Alfa 159 JTDm käyntihäiriöt?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Alfa 159 JTDm käyntihäiriöt?

Viesti Kirjoittaja einari »

Autoon vaihdettiin vastikään (vajaa kuukausi sitten) EGR venttiili mutta nyt häiritsee epätasainen käynti. Moottori meinaa sammua heti käynnistämisen jälkeen ja käy vähän siihen tyyliin kuin yksi sylinteri olisi himmeänä. Samoin ilmastointilaite ei puhalla sitä kylmää ilmaa lainkaan. (Sekin huollettiin/säiliö täytettiin viime kesänä)
Mistähän voisi lähteä hakemaan vikaa?

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alfa 159 JTDm käyntihäiriöt?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

einari kirjoitti:Autoon vaihdettiin vastikään (vajaa kuukausi sitten) EGR venttiili mutta nyt häiritsee epätasainen käynti. Moottori meinaa sammua heti käynnistämisen jälkeen ja käy vähän siihen tyyliin kuin yksi sylinteri olisi himmeänä. Samoin ilmastointilaite ei puhalla sitä kylmää ilmaa lainkaan. (Sekin huollettiin/säiliö täytettiin viime kesänä)
Mistähän voisi lähteä hakemaan vikaa?
Hmm, itellä oli vähän samantyylistä vikaa kun egr venttiili ensimmäisen kerran huollettiin, kesti hetken hyvin mutta meni heti uudestaan tukkoon, syynä oli ilmamassamittari. Vääntö hävisi koneesta lähes täysin ja sammuili helposti. Tuosta ilmastointilaitteesta en osaa mennä sanomaan mitään.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Minusta nuo oireet kyllä vaikuttavat vähän sen EGR:n tempuilta. Auto kyllä kiihtyy mukavasti, kun siihen saa ensin ne ahtopaineet nousemaan. Tyhjäkäynnillä tuntuu ponnistelevan pysyäkseen käynnissä, joskus saattaa jopa sammuakin. Alakierroksilla kone on varsin hengetön, jopa enemmän kuin uutena.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

einari kirjoitti:Minusta nuo oireet kyllä vaikuttavat vähän sen EGR:n tempuilta. Auto kyllä kiihtyy mukavasti, kun siihen saa ensin ne ahtopaineet nousemaan. Tyhjäkäynnillä tuntuu ponnistelevan pysyäkseen käynnissä, joskus saattaa jopa sammuakin. Alakierroksilla kone on varsin hengetön, jopa enemmän kuin uutena.
Juu en sitä väitä etteikö tuo egr olisi myös tukossa, mutta syy siihen että menee noin nopeasti tukkoon voi löytyä juuri tuosta ilmamassamittarista, kun käy väärällä seoksella niin nokeentuu nopeampaa ja muutenkin käy nuhaisemmin. Näin ainakin itsellä meni tuo kuvio, mutta asioista enemmän ymmärtävät voinevat löytää muitakin syitä. Mutta tuo tosiaan kannattaa ainakin tarkistaa että toimii oikein, muuten venttiilin putsailut/uusimisen joutuu toistamaan aika tiuhaan.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Itse asiassa musta on viime aikoina alkanut tuntua siltä, että se perhanan auto ajaa sitä partikkelisuodatusta joka toinen päivä. Usein ainakin se käry iskee nenään.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

einari kirjoitti:Itse asiassa musta on viime aikoina alkanut tuntua siltä, että se perhanan auto ajaa sitä partikkelisuodatusta joka toinen päivä. Usein ainakin se käry iskee nenään.
Olisikohan paineanturin letku mennyt noesta tukkoon? Silloin luulee olevansa jatkuvasti tukossa. Moottorivalon tulisi kyllä piakkoin tuossa tapauksessa syttyä.

Mulla vaihdettiin alun nokipoltto-ongelmien yhteydessä letku paksumpaan, jottei enää tukkeutuisi.

Vastaa Viestiin