nimittäin kolme peltiä päällekkäin: takasisälokasuoja, korin takaosa ja tavaratilan pohja. Kosteus pääsee hiipimään alakautta pintojen väliin, koska alapuolinen suojaus on ilmeisesti alunperin ollut puutteellinen.
9. Takajousien yläpäiden kotelot (auton alta).
10. Bensatankki.
11. Varapyöräkotelo, erityisesti vetolenkin saumat.
12. Takakulmat takavalojen alapuolella.
13. Takalokasuojien reunat, erityisesti etualakulmat, jotka on "fiksusti" täytetty jollakin äänieriste- tms. materiaalilla (korjauksen yhteydessä kannattaa muuten jättää kyseinen tökötti kokonaan pois ja jättää alareuna auki, jolloin kosteus valuu pois ja ilmanvaihto paranee).
14. Tavaratilan lattian takakulmat (sisä- ja alapuolelta).
15. Takarekisterikilven alapuoli (ulkopuolelta).
16. Keskellä auton alla pitkittäispalkkien suuntaisesti kulkevat n. 30 x 30 mm:n putket (2 kpl) ruostuvat sisäpuolelta, putket ovat avonaisia etu- ja takapäästä.
Siinä vähän iltapuhdetta!
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Minulla tuulilasin reunasta oikean ja vasemman tolpan läheltä löytyy ns. valkoista "tuulilasiruostetta", joka ilmeisesti johtuu siitä, että vesi pääsee lasikalvojen väliin. Se, ettei tuulilasi ole ruostunut sanan varsinaisessa merkityksessä, johtuu varmaan siitä, että se on hiekkapuhallettu. Ainakin se näyttää siltä. Ruskea ruoste on tosin melkein päässyt tuulilasiin saakka, sillä peltiä hitsattiin 2 cm päästä tuulilasin alareunasta. Tietysti sisäpuolelta, koska niin se oli hankalampaa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuulilasi ei kuulemma ruostu?
Olen vahvasti sitä mieltä, yhden auton kokemuksella, että takalasi on ko. automallissa ainoa kohta, joka pysyy ehjänä loppuun asti. Kun auto esim. seisoi tässä taannoin muutaman kuukauden, niin mitä tapahtuikaan takaturvavöille: ne homehtuivat täysin valkoisiksi. Ai että mä kärsin.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
mutta kyllähän sitä kelpaa sitten ajella kun suunnilleen kaikki on pistetty uusiksi katon ja pohjan väliltä.......Seiska5mma kirjoitti:Kiitoksia myötätunnosta.
Meisseli meni läpi ylätukivarresta.
Voi saatana, voi saatanan saatana. Nyt menen talliin iskemään sen takalasin paskaksi. Näin toteutuu italialainen ihme - auto, jossa ei ole yhtään ehjää kohtaa. Takalasi on pakko rikkoa, sillä en kestä enää yhtään ylläriä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
on ollut melkoinen väistöliike kun paikat antaa noinkin periksi...jin kirjoitti:Paniikkijarrutuksessa/ väistöliikkeessä löysin muutama kohta jotka voisi olla kunnossa vaan eivät olleet: etureaktiotanko meni kupistaan läpi, vääntöjousen takakiinnitys kiertyi irti poikittaispalkista, niin ja bussikuskin vasen takavilkku
vai oliko ruosteella ehkä osuutta asiaan...
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Tämän ketjun inoittama aloin kunnostaa on 75:n etupäätä . Ja löytyihän sitä reikää sieltä ylätukivarresta. Jännästi on kuitenkin se puslanholkki kiinnitetty jotenkin juottamalla siihen tukivarteen. Mulla tuo tänään irroiteltu kuskinpuoli on, kyllä vielä korjattavissa. Saasnähdä, miten asia toisella puolella. Tarkoitus on vaihdella kaikki vastaan tulevat huonot nivelet ja puslat . Korjata kiinnitys pisteet. Ja takapään kytkin remontin yhteydessä vaihtaa kaikki puslat myös sinne. Laatikon kumit ym. Osia olen ostellut jo parin vuoden ajan perus alustarempaa varten. Nyt siirryin puheista tekoihin Pari kuvaa albumissa .
17. Tavaratilankannen tiivisteen alta sauma ruostuu ainakin takalamppujen väliseltä alueeltaAlfettaGT1.8 kirjoitti:Lisätkää jos tiedätte muita paikkoja!
1. Etupitkittäispalkkien etupäät (suurin piirtein reaktiotankojen poteroiden alapuolella).
2. Etualatukivarsien kiinnityskohtien ympäristö etupitkittäispalkeissa.
3. Tuulilasin alareuna (kannattaa tarkistaa tuulilasin vaihdon yhteydessä, omassa 1,6:ssa oli lievää pintaruostetta, ehdin siis ajoissa).
4. Tunkin nostokorvakkeiden ympäristö.
5. Etuistuimien alapuolisten poikkipalkkien saumat etu- ja takapuolelta sekä palkin sisältä (auton alla).
6. Helmat, erityisesti helmalevikkeiden kiinnikkeiden ympäristöt.
7. Takapitkittäispalkkien etupäät (takajalkatilojen ja palkin yhtymäkohta).
8. Takalokasuojien pystypinnat takapyörien takaa. Muoviset takasisälokarit on otettava irti ennen kuin mahdollisia vaurioita pääsee kunnolla toteamaan (kaikissa 75-malleissahan ei ole takasisälokareita). Siellä on nimittäin kolme peltiä päällekkäin: takasisälokasuoja, korin takaosa ja tavaratilan pohja. Kosteus pääsee hiipimään alakautta pintojen väliin, koska alapuolinen suojaus on ilmeisesti alunperin ollut puutteellinen.
9. Takajousien yläpäiden kotelot (auton alta).
10. Bensatankki.
11. Varapyöräkotelo, erityisesti vetolenkin saumat.
12. Takakulmat takavalojen alapuolella.
13. Takalokasuojien reunat, erityisesti etualakulmat, jotka on "fiksusti" täytetty jollakin äänieriste- tms. materiaalilla (korjauksen yhteydessä kannattaa muuten jättää kyseinen tökötti kokonaan pois ja jättää alareuna auki, jolloin kosteus valuu pois ja ilmanvaihto paranee).
14. Tavaratilan lattian takakulmat (sisä- ja alapuolelta).
15. Takarekisterikilven alapuoli (ulkopuolelta).
16. Keskellä auton alla pitkittäispalkkien suuntaisesti kulkevat n. 30 x 30 mm:n putket (2 kpl) ruostuvat sisäpuolelta, putket ovat avonaisia etu- ja takapäästä.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
18. Etuluukun saranoiden takana oleva alue (saatko käden hansikaslokeroon?)
19. Tuulettimen konehuoneenpuoleisen ilmanottoaukon metallinen reuna (kuuluuko tuulettimestasi paukkuvaa ja rohisevaa ääntä?)
20. Pissapojan tankin "katveeseen" jäävä alue (häviääkö jarrunestettä "johonkin")
21. Moottorin kiinnikkeiden ympäristö (onko koneessasi liikaa vääntöä?)
19. Tuulettimen konehuoneenpuoleisen ilmanottoaukon metallinen reuna (kuuluuko tuulettimestasi paukkuvaa ja rohisevaa ääntä?)
20. Pissapojan tankin "katveeseen" jäävä alue (häviääkö jarrunestettä "johonkin")
21. Moottorin kiinnikkeiden ympäristö (onko koneessasi liikaa vääntöä?)