alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tumbelle
Olikos kysessä musta SW? Ite vein kans tehon puutteen vuoksi deltaan tossa maanantaina ja siellä oli ollut musta SW EGR vian takia jo kuulemma noin 10 kertaa. Itellä onneksi vain tämän yhden kerran, toistaiseksi. takuuseenhan toi menee ja nyt kulkee taas mukavasti.
Mikäli nyt en ihan väärin muista, niin oli. Rouvalla käytössä enimmäkseen ja rouva niitä asioita hoiteli huollon kanssa - miehen pinna kun ei kestänyt enää.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Uutta vikaa pukkaa. Eilen parkkitutka sai hepulin ja ilmoittaa nyt ettei toimi enää. Etututkat toimii ainakin ja osittain vissiin takanakin. Mutta virhevaloa tarjoaa ja huutaa kuin tapettava. Täytyy vissiin taas ajaa kaveri huollon tutkittavaksi kunhan ehtii... takuulle on taas käyttöä.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Muutama viikko sitten ilmeni ikävä ominaisuus kaupunkinopeuksissa, eli jarrujen vinkuminen. Karmea laahaava vikinä, joka tosin kuuluu vain ns. kävelynopeudessa. Pätevänä kaverina olen onnistunut paikantamaan äänen kuskinpuolelle eteen.

Viime torstaina kävin asioimassa Pelttarin (uusi Alfa-myymälä) huoltotiskillä, jossa erittäin tylsistyneen oloinen kaveri totesi, että parin viikon päästä ehditään katsomaan. Ihmettelin siinä ääneen, että ei kai kaksi vuotta vanhaan, ja 21 tkm ajettuun autoon luulisi vielä jarrupalikkaa tarvitsevan vaihtaa. Kaveri totesi, että Joo, mut kyllä jarrut pitäis joka vuosi huoltaa. En tiedä, yrittikö kommentillaan teilata ajatustani, että menisi takuun piikkiin?

Kertokaa nyt viisammat, että onko kyseessä niin kuluvaa palikkaa, että lompakkoa pitää kaivaa taskusta? Jos näin, niin vien kyllä sitten mielummin vaikka Deltaan. Ja totta kai saa ehdottaa, että mikä siellä kitisee..

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pienet kaljoittelevat ukot pitävät meteliä takapenkillä :P
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Cuore Sportivo kirjoitti:Muutama viikko sitten ilmeni ikävä ominaisuus kaupunkinopeuksissa, eli jarrujen vinkuminen. Karmea laahaava vikinä, joka tosin kuuluu vain ns. kävelynopeudessa. Pätevänä kaverina olen onnistunut paikantamaan äänen kuskinpuolelle eteen.
Kokemuksesta veikkaan, että jarrupalat vinkuvat. Ovat loppumaisillaan ja vaihdon jälkeen häviää vikinä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ok. Lyhytikäisiä ovat nekin nykyään. :roll:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

doublesix kirjoitti:Pari kertaa herjasi "radiator fluid....",mutta meni niin nopeasti,ettei ehtinyt lukemaan. Syylarin nesteet kuitenkin max merkissä. Oisko jollain tietoa tosta loppu tekstistä?
Jäähdytysneste vähissä -ilmoitus, joka näyttää tulevan terävissä kuopissa. Nestettä riittävästi, joten anturi ilmeisesti herkkä tärinälle.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Cuore Sportivo kirjoitti:Ok. Lyhytikäisiä ovat nekin nykyään. :roll:
niinpä. Osasyynä nopeaan kulumiseen on varmaan se että nämä nykyvimpaimet painaa aika paljon.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Eikös Q2 jarruttele kuskilta kysymättä?

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Mullakin on tämä sadevesi valuu takapenkkien matoille - ongelma, joka siis ilmeisesti on tyyppivika. Kummatkin takamatot on aina märkinä sateen jälkeen oikein kunnolla. Onko joku saanut korjatutettua ongelman tyyppivikana takuuajan jälkeen?

Toinen mystinen onglma mulla on, että motarinopeuksissa 100+ km alkaa outo räpätys antennin paikkeilta katolta. Joku tiiviste siellä ääntelee ajoviimassa. Aluksi luulin, että se on antenni joka siellä hakkaa mutta ei ollut. Ongelma ei postunut kun ajoin pätkän ilman antennia.

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

haluanalhvan kirjoitti:Mullakin on tämä sadevesi valuu takapenkkien matoille - ongelma, joka siis ilmeisesti on tyyppivika. Kummatkin takamatot on aina märkinä sateen jälkeen oikein kunnolla. Onko joku saanut korjatutettua ongelman tyyppivikana takuuajan jälkeen?

Toinen mystinen onglma mulla on, että motarinopeuksissa 100+ km alkaa outo räpätys antennin paikkeilta katolta. Joku tiiviste siellä ääntelee ajoviimassa. Aluksi luulin, että se on antenni joka siellä hakkaa mutta ei ollut. Ongelma ei postunut kun ajoin pätkän ilman antennia.
Takuuna korjattu "vuotavat sadevedet"deltassa. Ovipahvien tiiviste vuotaa sisälle, eli vesi valui ainakin minulla ovipahvin ja oven rungon välistä oven tiivisteen päälle ja siitä matolle. Kokeilepa rankemman sateen jälkeen ovipahvin ja oven reunasaumaa, pitäisi olla myös sieltä märkä. Pyydä vaihtamaa ajoissa, multa meni myös keksuslukituksen ohjausyksikkö takaoven sisältä kastumisen vuoksi.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Sen antennin suunnalta tuleva räpätys saattaa tulla niinstä kumislerboista jotka ovat kattokaiteiden urien peittona...siis jos kaiteita ei ole. Mulla on apukuskin puolelta irki takapäästään. Ei ole kyllä äännellyt.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

puppe78 kirjoitti:Takuuna korjattu "vuotavat sadevedet"deltassa. Ovipahvien tiiviste vuotaa sisälle, eli vesi valui ainakin minulla ovipahvin ja oven rungon välistä oven tiivisteen päälle ja siitä matolle. Kokeilepa rankemman sateen jälkeen ovipahvin ja oven reunasaumaa, pitäisi olla myös sieltä märkä. Pyydä vaihtamaa ajoissa, multa meni myös keksuslukituksen ohjausyksikkö takaoven sisältä kastumisen vuoksi.
Tarkoittaako tuo sitä, että sateella ovessa on reippaasti vettä?

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

alfista kirjoitti:
puppe78 kirjoitti:Takuuna korjattu "vuotavat sadevedet"deltassa. Ovipahvien tiiviste vuotaa sisälle, eli vesi valui ainakin minulla ovipahvin ja oven rungon välistä oven tiivisteen päälle ja siitä matolle. Kokeilepa rankemman sateen jälkeen ovipahvin ja oven reunasaumaa, pitäisi olla myös sieltä märkä. Pyydä vaihtamaa ajoissa, multa meni myös keksuslukituksen ohjausyksikkö takaoven sisältä kastumisen vuoksi.
Tarkoittaako tuo sitä, että sateella ovessa on reippaasti vettä?

Oma kokemus, että pieni sade ei sisälle tullut. Rankemmalla sateella ilmeisesti ei ehdi johtumaan vedet oikeaa tietä pois?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jokohan uusissa 159:ssä on nämä ensi vuonna pakollisiksi tulevat päivävalot? Mietin vain, kun menee muutenkin toiselta puolen umpiot vaihtoon...
...että laittaisiko sellaiset
...mitenköhän ovat ajatelleet toteuttaa..?

Jos olisin italialainen insinööri, niin hyödyntäisin sen melko kevyellä käytöllä olevan keskimmäisen.

Toivottavasti eivät ala viritellä mitään joulunauhoja á la Audi.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Jönsson kirjoitti:Jokohan uusissa 159:ssä on nämä ensi vuonna pakollisiksi tulevat päivävalot? Mietin vain, kun menee muutenkin toiselta puolen umpiot vaihtoon...
...että laittaisiko sellaiset
...mitenköhän ovat ajatelleet toteuttaa..?

Jos olisin italialainen insinööri, niin hyödyntäisin sen melko kevyellä käytöllä olevan keskimmäisen.

Toivottavasti eivät ala viritellä mitään joulunauhoja á la Audi.
Eikös nuo ledit oo kohta lakisääteiset, kun jokaisessa uudessa automallissahan ne on, ja osa tuunaa niitä vanhempiinkin :)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

routasydän kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Jokohan uusissa 159:ssä on nämä ensi vuonna pakollisiksi tulevat päivävalot? Mietin vain, kun menee muutenkin toiselta puolen umpiot vaihtoon...
...että laittaisiko sellaiset
...mitenköhän ovat ajatelleet toteuttaa..?

Jos olisin italialainen insinööri, niin hyödyntäisin sen melko kevyellä käytöllä olevan keskimmäisen.

Toivottavasti eivät ala viritellä mitään joulunauhoja á la Audi.
Eikös nuo ledit oo kohta lakisääteiset, kun jokaisessa uudessa automallissahan ne on, ja osa tuunaa niitä vanhempiinkin :)
Kohta... sillähän minä, että jos olisi jo..?

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Tuli vedettyä äskön tankkiin 64 litraa diiseliä, 70L tankki. Paljonkohan tosta 6 litrasta oli jo matkalla taivaisiin? Onko joku saanut vielä enemmän mahtuun? 2,4 jtdm siis.. :) Onko muuten joltain muultakin valojen automaatio rikki? tai minulla ainakin virrat päälle laittaessa menee valot alas-ylös mutta kun on niin törkeen korkeella että päivittäin vastaan tuleva luulee että on pitkä päällä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

tumbe kirjoitti:Tuli vedettyä äskön tankkiin 64 litraa diiseliä, 70L tankki. Paljonkohan tosta 6 litrasta oli jo matkalla taivaisiin? Onko joku saanut vielä enemmän mahtuun? 2,4 jtdm siis.. :) Onko muuten joltain muultakin valojen automaatio rikki? tai minulla ainakin virrat päälle laittaessa menee valot alas-ylös mutta kun on niin törkeen korkeella että päivittäin vastaan tuleva luulee että on pitkä päällä.
Tänään tankkasin 66 litraa ja desejä päälle. Joskus on mennyt 67, kun olen ajanut vielä lähes 60 km. sen jälkeen, kun "range km:n" tilalle on tullut "Limited Range". On lievästi pessimistinen tuo jäljellä olevan ajomatkan ilmoitus, mutta parempi tietysti näin päin.

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Jönsson kirjoitti:
routasydän kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Jokohan uusissa 159:ssä on nämä ensi vuonna pakollisiksi tulevat päivävalot? Mietin vain, kun menee muutenkin toiselta puolen umpiot vaihtoon...
...että laittaisiko sellaiset
...mitenköhän ovat ajatelleet toteuttaa..?

Jos olisin italialainen insinööri, niin hyödyntäisin sen melko kevyellä käytöllä olevan keskimmäisen.

Toivottavasti eivät ala viritellä mitään joulunauhoja á la Audi.
Eikös nuo ledit oo kohta lakisääteiset, kun jokaisessa uudessa automallissahan ne on, ja osa tuunaa niitä vanhempiinkin :)
Kohta... sillähän minä, että jos olisi jo..?

Kyllähän ne päivävalot, ja vieläpä LED-toteuksena olisivat kivat ja toivottavat. Kun ne vielä saisi päivitettyä aikaisempiin malleihin. Välttyisi hankalilta vaihdoilta ja xenonit, joita ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, eivät menettäisi tehoaan.
Kukahan keksii tässä markkinaraon ja suunnittelee sarjan sekä asennusohjeen. Kytkentä ei ole vaikea: päivävalot syttyvät kun virta päälle ja sammuvat kun ajovalot sytytetään.
Ei ne Audin LED-rivit mielestäni niin kauheat ole, hyvin näkyvät ja täyttävät tehtävänsä. Jos Alfan jo olemassa oleviin valoihin näitä viriteltäisiin, niin kaipa ne jonninjoutavat sumuvalot olisivat oikea paikka, jos vaan sijainti täyttää asetuksen vaatimukset.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

tumbe kirjoitti:Onko muuten joltain muultakin valojen automaatio rikki? tai minulla ainakin virrat päälle laittaessa menee valot alas-ylös mutta kun on niin törkeen korkeella että päivittäin vastaan tuleva luulee että on pitkä päällä.
Kannattaa varmaan vilkaista sitä automaattisäädön vivustoa jossakin akselissa. En tiedä toteusta 159:ssä, mutta mun kinnerissä etuakselin säätövivut olivat irronneet toisistaan. Tosin silloin valot jäivät kokonaan alas ja startatessa eivät liikkuneet mihinkään. Lienee turvatoiminto, eli jos säätöyksikkö ei saa signaalia, niin valot jäävät ala-asentoon. Ylös niiden ei pitäisi näyttää. Onko umpioiden perussäätö muuttunut?

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Tuossa nyt myyntiin tulleessa 1.9 JTDm 8v 120hv versiossa lienee sama kytkin ja vaihteisto kun 150hv 16v versiossakin?

Mietin vaan, jos 120 heppasen kytkimeen ja vaihteistoon sattuisi hetkellisesti kohdistumaan normaalia suurempi teho ja vääntö, niin tuskin pistää pahakseen... =)

Avatar
ragazza
Viestit: 296
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Onko kenelläkään ollut ongelmia 159:n takapenkkien kanssa? Eilen nimittäin huomasin, että kun penkin (istuinosan siis, selkänojalla ei ole mitään osaa) alareunasta ottaa kiinni ja nostaa, niin penkki "lonksuu" ja tuntuu olevan jotenkin irti. Ihan kuin jokin lukko olisi hajalla ja penkki heiluu miten sattuu (jos toiselle puolelle istuu, toinen puoli sitä vastoin 'nousee'). Huomasin, että oikean takapenkin alla on jokin muovinen härpäke/putkilo, joka vaikuttaa olevan irrallaan jostakin?! No kumminkin tämän 'tutkimisen' jälkeen takapenkki tärisee ja pitää kamalaa meteliä AINA ajettaessa. Mikä vialla? :shock:

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

ragazza kirjoitti:Onko kenelläkään ollut ongelmia 159:n takapenkkien kanssa? Eilen nimittäin huomasin, että kun penkin (istuinosan siis, selkänojalla ei ole mitään osaa) alareunasta ottaa kiinni ja nostaa, niin penkki "lonksuu" ja tuntuu olevan jotenkin irti. Ihan kuin jokin lukko olisi hajalla ja penkki heiluu miten sattuu (jos toiselle puolelle istuu, toinen puoli sitä vastoin 'nousee'). Huomasin, että oikean takapenkin alla on jokin muovinen härpäke/putkilo, joka vaikuttaa olevan irrallaan jostakin?! No kumminkin tämän 'tutkimisen' jälkeen takapenkki tärisee ja pitää kamalaa meteliä AINA ajettaessa. Mikä vialla? :shock:
Eipä ole mitään muuta ongelmaa ollut kuin, että jos selkänojia käyttää alhaalla, niin ne pitää aika voimalla jysäyttää takaisin (siellä on kai se punainen muovi yläreunassa joka näyttä onko lukkiutunut). Piti itelläkin jonkin verran kolinaa ja tärinää, ennen kuin huomasin, jotta en ollu kunnolla paukauttanut selkänojia ylös

Kehäkettu
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 17:44

Viesti Kirjoittaja Kehäkettu »

45000km kohdalla etupyörän laakeri meni rikki ja alkoi "humisemaan", osa tilauksessa ja pystyy ajelemaan. Onko tietoa meneekö korjaus tuohon 5v takuuseen?

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kehäkettu kirjoitti:45000km kohdalla etupyörän laakeri meni rikki ja alkoi "humisemaan", osa tilauksessa ja pystyy ajelemaan. Onko tietoa meneekö korjaus tuohon 5v takuuseen?
Mulla oli vuosi sitten sama ongelma, noin 50000 ajettuna. Meni takuuseen.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Keväinen autokuume ei tunnu hellittävän ilman 159:n hankintaa. :) Edellinen Alfa-tuttavuus 156:n kanssa jäi valitettavan lyhyeksi joten nyt voisi olla aika ottaa toinen erä Alfa-harrastelua 159:n kanssa.

Oma valinta saattaisi olla 2.2 JTS, mieluusti 4-ovisena. Koeajollakin tuli jo käytyä erään yksilön merkeissä. Kyseinen yksilö tuntui tekniikaltaan ja kilometreiltään kelvolliselta mutta sisätilat olivat hieman huonossa kunnossa. Hämmentävä kokemus oli vaihdekepin nuppi joka pyöri. :? Keulan alaosakin oli saanut jonkilaisen tällin. Tuo kipale jäi siis kauppaan mutta etsintä jatkuu.

Mitenkäs tehdastakuu toimii käytettynä ostetuissa?

Esikoinen on myös tulossa tuossa kesällä joten hieman mietityttää saako esim. rattaita mahtumaan sedaniin (edes renkaat irrotettuna, Brio happy mixed)?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Keula on pitkä ja herkkä ottaan kiinni rampeissa.
Ei taida Deltan takuu olla voimassa, kun on käynyt muussa autoliikkeessä.
Deltasta vois saada 5 v takuun jatkuun - tosin tiedä, miten nykyään pelaavat. Aiemmin toimi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jurin kirjoitti:Mitenkäs tehdastakuu toimii käytettynä ostetuissa?
Tehdastakuu on tehdastakuu, pitäisi toimia, vaikka auto olisi Saksasta ostettu. Mitähän sen piiriin sitten kuuluu, muutakuin valmistusvirheestä johtuvat moottorivauriot tai vastaavat..?

Avatar
Armour
Viestit: 69
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja Armour »

Huomasin vasta nyt, ilmojen lämmettyä, että ilmastointilaite ei pelaa. Ostin uuden 159:n talvella ja silloin ei edes älynnyt kokeilla ilmastointia. Olis pitänyt, sillä sama juttu oli aikoinaan 156:n kanssa, kun ostin sen keväällä, niin huomasin vian vasta, kun tuli ensimmäiset helteet. Kyseessä lienee joku nestevajaus. 156:ssa ilmastointilaitetta ei oltu edes kytketty kiinni. Takuuseen menee, mutta turha vaiva ja riesa. Pitäisi saada korvaus huolimattomuudesta. Perseensuti.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Laku kirjoitti:Keula on pitkä ja herkkä ottaan kiinni rampeissa.
Ei taida Deltan takuu olla voimassa, kun on käynyt muussa autoliikkeessä.
Deltasta vois saada 5 v takuun jatkuun - tosin tiedä, miten nykyään pelaavat. Aiemmin toimi.
Oman kokemukseni mukaan Deltassa ei ole toiminut edes tehtan piikkiin menevät takuukorjaukset; tehdas kun suostuu maksamaan työstä vain alalla yleisesti vallitsevan tuntitaksan mukaan eli noin 30 % Delta-auton haluamasta.

Onkos se 159:n tehdastakuu muuten 2 vai 3 vuotta?

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Jurin kirjoitti: Esikoinen on myös tulossa tuossa kesällä joten hieman mietityttää saako esim. rattaita mahtumaan sedaniin (edes renkaat irrotettuna, Brio happy mixed)?
Hei,kyllä ainakin omat yhdistelmävaunut sopii tuonne sedanin perään vähän soveltamalla. Merkistä ja mallista en kyllä tiedä. Googletin nuo kärryt niin ainakin äkkiseltään vaikuttaa samaa suuruusluokkaa olevan. Itse joutunut irrottamaan renkaiden lisäksi tuon kopankin tuosta alustasta ja se pystyyn siihen eteen niin sitten sopii. Muuta tavaraakin sopii sitten tuon alustan päälle ja tuon kopan sivuille. Suurin ongelmahan tuossa on se täyttöaukon pienuus..

Avatar
Armour
Viestit: 69
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Säätönappulat

Viesti Kirjoittaja Armour »

Se, minkä puutteen tässä on jo huomannut muutaman kuukauden käytön jälkeen on että, tuulettimen säätönamiska on aika perseestä. Se on vaihdekepin takana oleva painokytkin - ja +. 156:ssa oli mielestäni paremmat puhaltimen ja ilmastoinnin säätönamiskat. Iso kierrettävä kiekko on paras ratkaisu. Sellainen on nopea ja helppo käyttää. 159:ssä radioon on sellainen jo saatu (vaikka ratissakin on säätö), mutta puhaltimen säädössä on menty taaksepäin. Alfassahan puhaltimessa on joku ihme muisti ja se alkaa joskus puhaltamaan yhtäkkiä täysillä liikkeellelähdön jälkeen. Silloin haluaisi kääntää puhalluksen äkkiä pois, mutta nyt sitä pitää yrittää sormella tököttää.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Säätönappulat

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

[quote="Armour"] Alfassahan puhaltimessa on joku ihme muisti ja se alkaa joskus puhaltamaan yhtäkkiä täysillä liikkeellelähdön jälkeen. quote]

Sitä kutsutaan automaatti-ilmastoinniksi. Se hakee mielestään fiksuimman (nopeimman?) tavan tavoittaa valittu lämpötila. Se ei ole välttämättä mukavin tapa

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Itse pidän lämmöt 18 ja Auto päällä. Ei tartte koskea mihinkään. Tuuletin pyörii yleisesti kaksi tai kolme viivallista nopeutta.

Jos jotain haluaa painella, niin se on sitten ilmastointi-nappi kesäkuumalla.

Toi + - systeemi, sillä saa kyllä totaalisen sekaannuksen aikaiseksi.
Lämpöpylpyrästä voi valita myös Hi ja LO, jotka lähtevät aika äkäisesti toimintaan ja niillä kyllä ilmakanavat putsaantuu.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mun kokemuksella Deltan takuu on toiminut vielä viime vuonna viimeksi ja mun autohan on 2006, eli sama mitä edellä kyseltiin.
Eli 2006 mallissa ei ole kyllä mitään tehdastakuita voimassa, oli se sitten 2 tai 3 vuotta - muistaakseni 2. Tässä tapauksessahan sillä ei ole väliä - tuoreemmat erikseen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

-TMP- kirjoitti: Hei,kyllä ainakin omat yhdistelmävaunut sopii tuonne sedanin perään vähän soveltamalla..
Tuo on mukava kuulla. Pienen askartelun kyllä kestää, mutta huonompi juttu jos ei ollenkaan mahtuisi.
Laku kirjoitti: Eli 2006 mallissa ei ole kyllä mitään tehdastakuita voimassa, oli se sitten 2 tai 3 vuotta - muistaakseni 2..
Miksi muistelen että jostain vuodesta eteenpäin takuuaika piteni viiteen vuoteen - vai koskikohan tuo pelkästään moottoria. Jokatapauksessa DA ainakin mainostaa joihinkin yksilöihin tehdastakuuta olevan jäljellä 2-6 vuotta. Mitä sitten tarkoittaakaan.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Joo siis Deltan oma takuu on 5 vuotta, meillä voimassa sekä Alfassa että Lanciassa.
Mielestäni se on Deltan myöntämä pidennetty takuu.
En nyt jaksa hakea huoltokirjaa, jossa se on merkittynä, mutta ihan ok toiminut.

Kannattaa selvittää etukäteen ennen ostoa, jos joku takuita kaupittelee. Ne ei välttämättä jatku uudelle omistajalle.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Laku kirjoitti:^Joo siis Deltan oma takuu on 5 vuotta, meillä voimassa sekä Alfassa että Lanciassa.
Mielestäni se on Deltan myöntämä pidennetty takuu.
En nyt jaksa hakea huoltokirjaa, jossa se on merkittynä, mutta ihan ok toiminut.

Kannattaa selvittää etukäteen ennen ostoa, jos joku takuita kaupittelee. Ne ei välttämättä jatku uudelle omistajalle.
Takuuehdoissa sanotaan selvästi, että takuu (siis se 2 vuoden päälle annettu Deltan takuu) raukeaa, jos auto on välillä autokauppaa harjoittavan firman omistuksessa. Sen saa anomalla jatkumaan, kun kauppaa tehdään yksityisten kesken tai Deltan vaihtoautona. Esim. omastani on poikki, kun oli Autokeskuksessa välillä.
vesku

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

Hei,

Vuosimallin 2006 159 2.4 JTDm alfassani on tuntunut parin viime viikon aikana olleen tehot hieman kateissa ja viime viikolla kävi kertaalleen motarilla niin, että nopeus ei meinannut millään nousta yli sataseen vaan auto alkoi tärisyttää. Takaisintulomatkalla ongelma oli kuitenkin kadonnut. Tuota tehojen hiipumista ei myöskään huomaa ainakaan merkittävästi alemmissa nopeuksissa vaan sitä on siis esiintynyt satunnaisesti, kun mennään yli satasta.

Turbon paineet kyllä näyttävät nousevan mittarin mukaan, mutta mikähän moista voisi aiheuttaa? Huoltoonhan tuo pitää varmasti viedä, mutta ajattelin ensin kysäistä täältä onko mallissa esimerkiksi jotain tyyppivikaa, johon oireet täsmäisivät. Autolla on ajettu 140 000 km.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Hallanvaara kirjoitti:Hei,

Vuosimallin 2006 159 2.4 JTDm alfassani on tuntunut parin viime viikon aikana olleen tehot hieman kateissa ja viime viikolla kävi kertaalleen motarilla niin, että nopeus ei meinannut millään nousta yli sataseen vaan auto alkoi tärisyttää. Takaisintulomatkalla ongelma oli kuitenkin kadonnut. Tuota tehojen hiipumista ei myöskään huomaa ainakaan merkittävästi alemmissa nopeuksissa vaan sitä on siis esiintynyt satunnaisesti, kun mennään yli satasta.

Turbon paineet kyllä näyttävät nousevan mittarin mukaan, mutta mikähän moista voisi aiheuttaa? Huoltoonhan tuo pitää varmasti viedä, mutta ajattelin ensin kysäistä täältä onko mallissa esimerkiksi jotain tyyppivikaa, johon oireet täsmäisivät. Autolla on ajettu 140 000 km.
EGR venttiili
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

EGR:n piikkiin minäkin tuon laskisin. Itsellä vastikään vaihdettiin moinen härpäke, kun tehot häipyivät miltei kokonaan. Aluksi se tehohävikki oli satunnaista, mutta ajan mittaan se vain paheni. Ei enää uskaltanut lähteä ohittamaan edes traktoria - moposta puhumattakaan.
Nyt joudun viemään alfan uusinta"säätöön", kun tyhjäkäynti tuntuu jokseenkin epävarmalta ja auto saattaa sammua, kun laitan vaihteen "päälle". Auto on Qtronic. Tämä sammuminen on tapahtunut pari kertaa liikennevaloissakin ja sehän v*ttuttaa suunnattomasti.

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

Kun nyt lukaisin asiasta vinkkinne pohjalta netistä, niin EGR-vika kyllä sopisi tosiaan kuvaukseen. Tässä tarkemmin muistellessa autossa on ollut viime aikoina myös lieviä käynnistysongelmia, eli muutamaan kertaan on pitänyt painaa starttinappia vielä toistamiseen ennenkuin moottori on pysynyt päällä. En noteerannut asiaa aikaisemmin, mutta tämäkin ilmeisesti sopii kuvaan?
Viimeksi muokannut Hallanvaara, 14 Huhti 2010, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Laku kirjoitti:^Joo siis Deltan oma takuu on 5 vuotta, meillä voimassa sekä Alfassa että Lanciassa.
Mielestäni se on Deltan myöntämä pidennetty takuu.
En nyt jaksa hakea huoltokirjaa, jossa se on merkittynä, mutta ihan ok toiminut.

Kannattaa selvittää etukäteen ennen ostoa, jos joku takuita kaupittelee. Ne ei välttämättä jatku uudelle omistajalle.
Takuu jatkuu, jos vaan huoltoja jatketaan deltassa.
- Alfaholic -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Hallanvaara kirjoitti:Tässä tarkemmin muistellessa autossa on ollut viime aikoina myös lieviä käynnistysongelmia, eli muutamaan kertaan on pitänyt painaa starttinappia vielä toistamiseen ennenkuin moottori on pysynyt päällä.
Siitä se alkaa, jossain vaiheessa saattaa kieltäytyä käynnistymästä kokonaan.

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

Joo, eli ei muuta kuin huoltoa varaamaan. Autossa on vielä deltan pidennetty takuu voimassa, mutta meneeköhän moinen vika sen piikkiin? Ei liene joka tapauksessa kalleimmasta päästä korjaaminen onneksi.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Kyllä ainakin minulla meni takuun piikkiin ihan mukisematta.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Sattuisiko jollakulla olla tiedossa mistä löytyisi 159:n eri varustetasojen tarkat tiedot. Erityisesti nyt kiinnostaisi vuosimallit 2006-2007 (Progression vs. Distinctive erot). DA:n taikka Autokeskuksen sivuilta en löytänyt.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ 2006 ainakaan ei ollut eri varustetasoja, suomimallit olivat "kaikilla herkuilla". Lisävarusteet piti vaan rastittaa, esim. mulle lämmitettävä tuulilasin alareuna, 18 vanteet ja nahkasisusta.
- Alfaholic -

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

^ Ok. Tämä hyvä tietää. Joitain 2006/2007 yksilöitä mainostetaan nimenomaan Distinctive-varusteltuna joka siis käytännössä on vain mainospuhetta. Bose:t on vakiona ilmeisesti aina 2.2 -versiossa ja xenonit taasen lisävaruste?

Lukittu