KORJATTU: 156 ilmastoinnin korjailua...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

KORJATTU: 156 ilmastoinnin korjailua...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ilmastoinnin vika paikallistui siihen sähkömotoriin joka kääntyy kun automaatti-ilmastoinnista tilailee erilaisia lämpötiloja. Entinen omistaja oli ystävällisesti nyhtäissyt moorrorista piuhan irti ja ilmeinen syykin selvisi kun tökkäsin liittimen takaisin: Toimi kyllä hetken, mutta kylmästä lämpimän suuntaan käännettäessä poltti ilmeisesti sulakkeen. Pitäis tänään vähän tutkia asiaa, mahdollisesti korjata moottori, mutta missä mahtaa olla tämän motorin sulake, osaako joku kertoa?

EDIT: Ei polttanutkaan sulaketta, kuten seuraavasta viestistäni ilmenee. Tutkimus jatkuu...
Viimeksi muokannut Jakke, 22 Huhti 2010, 09:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No jaa, homma eteni jo jonkin verran. Ei siitä sulake ollutkaan kärähtänyt, vaan se moottori oli irronnut kiinnikkeistään (siis sen mustan boksin sisällä) ja nythän se sinänsä toimii. Mutta jostain kumman syystä moottori ajaa läpän ensin siihen asentoon, että tulee lämmintä mutta samantien siihen toiseen ääripäähän, jolloin se ei ota lämppärin kennolta ilmaa ollenkaan. Eli vika onkin itseasiassa sellainen, että ilmastointi kyllä toimii, mutta lämmintä ei saa tulemaan nyt sisään ollenkaan, muuten kun nykäisemällä läppää kääntävän moottorin piuhan irti silloin kun se ekana käy "oikeassa" asennossa.

Oliskohan se ilmastoinnin/lämppärin ohjausboksi sitten seuraavana tutkinnan alla? Ja missä mahtaa sijaita? Sisäilman lämmön haistelija toimii ainakin jollain tapaa, ruikkasin siihen kylmäsprayta ja kyllähän tuo automatiikka alkoi kovasti pöhisemään ja yritti autoa lämmittää epätoivoisesti. Samoin lämpötilan säätönapilta vaikuttaisi tieto menevän ohjausboksille, koskapa puhaltimen ollessa automaattiasennossa alkaa puhallin pöhistä kovasti molemmissa lämpötilan äärilaidoissaan (tai lähellä niitä).

Kokeilin myös jossain ketjussa neuvotun "resetoinnin", eli akku pariksi minuutiksi irti ja sen jälkeen virrat päälle minuutiksi ja sitten testiä. Ei vaikuttanut tulokseen. Lieneekö sitten jotain väliä missä asennossa napit on tämän operaation aikana?

Mutta siis tuon lämppärin ohjausboksin meinasin kyllä purkaa vielä tänään. Onkohan se siellä keskikonsolissa lattialla oleva boksi?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No niin, vika selvis ja nyt toimii automatiikka kuten pitää. Eli purinpa vielä sen "mixing actuator" moottorin uudelleen, kun googlaamalla selvis, että moottorista tulee feedback-signaali ohjainyksikölle joka kertoo missä asennossa läppä on. Tämä signaali tulee moottorin liittimen nastalta 9. Tämä asentotieto tulee potentiometriltä ja sitä pyörittää moottorikotelon sisällä oleva sininen ratas. Mittaillessani huomasin, että rattaan "ajoitus" oli pielessä. Putsasin potikan ja laitoin rattaat siihen asentoon, että toisessa ääriasennossa nastojen 9 ja 10 välillä ollaan lähellä nollaa ohmia, toisessa ääripäässä noin 9 kilo-ohmia. Moottori paikalleen ja nytpä toimii kuten pitääkin 8)



TÄÄLLÄ varsin ansiokas toimintaselostus 156:n automaatti-ilmastoinnista kytkentäkaavioineen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Kiitos, mahtavaa infoa ihan siltä varalta että joskus joutuisi kajoamaan... Toivottavasti ei tarvitse...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Hienosti selvitetty! :-)

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Minulla näytti menneen mixing actuatorin moottoria ohjaava L2722 power opari. Partcolla näyttäisi olevan listalla. Laitoin pari tilaukseen.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

katiska kirjoitti:Minulla näytti menneen mixing actuatorin moottoria ohjaava L2722 power opari. Partcolla näyttäisi olevan listalla. Laitoin pari tilaukseen.
Mikähän sen on käräyttäny? Kannattanee tarkastaa, ettei oo moottori jumissa/oikarissa tms...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Jakke kirjoitti:Mikähän sen on käräyttäny? Kannattanee tarkastaa, ettei oo moottori jumissa/oikarissa tms...
Moottori on ok, testasinkin sen heti aluksi. Virtaa tuo L2722 on haukannut astetta enemmän koskapa syöttölinjassa oleva 1/2W "suojavastus" (R4) on kärvähtänyt mustaksi. L2722:ssa on kyllä thermal protection jne, joten todellista syytä on vähän vaikea löytää. "servon" ohjaaman läpän akselikin liikkuu ihan sormivoimin.

Olisi kiva saada kuntoon. Nyt puhaltaa suht kuumaa vailla mixing-läppä olisikin kylmässä asennossa. Ilmastointi ilmeisesti kieltäytyy toimimasta kun ei saa minkäänlaista järkevää feedbackkia ko. actuatorilta (virrat kytkiessä hieman heiluttelee noita muita).
En tyytynyt tavanomaiseen.

Vastaa Viestiin