Rasvanipat takaisin
Valvoja: Moderators
Rasvanipat takaisin
Neljäkymmentätuhatta ajetussa 916 - Spiderissäni katsastajalle ei kelvannut vasemman etualatukivarren pallonivel.
Hommasin uudet alatukivarret ja asensin palloniveliin rasvanipat ennen paikalleen asennusta. Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Ennen oli joka kylässä huoltoasema, siellä rasvamonttu ja kaikissa autossa n. kymmenen rasvanippaa, miksiköhän?
Tarvitaan 5mm. poranterä, 6mm. kierretappi +väännin, 6mm. rasvanippa ja nipan alle 6mm. prikka. Jos sinulla ei ole porakonetta, niin unohda koko juttu.
Vanha sananlasku. Parempi rasva pallossa, kun ilman, vai miten se meni.
t. Lasse T.
Hommasin uudet alatukivarret ja asensin palloniveliin rasvanipat ennen paikalleen asennusta. Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Ennen oli joka kylässä huoltoasema, siellä rasvamonttu ja kaikissa autossa n. kymmenen rasvanippaa, miksiköhän?
Tarvitaan 5mm. poranterä, 6mm. kierretappi +väännin, 6mm. rasvanippa ja nipan alle 6mm. prikka. Jos sinulla ei ole porakonetta, niin unohda koko juttu.
Vanha sananlasku. Parempi rasva pallossa, kun ilman, vai miten se meni.
t. Lasse T.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Tarvikenivelistä pitää muutenkin aina muistaa katsoa kumien alle, suurimmassa osasta niistä ei rasvaa ole kuin nimeksi, joissakin ei ollenkaan. Ei ihme, että niitä saa vuosittain vaihdella. Rasvanippojen asennus on paikallaan monessakin autossa, joissakin on maahantuojatkin niitä laitelleet (mm. pösö 405:t aikoinaan.)
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Tuota tuota. Ainakin noiden chevyjen nipallisissa ja kestovoidelluissa pallonivelissä on selkeä ero. Nipallisten nivelien palloissa on ns. rasvaurat joita pitki rasva pääsee pallon ohi - Kestovoidelluissa näitä ei ole.
Jos kestovoideltuun niveleen asentaa nipan ja antaa riittävasti rasvaa, paine ampuu pallon ulos nivelestä.
Jos kestovoideltuun niveleen asentaa nipan ja antaa riittävasti rasvaa, paine ampuu pallon ulos nivelestä.
En tyytynyt tavanomaiseen.
Olet Epetzi oikeassa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen ajellut erilaisilla rakkineilla yli kuusikymmentä vuotta, jos lasketaan mukaan se vihreä potkulauta, jonka varastin 4 vuotiaana paikallisesta osuuskaupasta vuonna 1948.
Voin kertoa sen, jos se jotain kiinnostaa.
Aikoinaan se pallo ui valuraudasta tehdyssä "montussa", ja sen pohjalla oli prässätty pelti, jonka keskellä oli nippa. Olen sitä mieltä, että se pallonivel on ollut samanlainen kymmeniä vuosia, ilman sitä nippaa.
Voin kertoa sen, jos se jotain kiinnostaa.
Aikoinaan se pallo ui valuraudasta tehdyssä "montussa", ja sen pohjalla oli prässätty pelti, jonka keskellä oli nippa. Olen sitä mieltä, että se pallonivel on ollut samanlainen kymmeniä vuosia, ilman sitä nippaa.
Ei niissä rasvakaan paljon auta kun pallonivelen ympärillä saattaa olla muovinen pesä...näin on ainakin Passatin ylätukivarsissa.Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Leikkaa vanhan varren nivelen ympärys halki ja kato millanen se on..

Kunnon perinteisessä, kuten raskaassa kalustossa vieläkin, on metallia pallon ympärillä ja jousikuormitteinen pohjaosa joka poistaa pystysuuntasen tyhjän liikkeen välyksen ja niille on yleensä ilmoitettu jokin maksimiarvo mitä pystyvälys saa olla, esim 2mm kun raudalla vääntää ylös alas tai painaa isoilla pihdeillä...sivusuunnassa ei yleensä sallita yhtään.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Joo ei heikennä.kumimuumi kirjoitti:reikä heikentää
Ei välttämättä.
Bertonen kisa "light" malliset jousilautaset reikiä täynnä, jäykemmät ainakin leimakonttorin mukaan - korvataan niillä sitten originaalit.
Kerran Boeingillä yritetiin saada uutta siipeä kestämään. Ei kestänyt taivutustestiä. Silloin lattiatasolla työskentelevä suomalainen huusi, että tehkää rivi reikiä siihen, mistä katkeaa, niin ei katkea. Inssit oli kuulemma, että miten niin ei. Siihen suomalainen, että hän on ollut Serlalla tekemässä paskapaperia, eikä se siihen aikaan koskaan katkennut perforoinnin kohdalta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Eiks noissa vanhan kunnon ole pronssi "pesä"? juu jouset poistaa välyksen.Meidän pajassa sorvaillaan juuri noita ruostumattomasta teräksestä halkaisijaltaan isoimmat noin 400mmjiiässä kirjoitti:Ei niissä rasvakaan paljon auta kun pallonivelen ympärillä saattaa olla muovinen pesä...näin on ainakin Passatin ylätukivarsissa.Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Leikkaa vanhan varren nivelen ympärys halki ja kato millanen se on..![]()
Kunnon perinteisessä, kuten raskaassa kalustossa vieläkin, on metallia pallon ympärillä ja jousikuormitteinen pohjaosa joka poistaa pystysuuntasen tyhjän liikkeen välyksen ja niille on yleensä ilmoitettu jokin maksimiarvo mitä pystyvälys saa olla, esim 2mm kun raudalla vääntää ylös alas tai painaa isoilla pihdeillä...sivusuunnassa ei yleensä sallita yhtään.

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Jos rasvan paine ampuu nivelen ulos, niin kyllä se lähtisi jo käytössäkin.katiska kirjoitti:Tuota tuota. Ainakin noiden chevyjen nipallisissa ja kestovoidelluissa pallonivelissä on selkeä ero. Nipallisten nivelien palloissa on ns. rasvaurat joita pitki rasva pääsee pallon ohi - Kestovoidelluissa näitä ei ole.
Jos kestovoideltuun niveleen asentaa nipan ja antaa riittävasti rasvaa, paine ampuu pallon ulos nivelestä.
