Talvisia murheitako ?
Valvoja: Moderators
Talvisia murheitako ?
Aloitan kysymykseni näin kieliopin vastaisesti kysymysmerkillä, otsikos-
sa.
Alfassa 164/ ts/91 katilla on ihan viime päivänä ilmennyt temppuilua
automaattisen lämpö-ja kylmä-puhalluksen kanssa. Eli, puhaltaa nyt
vaihteeksi kylmää.Edellisenä päivänä tuli kuumaa niin että, korvia
poltti.Säätämisestä ei mitään reagointia.
Olisiko kellään kokemusta tämmöisestä tapauksesta? Onko joku antu-
reista viallinen?
Sitten ihan toiseen kysymykseen! Monillahan foorumin jäsenillä on
ollut tänä talvena n.s. "akkumurheita". Olen itsekin ponnistellut tyh-
jentyneen akun kanssa tänä talvena.
Kysymykseni olisi; mitä esimerkiksi 164:n isolla takakontilla tuumaisi
sellaisesta järjestelystä että, laittaisi sinne lisäakun oikealle puolelle
ns. rinnakkaiskytkentään jolloin kahdella akulla voisi saada 2x72 Amp
tunnin virtamäärän.
Ainakin, ohjekirja ilmoittaa akun kapasiteettirajoiksi 64-224 Ah ???
Laturin ulostuloampeeritunnithan ovat 85 Ah.
Mitä tapahtuu laturille , hajoaako?
Kysymyshän on täysin teoreettinen mutta, ihan mielenkiinnosta heräsi
kysymys. Minulla jäi ylimääräiseksi täysikuntoinen 72 Ah:n akku.
sa.
Alfassa 164/ ts/91 katilla on ihan viime päivänä ilmennyt temppuilua
automaattisen lämpö-ja kylmä-puhalluksen kanssa. Eli, puhaltaa nyt
vaihteeksi kylmää.Edellisenä päivänä tuli kuumaa niin että, korvia
poltti.Säätämisestä ei mitään reagointia.
Olisiko kellään kokemusta tämmöisestä tapauksesta? Onko joku antu-
reista viallinen?
Sitten ihan toiseen kysymykseen! Monillahan foorumin jäsenillä on
ollut tänä talvena n.s. "akkumurheita". Olen itsekin ponnistellut tyh-
jentyneen akun kanssa tänä talvena.
Kysymykseni olisi; mitä esimerkiksi 164:n isolla takakontilla tuumaisi
sellaisesta järjestelystä että, laittaisi sinne lisäakun oikealle puolelle
ns. rinnakkaiskytkentään jolloin kahdella akulla voisi saada 2x72 Amp
tunnin virtamäärän.
Ainakin, ohjekirja ilmoittaa akun kapasiteettirajoiksi 64-224 Ah ???
Laturin ulostuloampeeritunnithan ovat 85 Ah.
Mitä tapahtuu laturille , hajoaako?
Kysymyshän on täysin teoreettinen mutta, ihan mielenkiinnosta heräsi
kysymys. Minulla jäi ylimääräiseksi täysikuntoinen 72 Ah:n akku.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Onko ongelmaa "pätkäajossa" vai ihan reilulla käytöllä? Tämä talvi on ollut vähän viimeaikaista normaalia kylmempi että sekin selittää akkujen hyytyilyn.
Isommat akut korkeintaan pahentaa tilannetta jos kyseessä pätkä-ajo - akku kun pitää parhaiten kuntonsa pakkasella täydessä latauksessa. Jos akkukapasiteettia olisi lisää akut eivät normi laturilla olisi kunnolla täynnä koskaan ja "poikisivat" siten entistä nopeammin...
Isommat akut korkeintaan pahentaa tilannetta jos kyseessä pätkä-ajo - akku kun pitää parhaiten kuntonsa pakkasella täydessä latauksessa. Jos akkukapasiteettia olisi lisää akut eivät normi laturilla olisi kunnolla täynnä koskaan ja "poikisivat" siten entistä nopeammin...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarvetta taitaisi olla lähinnä isommalle laturille. Sieltä se virta viime kädessä tulee, akku vain pitää sen jemmassa tulevaa käyttöä varten.
Kuuluuko lämpötilaa säätäessä hanskalokeron takaa vaimeaa naksutusta? Jos, niin kylmää ja lämmintä miksaavan läpän askelmoottorin vaihteistosta on mahdollisesti hampaat sököt. Ne ovat muovia eivätkä siis ikuisia.
Kuuluuko lämpötilaa säätäessä hanskalokeron takaa vaimeaa naksutusta? Jos, niin kylmää ja lämmintä miksaavan läpän askelmoottorin vaihteistosta on mahdollisesti hampaat sököt. Ne ovat muovia eivätkä siis ikuisia.
- Epäkelpokeräilijä -
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Akun ongelmahan tuo pätkäajo kylmällä on, kylmä akku ei paljoa ota virtaa vastaan vaikka olisi tarjolla.
Uusiakku helpottaa ongelmaa, mutta ei täysin poista.
Kahden huonon käyttö voisi auttaa, ja tuo huppukin auttaa jonkin verran.
Mutta jos akku ei ajon aikana ota niin paljoa virtaa vastaan, kun käynnistys vaatii on ongelmia.
-20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.183Ah.
tm:testi. Huom. uusi akku.
Mun 156 kuluttaa 0,02A ei mitään päällä, eli 0,46ah 23h aikana.
Uusiakku helpottaa ongelmaa, mutta ei täysin poista.
Kahden huonon käyttö voisi auttaa, ja tuo huppukin auttaa jonkin verran.
Mutta jos akku ei ajon aikana ota niin paljoa virtaa vastaan, kun käynnistys vaatii on ongelmia.
-20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.183Ah.
tm:testi. Huom. uusi akku.
Mun 156 kuluttaa 0,02A ei mitään päällä, eli 0,46ah 23h aikana.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Helpoin/halvoin/yksinkertaisin toimiva ratkaisu tällaiseen ongelmaan on kun ostaa c-tek tms. akkulaturin ja liittää sen lohkolämmittimen kanssa samoihin piuhoihin. Eli aina kun auto on lohkarissa se lataa sitä akkua.
Nykyisessä autossa ei ole vastaavaa ongelmaa ollut että virrat loppuisi mutta tuollaisella viritelmällä taannoin mazdassa homma toimi kuin junan vessa...
Nykyisessä autossa ei ole vastaavaa ongelmaa ollut että virrat loppuisi mutta tuollaisella viritelmällä taannoin mazdassa homma toimi kuin junan vessa...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Jos tuo on totta, olen kusessa. 166:sessahan akku on takakontissa ja jos talvella käyn kaupassa muutaman kuukauden ajan kerran viikossa ja ajoa tuolloin 15min suuntaansa. Ei kärsi paljon radiota huudattaabeetta julia kirjoitti:
-20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.183Ah.
tm:testi. Huom. uusi akku.
Mun 156 kuluttaa 0,02A ei mitään päällä, eli 0,46ah 23h aikana.
Onneksi on 110ah akku...
Kävinkin muuten tuossa eilen ensimmäistä kertaa tankilla sitten joulukuun
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
heh allekirjoittaneella on superissa Vartan pari vuotta vanha ja kapasiteetiltaan 60ah akku, laturi on suhteellisen ylimitoitettu eli työntää tarvittaessa 120A ulos.. käytännössä akku on siis aina täysi eikä ole ollut koko talvena mitään ongelmia vikka pakkasiakin on piisannut..
siitä isosta akustakaan kun ei ole mitään iloa jos laturi on mallia mopo..
tuo C-tek on muuten ihan pätevä ratkaisu jos ei virta meinaa pätkäajosta johtuen piisata...
siitä isosta akustakaan kun ei ole mitään iloa jos laturi on mallia mopo..
tuo C-tek on muuten ihan pätevä ratkaisu jos ei virta meinaa pätkäajosta johtuen piisata...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
se oli 10min, eli 15min ei ole 10*1.5 koska akku lämpenee kokoajan latautuessaan. sitten se mankan huudatus ajon aikana, ei vaikuta mitään (jos alkuperäset), koska laturista tulee kyllä virtaa, akku vaan ei kykene ottamaan sitä vastaa.beetta julia kirjoitti:
Jos tuo on totta, olen kusessa. 166:sessahan akku on takakontissa ja jos talvella käyn kaupassa muutaman kuukauden ajan kerran viikossa ja ajoa tuolloin 15min suuntaansa. Ei kärsi paljon radiota huudattaa
Väärin lainattu,mut olkoon
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Re: Talvisia murheitako ?
Itselläni oli joskus tuollaisia oireita 156:ssa ja ne johtuivat ulkolämpötilan mittausanturista, joka oli kartturin puolen sivupeilin alareunassa. Samalla tietysti ulkolämpötila näytti olevan mitä milloinkin.TEMUZIN kirjoitti:Aloitan kysymykseni näin kieliopin vastaisesti kysymysmerkillä, otsikos-
sa.
Alfassa 164/ ts/91 katilla on ihan viime päivänä ilmennyt temppuilua
automaattisen lämpö-ja kylmä-puhalluksen kanssa. Eli, puhaltaa nyt
vaihteeksi kylmää.Edellisenä päivänä tuli kuumaa niin että, korvia
poltti.Säätämisestä ei mitään reagointia.
Olisiko kellään kokemusta tämmöisestä tapauksesta? Onko joku antu-
reista viallinen?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Miten Temuzin diagnosoit vian? Ainakaan vanhemmassa 164:ssähän ei ole ulkolämpötilan näyttöä, -91:stä en kylläkään ole varma.
Siitä automaatti-ilmastoinnin vanhemmasta versiosta sai ajettua myös itsediagnostiikan joka kertoi vikakoodeilla ovatko kaikki anturit ja moottoripiirit ehjiä. En vaan enää löytänyt mitä nappeja piti painaa että sai koodit sieltä ulos. Muistaakseni tuossa kuitenkin oli joku "pyytämättä ja yllätyksenä" -vikaindikointikin, vilkuttaa näytön taustavaloa tai näppäinten merkkivaloja tms. jos on havainnut vikaa.
Siitä automaatti-ilmastoinnin vanhemmasta versiosta sai ajettua myös itsediagnostiikan joka kertoi vikakoodeilla ovatko kaikki anturit ja moottoripiirit ehjiä. En vaan enää löytänyt mitä nappeja piti painaa että sai koodit sieltä ulos. Muistaakseni tuossa kuitenkin oli joku "pyytämättä ja yllätyksenä" -vikaindikointikin, vilkuttaa näytön taustavaloa tai näppäinten merkkivaloja tms. jos on havainnut vikaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä vika, tai luulen, löytyi juuri Aut-nappia painamalla ja autoni
ilmastointi puhaltimen suunta nappia seuraavaksi painamalla.Valot panee-
lissa rupesivat vilkkumaan ja koodi 2U ilmestyi lämpöruutuun
vasempaan yläkulmaan mittaripaneeliin. Ohjeen mukaan; vika "outside
air temperature sensor open circuit"
Ulkotilan lämmön näyttöä ei kyllä ole -91:ssäkään.
Muutenhan, vikana oli kuten Jönssonkin totesi että, lämmöt ja säätö
toimi ihan kuinka sattui.
ilmastointi puhaltimen suunta nappia seuraavaksi painamalla.Valot panee-
lissa rupesivat vilkkumaan ja koodi 2U ilmestyi lämpöruutuun
vasempaan yläkulmaan mittaripaneeliin. Ohjeen mukaan; vika "outside
air temperature sensor open circuit"
Ulkotilan lämmön näyttöä ei kyllä ole -91:ssäkään.
Muutenhan, vikana oli kuten Jönssonkin totesi että, lämmöt ja säätö
toimi ihan kuinka sattui.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
Asia varmaan ratkennut jo tuolla 2U tiedolla, mutta omassa alfassa lämpötilat heittelivät erittäin kuuman/kylmän välillä. Jäähdytin nesteistä osa oli karannut jolloin vesi ei kiertänyt. Pahimmilla pakkasilla sitten vissiin jäätyi koska tuli vain pakkasasteita cabiiniin. Hetken aikaa kun moottori lämpeni ja sulamiset tapahtui, alkoi älyttömän kuumaa tulla sisälle. Lisäilin monta kertaa nesteitä kunnes verkosto alkoi olemaan täynnä. Taitaa kuitenkin edelleen vuotaa hieman koska lisäystä vaatii kuukauden välein.