Alfa 156 Kampiakselin hammaspyörä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Alfa 156 Kampiakselin hammaspyörä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tein tuossa aikas laajan moottoriremontin, sain auton tänään nippuun ja käyntiin. Jakopäästä ja nimeomaan kampiakselin suunnalta kuuluu kuitenkin lievää "rohinaa".

Hammaspyörän takana on ohjurilevy. Osaisko joku sanoa pitäiskö tämän levyn olla jollain pistehitsillä kiinni hammaspyörässä vai puristua napamutterilla hammaspyörän ja kampiakselin väliin?

Nimittäin levy oli täysin irtonainen, ja en keksi äänelle muuta aiheuttajaa kuin että jos se levy pääsee siellä räpistämään.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ihan irto-osa se levy on. ja mutteri kiristää sen kyllä. En oikein usko se vois pitää ääntä. Mites ne peltisuojat? Voisko ne rämistä tai osua hihnaan? Apulaitepuolen kilkkeet ootkin varmaan jo sulkenu pois?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joo kuuntelin ilman apulaitehihnaakin.

Peltisuojien painelu ei vaikuttanut ääneen, täytyy silti varmaan vielä kokeilla ilman niitä suojia :roll:

Edit: hihna ei myöskään kiillottunut mistään, eli se tuskinpa ottaa mihinkään kiinni.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

vaihdoitko vesipumpun ja oliko niiden peltisuojien sisäpuolet irti myös? Sain kerran kasattua ne niin että ottivat siihen rullaan kiinni :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En vaihtanut vesipumppua, peltisuojat oli irti.

Ääni tuntuisi tulevan alempaa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Liikkuuko k-akseli päittäin kun kytkintä painetaan?

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

156 kamp.aks.hihnap.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Katsoitko oliko kampiakselin hihnapyörä miten kulunut. Jos on kannattaa vaihtaa, maksoi telttassa vain 60e.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

seppo kirjoitti:Liikkuuko k-akseli päittäin kun kytkintä painetaan?
Jaah, täytyypä kokeilla, meinaat että kampiakselin päittäislaakereissa olis väljää?

Edit. Hihnapyörässä ei ollut mitään erityistä kulumaa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 156 Kampiakselin hammaspyörä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Epezi kirjoitti:Tein tuossa aikas laajan moottoriremontin, sain auton tänään nippuun ja käyntiin. Jakopäästä ja nimeomaan kampiakselin suunnalta kuuluu kuitenkin lievää "rohinaa".

Hammaspyörän takana on ohjurilevy. Osaisko joku sanoa pitäiskö tämän levyn olla jollain pistehitsillä kiinni hammaspyörässä vai puristua napamutterilla hammaspyörän ja kampiakselin väliin?

Nimittäin levy oli täysin irtonainen, ja en keksi äänelle muuta aiheuttajaa kuin että jos se levy pääsee siellä räpistämään.
Joo se on irrallaan oleva osa, sehän on hiukan kaareva ja pitää asentaa, "kaareva" osa ulospäin hihnasta. Uusitko apulaitteen hihnan apupyörät? Minulla oli kanssa rohinaa moottorin käydessä ja syy oli juuri näissä "apupyörissä".

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos se levy jää löysäksi, niin silloin hammaspyörä takertelee pahasti, eikä painu pohjaan kammen mutterin avulla kuten kuuluisi. Pari tapausta tiedän jossa hammaspyörä on päässyt löystymään, todennäköisesti joko vajaasta momentista tai sitten hammaspyörän kanittamisesta.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jep tuon voin allekirjoittaa, myös on hyvä tarkistaa että hihnapyörä ei pääse ottamaan kiinni hihnapyörän takana olevaan suojaan (moottorin etuosaan), ne ovat nimittäin hyvin lähellä toisiaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyypä kokeilla jollain että onko se siellä löysässä. Hammaspyörä ei kyllä jumittanut vaan liukui ihan nätisti. Aluslevy on oikeinpäin.

Apulaitehihnan rullista se ei tule, kuuntelin ilman apulaitteita.

Vastaa Viestiin